• Clotilda

Bebisen sover men inte storebror. Hjälp!

Vi har ett två månader gammalt lillasyskon till vår son som är 2,5 år. Bebisen sover rätt bra på nätterna, äter och somnar om och börjar sova längre och längre pass. Storebrors sömn har blivit så otroligt mycket sämre och vi vet inte vad vi ska göra.

Det är klart det är en stor omställning med en ny bebis i familjen och man hör en hel del om storasyskon som börjar sova dåligt men jag börjar bli knäckt. En vanlig natt ser ut som att han somnar mellan sju och halv åtta på kvällen utan problem, vaknar sedan kanske tre gånger (ibland fler) under natten när vi sover innan han tycker att det är dags att gå upp vid halv sex. På nätterna går det oftast ganska snabbt att somna om bara någon sitter hos honom, men det händer också att det tar timmar. Och när han ska upp så tidigt är han jättetrött och ägnar timmar åt att grina och gnälla innan han blir sig själv igen.

Vi har försökt hitta det som funkar för honom men tyvärr verkar det vara inget och jag behöver nya infallsvinklar innan jag blir galen. Orkar knappt vara vettig förälder längre och känns som det bara blir en ond spiral.

Hur får vi honom att börja sova igen?

• Svar på tråden Bebisen sover men inte storebror. Hjälp!
  • hannis

Har ni testat att låta honom sova hos er? Antingen i er säng eller i egen säng fast i erat sovrum?

• Clotilda

Han hade gärna fått sova med oss om han sov bättre då, men han vill inte sova med oss. Har aldrig velat det. Hans säng får tyvärr inte plats i vårt sovrum. Vi har även testat att sova i hans rum men det går han heller inte med på.

• hannis

Ok. Men han somnar om någon sitter hos honom? Lägger ni er ner bredvid så somnar han inte eller vaknar han då med en gång igen?

• Clotilda

Han somnar inte i vår säng alls. Eller jag förstår kanske inte vad du menar?

• Natulcien

Skaffa en ordentlig säng till honom, så att ni kan ligga hos honom, för att sitta mitt i natten verkar ju helt galet!?
    Eller släng in en 90-madrass bredvid hans säng?

• Clotilda

Han har en ordentligt säng men vi får inte ligga där. Madrass på golvet har vi provat men vi fick inte ligga där heller. Vi har tagit bort dagvilan men det gjorde ingen skillnad förutom att läggningen blev lättare. Ibland får han sova lite på dagen om han behöver men det gör varken till eller från. Ja, som ni förstår känner jag mig lite rådvill. Säg att det går över och det snart!

• ymmmi

Har en dotter som är 2 år och 2 månader och har alltid sovit dåligt.
    Vaknar alltid flera ggr på natten.

Kom på att hon hade mjölkallergi ovh vart lite bättre.

Har ni kollat om han är hungrig när han vaknar? Vad vill han när han vaknar på maten?

• Clotilda

Han vill liksom oftast ingenting när han vaknar, mer än ha sällskap och kanske lite vatten. (Bortsett från de gånger då han vill gå upp och leka mitt i natten. Ej... Nej, liksom.) Han säger inte att han är hungrig och jag frågar inte för jag vill inte börja ge mat på natten igen.

• Annsiss

Vår dotter tre som alltid sovit bra har nu börjat vakna och komma in varje natt sedan lillebror två månader kom, hopplöst att sitta bredvid henne och söva om om nätterna samtidigt som lillebror sover uselt, tror dessvärre bara att det är att härda ut att det är en reaktion på förändringen i familjen.

• hannis

Jag förstår fortfarande inte riktigt. Han vill att ni skall sitta hos honom men absolut inte ligga? Då hade jag lagt mig i alla fall och förklarat att mamma och pappa är trötta på natten och vill han ha sällskap inne hos sig så tänker ni ligga bredvid honom och sova för att sitta som ni gör nu måste ju vara olidligt.

• Clotilda

Om jag skulle lägga mig där skulle han bli jättearg, skrika, gråta och väcka resten av familjen. Jag förstår tanken men det skulle inte funka. Han har det ganska jobbigt med mycket trots och har ännu inte mognat tillräckligt för att ta till sig när jag försöker förklara eller resonera. Vi har varit till barnpsykolog pga just hans trotsbeteende och fått många bra tips och råd, varav ett är att inte försöka ta sådana fajten just för att han inte är där utvecklingsmässigt. Jag önskar dock att det hade funkat även om jag är lite osäker på om jag skulle palla vara pedagogisk och konsekvent om nätterna så som situationen är just nu.

• Clotilda

Och Gud vad jag hoppas att det bara är en reaktion och att den är över snart. Hur lång tid brukar sånt ta?

• entjej
    Clotilda skrev 2013-09-28 14:39:39 följande:
    Han vill liksom oftast ingenting när han vaknar, mer än ha sällskap och kanske lite vatten. (Bortsett från de gånger då han vill gå upp och leka mitt i natten. Ej... Nej, liksom.) Han säger inte att han är hungrig och jag frågar inte för jag vill inte börja ge mat på natten igen.
  • entjej
    Clotilda skrev 2013-09-28 14:39:39 följande:

Nej, inte ge mat på natten igen. Men gröt på kvällen direkt innan han ska sova kanske så sover han tyngre? Fast det kanske blir en dum vana?

Har det blivit bättre?

Vad konstigt att han inte alls vill att ni ska ligga bredvid honom? Är det trots för att det är hans säng eller ogillar han närhet?     
  • Clotilda

Det har blivit lite bättre. Han vaknar fortfarande rätt ofta men det går snabbt att somna om. Och närhet har han inga problem med. Han har faktiskt till och med kommit in och lagt sig bredvid mig på morgonen ett gäng gånger nu. En gång somnade han till och med om då, men oftast ligger han bara där ett tag innan han vill gå och sova i sin egen säng, och då ska man följa med och sitta bredvid.

Det går framåt i alla fall så jag känner mig hoppfull.

• Ox2

Vi har också haft samma problem sen lillebror kom, nu 4 mån. Storebror 2år och 2mån vaknar mkt på nätterna o tidiga mornar. Har inga tips att ge tyvärr. Vi samsover allihopa. Ville mest bara visa att ni inte är ensamma. Vi försöker också härda ut och det har blivit lite bättre...

• Mellanmjölkens land

Samma problem här trots att vi samsover. Helst vill dottern att jag ligger och kramar henne men det funkar ju liksom inte riktigt när bebisen vill ha mat Hon är dessutom förkyld så det blir ju inte direkt bättre av att hon inte kan andas...

Vi har bestämt oss för att vi delar på oss några nätter i veckan. Sambon tar dottern i vår säng medan jag tar bebisen och sover nån annanstans.

Svar på tråden Bebisen sover men inte storebror. Hjälp!