• Anonym (Vad var jag?)

"Det var inte vänskap."

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att förstå en situation, vad som egentligen hände...

För några år sedan började jag prata med en kille (vi kan kalla honom T) i ett multiplayer onlinespel. Vi var "fiender" i spelet men kom bra överens, pratade då och då om spelet, utbytte "skvaller från andra sidan" och så, och spelade mycket mot varandra i en fristående PvP-simulator. En gång tröstade han mig när jag var ledsen för att jag blev trakasserad i spelforumen, och han försvarade mig när hans vänner snackade skit om mig. Jag lade till honom på Skype, men vänskapen var ytlig, jag kände honom egentligen inte.

I januari i år var han hemma från skolan några dagar på grund aa influensa med hög feber, och vi började prata mer. Vi hamnade i långa diskussioner om olika naturvetenskapliga och filosofiska ämnen, verkligt givande diskussioner där han verkligen lyssnade, hängde med i alla resonemang och bidrog med egna (trots att han är tio år yngre än jag och studerar mestadels helt andra ämnen, och vi står långt ifrån varandra vad gäller etik, religion och politiska åsikter), något som jag verkligen inte är van vid. De flesta saknar antingen tålamodet eller ödmjukheten eller den intellektuella förmågan (eller alla) att diskutera på det sättet. Jag började titta efter honom när jag loggade in, se fram emot nästa diskussion. Det gjorde han också, vi båda oroade oss för att vi kanske tråkade ut den andra och försäkrade varandra om att så inte var fallet, vilket jag tror lade grunden till att vi även senare gav varandra väldigt mycket komplimanger och bekräftelse.

När han blev frisk blev jag sjuk. Vi fortsatte prata på dagarna, och på nätterna låg jag ensam (för att inte väcka min man med mina hostattacker), hostade och huttrade och kunde inte sova, och fördrev tiden med att tänka på våra diskussioner, och vad vi skulle kunna tänkas prata om nästa dag.

Vi fortsatte prata varje dag, så småningom även på Skype, och började så sakteliga lära känna varandra på ett djupare, mer personligt plan. Han delade med sig av sina rädslor och osäkerheter, sina drömmar och barndomsminnen och jag gjorde detsamma. Vi tröstade varandra när någon av oss var ledsen. Han talade sig varm för ärlighet, och jag var ärlig – det är jag naturligt, och med honom kändes det som att det var ok, som att han kunde ta mina ord för vad de var och inte läsa in något annat. Ganska ofta pratade vi om relationer. Jag pratade om vilken tur jag hade som var gift med en så fin man, om alla hans positiva sidor. T berättade blygt, gradvis, om sin flickvän, en fem år äldre kvinna på andra sidan Atlanten, som han aldrig träffat men hängt ihop med online i några månader. Hon (vi kan kalla henne A) var perfekt, den vackraste i världen och han avgudade henne. Hon stod honom närmare än någon annan, och han ansåg att de var gjorda för varandra.

Och visst är hon snygg, A. Platinablont hår, hårt sminkad, stora bröst och ett helt galleri med lättklädda, utmanande ”duckface”-bilder på både sin facebookprofil, och på olika sidor kopplade till spelet. Hon har haft många onlineförhållanden, ett som höll i flera år, de flesta kortare. Hon behåller sina ex nära, många av dem är fortfarande besatta av henne och hon får mycket uppmärksamhet och bekräftelse från dem. Samtidigt är hon ganska kontrollerande och svartsjuk, och kräver att hennes pojkvänner ska radera allt som påminner om tidigare flickvänner eller nära vänner av motsatt kön ur sina liv.

T, å sin sida, är ganska långt ifrån en tiopoängare, om man inte specifikt gillar blyga, djupa, intelligenta killar med lättare social fobi och avsmak för normalt socialt umgänge. Han är överviktig med ganska fult ansikte (bred näsa, hängande ögon, tjocka, märkligt formade läppar, grovt, matt hår osv) och ganska sjuklig (CP-skada, psoriasis, dåligt immunförsvar och svåra sömnstörningar, bl a). Nu är väl inget av det där ett problem egentligen, om man ser personen och inte bara ytan, men T kände en oerhörd press att vara perfekt för att A skulle vilja ha honom. Han var helt ok med att deras förhållande var ojämlikt, för att kompensera för att hon var mer attraktiv. Han gav henne dyra, exklusiva presenter, både i spelet och i verkligheten, och riktigt romantisk uppvaktning för att bibehålla hennes intresse. Mycket av detta visade han för mig, frågade om råd och berättade om hennes reaktioner.

Så småningom kom det fram att deras relation kanske inte var så bra ändå. Hon höll honom kort. Han kunde sitta uppe hela natten och vänta på att hon skulle komma hem från jobbet som bartender, bara så att han kunde säga god natt till henne. Ibland loggade hon in, ibland inte. Hon funderade på att hälsa på honom, men bara för att hennes ex bodde i samma land och betalade biljetten – när hon lyckades hitta ett direktflyg utan mellanlandning nära T skulle hon plötsligt bara hälsa på sitt ex, och pratade med T om hur nervöst det var, beklagade sig om exet ignorerade henne och så. Sedan kom istället exet och hälsade på henne, och resan till T ställdes in – istället fick han höra om hur exet satt upp en karta till sitt hus på hennes dörr, hur gulligt det var och att nu hade hon inte tid med T på ett tag. Han blev ledsen, såklart, grät på Skype och bad om råd och jag försökte hjälpa honom att komma till ett eget beslut, utan att vägleda honom åt något håll. Precis som jag trodde valde han att stanna kvar för de smulor av tillgivenhet hon fortfarande gav honom.

Nåväl, det var ett långt sidospår. Vi var i alla fall väldigt nära vänner, eller det var så jag uppfattade det. Min man tyckte såklart inte om att jag slösade så mycket tid vid datorn, och var inte heller särskilt förtjust i min djupa vänskap med T, och det kan man ju förstå. Själv tyckte jag att jag hade rätt att vara vän med vem jag ville, och att han inte skulle lägga sig i.

Så småningom började väl T och jag uttrycka oss på ett sätt som inte var helt ok, även om jag då tyckte att det var det. Han började skicka hjärtan till mig, och en gång när jag tröstat honom sade han mitt namn, följt av ”You help me. I love you.” innan han loggade av. En annan gång sade han, på Skype, jag minns inte varför ”I love you as a friend, but I think we’d be a rather poor match as lovers.” Det kändes jobbigt att inte kunna besvara det, och jag förklarade för honom att ”love” har en helt annan betydelse för svenskar, att vi inte säger så till våra vänner. Men till slut gav jag med mig ändå, och besvarade hans ”I love you”, i förvissningen om att vi båda menade det på ett vänskapligt plan.

Jag berättade också för honom om min mans missnöje, stundtals svartsjuka. Han blev arg, tyckte att det var omotiverat, att vi minsann aldrig hade gjort något fel. Han uppmuntrade mig att slåss för vår vänskap, sade att jag var hans bästa vän och att han alltid skulle finnas där för mig.

Men så en dag blev hans flickvän svartsjuk, påpekade att hon sett mig och T tillsammans, loggade av och var borta resten av dagen. Han blev arg och förtvivlad, sade att det inte var ok, ”She can’t judge me for having a friend and ditch me”, han skulle minsann säga ifrån.

Ungefär samtidigt pratade min man med honom, och sade ungefär ”Jag vet att (min fru) inte är intresserad av dig på något olämpligt sätt, men det är ändå väldigt svårt för mig att inte tycka illa om dig. Det vore bra om vi kunde bygga upp en egen relation, så att jag kan vara mer ok med att du pratar så mycket med (min fru) eftersom du då skulle vara en gemensam bekant. Gillar du schack?”

Strax därefter började T bli mer frånvarande. Han hade problem med A, de bråkade mycket, gjorde slut och blev ihop igen och så. Han blev sjuk, slutade nästan helt att sova, studierna gick inte bra, han oroade sig för terminens sluttentor och var riktigt nere. Ofta svarade han inte, när jag försökte prata med honom men han sade att han ville att jag skulle fortsätta prata med honom ändå, så det gjorde jag, försökte trösta och stötta, även om det var som att prata med en vägg.

Men jag hade ju vant mig vid att han brydde sig om mig också, att han lyssnade, att han frågade hur jag mådde och så, så det var ganska jobbigt för mig att han helt slutade med det. Efter ett tag insåg jag att jag måste sluta förvänta mig så mycket av honom, för han kunde ju uppenbart inte leva upp till det – enda sättet att bevara vår vänskap var att sänka förväntningarna många steg, se honom som någon jag kunde prata med då och då, inte som någon som alltid fanns där. Jag nämnde det för honom, han blev ledsen och upprörd och vi pratade i timmar om det. Han trodde att om vi sänkte förväntningarna skulle vänskapen dö, trodde att jag inte längre tyckte om honom eftersom han inte var perfekt. Det slutade i alla fall med att han sade att han alltid skulle vara min vän, att jag inte kunde förlora honom. Sedan somnade han.

När han kom tillbaka, frågade jag hur han sovit och han svarade väldigt kort, typ ”dw, I got enough sleep”. Jag sade att jag önskade att det kunde bli som det brukade vara, när vi bara hade roligt ihop och jag kunde få honom att le och hjälpa honom må bättre så att han kunde sova. Han svarade inte.

Samma kväll tog han plötsligt bort mig från sin vänlista, och blockerade mig. Jag blev chockad, frågade varför från ett annat konto och han svarade ”I don’t want to talk about it. Ever.” Strax därefter tog även hans flickvän bort mig från sin vänlista.

Två dagar senare pratade han med mig igen. Jag var ledsen och tänkte väl inte helt igenom mina svar och jag hade ägnat två dagar åt att anklaga mig själv, annars hade jag inte varit så ursäktande för det hade jag verkligen ingen anledning att vara men i alla fall, såhär löd vår sista konversation:

Han: "Hello."

Jag: "hi"

Han: "I owe you an explanation."

Jag: "sort of, yes..."

Han: "Well not, owe, i don't owe you, I just want you to have closure, this isn't redemption. I don't want to talk to you after this."

Han: "Our friendship Was not a friendship, we acted more like a couple."

Han: "and as a result, i have said things which i really should not have, and I regret it."

Jag: "in some ways, yes... but for me, it was friendship, I had no undue feelings or intentions for you"

Jag: "to me, or to others?"

Han:  "No. But that doesn't matter."

Han: "to you."

Han: "I have never felt anything remotely close to that for you, nor never shall."

Han: "But regardless, i understood (your husband’s) feelings because what we shared was wrong."

Jag: "for what it's worth, you have never said anything to me that I misunderstood as that."

Jag: "He had accepted it, though, before you cut me off"

Han: "I should have never told you that you helped me sleep or that you made me smile, because it shouldn't be you doing that for me"

Jag: "no, that is probably true."

Jag: "you are right."

Jag: "was it me saying that that made you decide?"

Han: "you should have told me I crossed the line."

Han: "Yes."

Jag: "I'm sorry..."

Jag: "Maybe I should have"

Jag: "But I trusted you"

Han: "Resent me."

Jag: "you said, "I'm doing nothing wrong""

Han: "Because I don't want to see or hear from you."

Han: "This is your closure. This is why."

Han: "Bye."

Jag: "Can't we just go back... (PvP simulator), talk about the game, no more?"

Han: "No I dont want that. I dont want anything to do with you"

Han: "i dont want you in my life, ever."

Jag: "That hurts. And I really wish that we never got close, because I really liked you before that too."

Jag: "And I know that it's not about (my husband)."

Jag: "But I can't do much but respect your decision, as much as it hurts my feelings, my trust in people in general and my honesty."

Under de veckor som följde klippte han band efter band – tog bort och blockerade på Skype och Facebook, tog bort mig från sin vänlista på alla spelservers och så. Det här var i maj, och vi har inte pratat sedan dess. Av en slump fick jag veta, strax efter att T raderade mig ur sitt liv, att A erbjudit sig att visa brösten på webcam för en annan kille för spelpengar, men såvitt jag vet är T och A fortfarande tillsammans.

Så… Om någon orkat läsa ända hit, vad tusan tror ni att det här var? Han var en vän för mig, men vad var jag för honom? Var jag otrogen mot min man? Var han otrogen mot sin flickvän? Var jag bara en källa till bekräftelse, en tillfällig ersättning medan hans flickvän inte gav honom någon uppmärksamhet, något han kunde kasta bort när hon kom tillbaka? Var han ärlig, men kastade bort mig ändå när hans flickvän krävde det, och lät henne diktera vad han skulle säga till mig? Eller hade han faktiskt olämpliga känslor för mig, och insåg att det blivit fel när hon sade ifrån, och valde att bryta tvärt för att inte ta några risker? Eller trodde han att jag ville ha honom och fick en kick av det, tills min man gjorde det tydligt att så inte var fallet?

När jag berättat för andra vänner, har vissa genast antagit att han var kär i mig, men valde att bryta med mig eftersom han aldrig kunde få mig och stanna med den tjejen han (i någon mån, i alla fall) kunde få. Men jag har mycket, mycket svårt att tro det. Han avgudade henne. Han såg henne som perfekt. Mig såg han inte ens som attraktiv, jag är mycket äldre, han sade att han såg mig som en syster. Att han skulle ha haft känslor för mig passar bara inte in. Men ord och handling går inte ihop.

Och de saker han tyckte var fel… Att jag fick honom att le? Det är knappast intimt för mig. Jag kan gå runt och le i flera dagar för att jag suttit och bytt utmanande matteproblem med någon, och haft roligt…

Jag är usel på att förstå människor. Någon som är bättre på det, som vill hjälpa mig analysera? Min man och jag är lyckligare än vi varit på många år, jag har fullt upp med roliga saker och skulle verkligen inte vilja sitta och slösa tid på Skype igen, och jag skulle inte vilja ha tillbaka T som vän för det är tydligt att han inte är värd att göra min man ledsen för. Men ändå går det inte en dag utan att jag tänker på det, saknar våra spännande diskussioner och undrar vad som egentligen hände…

• Svar på tråden "Det var inte vänskap."
  • Anonym (emotions)

Ni var varandras "stödsystem". Djup vänskap som gränsar till emotionell otrohet. Man har en tendens att släppa folk närmare via nätet än IRL. Jag tror det var hans flickvän som reagerade och satte stopp på vänskapen.

• Mamori

Jag ser inget fel i er vänskap alls, däremot så tror jag att din man blev lite svartsjuk för att ni blev för nära vänner och han vill vara din bästa vän och inte bara din partner. Killen är det svårt att säga med. Jag tycker att det låter som att han fick lite känslor för dig men insåg att det bara skulle såra honom pga att du hade en man, och att det dessutom påverkade hans relation med A. Tror att om A inte hade ställt ultimatum så hade han inte brytit med dig men då hade säkert han blivit kär i dig istället efter ett tag och kanske mer olycklig. Eller jag vet inte. Tycker att du har all rätt att känna dig besviken och sårad, för att han bryter visar också att han inte värderar er vänskap lika högt som du gjorde :-/

• Anonym (Vad var jag?)

Tack för att ni tagit er tid att läsa min maratontext och svara!

Anonym (emotions) skrev 2013-09-29 00:15:11 följande:
    Ni var varandras "stödsystem". Djup vänskap som gränsar till emotionell otrohet. Man har en tendens att släppa folk närmare via nätet än IRL. Jag tror det var hans flickvän som reagerade och satte stopp på vänskapen.

Jo, något sådant men jag har svårt att sätta fingret på det. Vi betydde ju väldigt mycket för varandra, på ett sätt som kan ses som otrohet, men samtidigt... Det fanns ju absolut noll sexuellt intresse, av något slag, så det bär mig emot att kalla det för otrohet...

Och om det var hans flickvän, hur egoistiskt är inte det, att uppmuntra mig att försvara vår "oskyldiga" vänskap när den orsakar regelrätta krig i mitt äktenskap, för att sedan smutskasta och kassera den för att hans onlineflickvän säger ifrån?
    Mamori skrev 2013-09-29 01:05:37 följande:
    Jag ser inget fel i er vänskap alls, däremot så tror jag att din man blev lite svartsjuk för att ni blev för nära vänner och han vill vara din bästa vän och inte bara din partner. Killen är det svårt att säga med. Jag tycker att det låter som att han fick lite känslor för dig men insåg att det bara skulle såra honom pga att du hade en man, och att det dessutom påverkade hans relation med A. Tror att om A inte hade ställt ultimatum så hade han inte brytit med dig men då hade säkert han blivit kär i dig istället efter ett tag och kanske mer olycklig. Eller jag vet inte. Tycker att du har all rätt att känna dig besviken och sårad, för att han bryter visar också att han inte värderar er vänskap lika högt som du gjorde :-/
    Tack för att du säger att du inte ser något fel med vänskapen i sig! Och ja, jag förstår också att min man blev ledsen och svartsjuk. Han ville ju vara allt för mig, han ville vara den som tröstar mig, min bästa vän, den jag skrattar med. Och det är jättefint, men det är inte den han är. Jag älskar honom, men han kan inte trösta, han vet inte hur man gör. Det går inte att ha avslappnade diskussioner med honom - tar jag upp ett ämne som jag tycker verkar intressant, något jag hört på en föreläsning eller så, går han direkt till "Jaså? Och hur utfördes den studien? Vilka intressen låg bakom? Är du säker på att det är ett kausalt samband?" osv och visst, det är jättebra att vara källkritisk men ibland är det skönt att bara koppla av och testa idéer fritt utan att behöva försvara dem hela tiden. Han skrattar också väldigt sällan åt mina skämt (inte för att han inte uppskattar dem, utan för att han vill analysera dem innan han bestämmer om de är roliga), så när T skrattade så att han fick ont i magen blev jag glad, kände mig rolig. Det betydde ju egentligen inte att jag uppskattade min man mindre men det är klart, jag förstår att han uppfattade det så.

Och ja, det är ju just det som sårar - att han kastade bort mig så lättvindigt, när jag såg honom som en vän värd att kämpa för. Ord och handling går inte ihop, han kallade mig sin bästa vän, sade att han skulle vara "lost without me", att han alltid skulle finnas där men tydligen var jag inte mycket värd när det prövades...
  • Mamori

Det gör jätteont att förlora en nära vän så jag känner med dig :-/ Men jag tycker att du ska vara glad över att du kan få så starka vänskapsband till andra människor, många kan inte det. Förstår också vad du menar med analyserande man, så är min sambo också... Fundera på om det hade ansetts fel om din vän var en tjej? Troligtvis inte vilket säger en del.

• Anonym (Vad var jag?)

Min man och jag pratade ibland om hur det hade varit om han varit en tjej, och det skulle ha varit ok, enligt honom. Det gick lite i vågor, ibland försökte han tycka om T och bad honom om hjälp när han körde fast i matten och så, ibland hatade han honom. När han var mer positiv sade han ofta (delvis på skämt) att T var emo, tjejig, pratade om känslor och knappast kunde ses som en kille. T blev väl lite stött av det, men sade ungefär att "I don't care what he calls me, he can see me as your girlfriend if he wants, if that means he isn't jealous."

Men oftast räckte det inte, utan det faktum att T var en kille räckte för att min man skulle tro att han ville ha mig. Logiken "Ingen kan lära känna dig så väl utan att bli kär i dig" är väl söt på sitt sätt, men...

Och om jag varit en kille hade nog inte A reagerat heller, absolut.

Jag brukar inte bygga vänskapsrelationer på det sättet. Jag är visserligen öppen och ärlig och tror det bästa om människor, så förutsättningarna finns väl, men det betyder inte att det alltid funkar. Oftast när jag pratar med någon (till och med när det varit människor jag varit kär i, med ett undantag för många år sedan) blir jag snabbt uttråkad och vill att de ska gå sin väg, eller så känner  jag av att jag tråkar ut den andra personen. Det hände aldrig med T, han var ganska unik på det sättet. Jag har bara varit med om det med en annan person, och det var ca tre år sedan och han gick vidare med sitt liv med jobb och familj i ett annat land och vi förlorade kontakten. Men... Kanske har du ändå rätt, jag ska kanske vara glad att jag överhuvudtaget kan komma människor nära.

• Anonym (Vad var jag?)

Fast... När jag tänker på det, skulle han nog inte ha betett sig på samma sätt om vi varit av samma kön. Han sade en del saker som var medvetet vaga, som kunde tolkas lite hursomhelst, som såklart förvirrade mig och det gör man väl generellt inte till en kompis av samma kön. Han sade också att vissa saker jag sade gav honom fjärilar i magen, samtidigt som han hävdade att jag var som en syster för honom och att han aldrig skulle kunna bli attraherad av mig. Han sade också att han fick gåshud och rysningar när jag sade hans namn. Det var lite skumt, men... Jag valde att tro på när han sade att vi "bara" var vänner, det var bekvämast, antar jag, och kändes mest rimligt också. Fast... Med tanke på att han inte alls tyckte om när jag bad honom att skippa de bitarna och prata mer "normalt" för att undvika förvirring så vet jag inte...

Han satte också ihop spellistor åt mig, med en hel del låtar som var lite vaga - kan kunde ju lätt hävda att han bara tyckte att det var en bra låt, eller att det handlade om någon annan, och så fick jag stå där och se dum ut som undrade men ändå... Lite utvalda utdrag ur texterna:

-----

When you feel embarrassed then i'll be your pride
    When you need directions then i'll be the guide
    For all time.
    For all time.

-------

As the winter winds litter London with lonely hearts
    Oh the warmth in your eyes swept me into your arms
    Was it love or fear of the cold that led us through the night?
    For every kiss your beauty trumped my doubt

And my head told my heart
    "Let love grow"
    But my heart told my head
    "This time no
    This time no"

------

If Heaven and Hell decide
    That they both are satisfied
    Illuminate the "No"'s on their vacancy signs
    If there's no one beside you
    When your soul embarks
    Then I'll follow you into the dark

------

This night is winding down but time means nothing
    As always at this hour time means nothing
    One final, final round 'cause time means nothing
    Say that you'll stay, say that you'll stay, say that you'll stay

(Vi brukade ofta glömma bort tiden och prata ganska länge, och han brukade ofta försöka få mig att stanna en stund till.)
    -----
    Say you mean it, seal it up
    say you wanna try
    Say you haven't had enough
    say you wanna

Once you get the feeling it
    wants you back for more
    Says it's gonna heal it but
    you won't make the call
    One step back you're leaving it
    now it's moving on
    Why won't you believe in it
    'till it's gone?

(Jag var tveksam till om jag skulle fortsätta prata med honom alls, eller i alla fall mycket, eftersom det gjorde min man ledsen men var samtidigt rädd att jag skulle förbli arg på min man om jag lät honom förstöra vänskapen med T och att det i sin tur skulle skada vår relation. T visste om att jag funderade och var ganska orolig när han skickade det här, men han sade att den handlade om en före detta flickvän och det var den enda låt jag frågade om.)

-----

Jag svarade väl i någon mån på samma sätt, eftersom jag visste att komplimanger gjorde honom glad och det fanns ju så många snälla saker jag ärligt kunde säga till honom, och han visste ju att det inte betydde något mer bortom just det jag sade, det var jag jättetydlig med. De saker jag sade till honom hade jag mycket väl kunnat säga till en tjej också. Men om han trodde att jag ljög, att jag spelade ett spel... Lite jobbigt att tänka på. Han kan nog vinkla det till att jag hade känslor för honom men förnekade det om han vill.

Idag såg jag att han tagit bort min man på facebook, antagligen på grund av att min man postade ett gäng bilder på kort tid och gjorde T uppmärksam på att han fanns där. Jag känner mig jättefånig som bryr mig om det, eller ens ser det, men det var nog den sista lilla tråden han kunde klippa av och det känns lite vemodigt.
  • Anonym (Vad var jag?)

Jag inser att jag nog mest kommer att prata med mig själv här, men rättar mig ändå: Det var min man som rensade upp sin facebook och tog bort folk han inte pratar med, bland annat T, inte tvärtom. Alltså inte ytterligare ett ställningstagande mot mig, lite skönt på sätt och vis...

• Mamori

TS, det är faktiskt helt okej att vara småattraherad av en vän även om han skulle vara det. Det var bara vänskap från din sida och det är allt du behöver stå till svars för. Det är helt okej att vara snäll och ge komplimanger till en vän Nu låter det som att han var på väg atr bli kär i dig men det är inte ditt fel på något sätt och det hade kunnat hända även om ni bara var ytligt bekanta eller om han varit en tjej. Men han kanske hoppades att du längst inne hade känslor och att det bidrog till att han vill ta avstånd nu. Men du har inte gjort något fel. Du rår inte för andras känslor, speciellt när de inte berättar dem. Du verkar vara en jättefin person, TS. Ta till dig det

• Anonym (Vad var jag?)

Tack Mamori! :) Jag uppskattar verkligen dina svar!

• Anonym (Vad var jag?)

Nu skriver jag  här igen, mer tankar som snurrar.

Det är ju egentligen inte min eventuella skuld i något möjligtvis olämpligt som bekymrar mig mest. Min man litar på mig, han vet att det bara var vänskap från min sida och att jag är naiv nog att tro på att människor menar det de säger (han är fin så), och han är inte arg på mig. Han gjorde sitt bästa för att trösta mig ett tag, samtidigt som han såklart var ganska glad och lättad att min vänskap med T tog slut. Och jag vet ju vad jag själv kände och ville. Så där är det egentligen lugnt. Den enda, som eventuellt tror något annat, är T (och kanske hans flickvän).

Det jag ältar är snarare hans roll, hur han egentligen såg mig, om han någonsin var så ärlig som han påstod och varför han gjorde det han gjorde i maj. Jag har gissat och analyserat, läst chatlogs och försökt förstå, frågat andra och nu senast frågat här. Men det ger ju egentligen inga svar, bara mer eller mindre kvalificerade gissningar. Det jag fått höra indirekt är att han inte ångrar det, att han skulle göra samma sak igen och att han tror att jag utnyttjade honom för att "fly från mitt tråkiga liv", vilket är väldigt långt från sanningen. Men det har han sagt till en gemensam bekant/vän som (utan min vetskap) gjorde det till sin uppgift att nästintill trakassera T för att få svar, efter att jag berättat om situationen, så jag vet inte hur ärliga svaren var.

Ibland vill jag fråga T direkt. Försöka få honom att prata med mig en sista gång, få svar på frågor och reda ut missförstånd så att jag kan gå vidare. Jag tycker någonstans att han gått kunde ge mig det lilla, det har gått såpass lång tid nu och det kan knappast vara känsligt för honom längre (om det någonsin var det) så det enda han skulle behöva ge mig är lite av sin tid, och några ärliga svar. Men... Pratar jag med honom blir jag sårbar. Jag öppnar mig för möjligheten att han (efter att ha ignorerat mina försök till kontakt) hånar mig inför sina kompisar, eller att han är riktigt otrevlig mot mig. Jag vet att han beter sig fundamentalt olika mot sina vänner och mot andra människor, och antagligen ser han mig nu som någon, vars välbefinnande saknar betydelse för honom, någon han kan vara elak mot, någon som inte förtjänar ärlighet. Och då skulle det ju inte uppnå någonting, utan bara göra mig mer ledsen, så det är antagligen ingen bra idé och jag kommer nog inte att göra det. Men det hindrar inte att jag vill, och att jag tror att det skulle hjälpa mig mycket, om han gick med på det...

• Mamori

Det har inte gått så lång tid. När ni bröt upp så hade han en situation med sin flickvän som inte var så optimal - säkert bidragande orsak till varför han började få känslor för dig. Troligtvis har inte den situationen hunnit bli så mycket bättre nu. Så han är nog fortfarande mitt i det och har känslor kvar och det gör nog att du inte kommer att få några vettiga svar just nu. Kanske säger han saker som att du utnyttjade honom (det gjorde du inte!) för att han känner sig sårad över att du inte lämnade din kille för honom, för att du inte kände likadant i smyg. Kanske tycker han att du "friendzonade" honom. Hursomhelst så tror jag att det behövs mer tid innan du möjligen kanske kan få ett ärligt svar. Först måste han komma över dig och få en bättre relationssitation. Sedan måste han hinna få insikt i sig själv, sina känslor och sitt beteende och det kan ta tid.

• Anonym (Hmm)

Jag får lite "nice guy" (www.heartless-bitches.com/rants/niceguys/ng.shtml) och passivt aggressiva vibbar från T. Det låter som att han var attraherad av dig men han vågade inte erkänna det, och så sa han lite dissiga saker och blandade det med tvetydigheter så att du skulle bli förvirrad eftersom han inte hade stake nog att stå för att han var intresserad av dig. Att han har nåt onlineförhållande med en snygg brud som bara leker med honom och utnyttjar honom stärker bilden av en sån personlighet. Låter hårt och jag kan såklart ha helt fel, men hans syn på kvinnor och även hans syn på sig själv verkar lite skev, ofta beror sånt på dålig självkänsla.

• Anonym (Vad var jag?)

Mamori: Kanske har du rätt, att det inte har gått så lång tid  egentligen. Kanske att jag kan försöka prata med honom någon gång nästa sommar, om det fortfarande bekymrar mig då (det kommer det att göra, om jag känner mig själv rätt).

Angående hans relation... Jag tror att det bästa för honom i längden egentligen vore om det tog slut med A. Hon respekterar honom inte, behandlar honom illa men framförallt bor hon väldigt långt bort, och det vore jättesvårt för dem att träffas, även om relationen vore perfekt. Samtidigt är han ju upptagen, och kan inte träffa andra tjejer, fast han så väldigt gärna vill ha någon som är fysiskt närvarande, egentligen. Men... Det har inte jag med att göra, och jag rådde honom inte att göra slut ens när han frågade mig, för att jag inte tyckte att det var min plats som vän att egentligen påverka honom åt något håll, utan bara att hjälpa honom utforska vad han själv ville.

Hmm: Jag läste de översta texterna på den där sidan, och framförallt de första två var väldigt träffande. Jag försökte analysera om de var som horoskop, som passar in på alla, men jag tror verkligen inte det. Du slog nog litegrann huvudet på spiken där. Han är verkligen konflikträdd och har dålig självkänsla.

Jag kastar in lite saker han sagt, som jag kom att tänka på när jag läste. Här från när A blivit svartsjuk, och vi pratade om vad han skulle säga och så:

Han: she cant  judge me for having a friend and then ditch.

Han: when ive done nothing but miss her since ive woken up and shes kept putting off.

Jag: :(

Han: especially

Han: when

Jag: no.. that's not fair..

Han: she dfabdfvarewfbdsv is way worse

Jag: will you tell her that?

Han: you already know the answer

Jag: yes

Han: so why say...

Han: ..

Jag: I'm tired

Jag: and slow

Jag: it wasn't rhetoric

Han: no, but you know i wont and i feel bad about it.

Jag: "T shares everything with A" wasn't necessarily above "T is too nice and puts up with things he shouldn't put up with sometimes" in my head when I asked

Jag: aand... maybe I knew the wrong answer, then.

Jag: sorry...

Han: you were being helpful, i shouldnt have snapped, its just... sometimes i wonder why I analyse, because i dont act, I'm set in my ways if anything the  confirmation makes me worse not better because i just accept it

Jag: Snap all you want. Just, I will apologise for making you snap if you do.

Jag: And maybe you're right...

Jag: What would happen if you did act?

Han: bad stuff.

Han: Stuff i dont want.

Jag: that's unfair. :(

Jag: I don't want to say bad things about her.. you'd hate me in a day or two if I do... but that is unfair.

Han: no.

Han: im being unfair to her, i dont know how she will react

Han: but

Han: the one thats plays through is

Han: How it would play out: Me: (A) i think you're being unfair [inset agrument] Her:  Yes I'm shit I'm leaving now Me: no, why. Her: because you hate me  me: no, obviously not : her i don't know if its obvious : me k... her: you're just not perfect i dont know if this will work.

Jag: >< that doesn't sound realistic

Jag: especially the last, why would she say that?

Han: ...

Han: "i'm sorry if i want perfection" - A.

Jag: running off for a bit as a defense mechanism, sure, but... insulting you?

Jag: well, you are perfection to her, though?

Jag: whendid she say that?

Han: perhaps not anymore.

Han: who knows

Han: i dont.

(Det här var alltså en vecka innan har bröt med mig.)

Det här var långt tidigare, jag hade varit ledsen och han hade tröstat mig, och jag var väl lite bekymrad att min ledsenhet kunde bli en belastning för honom. Han försökte övertyga mig om att så inte var fallet, och antingen låtsades han eller också lyste det igenom att han varr rädd för att jag skulle "se igenom honom":

Han: It's not a duty, its a desire, if you  need me, i will be here, i want to be here.

Jag: Can I copy that and send it back? :)

Han: hahaha

Han: It's not something I expect back, I'm nothing special.

Jag: Say... what?

Han: Yes I mean.. You're special and i want to be there because you're worth it, but I'm afraid that you'll realise that i'm not!

Det finns mycket mer, men jag slutar där, annars kan den här posten bli precis hur lång som helst.

Jag brydde mig om honom på riktigt, och ville honom genuint väl. Om det var ömsesidigt... Vet jag inte.
  • Mamori

Åh, sorgligt. Nej, det låter inte alls som att A är bra för honom. Men han måste kanske inse det själv. Han verkar vara för känslig för att kunna ta emot riktiga råd av en vän som vill väl... Du verkar vara oerhört försiktig med honom i texten också, undrar om det är för att du vet hur känslig han är? Kanske när han och A har gjort slut på något sätt att han själv kommer att ta upp kontakten med dig. Känns inte som att det är värt att du gör det så länge han är med A...

• Anonym (Vad var jag?)

Jag är inte intresserad av att återuppta kontakten med honom. Min man skulle inte tycka om det och det känns inte värt att göra honom ledsen för, även om T skulle vilja det (och det är väl fullt möjligt att han skulle vilja om han inte längre behövde ta hänsyn till A). Dessutom har jag knappt ens tid för mina "riktiga" vänner, än mindre för spelet där jag träffade T, då jag har en helt annat livssituation nu. Jag vill bara förstå, klargöra några saker som jag tror att han missförstod, och några saker jag aldrig sade men borde ha sagt, och sluta grubbla på det.

Jag tror att min försiktighet var delvis för att han är känslig, delvis för att... Tja... Jag är också lite för snäll ibland, antar jag. Dagen innan han blockerade mig var jag inte riktigt lika försiktig - han hade gjort mig ledsen och jag valde att vara ärlig med det, istället för att låta det passera och riskera att det bubblade upp mer okontrollerat senare. Jag var inte på något sätt hård mot honom, utan bad snarast om ursäkt för att jag kände som jag gjorde, och för att jag tog upp det med honom. Hans reaktion var ändå riktigt dålig... Bland annat det här:

"I'm sorry? that i suck as a person and create way too many avoidable problems but you tell me that i shouldnt aspire for perfection, and then you ask me for it... like, i don't know what to do."

Det, i sin tur, hänvisade till en annan konversation, som jag råkade hitta när jag sökte efter det där så nu blir det ännu mer logs här, hoppas jag inte tråkar ut dig (och andra som eventuellt läser) för mycket.

Han: "i dont think you understand how barnacle i am, this is why i was annoyed at A who insisted i was good and that i impressed her even when i wasnt doing anything impressive.. like i dont want to call myself barnacle, but i am and i can't change"
    Jag: "Well... If you are, no, I definitely don't understand it."
    Jag: "It's not what I see."
    Jag: "And I think I know you pretty well."
    Jag: "Including your "bad" sides"
    Han: "People over estimate me"
    Jag: "that"
    Jag: "or"
    Jag: "you overestimate the average"
    Jag: "or, you require being very very much better than the average to qualify as good"
    Jag: "which I can agree on, actually"
    Han: "I dont have standards of people"
    Han: "i just categorise by  people i like talking to and people i dont"
    Jag: "well"
    Jag: "you demand perfection of yourself, regardless of whether or not anything close to perfection exists in humanity?"
    Han: "yes."
    Han: "But its sad why i do"
    Jag: "that is asking a lot of yourself"
    Han: "If I'm anything less why would anyone want me"
    Jag: "especially if you get annoyed with people who think you are good, even though you might not be perfect"
    Han: "thats how i think."
    Jag: "well... why would anyone want perfection?"
    Han: ".."
    Han: "Because you can't get better"
    Jag: "how would they view themselves next to perfection?"
    Jag: "and besides, what is perfection?"
    Jag: "there are always different preferences, different ways to see things"
    Jag: "you can be perfect in relation to one other person, maybe, if that person is extremely consistent"
    Han: "perfection is that feeling of not wanting to be anywhere else, that you are completely lost in bliss."
    Jag: "but to be truly perfect, you'd have to be so to everyone, and that's not possible"
    Han: "thats what i think."
    Jag: "you can't please everyone"
    Han: "i dont want to please everyone"
    Han: "i want to please 1"
    Jag: "ok, then I got you wrong."
    Han: "Well.."
    Han: "No i want to be perfect to everyone"
    Han: "but"
    Jag: "but even so... you don't need to be "perfect" to please the one you love."
    Han: "I do."
    Han: "I don't have anything going for me."
    Jag: "knowing and seing both the good sides and the bad sides is part of love"
    Jag: "not saying that you should settle for someone, who is not what you want, to not be alone - that's pretty sad"
    Jag: "but everyone needs a little understanding sometimes"

Mamori, skulle du vara ok med om jag pratade med dig privat, i meddelanden? Det är absolut helt ok om du säger nej, du ska inte behöva ta på dig att höra mitt ältande egentligen. Men som det är nu är det mest bara du och jag som skriver, och jag skriver egentligen väldigt personliga saker, väldigt öppet. Jag må vara anonym, men många som känner mig skulle nog ändå kunna klura ut att det är jag. Sannolikheten att någon skulle känna igen T är rätt minimal, han känner ingen annan i Sverige, men ändå... Det är bekvämare, ibland, att bara prata med en person. Dessutom verkar du vara en väldigt gullig och trevlig person som jag gärna skulle lära känna, och du har söta katter på din bild.

• Mamori

Jag kan absolut prata med dig i meddelanden istället, men jag kan svara lite långsamt ibland så bara du har överseende med det Loggar ofta in från mobilen och den krånglar när jag ska svara på meddelanden så kan oftast bara kolla forumet då men loggar in på datorn då och då, och då kan jag svara

Av det du skrev så tycker jag att det låter som att han har mycket problem med sig själv och sin självkänsla och du får agera psykolog till honom en hel del (han skulle nog behöva en riktig). Det är jättevanligt att folk dömer sig själva väldigt hårt men inte andra och han verkar vara en sådan, och det kan vara riktigt svårt att få dem att inse att de inte behöver göra det och att de duger som de är. Jag tycker att du har försökt riktigt mycket men han verkade inte vara mottaglig så han kanske inte var där riktigt ännu. Jag tycker fortfarande inte att något du har skrivit har gått över någon vänskapsgräns och blivit något annat. Tycker också att du verkar vara stark som kan ta hand om honom så mycket i era konversationer utan att själv börja tvivla på om han kanske har rätt (det låter inte som det i det ni pratar om). Tror att du skulle kunna passa som psykolog

Föreslår att du skriver ett brev till T, men att du inte skickar det, inte nu i alla fall, men att du får ner allt du tänker och känner och det som ev blivit fel. Ofta kan man få insikter från det som man inte annars såg.

• Mamori

Tack för de snälla orden förresten, du verkar vara en riktigt gullig person du med

• Björnbärspaj

Men jösses, skaffa ett liv.

• Anonym (Vad var jag?)

Mamori, du har PM.

Svar på tråden "Det var inte vänskap."