• yodi

akut hjälp, hur ta hand om ca 6 v kattunge ( övergiven)

för att göra en lång historia lite kortare.

när vi för två veckor sedan tog in hästarna från sommarbetet hade en kattmamma och hennes unge flyttat in i stallet, mamman höll sig lite på sin kant och ville inte hälsa men hon var inte så rädd att hon gömde sig, vi började ta med oss lite mat till henne som hon åt av.

men bara någon dag efter det att vi stallat in hästarna för hösten så såg vi inte till mamma, och maten stod orörd, den lilla ungen blev mer och mer desperat och ynklig.

tillslut vågade vi inte låta den vara kvar själv utan en i stallet tog hem den till sig. han har nu haft den i två veckor och har tyvärr börjat få stora allergiska problem av den så den har nu fått flytta hem till oss.

kattungen har hos honom fått kattmjölk samt osötad välling som den har ätit. den har varit hos oss sedan i går eftermiddag och den har ätit men den verkar inte nöjd med sin mjölk/väling, den tar lite men går sedan iväg jamandes och verkar hungrig

jag har provat att mosa lite blötfoder i mjölken men det var inte av intresse. i ren desperation i går natt gav sambon den lite av en köttbulle och det verkade den nöjd med, men det känns inte som lämplig mat direkt.

jag har stor erfarenhet av katter men inga som varit så här unga, så alla förslag på vad vi kan prova att ge den lilla mottages tacksamt.

i övrigt verkar den ha funnit sig väl tillrätta här, den är kelen och tillgiven, går på lådan och tack och lov så verkar gammelkatten här hemma ha tagit sig an den och sköter tvättning.

• Svar på tråden akut hjälp, hur ta hand om ca 6 v kattunge ( övergiven)
  • IceJossan
    yodi skrev 2013-09-29 12:41:52 följande:
    provade med färs både kokt och rå, den kokta blev ratad men den råa gick ner med god aptit, så nu hoppas jag bara att magen tål det.
    Rå färs är kanonbra och milt för magen, så det är jättebra att den går ner :) Äggula är också väldigt bra, det kan du prova med. Har du testat lite olika sorters blötmat?
  • yodi

jo då vi har provat lite olika sorters blötmat,  men dom ratas. även färs med lite äggula i ratades. det enda som har gått ner hittils är "ren" rå nöttfärs så det är tur att det är skonsamt för magen.

men jag är lite orolig för om hon äter för sällan, i går ville hon bara äta sex gånger (vi erbjöd henne mat fler gånger men hon åt inte) behöver inte en sån liten äta oftare?   

• UlleGull41

Ring en veterinär och rådfråga vad ni ska ge kattungen, vet att det finns ett extra kaloririkt blötfoder som veterinärer säljer som du kanske skulle prova om den nu är liten, men det kostar en slant. Hoppas det löser sig.

Vi fick också ta hand om en unge som var 6 v, då mamman blev påkörd. han blev hela 20 år 

• yodi
    viseversa skrev 2013-09-30 09:22:46 följande:
    Blanda i lite äggula i köttfärsen då=)
    provat men det blev ratat, hon är en så länge tämligen kräsen verkar det som
  • nemo1

Har du inte varit och handlat det du skulle? RC babycat och KMR. Kattungar ska ha fri tillgång på mat.

• IceJossan

Provat A/D-mat från veterinären? Den har faktiskt himla vettigt innehåll för att vara mat som säljs hos veterinär (de sorterna brukar mest innehålla spannmål och sånt, och alldeles för lite kött). Ska vara extra smakrik för att reta apriten även på mycket svaga och sjuka katter, och mycket fet och därmed mycket energität.

• yodi
    nemo1 skrev 2013-09-30 15:07:19 följande:
    Har du inte varit och handlat det du skulle? RC babycat och KMR. Kattungar ska ha fri tillgång på mat.
    provat och ratat av henne.
  • yodi
    IceJossan skrev 2013-09-30 15:15:27 följande:
    Provat A/D-mat från veterinären? Den har faktiskt himla vettigt innehåll för att vara mat som säljs hos veterinär (de sorterna brukar mest innehålla spannmål och sånt, och alldeles för lite kött). Ska vara extra smakrik för att reta apriten även på mycket svaga och sjuka katter, och mycket fet och därmed mycket energität.
    även det ratat. enligt distrikts veterinärerna är det inte så mycket att göra utan hon får fortsätta äta färs ett tag till  så får jag prova igen om någon dag, huvudsaken tyckte dom var att hon åt något. samt att hon är pigg vilket hon är, hon har lekt lite med våran andra katt och hon sköter magen bra. är pigg och nyfiken och väldigt kelen av sig.
  • viseversa
    yodi skrev 2013-09-30 15:23:37 följande:
    även det ratat. enligt distrikts veterinärerna är det inte så mycket att göra utan hon får fortsätta äta färs ett tag till  så får jag prova igen om någon dag, huvudsaken tyckte dom var att hon åt något. samt att hon är pigg vilket hon är, hon har lekt lite med våran andra katt och hon sköter magen bra. är pigg och nyfiken och väldigt kelen av sig.
    Det kommer nog gå bra detta ts. 
    Instagram...LOVALOVISA
  • yodi
    viseversa skrev 2013-09-30 16:04:54 följande:
    Det kommer nog gå bra detta ts. 
    tack jag hoppas det, hon är en sån söt och rar liten katt
  • IceJossan
    yodi skrev 2013-09-30 16:10:18 följande:
    tack jag hoppas det, hon är en sån söt och rar liten katt

Det vill vi ha bildbevis på :)
  • yodi
    IceJossan skrev 2013-09-30 19:26:21 följande:

Det vill vi ha bildbevis på :)

ska se vad jag kan ordna, men det blir inte i kväll
Svar på tråden akut hjälp, hur ta hand om ca 6 v kattunge ( övergiven)