• Alexi

Hur hjälper man ett barn att lära sig läsa?

Min dotter är snart fem år och väldigt intresserad av bokstäver osv. Hon kan alfabetet och tycker det är roligt att skriva ord, men det är ju vi som bokstaverar åt henne. Vi försöker få henne att greppa det här med ljudning och hon har förstått att man ljudar och lyssnar på ordet men sen har den där sista polletten inte alls trillat ner. Jag känner mig som en urusel pedagog när jag ska försöka hjälpa henne så jag bara undrar om det finns några tips på hur man förklarar sånt här.

Jag är alltså inte pedagog alls, min utbildning är åt helt annat håll. Och det är inte viktigt att hon ska lära sig läsa och skriva just nu men vi vill ju uppmuntra hennes intresse och det är en rolig grej att göra tillsammans. Men just nu blir jag bara frustrerad när jag inte fattar hur jag ska förklara det begripligt... 

• Svar på tråden Hur hjälper man ett barn att lära sig läsa?
  • Knyttan

Man måste inte lära barn läsa genom att ljuda. Om jag skulle lära små barn (före skolåldern) att läsa skulle jag nog hellre använda den metod som beskrivs i den här boken:
    www.gleerups.se/kompetensutveckling-forskola-och-skolans-tidiga-ar/40664235-product

Kort sagt går det ut på att få barnet att lära sig det skrivna ordet som en bild, och låta själva avkodningen komma efterhand, när barnet lärt sig så många ord att hen kan dra slutsatser om dem. Barnet lär sig alltså att "MAMMA" är en symbol för mamma före hen behöver lära sig att M är en symbol för ljudet eemmm och A är en symbol för ljudet aaaa....  I boken beskrivs hur man har börjat "lästräna" med så små barn som 18 månader, med mycket gott resultat.

Vi får se om jag vågar mig på att prova med min egen son när det börjar bli dags om ett år eller så!

Flickan och kråkan skrev 2013-09-29 20:59:50 följande:
    För att kunna läsa så måste man ha greppat att bokstäverna inte bara är krumelurer med namn, utan att de är symboler för olika ljud. Vet hon hur de olika bokstäverna låter? Min yngsta som är 4,5 har precis fått upp intresset så vi håller på med ljuden och så tar vi korta ord med två ljud och jag ber honom säga ljudet på den bokstav jag pekar på och så tar vi ord med liknande ljud ex. BO, KO, RO etc. och sedan kan man ju lägga på ett ljud: BOR; KOR; ROR etc.

Min äldsta lärde sig ljuda ihop ord tidigt, redan som 3-åring. Han hade kunnat alla bokstäver (stora och små) och hur varje bokstav lät i ungefär ett halvår innan poletten ramlade ner. Tror att det går fortare för lillebror som är äldre....om intresset kvarstår. Kan vara en tillfällig fluga . Storebror tar läsborgarmärken, vilket tände lillebrors intresse. 
  • Flickan och kråkan
    Knyttan skrev 2013-09-29 23:42:50 följande:
    Man måste inte lära barn läsa genom att ljuda. Om jag skulle lära små barn (före skolåldern) att läsa skulle jag nog hellre använda den metod som beskrivs i den här boken: www.gleerups.se/kompetensutveckling-forskola-... Kort sagt går det ut på att få barnet att lära sig det skrivna ordet som en bild, och låta själva avkodningen komma efterhand, när barnet lärt sig så många ord att hen kan dra slutsatser om dem. Barnet lär sig alltså att "MAMMA" är en symbol för mamma före hen behöver lära sig att M är en symbol för ljudet eemmm och A är en symbol för ljudet aaaa....  I boken beskrivs hur man har börjat "lästräna" med så små barn som 18 månader, med mycket gott resultat. Vi får se om jag vågar mig på att prova med min egen son när det börjar bli dags om ett år eller så!

Ofta kommer det ju tillsammans. Min äldsta som läste tidigt lärde sig självklart ljudbilder först men det var inte förrän han förstod att varje bokstav var en symbol för ett ljud som han verkligen började läsa. Idag som snart 6-åring så använder han båda tekniker. Han känner igen ordbilder, han känner igen delar av ord som ändelser (ser systemet i skriftspråket) och liknande men så fort han inte snabbt avkodar ett ord så ljudar han ihop. Eftersom TS dotter är så pass gammal som snart 5 så känner hon säkert redan igen en massa ordbilder. Jag skulle hjälpa ett intresserat barn med ljuden, men man kan ju kombinera. Sätta upp ordlappar hemma på möbler och annat brukar vara en väg att gå.
  • Anne69

Det gäller nu att få henne att koppla ihop bokstavskrumeluren med sitt ljud. Tex att ett B låter just B. Så.....vad kan ni på B? B.....ord, B....ulle, B.....ebis osv. Öva er igenom ett ljud i taget. Konsonanter är i regel lättare än vokaler, dock kan det i början vara svårt att skilja på D och T tex.

Det finns en del pedagogiska spel som vi har tyckt fungera bra precis i detta läge - jag har ju en jämnårig hemma. VI har ett spel som heter Bokstavslek och ingår i det s.k. Skolavtalet/Elevavtalet. Där finns det bl.a. övningar med den här sortens initiala ljud. Kolla om du kan få det med din förskola!

• Indianica

Läs högt för barnet varje dag och för pekfingret under orden (hela tiden) så hon kan följa med.

Och skynda långsamt. Försök fokusera på läsupplevelse och inte teknik tycker jag. Visst kan det vara kul med en femåring som kan läsa (har själv haft två) men det viktiga är att man skapar läslust och läsupplevelser för dem genom att låta dem bada i roliga och intressanta böcker mëd häftiga bilder. Bara för att de kan avkoda ska man inte sluta läsa för dem.

Mina barn har låtsasläst massor och en dag så bara förvandlades låtsasläsningen till "riktig" läsning och barn börjar oftast med låtsasläsning när de håller på att knäcka läskoden.

• Tygtiiger

Vill hon lära sig läsa eller tycker ni att hon borde lära sig läsa nu när hon nästan kan?

Läs mycket för henne. Sjung och ramsa. Lek rimlekar - vem kan komma på något som rimmar på katt?

Skriv lappar med så enkla ord som möjligt och som leder till godis att skriva ner var man gömt godispåsen var poppis hos oss.  

Det som knäckte läskoden för stora sonen här hemma, när han var i det där stadiet att han NÄSTAN läste, var inte femmyror som film utan deras eminenta datorspel.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • HokusPokus

Vi övade på hur bokstäverna låter innan vi började med ord. Att M uttalas som Mmm och inte emm. Annars blir det lätt att t ex mat blir emmate ð???

Hitta på roliga lekar/utmaningar med korta lätta ord tills hon greppat principen.

• YokohamaNr2
    Alexi skrev 2013-09-29 22:24:15 följande:
    Ja, det kändes som att hon plötsligt greppat. Dvs när vi hade skrivit ett ord, tex stol, så gjorde hon ljudet för varje bokstav för sig, men hon förstår inte hur det sen blir ett ord. Typ hon läser S-T-O-L och på frågan vad blir det  för ordså blir det "bord". Dvs ingen koppling alls.
    Haha precis så gör min son också! jag blandar lite och försöker berätta vilket ljud bokstäverna har men också att han får lära känna igen ord. Tex älskar han tåg så vi har en massa böcker om tåg och då kan jag säga till honom att han ska hitta ordet tåg i en bit text och just det ordet kan han ju hitta precis överallt

Finns säkerligen en massa smarta appar också, men har inte kollat 
  • Alexi

Tack för alla tips. Ska läsa och begrunda och testa.

som svar till Tyygtiger. Det är inte så att dottern uttryckt att hon vill lära sig läsa men hon är väldigt road av bokstäver, att skriva dem osv. Så jag tror att hon skulle tycka att det var roligt att lära sig det.

Sen har jag en liten tanke med att i och med att hon är decemberbarn och då säkert lite sen på en del saker så vore det kanske bra för hennes självförtroende att kunna läsa hyfsat tidigt. Jag kunde själv läsa när jag började skolan och hade glädje hela skoltiden av känslan att jag var bland de bästa i klassen och duktig, det stärkte ju mig så att jag blev duktig av det. Men det är ju ett år kvar till förskoleklass och två år kvar till skolan så ur det perspektivet finns det ju gott om tid. 

• kmp
    Alexi skrev 2013-09-29 22:24:15 följande:
    Ja, det kändes som att hon plötsligt greppat. Dvs när vi hade skrivit ett ord, tex stol, så gjorde hon ljudet för varje bokstav för sig, men hon förstår inte hur det sen blir ett ord. Typ hon läser S-T-O-L och på frågan vad blir det  för ordså blir det "bord". Dvs ingen koppling alls.

Jag känner igen detta. Min dotter som blir fem nästa vecka gör precis likadant.
    Vi ljudar varje bokstav, och ordet som kommer fram är något HELT annat.
  • Alexi

Det är så spännande att följa den här språkutvecklingen. Dottern har helt plötsligt börjat ljuda själv, dvs vi föreslår att hon ska skriva "sko", då ljudar hon bokstäverna och lyssnar efter vilket ljud det är och har rätt ljud oftast, det är bara såna som är lite svåra och gömmer sig som hon missar. Jättecoolt framsteg. däremot är det bara ur perspektivet att skriva hon är mest intresserad, typ hon kan ljuda och skriva s-k-o men om man sen ber henne försöka läsa det hon skrivit kan hon knappt göra det. Lite bakvänt på något sätt.

Hur brukar utvecklingen härifrån se ut? Är det bara att fortsätta öva med ljudandet?

• Alexi
    Indianica skrev 2013-09-30 09:17:58 följande:
    Läs högt för barnet varje dag och för pekfingret under orden (hela tiden) så hon kan följa med.

Och skynda långsamt. Försök fokusera på läsupplevelse och inte teknik tycker jag. Visst kan det vara kul med en femåring som kan läsa (har själv haft två) men det viktiga är att man skapar läslust och läsupplevelser för dem genom att låta dem bada i roliga och intressanta böcker mëd häftiga bilder. Bara för att de kan avkoda ska man inte sluta läsa för dem.

Mina barn har låtsasläst massor och en dag så bara förvandlades låtsasläsningen till "riktig" läsning och barn börjar oftast med låtsasläsning när de håller på att knäcka läskoden.

Vad menar du med låtsasläsa? Att barnet berättar historien i boken till varje bild ur minnet, men säger att hon läser? För det gör min dotter just nu, läser för lillebror. på vad sätt har det med konkret läsning och knäcka läskoden att göra?
  • Alexi

Det är kul med skrivutvecklingen. Dottern skriver nu de flesta ord man föreslår där ljuden är tydliga, ljudar sig fram bokstav för bokstav och tycker det är superkul. Men läskoden är inte knäckt ännu så det är något bakvänt som jag inte förstår.

• Dasha

Man ska lära barn att läsa stavelser, alltså först en vokal:

A

sedan stavelser "olika konsonanter + samma vokal":

MA

KA

PA

BA

Sedan ta en annan vokal:

O

MO

KO

PO

BO

I

MI
    KI
    PI
    BI

Därför att "em a" det är inte alls samma sak som "ma"!

• Dasha

Min dotter 4 år hittar nu en lapp med två-tre ord varje morgon i sin julkalender, det är beskrivningar var hon kan hitta sin present.
    T.ex.  "i rosa lego", "på pappas skrivbord" osv. Ibland använder tomten samma lappar igen.

Det roligaste är att det är bara barn som kan läsa lapparna! Både jag och min man ser bara vit papper! TomteSkrattandeTomte
    nu är hon riktigt taggad och läser väldigt snabbt!

• Alexi

Dottern knäckte plötsligt läskoden för några veckor sedan, veckan innan femårsdagen.  Jättekul tycker hon att det är att läsa även om det ju är mycket svåra grejor  när man ska läsa ord som inte alls uttalas som de stavas...

Svar på tråden Hur hjälper man ett barn att lära sig läsa?