• Hej1235

Två missfall i rad

Hej! Jag har precis gått igenom mitt andra tidiga mf (V5), två mf på raken nu alltså i vecka 5. Såklart oroar jag mig för nästa graviditet och har googlat fram detta: 1. Risken för tre missfall i rad är ca 1% alltså väldigt ovanligt. 2. Risken för ett andra missfall är inte stor, har man fått två mf på raken ökar risken till ca30 % inför nästa graviditet. Hänger inte med riktigt, Är det högre eller lägre risk för att drabbas av ett tredje missfall på raken? Vad är ers upplevelser ?

• Svar på tråden Två missfall i rad
  • malinbz

Fattar inte heller hur det där hänger ihop riktigt. Men jag tror att man inte ska hänga upp sig på sånt där.. Jag gjorde det efter mina 2 missfall på raken, tyvärr. När jag väl blev gravid igen var jag jättenojig och googlade och sökte runt på familjeliv hela tiden (som om det skulle lugna en..). Graviditeten var skitjobbig rent psykiskt. Önskar att jag aldrig googlat mig runt en massa. Men nu sitter jag här med en 6 veckors bebis!

Lycka till med nästa graviditet!!

• Hej1235

Du har så rätt! Väntar in min ägglossning nu sen får man se. Ska försöka sluta googla. Inte bra för själen! Härligt att det gick vägen för dig. Gjorde du något speciellt sista graviduteten?åt några speciella vitaminer eller liknande? Kram!

• malinbz

Nej det gör inte något gott för själen alls tyvärr.. Men jag vet hur det är, ibland söker man desperat efter svar och då är Google nära till hands
    Nej jag år bara Folsyra och det började jag med ett par månader innan jag blev gravid. Det gjorde jag inte under de graviditeterna då jag fick missfall!
    Har du några barn sedan förut?

• Hej1235

Okej, äter också folsyra. Men fick missfall ändå. Inga barn sen tidigare, är 22 år och är ute i god tid om man säger så. Har du barn?

• malinbz

Jag vet att det är en klen tröst men försök att se det som så att fostret var så sjukt eller missbildat så att den aldrig hade överlevt på utsidan och att det var "bra" att kroppen stötte ifrån det tidigt innan det hann gå så lång tid. Det finns en mening med allt!
    Ja jag har ett barn sedan tidigare så jag visste ju hela tiden att jag kunde få barn men var ändå livrädd hela tiden att jag inte kunde få något mer barn.
    Har du gått och pratat hos någon kurator på kvinnokliniken efter dina missfall?
    Hihi jag var 20 när jag fick mitt första barn så jag var verkligen ute i god tid. Men det är bra att du är ung och försöker få barn, det ökar ju bara chanserna för att kunna bli gravid och att barnet är friskt.

• Litenoledsen

Hej jag är 39 år o har en dotter på 2,5 år. Då jag vart gravid med henne var det inga problem. Nu har jag inom 3 månader haft två MA. Ska på skrapning imorgon.. Båda fostren har dött i ca v 7 men vid det senaste såg vi hjärt ljud för två veckor sedan men det verkar ha dött strax efter det! :( Jag undrar om det är någon i min ålder som har lyckas få ett barn efter sina missfall? Blir ju lätt gravid men har hört att det också innebär att man har lättare för att få missfall då kroppen liksom suger åt sig första bästa ägg trots att kvaliteten på ägget kanske inte är tipptopp! Tacksam för svar

• Juronjaure

Jag har haft 2 tidiga mf (v.4-5), och är nu gravid för tredje gången. Har kommit till v.11 och är hoppfull att det faktiskt ska stanna denna gång! Men förstår precis hur nojjig du är, för jag googlade mig också fram till de där 30%...! Suck. Sedan är det ju så att även om man läser statistik, oavsett om den visar positivt eller negativt, så finns det ju alltid de som hör till de övriga procenten också... Så nojjig är man oavsett ;) Sluta googla siffror. Det finns de som får många mf på rad, men det finns också många som får ett eller två och sedan ett friskt barn!

• Fongsan

har också två missfall i bagaget, varav den senare fortfarande pågår :( 
    Jag har gjort precis som ni, hängt här på familjeliv och google har vart min bästa vän och bara försökt hitta svar på hur det ser ut inför en tredje graviditet. Det tär på en så mkt psykiskt, men det är bara att göra som alla andra säger, försök igen. 

• sofie123
    Fongsan skrev 2013-12-07 11:23:26 följande:
    har också två missfall i bagaget, varav den senare fortfarande pågår :( 
    Jag har gjort precis som ni, hängt här på familjeliv och google har vart min bästa vän och bara försökt hitta svar på hur det ser ut inför en tredje graviditet. Det tär på en så mkt psykiskt, men det är bara att göra som alla andra säger, försök igen. 
    Hej! Googlade mig fram till den här tråden och såg ditt inlägg, sitter också här med ett andra missfall på rad. Undrar hur ni tänker göra, tror du att det är lugnt att försöka på en gång igen eller tror du att man ska invänta en mens? Min gynläkare säger att det inte ska bli en sämre graviditet om man skulle bli gravid direkt, men samtidigt är jag så rädd att bli det pga att även denna graviditet slutade i missfall!
  • malinbz

Skulle rekommendera att du väntar och får mens en gång innan ni försöker igen. Mest för psyket, man måste ta sig tid att sörja. Man kan liksom inte bara lägga det bakom sig tyvärr, för det kommer alltid ikapp en förr eller senare..

Jag blev gravid direkt efter ett missfall en gång, mådde fortfarande dåligt efter missfallet. Den graviditeten ledde också till ett missfall Efter det vågade jag inte bli gravid igen på ett tag, kände att jag behövde läka i huvudet. Tänk på dig själv också

• Fongsan
    sofie123 skrev 2013-12-09 23:51:10 följande:
    Hej! Googlade mig fram till den här tråden och såg ditt inlägg, sitter också här med ett andra missfall på rad. Undrar hur ni tänker göra, tror du att det är lugnt att försöka på en gång igen eller tror du att man ska invänta en mens? Min gynläkare säger att det inte ska bli en sämre graviditet om man skulle bli gravid direkt, men samtidigt är jag så rädd att bli det pga att även denna graviditet slutade i missfall!
    Jag har hört att det är fysiskt ok att sätta igång direkt efter, men jag känner personligen att jag skulle vilja vänta en mens så att min kropp verkligen hinner återställa sig till det normala. Efter första missfallet väntade jag också en mens men andra graviditeten slutade ändå i mf så tror inte huruvida man försöker igen direkt eller inte är avgörande för hur nästa graviditet slutar. Gör det som känns rätt för dig skulle jag säga :)
  • V79

Jaha.. Nu sitter jag här och har nyss fått mitt andra mf i rad. Är så förbannat less och ledsen hur orkar man fortsätta efter flera mf?

• Krickedick

Försök hålla humöret uppe. Var lika förtvivlad själv efter MF nr 2, men nu är jag i vecka 14(13+6). Fortfarande orolig men väldigt glad att vi försökte en gång till.

• Krickedick

Försök hålla humöret uppe. Var lika förtvivlad själv efter MF nr 2, men nu är jag i vecka 14(13+6). Fortfarande orolig men väldigt glad att vi försökte en gång till.

• malinbz

Ge inte upp! Vet att det känns fruktansvärt hopplöst efter man har fått 2 missfall. Efter mina 2 missfall sitter jag nu här med en 4 månaders bebis! Lyckan kommer till er också!

• cirkusmusen

Ja alltså, av hela skaran av alla som blir gravida är det 1% som upplever 3 missfall i rad.

Men i skaran som redan upplevt 2 missfall i rad är det 30% som får 3 missfall i rad.

Så tolkade jag det i alla fall. Hoppas det blir lite klarare för dig.

Håller tummarna för det bästa för dig nu!

• Oliwia92

Hej vet att detta är en gammal tråd men försöker ändå. Fick igår reda på att jag har ett MA med ett foster som dog nu i dagarna var i v.8 så får genomgå en medicinsk abort. Vet inte riktigt var jag ska ta vägen då jag redan haft ett missfall för 4 månader sen. Hur gör man för att gå vidare ? Hur vågar man försöka igen? Har även PCO och har tagit ägglossningstimulerande

• Anonym3323
    Oliwia92 skrev 2019-06-28 15:38:32 följande:

Hej vet att detta är en gammal tråd men försöker ändå. Fick igår reda på att jag har ett MA med ett foster som dog nu i dagarna var i v.8 så får genomgå en medicinsk abort. Vet inte riktigt var jag ska ta vägen då jag redan haft ett missfall för 4 månader sen. Hur gör man för att gå vidare ? Hur vågar man försöka igen? Har även PCO och har tagit ägglossningstimulerande

Fick också missfall i slutet av vecka 8. Kroppen fixade allt själv, men blev en väldigt traumatisk dag på gynakuten och förlorade mycket blod. Såret efter missfallet kommer aldrig läka, men man får helt enkelt bygga upp sin styrka igen.. och tillåta sig själv att bli ledsen när det blir för jobbigt. Har dessutom haft en hemsk första mens nu precis efter missfallet, som gör en påmind om det fruktansvärda. Jag är livrädd för att något ska hända igen, men samtidigt orkar jag inte utsätta mig för allt oroande. Jag hoppas att jag kommer vara lugnare, men jag vet inte.. man kan inte svara på det förrän man är där. 

Kämpa & ge inte upp! jag vet att det kanske känns också som att tiden står still, så har jag känt nu ett tag. Men försök ta en dag i taget <3
Svar på tråden Två missfall i rad