Saffransgul skrev 2013-10-03 09:58:36 följande:
Jag ser det inte som att avhumanisera om man ser att barnet sysslar med saker som är skadliga för dom. Och i detta fallet även illegalt. Bara det att någon "brukar" en illegal drog gör det per definition till ett missbruk.
Tummen upp till föräldrar som reagerar och som river upp himmel och jord när de upptäcker ett missbruk hos barnet.
Här har vi svaret på hur vissa kan vara direkt omänskliga mot sina barn, "jag ser inte det så"
Du ser det inte så säger du, förstår det, så hur tänker man istället när man degraderar sitt kött och blod till knarkare utan kapacitet att ta egna beslut samt går direkt över till tvångsanpassning efter egna önskemål?
Det är lite spännande hur du skriver om händelser så dom ska låta bättre än dom är, tråkigt för dom utsatta offer då försvarar och försöker rationalisera övergrepp.
Jag ska genast gå vidare till att anmärka det ologiska och irrationella i ditt korta stycke.
Du vill skydda barn från det skadliga, det är så många fel i den meningen att jag vet inte ens var jag ska börja.
Om man vill skydda sina barn från faror så gör man det bäst genom att förklara, resonera och lära sina barn hur man bäst tar hand om sig själv för att minimera risker.
Din version att skydda betyder i praktiken ovillkorlig förbud och här man ute på tunn is.
Vilka andra farliga, skadliga sysslor anser du ha rätten att "skydda från" på det sättet som du använder dig av ordet?
Ridning? här om nått kan man både bli förlamad och dö.
Fotboll, har läst om flera som duka under under matcher.
Dricka vatten kanske? För stora mängder kan leda till förgiftning och död.
Listan på saker som defacto är farliga i våra vardag kan göras oändlig lång, man kan summera att livet i sig är skadlig, jag har inte hört talas om en som har överlevt det äventyret.
Så var slutar dina befogenheter anser du?
Nästa är ren okunskap eller medveten ignorans, var är logiken i att "skydda från det farliga", nu i ordets rätta innebörd när tjejen säger klart och tydligt att hon har valt bort alkohol till förmån av cannabis, alkohol spelar i samma liga som heroin och kokain medan cannabis är en lätt ickje beroende framkallande drog.
Vad skyddar man från i det fallet?
Hälsa och välmående när man tvingar i dom dödlig nervgift?
Innan du kontrar med det mest uppenbara att hon minsann inte behöver berusa sig alls så kan jag stoppa dig vid start.
Det är dels inte din plats att bestämma, avgöra det och för det andra så är ett mänsklig behov att mellan varven koppla av vardagen och bara ha roligt, dom flesta använder sig av droger till det ändamålet.
Det är även olagligt skriver du, ja, vi har för stunden en uppsättning av moral lagar (återkommer till lagaspekten Om några cm) här kan man ställa sig en seriös fråga, var ska man som förälder lägga sin lojalitet och engagemang?
Hos sina barn där man tänker på deras hälsa och välbefinnande eller hos staten som dikterar att ens barn inte är ens barn längre utan ickemönniskor med knarkare som tilltalsnamn.
Om man ens så mycket som behöver tänka på dn frågan så har vi problem och jag personligen tappar hoppet om mänskligheten lite.
Vidare så är det inte lagen som definierar vad som är och icke är missbruk, det är vårdens avdelning och sist jag sneglade in på DSM IV så var drogval betydelselös när det kom till att sätta diagnos
I det fallet så anser jag att utbildat folk i vita rockar har auktoritet när det kommer till frågor som berör hälsa, då inte folk i blå uniform utan relevant utbildning och vapen som arbetsredskap.
Tummen upp säger du, tummen upp att tillskriva sina närmsta egenskaper dom helt saknar och med det rationalisera sadism?
OM nu lagar är så viktiga för dig så kan du kanske fundera på liten liten grej du missar i det hela.
Skulle du sprida så pass stora lögner som i att ge folk diagnoser samt behandla dom därefter skulle detta gå under förtal och ärekränkning, straffsätningen ligger på upp till två år.
drogbruk eller som det heter ringa innehav OM man åker dit resulterar i dagsböter på sin höjd.
så VAR i ligger logiken eller det rationella om du bland så mycket annat ger dig själv rätten att bryta mot riktiga lagar designade att skydda riktiga människor under tiden du anser att alla andra ska följa varje liten skitlag i boken?
Ska inte ta upp mer plats nu men jag kan avsluta med en fråga, kan du peka på stycket i artikeln som visar på missbruk?
Då enligt vårdens definitioner och inte lagens tack.