• Friida11

Vad är detta? Bild på sår på huvud? (katt)

Hon har sår på båda sidor av huvudet, kan det va skabb?? 

♥ Frida Isabell 110516 ♥ Filip Robin 130307 ♥
  • Svar på tråden Vad är detta? Bild på sår på huvud? (katt)
  • Omogen citron
    nozpa skrev 2013-09-30 19:04:26 följande:
    Allergi gissar jag på. Min var allergisk emot protein. Så det var ju passande för en katt. :P

Alla allergier beror på protein. Men man kan inte vara allergisk mot allt protein, då skulle man vara allergisk mot allt, inklusive sig själv. Allt innehåller protein.
  • Birmafröken
    Friida11 skrev 2013-09-30 19:16:00 följande:
    Hon är ju ute katt så hon kanske ätit något ute :s men kan pröva byta foder. Vad ska man testa då? Något för allergiska katter eller bara ett annat märke? Hon kliar inte så mycket på det. Kan man badda med något. Kanske alsol sprit?

Aha, är hon ute kan hon ju ha ätit eller blivit matad med vad som helst utan att ni sett det.

Ska ni tvätta så gör det endast med koksaltlösning. Sätt på en tratt och håll henne inomhus eller ute under uppsikt tills ni märker att såren börjat läka.

När man byter foder måste man se till att det nya fodret saknar något av de ämnen man misstänker att katten är allergisk mot (t.ex. fisk brukar vara en vanlig orsak och finns i de flesta foder om man läser det finstilta).

Ett allergifoder köpt hos veternär är nog det säkraste kortet.
  • nozpa
    Omogen citron skrev 2013-09-30 19:19:12 följande:

Alla allergier beror på protein. Men man kan inte vara allergisk mot allt protein, då skulle man vara allergisk mot allt, inklusive sig själv. Allt innehåller protein.

Ja, men kan inte äta mat med högt proteininnerhåll alltså. :)
  • Friida11

okej då e de nog bäst att gå till vet å kolla då för å få reda på vilket foder man ska byta till och få salva för såren. Det ser inte bra ut och rinner om dom så de kanske e infekterat också.

♥ Frida Isabell 110516 ♥ Filip Robin 130307 ♥
  • EJai

Tycker innan du gör något med förändringar på mat osv ta en sväng till vätrinär alt kolla om man kan skicka bilder om det finns kostnadsfri hjälp på nätet. Eller något katt forum.

• Majsan70

Såna där sår hade min ena Birmhona. Vi gav aloevera gel i vattnet till alla djuren och sen bytte vi torrfoder. Just nu äter katterna ett nytt foder som heter Canagan. Alla såren är borta.

• nemo1

Efter veterinärbesök så bör du byta till ett bättre foder, RC är ett skitfoder som enbart lever kvar pga sitt namn, ffa sterilized innehåller massor med spannmål.

• Omogen citron
    nozpa skrev 2013-09-30 19:31:23 följande:
    Ja, men kan inte äta mat med högt proteininnerhåll alltså. :)

Du missförstod nog det där. Troligtvis sa de att hon var allergisk mot fiskprotein eller liknande.
  • Chili123

Har en kisse med liknande sår och klåda på haka och huvud, innekatt. Dock lite mindre utslag... Har lyst med lampa i öronen massor för att jag oroat mig för öronskabb, men hennes syster är precis dom vanligt och skabb smittar ju gärna. Så blev glad att jag hittade tråden, ska även jag försöka med tipsen!

• EJai

Min kille åt Rc å hade mer som små skorpor på huvudet å nacke. Nu äter han friends som innehåller mer kött och skall vara mkt bättre när jag pratade med en mycket trevlig å kunnig tjej i en djuraffär som rekommendera detta. Dessutom kostar det mindre. Hans små skorpor har stegvis försvunnit trodde hans va pga parfym i kattsanden.

• nemo1
    EJai skrev 2013-10-01 12:28:35 följande:
    Min kille åt Rc å hade mer som små skorpor på huvudet å nacke. Nu äter han friends som innehåller mer kött och skall vara mkt bättre när jag pratade med en mycket trevlig å kunnig tjej i en djuraffär som rekommendera detta. Dessutom kostar det mindre. Hans små skorpor har stegvis försvunnit trodde hans va pga parfym i kattsanden.
    Four friends innehåller alldeles för lite fett. En katt blir inte tjock av fett utan utvinner sin energi därifrån, spannmål gör katten tjock. Fetthalten bör  ligga på 20-22%.
  • EJai

Min katt behöver inte bli fet det mår ingen katt bra av. Har en han katt som är innekatt å ligger bra på sin kurva.

• nemo1
    EJai skrev 2013-10-01 19:30:32 följande:
    Min katt behöver inte bli fet det mår ingen katt bra av. Har en han katt som är innekatt å ligger bra på sin kurva.
    ???????
  • Lotten 66

Har en allergisk katt och hon får såna sår ibland.
    Brukar ta på Betnovat som jag fått av veterinären i några dagar och sen brukar det försvinna.

• EJai
    nemo1 skrev 2013-10-01 19:59:51 följande:
    ???????

Läste ditt inlägg lite fel så vart ett fel svar men va för lat för att rätta det. Tror vårt foder kan vara bra till vår katt iallafall då hans små skorpor försvann när vi bytte foder märke och sen så har har en normal vikt för sin ras och att han är inne katt.
Svar på tråden Vad är detta? Bild på sår på huvud? (katt)