• theres90

Er viktuppgång i vecka 25??

Läst lite gamla trådar här på fl och tycker att majoriteten i vecka 25 har gått upp 0,5-2 kg.
    Så tänkte starta en egen tråd

Hur mycket hade ni gått upp i  vecka 25?
    (var ni underviktig, "normal", eller lite övervikt) 
     ni som gått hela graviditeten, eller nästan, er totala viktuppgång?

bara lite kul för bm säger alltid att man gått upp häften av sin totala vikt  runt vecka 20, vilket jag inte alls tycker känns som det stämmer?? 

• Svar på tråden Er viktuppgång i vecka 25??
  • maimes
    igelkotten01 skrev 2013-10-07 17:05:53 följande:
    Går in i vecka 30 imorgon och har hittills gått upp ca 11 kg. Hade normalt BMI innan graviditeten.

Tror att jag hade gått upp ca 7-8 kg när jag var i vecka 25.

Har hört att när du kommer till vecka 20, då har du gått upp 25% av det du kommer gå upp under graviditeten. I vecka 30 är det 50% .. men kan tänka mig att det är väldigt individuellt och olika föra alla :)

Enligt mitt BMI ska jag gå upp mellan 11-16 kg för att det ska anses "normalt". Tror själv jag kommer spräcka den gränsen då jag redan ligger på + 11 kg :P
    Hur fick du reda på vad som skulle vara "normalt" för ditt BMI? Skulle vara roligt att räkna och se hur jag ligger till också :
  • igelkotten01
    maimes skrev 2013-10-09 11:44:05 följande:
    Hur fick du reda på vad som skulle vara "normalt" för ditt BMI? Skulle vara roligt att räkna och se hur jag ligger till också :
    Absolut! På länken finns en "viktkalkylator" som beräknar viktuppgång utifrån ditt ursprungliga BMI.

www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Vill bara tala om att jag inte är så förtjust i sådana "riktlinjer" när det gäller viktuppgång under en graviditet. Man kan samla på mig mycket vätska och så som också påverkar vikten. Så jag önskar att alla tar det här med viktuppgången med en liten klackspark! Det mesta försvinner troligtvis när barnet väl är ute! :)

• maimes
    igelkotten01 skrev 2013-10-09 12:08:15 följande:
    Absolut! På länken finns en "viktkalkylator" som beräknar viktuppgång utifrån ditt ursprungliga BMI.

www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Vill bara tala om att jag inte är så förtjust i sådana "riktlinjer" när det gäller viktuppgång under en graviditet. Man kan samla på mig mycket vätska och så som också påverkar vikten. Så jag önskar att alla tar det här med viktuppgången med en liten klackspark! Det mesta försvinner troligtvis när barnet väl är ute! :)

Tack så mycket :)

Jag skulle gå upp ca 9-10 kilo enligt kalkylatorn, vilket låter rimligt i mina ögon.

Jag håller med om att man ska ta det med en klackspark. Huvudsaken är nog att man att man lever ett någorlunda normalt och sunt liv under graviditeten. Att man svullnar upp lite och inte får på sig sina vanliga kläder är något som händer det flesta. Dessutom så är jag tveksam till BMI-mått överhuvudtaget. Men det är lite roligt att få lite ungefärliga riktlinjer emellanåt :) 
  • igelkotten01
    maimes skrev 2013-10-09 15:44:08 följande:
    Tack så mycket :)

Jag skulle gå upp ca 9-10 kilo enligt kalkylatorn, vilket låter rimligt i mina ögon.

Jag håller med om att man ska ta det med en klackspark. Huvudsaken är nog att man att man lever ett någorlunda normalt och sunt liv under graviditeten. Att man svullnar upp lite och inte får på sig sina vanliga kläder är något som händer det flesta. Dessutom så är jag tveksam till BMI-mått överhuvudtaget. Men det är lite roligt att få lite ungefärliga riktlinjer emellanåt :) 
    Ja, jag tror absolut att det kan vara en rimlig fingervisning i vad man bör gå upp. Själv ska jag gå upp mellan 12-15 kg enligt den här kalkylatorn, vilket också känns rimligt. Men Jag kommer inte gå runt och må dåligt eller nojja om jag går upp mer än 15 kg (vilket jag tror jag kommer då jag nu i vecka 30 redan gått upp 11kg), och jag hoppas bara att andra kan tänka på samma sätt :)
  • Tokfrans

hade gått upp 1kg i v.22 när jag kolla hos BM är nu i v.25 men har ingen våg hemma så vet ej xD

• nenne31

Är i Vecka 26 och hade i vecka 24 gått upp 9 kg.

Ska till Bm på onsdag så får se då.

Va normal viktig innan och det e min fjärde grav.

Med dom andra gick jag upp fram till förlossningen 17,15,17 kg.

• Soltussen

V. 26 och har gått upp 10 kg, var normalviktig innan och gick upp 20 kg förra graviditeten, hoppas på något mindre denna gång, men det blir som det blir.

• Isabella06

Gravid med bebis nr 3 och gått upp ca 5 kilo än så länge. Känns helt ok. Går in i v 23 på söndag :)

Med första barnet gick jag upp över 20!!! Kilo.

2an ca 14. (han är bara 10 månader)

Så känns himlans skönt än så länge med denna vikt uppgång då jag inte gått ner, slankat till allt imellan :)

• 3längtan

är bara i v 23 än men har gått upp 6 kg hittills. Mina tidigare graviditeter har jag totalt gått upp 14 kg. Hoppas att inte gå upp mer denna gång heller.

• Emy88

Jag var normalviktig när jag blev gravid. I v.25 hade jag gått upp 9 kg. På förlossningsdagen hade jag gått upp 15 kg. Så jag gick inte upp så mycket i slutet av graviditeten.

• liten 2013

Har gått upp ganska mycket( tyvärr) under alla mina graviditeter.
    1:a +23kg
    2:a +25kg
    3:e +32 kg
    Väntar nu mitt fjärde barn och är i v26, har hittills gått upp ca 13 kg och är jättenöjd .
    Måste tillägga att jag innan mitt första barn vägde strax under 50 kg. Har gått ner ALLA kilon mellan varje barn.

Svar på tråden Er viktuppgång i vecka 25??