• Hellohello

Ord på känslor, ni som är säkra

Ni som är säkra på er bi eller lesbiska läggning, snälla, assistera mig lite, jag behöver lite insikt i allt det här. Att sätta en label på sig själv kan ju vara frigörande men också avslöjande.. Och förvirrande och ... Ja:) ska nog försöka förklara vart jag vill komma. Har läst många trådar om lesbiska som ser ner på bisexuella bara för att de inte har samma läggning som dem själva? Sant eller ej, det spelar ingenroll, i vart fall.. Ville bara komma till att... Jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Om jag ska kalla mig något, om jag ska säga något ..eller , men nåt måste det ju bli ändring på, för jag har levt större delen av mitt liv med att trycka bort mitt hjärta på grund av rädsla för rejection och ja mest också på grund av minnet av min mormor som gjorde det klart och tydligt hur äckligt det var och hur onormalt det var med två tjejer som gillar varandra( vid 5-9 års ålder, minns inåt exakt). Minns att jag reagerade kraftigt på det som om jag skämdes lite, men jag var ju oskyldig.. Var jag inte?! Oavsett... Jag har aldrig kunnat se mig själv i ett förhållande med en kille i framtiden . Vad skulle jag få ut av att vara tillsammans med en kille? Sex visst, men... Jag är likgiltig egentligen kring intresse av dem mentalt eller emotionellt. Faktum är att, jag har upplevt det som att jag har spelat underlägen med flit för att slå på när han är svag för att visa att jag är smartare.. Hm ja det där lät ju lite konstigt. Jag har legat med tjugo killar på några få år och ja, nu helt plötsligt har jag helt tröttnat. Funderar på om jag bara ville försöka övertyga mig själv och andra om att jag är intresserad och bara i intresserad av killar, absolut inget annat. Men i hemlighet ser jag på Eva Green i the dreamers, cracks etc och fascineras av hur sexig hon är. Jag har aldrig överhuvudtaget gillat killband eller haft crushar till kända killar(typ brad pitt etc)etc, har aldrig haft nån känd kille jag sett upp till mer än Stephen king då, men det är ju mer för att han är ett geni. Jag har alltså alltid emotinellt och mentalt varit inriktad på tjejer. När jag var liten var min mörkaste hemlighet Att istället för att leka att Barbie och Ken hade sex så lekte jag att Barbie och min afrikanska prinsessbarbie med dreadlocks hade sex. Det var definitivt hett. Jag har fått kommentarer/frågan, då jag misslyckats i relationer eller bara helt random ( både suckande negativt betonande samt positivt betonande), om jag är lesbisk eller bi. Har tagit frågan som en förolämpning vanligtvist och ignorerat at svara ja eller nej( misstänker att det är för att jag inte vill att nån ska få nys om mina hemliga fantasier då jag vill vara ett "gott" föredöme oh en person som ingen kan sätta i en box..?) När jag var liten minns jag några gånger då jag var tvungen att trycka tillbaka eventuella utsipprande känslor då jag lekte med tjejkompisar och eh, de var avklädda upp till, vissa fall ner till. Minns att jag badade badkar med en tjej som precis hade börjat få bröst, inget hände självklart vi var ju små, men när pappa eller mamma hämtade mig kändes det som att jag hade blivit av med oskulden. På tal om det . Oskulden. Den blev jag av med på det mest svala och businesskalla sättet jag kunde, då jag hittade en kille på nätet, första gången jag träffade honom och efter det var jag ganska kall då jag träffade mina kompisar i skolan och berättade att jag hade gjort det(tidigare än många andra i klassen i af) att det inte hade varit nåt speciellt och faktiskt så ville jag inte ha sex t mer efter det. Misstänker att jag ville bocka av det så jag slapp tänka på det senare om nån skulle fråga. Puh, det här blir långt... Men fortsätter... Jag var lite kär i en eller två killar under grundskolan. Sen i gymnasiet träffade jag killen som blev första pojkvännen. Var väl helt okej, men jag gjorde mig till mycket för att det skulle funka och många gånger kände jag att det hela var lite hopplöst. Sexet var väl bra, men mentalt och emotionellt kände jag att det var lite tomt asså och dt gjorde mig förkrossad, för det här var ju första killen som var nåt att ha, och som jag känt mig attraherad till sexuellt :/ men ja efter det no boyfriend massa onödiga ligg utan känslor givetvis. En långvarig vänskap med en tjej som eh var psykisk labil och som jag i hemlighet gillade men hon fattade förstås ingenting och ja, vi bodde i hop under ett år. Jag tofflade henn vi var typ som ett par, men blev arg på henne i efterhand för hon utnyttjat mig eller nåt, fast det kanske hon inte hade, bara det att hon borde ha fattat att vänner inte är såååå snälla mot varandra som jag var mot henne naturligt, men hon var ju rätt själcentrerad och instängd, oavsett... Okej, sååå...... Vad skulle ni sätta för label på mig Efter det ni hört? Ursäkta att det blev så långt, men kände att det antagligen skulle vara behövligt.. Kanske ;) oke oke hade

• Svar på tråden Ord på känslor, ni som är säkra
  • meexcelsior

hej:) som du säger själv kanske det inte behövs någon etikett? Jag skrev en ny tråd precis efter dig i detta forum där jag säger att jag är bi. Men redan nu ångrar jag mitt val att sätta mig själv i ett fack, FUCK FACK. Jag har ingen aning egentligen mer än att jag letar efter en tjej men har precis som du haft pojkvänner och ett X antal känslolös ligg, små flirts etc.

hur gammal är du och vart bor du? 

• Hellohello

Hej!:) kul att få svar!:) Nej, det klart. Kanske behövs det ingen etikett. Men det kanske. Inte är en label just man söker i allt det här, det är ju egentligen bara säkerhet på vem man är och vad man verkligen vill ha... Det är nog antagligen lättare att säga till nån efter att man väl skaffat sig flickvän eller erfarenhet så man är säker. Jag vet inte vad du tycker men jag har upplevt att den där lgbt världen är skrämmande: allt verkar handla om sex. Och självklart. Att det är en viktig del av vilka vi är. Men nu i början känns det bara som ett överexpanderat ämne. Jag dras inte till tjejer för att jag vill ha sex med dem, jag dras till tjejer för vänskapen, lojaliteten förståelsen, relationen, genuin kärlek etc och sen kanske man också tycker idéen verkar intressant om tjejsex , med det är liksom inte viktigast.. Men när man säger att man är det och det, så blir det som värsta identiteten man ska leva upp till. Jag är 23. 24 i januari. Själv då?

• meexcelsior

Shit vad du sätter ord på precis mina tankar! Jag känner mig ibland rätt asexuell, även om jag gillar sex är det inte en nödvändighet. Att jag numer söker en tjej är precis för de egenskaper du nämner.
    Och jag förstår även att man för sin egna skull vill veta vem man är men jag har insett att det nästan är omöjligt. Du kommer hinna ändra dig hundra gånger om under en livstid, varesig det handlar om att du gillar ost idag men inte om 1 år eller om du idag är förlovad med en kille men har skaffat barn med en kvinna om 5?
    Jag tror det viktiga är, när man är "unga&osäker", att hitta sin grund. Att oavsett alla dessa frågetecken faktiskt vara nöjd och stolt över sig själv. Att ANDRA inte får rubba. Att känna stoltheten och nöjd i NUET kanske kan få dig och mig och alla andra att faktiskt strunt i att leta efter svar som kommer efter tiden (vad du gillar och tycker om just då) och att det sedan är helt okej att faktiskt ändra sitt svar.

HMM, hoppas du hängde med där...

• Hellohello

Eh.. Ja!? Jag hängde med. Shit. Du satte visst ord på mina tankar med!:O Jag känner mig också ganska asexuell på ett vis..! Jag tror att vi verkligen är lagda åt samma håll, får känslan av det? Vi verkar också vara i samma skede så att säga. Men vilket håll åt är det?? Alltså jag gillar att du snackar om nuet! Det är ju det som spelar roll! Men det känns som 99 procent av befolkningen lever i då eller sen, så ja det är i de fallen man behöver lablar antagligen (förberedelse, förvarning, eller en dörr in?) Och visst tror jag på nuet. Det funkar att leva i det. Men när det kommer till blockerade känslor eller känsloströmmar, att man ändå inte tillåter sig det man egentligen vill ha, det är ju direkt då man slutar att leva i nuet för att leva i det förflutna..olycka. upprepning. det är nog lättare att försöka kategorierna sig vid ett namn eller en label som kanske... Lättar trycket på tillbakahållningen så att säga? Förstår du vad jag menar.. Kanske blev lite flummigt. Sen vill man ju kunna veta vilka man får" eller kan" bli kär i då, så man slipper bli hjärtekrossare eller göra bort sig; men hur kul är det att gå på gayklubb och veta att det är bara här inne jag kan hitta nån, för det är ju här jag "ska höra hemma"... Typ. Nej instängd känsla, men samtidigt det kanske inte är så farligt som man tror. Hoppas du hängde med!! :)

• meexcelsior

Ohja! Vi känns väldigt lika och jag gillar verkligen din input. Det får mig att verkligen tänka och känna efter. Förresten måste jag bara skriva in ett citat jag läst i Mia Törnbloms bok: SJälvkänsla:
    "Att inte befinna sig i nuet är ju som att ha ena foten i framtiden och andra i det förflutna (föreställ dig detta i ditt huvud) och därmed PISSA på nuet"  (något i denna stil var det iaf!) 
    Jag har verkligen skitsvårt att befinna mig i nuet eftersom jag inte vet vart fasiken jag ska. Jag tror ju att jag nu bestämt mig för att leta efter en tjej, det känns väldigt bra när jag tänker på det men samtidigt känner jag mig jävligt desperat eftersom jag vill veta om det är så eller inte... jag är liksom så himla ivrig. Och i all iver över att fundera på vad framtiden erbjuder faller jag istället tillbaka i det förflutna där jag tänker på mitt senaste förhållande och kan sakna det som fan, helt plötsligt får jag fram mysiga minnesbilder och tänker på hans kropp... ååh suck liksom!

Jag vet faktiskt inte om lösningen är att sätta etikett? Jag vet inte om jag skulle klara av det... jag vet inte vad lösningen är...
    Jag skulle bara vilja träffa NÅGON (hen) och att känslorna infinner sig, att VI tillsammans får förhållandet att fungera..Alltså nu tappade jag fokuset helt kanske... Jag är också så himla rädd för att typ bli medlem på en dejtingsida för att hitta en tjej, gå på gayklubb, flirta IRL med en tjej or whatever och sedan att det kanske inte allste känns rätt. Sedan är jag rädd att människor runt mig kanske bara tror att det är en fas, att jag är experimentell men det är inte sexet som är huvudsaken riktigt utan jag tror bara att jag tillsammans med en tjej skulle få ett bra förhållande.  MEn nej, nu slutar jag skriva. Vet inte vad jag kommer fram till. Jag är 22 btw.

• Hellohello

Haha! Vad rolig du är haha! Ursäkta men det där med riktning och hahha ja det där, Du låter som mig;) hahahah! Hm;) men nåväl. Så du gillar Mia Törnblom alltså? Har inte läst henne, men en kompis älskar henne, och hon är by the way gay. ;) (inte för att jag tror att man automatiskt får gaystämpel av att gilla henne) men okej, vadå har du fortfarande känslor kvar för ditt ex? Somär en kille. Hur var den relationen? Drogs du till honom fysiskt, emotionellt mentalt.. ah allt de där? Jag fundrar på... om du är som jag så är du och jag väldigt receptiva. Det kanske är det som gör att vi kan dras, eller tror( eller jag vette fan!!! ) att vi dras åt båda män och kvinnor. Vi kanske är bi då? Men egentligen vill vi bara ha nån Som är den där perfekta partnern, inte den där perfekta sexuella partnern, eller jag vet inte. Men skönt att snacka med nån som är på samma page. Men skulle du se dig själv som att du bara dras till killar för det är det du vet förväntas av dig? Eller gillar du killar i helhet, bara inte träffat den rätta? (by the way jag tror inte att jag kommer träffa den rätta mannen för jag fick min handflata spådd och hon sa två barn som kommer vara olika varandra, men hon nämnde inte nåt äktenskap eller nån man+ att det rör mig inte i ryggen kände ingen sorgsenhet alls när hon inte nämnde det) skulle vilja bli som Tove Jansson, sitta på en ö och jobba kreativt på egen hand men bo med min bästa vän och partner( tjej) skulle inte göra mig nån nöd. :D Just ja...du är ingen sån där som tycker att snopp är äckligt alltså? ;)

• Hellohello

Ursäkta alla frågor, i efterhand ser jag att det blev lite mycket att svara på, men ja..,haha du får väl göra hur du vill med den saken;)

• Hellohello

Och hur kom du på att du kanske var gay eller nåt förresten!?

• meexcelsior

Hahah ! :D underbart! Jaså? Mia är gay alltså, hade ingen aning. Men alltså gay inte bi? (pallar inte googla) Jag tycker väldigt mycket om hennes bok om självkänsla, har väl liksom gått till grunden hos mig själv och självkänslan är ett problem hos mig så att läsa (eller faktiskt lyssna på) boken i somras blev en självklarhet. Sen tycker jag att de flesta ”personlig utveckling”’s böcker påminner om varandra, det är bara uttrycket som skiljer sig åt och vi människor tar till oss information på olika sätt. Mia förklarar dock så att jag förstår så på det viset är jag nog ett fan av henne och kanske nu lite extra då hon gillar tjejer… ;)

Nej, jag har nog inte känslor kvar för denna kille.(såklart gillar jag honom då han är en del av mitt liv ,han vet mycket om mig(långt ifrån allt dock) och han är en fin person etc) Det är snarare saknaden av känslan det innebär att vara involverad och lite såhär ”du vet inte vad du haft förrän du förlorar det” (att man uppskattar det i efterhand, återigen att leva i nuet.. kanske skulle jag njutit mer av förhållandet när känslorna för varandra fanns där?!?!) och just nu när jag är 100% singel känns saknaden av närhet mer påtaglig (såklart!) vilket bara får mig att sakna det som fanns tillgängligt förr. Också den där bekräftelsen, att någon saknar en, att man har någon speciellt att tänka på och längta till. Det är egentligen rätt objektiva känslor som bara inte är uppfyllda just nu och som jag helst skulle vilja se att en framtida tjej fyller upp…

Det där med den perfekta partnern, ja det är vad jag vill ha! Instinktivt känner jag mig mer glad och tillfredställd när jag tänker mitt liv tillsammans med en tjej. Att vi två av samma kön förstår varandra bättre vilket jag tidigare saknat och att det här med sex gärna får vara asbra (såsmåning om, det växer ju fram) och samtidigt kanske vi tjejer inte har samma sexdrift som killar har (ytterligare: bättre förståelse för varandra). När jag tänker efter kan det nog vara så att jag inte riktigt ”gillar killar”*, det känns som att jag kan dem utan och innan och DEM är ingen utmaning för mig. Det är nog lite det som stör mig faktiskt. Utan att blotta mig för mycket här i ett öppet forum har jag större(och senaste) delen av mitt liv omgett mig av mycket killar/män och ju mer jag tänker på det så känns det inte som att jag passar med en kille. HMM känner mig ute på djupt vatten nu… hoppas du förstår mig rätt... Vill dock poängtera att det INTE är pga av dåliga erfarenhet där dem varit otrogna, våldsamma eller elaka som skapat dessa tankar.

Det känns som att din snopp-fråga är en kuggis… blir lite nervös!! Det är som om att jag svarar ”JA” = låtsas bi/gay och om jag svarar att ”NEJ snoppar är vidriga” = jag är bi/gay på riktigt. Är detta frågan som ger svar på vilken etikett du sätter på dig och mig? ISF vad tycker du själv? Jag tycker att det är beroende på vem snoppen sitter på… (svarade dock på snoppfrågan innan jag skrev utlägget om att jag ”inte gillar killar”…)

Återigen, hoppas du hänger med i det jag skriver. Du förstår inte vilket virrvarr detta skapar imitt huvud men jag tror (VET) att det är nyttigt!!  Kram på dig!

OCH ser nu att du lagt till en fråga angående hur jag kom på att jag var/är gay.. (ska försöka svara på detta i ett nytt inlägg strax... känner mig något mosig i huvudet efter mitt utlägg här ovan..) BTW gillar att vi nu gått från att säga bi --> gay. 

• Hellohello

Aha, Ah! Nej .vänta jag menade min kompis som gillade Mia , inte Mia(har ingen aning om vad för läggning Mia har) :p Jepp, en kuggfråga indeed;)

• meexcelsior

Hur jag kom på att jag gillar tjejer? Tja, som jag skrev i min egna trådstart så var ju min första erfarenhet intimitet med min dåvarande bästis i femman-sexan. Sedan med min bästa vän i nian ”hettade” det till ett par gånger (även om jag här i efterhand kan säga att jag nog var ”kär”/förtjust i denna tjej). Anledningen till att jag inte förstod att det då var att det inte fanns som ett alternativ att vara kär i en tjej. Man blir ju tillsammans med en kille så man kan skaffa barn och passa in i mallen…Sedan skaffade jag min första kille och när det tog slut fortsatte jag i samma hetro-anda med undantag för ett par fyllestrul(vänskapliga dock) med tjejer och det var nog inte förrän för typ 1,5år sedan(som jag konkret minns) då jag var på ett gruppträningspass och fick rent ut sagt kåtslag på instruktören som jag fick min första ordentliga upplevelse av att jag gillade tjejer. När jag sedan började tänka efter har jag alltid spanat lite extra på instruktörstjejerna. Vissa faller mig mer i smaken än andra såklart… Fastän jag kände denna känsla så förstod jag väl inte riktigt ändå… jag trodde liksom inte att jag ”var sådan” men ju mer jag tänker och tänkt på det.. säg senaste 5 månaderna känns det mer självklart. Har även bytt blickar med en tjej på jobbet och spanar in tjejer mer än killar och ja.. lite så är det väl.. 

• Hellohello

Det har varit nyttigt att träffa dig här på forumet och diskuterat våra osäkerheter kring sexualitet. Jag kom på, när jag satt där uppe och målade medan jag väntade på ditt svar, ett egentligen haha jag tror vi är rädd för en label som vi tror betyder mer än vad den egentligen gör... Är du med?;) haha har nog förstorat det hela bara;)

• Hellohello

....alltså... Om vi är det eller ej, då är vi det ju redan. Och ja då återstår ju bara att vara mer oss själva och låta våra känslor får blomstra utan att hålla tillbaka. Egentligen att komma ut kanske handlar mer bara om att våga göra det man egentligen vill. Det handlar inte om att börja gå på gayklubb och lära sig hur man ska få till det med en tjej. Nej. Det handlar kanske bara om.. Att släppa in lite nya upplevelser allteftersom och så får det bli som det blir:) då helt plötsligt släpper pressen också;) att berätta för folk eller att ja, va på nåt visst sätt:) kram

• Hellohello

Hej!:D Så du är här alltså?:p hihi. Du jag vet sorry för det, kom på att jag skrev ju exakt det du egentligen skrivit tidigare med med andra ord, ursäkta för det :/ :) i vart fall: kan lugnt avgöra att ja, det känns som att vi är ganska klara med vår diskussion och jag måste säga att trots att vi inte kom fram till något vi inte redan visste så uppskattade jag den mycket:) och... Jag vill gärna prata med dig mer, du verkar intressant, snäll och smart (inte iss) och det är favorit kvalitéerna :) jag vet ju inte vad du har för dig, uppenbarligen, så ja, får väl säga god eftermiddag och sovgott och så vidare......:X :p hehe:). Oke hade hade!!!

Svar på tråden Ord på känslor, ni som är säkra