• Erika 78

Tänk om det ej går bra.....FVP

Hej!!

Jag är inne i V 14, och har fått tid för FVP, något som vi ej gjorde med sonen, idag 4år. Men vi vill göra ett nu, men är ändå orolig.

Är det vanligt med missfall, känner många som gjort, och för dem har det gått bra. Har ett missfall i bagaget, men det var innan v 12 och helt spontant. Men vill INTE vara med om det igen.     

• Svar på tråden Tänk om det ej går bra.....FVP
  • Majblomma14
    Loriyana skrev 2013-10-14 19:32:13 följande:

En bekant till mig förlorade sitt barn efter FVP, så visst finns det risker. Men det är upp till er huruvida ni vill utsätta ert barn för den risken eller inte. Jag antar att ni har goda anledningar till det? Lycka till!

Det hade räckt med att du skrivit din första mening, det hade varit relevant för tråden. Men när du sen i andra meningen verkar döma oss som gör dessa prover, så går du för långt! Ingen har bett om ditt ställningstagande eller din personliga åsikt!

Precis som TS antyder i sitt första inlägg så är hon ju gott o väl medveten om att det finns risker med provet. Och vi som gör proverna är beredda att ta den lilla risk.

Personligen avbröt vi vår första graviditet pga avvikelse som högst sannolikt hade lett till ett sent missfall. Jag kan inte se något fel i det och att du eller annan har rätt att döma mig för att jag inte 'värdesätter' liv eller vad du skrev senare. Sen kan jag tycka att det är just det man gör (dvs värdesätter liv) om man 'räddar' ett barn från att födas in i en sjuk kropp, det är av kärlek och ansvarsfullhet som man gör det som förälder. Ingen ska behöva bli utsatt att födas in i en sjuk kropp om man har chansen att förhindra det. Men den diskussionen ska vi nog ta i en annan tråd.
  • Majblomma14
    Loriyana skrev 2013-10-15 17:56:23 följande:
    Hon gjorde FVP för att hon var över 35 år gammal och orolig för Downs Syndrom. Tyvärr så ledde det till att barnet dog, vilket är en av riskerna med FVP. Jag förstår ärligt talat inte varför människor är så emot att tala om de eventuella riskerna? Klart att det finns risker med ingreppet! Sedan är det upp till var och en om de vill utsätta fostret för dessa risker eller inte.  Vissa tycker det är värt det för att minimera risken för ett barn med tex Downs syndrom även om det innebär att ett friskt barn stryker med. Andra anser att alla barn är värdefulla, även de med funktionshinder, eller så vill de helt enkelt inte riskera att ett friskt barn råkar illa ut pga testet. Det är som sagt upp till var och en. 
    Självklart är alla barn värdefulla! Vem har någonsin påstått något annat här?? Tror du att det handlar om det så är du väldigt väldigt långt ute och cyklar... Herreminjösses....
  • Lakrits

Erika 78 - hur mår du?

Jag börjar bli nervös, vill gärna ha ett kuvert i brevlådan nuuu!

• Erika 78
    Lakrits skrev 2013-10-16 20:26:29 följande:
    Erika 78 - hur mår du?

Jag börjar bli nervös, vill gärna ha ett kuvert i brevlådan nuuu!

Jag mår bara bra. Tog det lugnt hemma igår hela dagen efter sjukhusbesöket ( som var kl 11.20-12.00) och varit hemma idag från jobbet, men i morgon ska jag jobba.
    Än så länge inget fostervatten som kommit ut, inget jag märkt. Undrar lite om det, när det läker, hur fort kan det börja? Direkt eller flera dagar efteråt?

Tidigast kommer nog vårt brev på fredag, men det kunde ta över helgen sa läkaren, men jag vill inte vänta sååå länge!!  Ska ni ta reda på könet på er baby?     
  • Erika 78
    turkos77 skrev 2013-10-14 19:42:28 följande:
    Jag läckte i nästan 2 veckor. Men allt gick bra. Är i vecka 30 nu.

När började du läcka?? Hur upptäckte du det?

Gjorde mitt FVP i går och än så länge har det inte kommit något.... jag hoppas jag slipper. 
  • Lakrits

Vet inte när man börjar läcka, jag antar att det börjar ganska så direkt men är osäker. Jag tyckte att jag kände lite direkt efter provet men inget mer sen. Antar att hinnan läker hyfsat snabbt.

Ja jag hoppas också på svar senast fredag, via brev alltså.

Vi valde att inte kolla kön, jag hade gärna vetat men min man fick bestämma de. Här ggn. Får hoppas han ändrar sig till RUL den 4/11.

Skönt att du inte läckt ngt, jag vill gärna tro att det är ganska lugnt om man inte läckt något vi det här laget... För mig är det 3 dygn i morgon bitti sedan provet togs.

• Lakrits

Mitt prov skickas förresten med post till Uppsala och sedan svar direkt från Uppsala. Min förhoppning är att de redan i måndags postade provet, ankommer Uppsala på tisdagen, provet testas idag, svar i morgon alt fredag. Men jag är kanske optimistisk.

• Erika 78

då fick vi hem ett brev från umeå!!!!

fvp- visade inga avvikelser!!! *lycklig*  

• Klöverblomman

Erika 78: Grattis!!! En sådan härlig känsla att veta det :)!!!

• Lakrits

Erika 78 - åh vad härligt!!

Jag ville också ha idag men inte fått något. Tänker att de borde analyserat provet i alla fall och isf borde de väl ha ringt....usch nojig!

• Julix

Tänkte berätta min upplevelse av FVP. Min historia kanske kan lugna någon...

Jag är 33 år gammal och har en, frisk, tvåårig son sedan tidigare. Ingen hereditet för down syndrom i varken min eller min sambos familj. I Skåne blir man erbjuden KUBtest om man hunnit fylla 33 år och därför tackade vi ja till det. Fick risksiffran 1/26! Blev naturligtvis chockade men tackade ja till ett FVP. Då kom dagen D och vi gick med nervösa steg till sjukhuset. Undersköterskan desinfekterade magen och doktorn började första kontrollen med ultraljud. Hittade ett bra ställe och stack. Jag kände bara ett stick men när han var klar berättade han att han hade stuckit två gånger. Ok tänkte vi. Men när vi väl kom hem insåg vi att han hade stuckit två gånger med samma kanyl!! Vi får en infektion och bebisen dör, var min första tanke. Det var jag säker på. Två dagar efter provtagingen fick jag väldigt ont i längdryggen och molande mensvärk. Ja, nu är det kört. Nu kommer missfallet. Men istället för blod började jag istället läcka fostervatten! Inte så att det rann men sådär så att jag alltid var blöt i trosorna. Bytte trosor flera gånger om dagen. Jag var naturligtvis väldigt, väldigt nervös och rädd. Fick till slut svsret som kom med posten och det visade sig vara en flicka utan kromosomavvikelser!!  (Ja, alltså av typen 18,13,21. Resten screenade de inte för). OCH jag är nu i vecka 30 och inget missfall så långt ögat når :)

Så även fast man får urusla siffror på Kuben, blir stucken två gånger (med samma kanyl) och läcker fostervatten kan slutet ändå bli gott :)

Lycka till allihop där ute!! Håller tummarna även för er!!    

• Erika 78
    Julix skrev 2013-10-19 15:26:13 följande:
    Tänkte berätta min upplevelse av FVP. Min historia kanske kan lugna någon...

Jag är 33 år gammal och har en, frisk, tvåårig son sedan tidigare. Ingen hereditet för down syndrom i varken min eller min sambos familj. I Skåne blir man erbjuden KUBtest om man hunnit fylla 33 år och därför tackade vi ja till det. Fick risksiffran 1/26! Blev naturligtvis chockade men tackade ja till ett FVP. Då kom dagen D och vi gick med nervösa steg till sjukhuset. Undersköterskan desinfekterade magen och doktorn började första kontrollen med ultraljud. Hittade ett bra ställe och stack. Jag kände bara ett stick men när han var klar berättade han att han hade stuckit två gånger. Ok tänkte vi. Men när vi väl kom hem insåg vi att han hade stuckit två gånger med samma kanyl!! Vi får en infektion och bebisen dör, var min första tanke. Det var jag säker på. Två dagar efter provtagingen fick jag väldigt ont i längdryggen och molande mensvärk. Ja, nu är det kört. Nu kommer missfallet. Men istället för blod började jag istället läcka fostervatten! Inte så att det rann men sådär så att jag alltid var blöt i trosorna. Bytte trosor flera gånger om dagen. Jag var naturligtvis väldigt, väldigt nervös och rädd. Fick till slut svsret som kom med posten och det visade sig vara en flicka utan kromosomavvikelser!!  (Ja, alltså av typen 18,13,21. Resten screenade de inte för). OCH jag är nu i vecka 30 och inget missfall så långt ögat når :)

Så även fast man får urusla siffror på Kuben, blir stucken två gånger (med samma kanyl) och läcker fostervatten kan slutet ändå bli gott :)

Lycka till allihop där ute!! Håller tummarna även för er!!    

TACK för dina uppmuntrande ord. Lycka till själv med er tös!!
  • Lakrits

Lycka!

Idag kom brevet och allt såg fint ut, inga avvikelser! Då kom glädjetårarna! Hade under dagen ett missat samtal från ett nr som började med nr till sjukhuset, jag ringde upp, med en puls på 200, men det gick till Länsförsäkringar....var såååå orolig.

Ikväll berättar vi nyheten för barnen, ska bli sååå mysigt!   

• Erika 78
    Lakrits skrev 2013-10-21 16:42:33 följande:
    Lycka!

Idag kom brevet och allt såg fint ut, inga avvikelser! Då kom glädjetårarna! Hade under dagen ett missat samtal från ett nr som började med nr till sjukhuset, jag ringde upp, med en puls på 200, men det gick till Länsförsäkringar....var såååå orolig.

Ikväll berättar vi nyheten för barnen, ska bli sååå mysigt!   

STORT GRATTIS!!!!
  • Klöverblomman

Grattis Lakrits!!! Vilken fantastisk känsla!

Svar på tråden Tänk om det ej går bra.....FVP