• Anonym (undrar)

Vad ska underhållet gå till?

Hej! 
    Jag undrar vad underhållet ska gå till? Min sambo betalar underhåll till sin son då mamman har vårdnaden och vi har honom varannan helg fast bara från lördag till söndag. (Vi önskar att det blir vv framöver när han blir äldre)

Vi köper allt som sonen ska ha här när han är här, så som mat, nappar, schampo, blöjor, våtservetter, leksaker, en hel del kläder, säng, vagn med mera, med mera. Det betalar vi självklart och jag hjälper till lika mycket med mina pengar. Det gör jag så gärna.
    Ibland får vi kläder och skor från släktingar på vår sida till sonen och det använder han här och ibland skickar vi med sakerna till mamman så att de kommer till användning då han knappt är hos oss.

Nu undrar jag bara, som skrivet, vad underhållet ska täcka? För mamman vill nämligen att vi handlar vinterskor och andra "lite dyrare" kläder (det ska väl vara lite kvalitet på vinterkläderna så de håller) som sonen naturligtvis kommer att behöva när det blir kallare. Är det inte det barnbidraget och underhållet ska gå till, eller tänker jag helt galet? 

Vi är inte stenrika men självklart ska barnet ha kläder, han kommer alltid att vara prio ett. Jag tycker bara det känns svårt då jag som styvförälder inte kan säga till om någonting. Jag har inga egna barn heller så jag vet inte så mycket om det här.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Vad ska underhållet gå till?
  • Anonym (1)
    Anonym (enl) skrev 2013-10-14 10:25:57 följande:
    Enl konsumentverkets uträkningar så behöver mamman inte lägga till en enda krona till barnets nödvändiga kostnader ända upp till 7-10 års ålder. Dvs, ni behöver inte lägga en enda krona mer än ni redan gör via underhållet, om ni inte vill. Mammans krav på att ni ska köpa skor/vinterkläder är alltså helt grundlösa.
    Då har du missat ev. glasögon, barnomsorg osv. Sen har hon en faktisk egen inkomstnedsättning pga föräldraledighet och VAB så nog offrar även mamman pengar, även om de inte alltid går direkt till barnets kläder och skor.
  • Anonym (enl)
    Anonym (1) skrev 2013-10-14 10:32:01 följande:
    Då har du missat ev. glasögon, barnomsorg osv. Sen har hon en faktisk egen inkomstnedsättning pga föräldraledighet och VAB så nog offrar även mamman pengar, även om de inte alltid går direkt till barnets kläder och skor.
    Mamman är föräldraledig, något hon valde iom att hon blev gravid. Eller hur? Dock, som jag skrev, hon behöver inte betala något för barnet upp till den ålder och nu kan jag inte säga säkert om det gäller min biomamma eller överlag, men även barnomsorgsavgiften är inräknad. Dock inte ev glasögonbehov, men i den här tråden handlade det om skor och kläder.
  • Anonym (1)
    Anonym (enl) skrev 2013-10-14 10:34:34 följande:
    Mamman är föräldraledig, något hon valde iom att hon blev gravid. Eller hur? Dock, som jag skrev, hon behöver inte betala något för barnet upp till den ålder och nu kan jag inte säga säkert om det gäller min biomamma eller överlag, men även barnomsorgsavgiften är inräknad. Dock inte ev glasögonbehov, men i den här tråden handlade det om skor och kläder.
    Nu svarade jag om ditt inlägg om mammans kostnader fram till barnet är 7-10 år.... 

Hon betalar kanske inget direkt, men indirekt kostar det massor.
    Anonym (enl) skrev 2013-10-14 10:25:57 följande:
    Enl konsumentverkets uträkningar så behöver mamman inte lägga till en enda krona till barnets nödvändiga kostnader ända upp till 7-10 års ålder. Dvs, ni behöver inte lägga en enda krona mer än ni redan gör via underhållet, om ni inte vill. Mammans krav på att ni ska köpa skor/vinterkläder är alltså helt grundlösa.

• Anonym (enl)
    Anonym (1) skrev 2013-10-14 10:38:38 följande:
    Nu svarade jag om ditt inlägg om mammans kostnader fram till barnet är 7-10 år.... 

Hon betalar kanske inget direkt, men indirekt kostar det massor.

Indirekt valde hon att få sämre ekonomi när hon valde att skaffa barn. En treåring kostar ca 700 kr mindre än vad bidragena är på, alltså kan mamman lägga undan dessa 700 kr tills den dagen barnet kostar mer. Som någon skrev, båda ska bidra utefter förmåga, mamman har en viss summa över från bidfagen, resten får hon skjuta till själv, även om det är i form av försämrad ekonomi vid föräldraledighet.

Personligen tycker jag man kan hjälpas åt, men i fall där det blir en 'onewayhelp' blir jag en smula irriterad, färgad av vår egen sits? Absolut. Mitt svar var till TS, för att visa att nej, det finns inget som helst skäl till att köpa kläder och skor annat än att de själva vill det.   
  • Anonym (1)
    Anonym (enl) skrev 2013-10-14 10:52:13 följande:

Indirekt valde hon att få sämre ekonomi när hon valde att skaffa barn. En treåring kostar ca 700 kr mindre än vad bidragena är på, alltså kan mamman lägga undan dessa 700 kr tills den dagen barnet kostar mer. Som någon skrev, båda ska bidra utefter förmåga, mamman har en viss summa över från bidfagen, resten får hon skjuta till själv, även om det är i form av försämrad ekonomi vid föräldraledighet.

Personligen tycker jag man kan hjälpas åt, men i fall där det blir en 'onewayhelp' blir jag en smula irriterad, färgad av vår egen sits? Absolut. Mitt svar var till TS, för att visa att nej, det finns inget som helst skäl till att köpa kläder och skor annat än att de själva vill det.   
    Visst och pappan också.

Nej, det "gör" en 3-åring inte alls. Det beror på om mamman har övriga kostnader för barnet, som t.ex barnomsorg, allergimat, mediciner osv.

• Anonym (enl)
    Anonym (1) skrev 2013-10-14 11:04:16 följande:
    Visst och pappan också.

Nej, det "gör" en 3-åring inte alls. Det beror på om mamman har övriga kostnader för barnet, som t.ex barnomsorg, allergimat, mediciner osv.

Att behöva allergimat etc anser jag ligga utanför normalfallet.
    Viss medicinkostnad ingår också i KO´s uträkning. Du får anse vad du vill, jag har inte tid eller lust att diskutera detta vidare eftersom det är totalt OT för TS fråga.

• Anonym (1)
    Anonym (enl) skrev 2013-10-14 11:07:27 följande:
    Viss medicinkostnad ingår också i KO´s uträkning. Du får anse vad du vill, jag har inte tid eller lust att diskutera detta vidare eftersom det är totalt OT för TS fråga.

Det finns fler orsaker att barn kan vara dyrare än du vill påstå. Jag svarade på ditt OTinlägg som jag vet var felaktiga uppgifter till andra i tråden.

• Anonym (mams)

Jag har en dotter som inte längre får underhåll. Jag har räknat ut att hon kostar mig ca 3 000 i månaden.
    Då får man komma ihåg att hon betalar alla kläder, skor, busskort, mobil själv.
    Det jag betalar är mat o dryck, försäkring, varmvatten, uppvärmning av hennes rum, slitage på hemmet (av henne och kompisar), samt en hel del bensinpengar när hon ska skjutsas eller själv lånar bilen. Hon har bara bidragsdelen och inte lånedelen från csn.
    Hennes far bidrar numera inte med något trots att han alltså har en dotter som är en "fattig student".
    Jag har inget emot att försörja henne, men jag inser ju nu hur mycket hon faktiskt kostar.  

Obs! Att jag inte tagit med merkostnaden för att bo större pga henne, utan bara den faktiska kostnaden för att hon tömmer varmvattenberedaren varje gång hon duschar etc. Skulle jag tagit med extrakostnaden för boendet så skulle det landa på ca 1500 kr mer.
    Då landar vi alltså på 3000 + 1500 + 1500 (dotterns egen uträkning att hon minst spenderar per månad = 500 var på kläder/skor, busskort, mobil) så hamnar vi på 6000 kr per månad. 

Visserligen kostar ett spädbarn givetvis inte lika mycket - å andra sidan växer de ur sina kläder och skor enormt fort och blöjor är inte billigt. Dessutom tillkommer dagisavgift snart och minskad inkomst för VAB.

TS: Om ni vill vara schyssta så tänker ni även på dessa kostnader nu och i framtiden. Det finns nog inga mammor som lever gott på bidrag. Om man bara har bidrag så lever man fattigt. Era pengar kommer alltså barnet till del genom bättre boende, bättre mat, roligare fritidsaktiviteter för barnet etc.    

• Anonym (Bea)
    Att behöva allergimat etc anser jag ligga utanför normalfallet. Viss medicinkostnad ingår också i KO´s uträkning. Du får anse vad du vill, jag har inte tid eller lust att diskutera detta vidare eftersom det är totalt OT för TS fråga.  

Du vet väl i KoV:s beräkningar ingår endast basen, dvs inte mediciner, aktiviteter, dagis etc. Det är därför som man när underhållsstödet beräknades lade till sådana kostnader ovanpå KoV:s kostnader. Så av förarbetena till underhållsstödsreformen framgår att genomsnittsbarnet kostar 2 x underhållsstödet + barnbidraget. När det gäller de minsta barnen så ligger underhållsstödet lite för högt men när det gäller tonåringar ligger det för lågt. Man diskuterade detta i förarbetena men valde ändå att inte ha ett åldersdifferentierat underhållsstöd. Så det som du påstår är fel eftersom Konsumentverkets siffror inte tar hänsyn till samtliga kostnader för barnet som underhållsstödet är beräknat på. Och dessutom så tar inte underhållsstödets kostnader hänsyn till samtliga kostnader som underhållsbidrag enligt föräldrabalken gör.
  • sextiotalist

I "normalfallet", med en närvarande pappa, även om det endast vh (vv passar inte alla barn och alla lever inte så nära varandra så att det är möjligt), så har även pappan kostnader utöver det han betalar i underhåll, det verkar vara något som många glömmer av (och nu kommer det säkert komma svar att mitt barns pappa minsann...).

De män (och även ett par kvinnor) jag känner (inlusive min egen sambo) som varit umgängesföräldrar har tagit VAB, har rum/plats för sina barn, köper presenter och julklappar, firar semester med barnen, de har kostnader för hämtning och lämning etc. ja, vid längre vistelse med barnen så får de dra, men då endast 1/30 av det beloppet de betalar för barnet i underhåll.
  • Brumma

Sextiotalist - ja tyvärr verkar det som om det är ngn slags genomgående uppfattning...
    Att umgängesföräldern (ofta pappan) betalar underhållet och lägger sedan inte en krona till på barnet...
    Kan ju berätta för de som är av den uppfattningen att de är (oftast) helt ute o cyklar...
    Vi har min mans dotter enbart vh samt så mkt på loven som vi kan. Varför det enbart är vh? För att mamman passade på att flytta innan tösen var två år och hon var den primära anknytningspersonen.
    Självklart har vi ett större boende så att hon har ett eget rum. Rummet innehåller ungefär vad ett normalt barn/tonårsrum innehåller. Soffa, säng, skrivbord, tv, böcker, pysselsaker osv.
    Hon har även en garderob med kläder (varför - för att det aldrig kom med tillräckligt eller väderanpassade kläder). Regnkläder, stövlar, vinterkängor, termokläder osv.
    Hon har även en cykel samt en Cross.
    Vissa julklappar/presenter köper vi gemensamt med mamman, men enbart sådant hon använder hos oss båda tex laptop, mobil o liknande (eller, mobilen köpte vi faktiskt själva...)
    Men inte en chans att vi skulle vara med o betala kläder/ytterkläder/cyklar/fritidsintressen o liknande med hennes mamma. Speciellt inte när vi måste lägga ut för samma saker en gång till för att ha hemma hos oss..

• Anonym (undrar)

Jag tycker att vi är rätt schyssta ändå. Vi vill ju ha sonen här, helst varenda dag men han är så pass liten än att det inte går att ha varannan vecka. Mamman fick därför vårdnaden och bestämmer det mesta.

Att tillägga är att sonen bor några mil bort i en stad bredvid vår och vi har pendlat in för att träffa honom under det här året (från det att han föddes). I några månader (innan vi började med vh) så åkte vi dit varannan dag. Både jag och sambon. Det var inte billigt det heller med buss. Sen har det varit vi som åkt och hämtat och lämnat när vi väl har haft sonen men nu har vi iaf fått det till att vi hämtar när han ska hit på lördagen och mamman och hennes kille hämtar när han ska hem på söndagen. (De har bil). Det har iaf varit ett väldigt pendlande och jag har planerat hela mitt liv efter att det här ska funka. Men jag vill ju att det ska funka så bra som möjligt.

På sonens dop så var det jag som stod och bakade och åkte in själv med svärmor för att duka och fixa iorning allt tillsammans med mamman. Min kille var iväg med sin utbildning. Jag lägger verkligen ner min själ i det här. Vi betalade halva dopet också. Dock blev det lite konstigt för mamman handlade en massa dyra saker och vi hade lovat innan att betala halva. Sen handlade hon på allt möjligt utan att fråga oss så det blev riktigt dyrt. Hon och hennes kille jobbar och har det bra ställt i övrigt men min kille pluggar och jag jobbar halvtid så vi har verkligen inte samma ekonomi. Ändå försöker vi hjälpa till så mycket som möjligt och vi handlar ju också saker till sonen, även om han inte använder de sakerna så mycket eftersom han inte är här så mycket. 

Han har ju ingen barnomsorg än. Jag undrar också om jag kan vabba som styvmamma?

• Anonym (Sara)

Bara läst ts.. Jag har min son boende på heltid (hos pappan varannan helg) och hans pappa och jag tänker så här: enligt rekommendationer ska underhållet gå till vardagliga saker, dvs sånt som alltid behövs, ex mat, kläder osv. Däremot rekommenderas det att båda föräldrarna betalar utöver bidrag gällande saker som inte räknas som vardagliga, vilket vi också gör. Detta kan handla om medicin, glasögon, dyrare sportutrustning, läger osv. Men de saker som ska ingå i bidragsdelen är ju räknade på lite "billigare basic saker", alltså absolut inte lite dyrare klädesplagg eller extra leksaker och tvspel osv, vilket är sånt som dom flesta föräldrar IBLAND vill ge sina barn. Sonens pappa tycker själv att det är självklart att sonen ibland ska "skämmas bort" med lite extra saker precis som dom flesta barn ibland kan bli om båda föräldrarna lägger till en slant utöver det dom "måste" betala (underhåll), alltså för att dom vill. Därför går vi ihop om vissa saker, exempelvis köpte vi lite dyrare ytterkläder som vi vet är av bra kvalitet samt en dyrare leksak. För oss är det självklart! Men lika självklart är det att jag skickar med sonen det han behöver då han är hos pappan, som kläder (pappan köper iallafall egna), barnvagn om dom ska använda det över helgen samt leksaker som sonen vill ha med fast han har andra hos sin pappa. Vi ger och tar, och tänker att vi vill att sonen ska få mer än minimum.

• Brumma

Du kan vabba. En av vårdnadshavarna (minns inte om de hade gemensam vårdnad) måste skriva över de dagarna på dig bara. Har för mig att man gör det när man anmäler VAB.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Sara) skrev 2013-10-14 20:16:39 följande:
    Bara läst ts.. Jag har min son boende på heltid (hos pappan varannan helg) och hans pappa och jag tänker så här: enligt rekommendationer ska underhållet gå till vardagliga saker, dvs sånt som alltid behövs, ex mat, kläder osv. Däremot rekommenderas det att båda föräldrarna betalar utöver bidrag gällande saker som inte räknas som vardagliga, vilket vi också gör. Detta kan handla om medicin, glasögon, dyrare sportutrustning, läger osv. Men de saker som ska ingå i bidragsdelen är ju räknade på lite "billigare basic saker", alltså absolut inte lite dyrare klädesplagg eller extra leksaker och tvspel osv, vilket är sånt som dom flesta föräldrar IBLAND vill ge sina barn. Sonens pappa tycker själv att det är självklart att sonen ibland ska "skämmas bort" med lite extra saker precis som dom flesta barn ibland kan bli om båda föräldrarna lägger till en slant utöver det dom "måste" betala (underhåll), alltså för att dom vill. Därför går vi ihop om vissa saker, exempelvis köpte vi lite dyrare ytterkläder som vi vet är av bra kvalitet samt en dyrare leksak. För oss är det självklart! Men lika självklart är det att jag skickar med sonen det han behöver då han är hos pappan, som kläder (pappan köper iallafall egna), barnvagn om dom ska använda det över helgen samt leksaker som sonen vill ha med fast han har andra hos sin pappa. Vi ger och tar, och tänker att vi vill att sonen ska få mer än minimum.
    Ja okej. Min sambo och sonens mamma kommer väl ganska bra överens men inte om allt, inte alltid om pengar. När vi hämtar barnet så får vi bära honom tills vi kommer hem och kan hämta vagnen som vi har köpt. All medicin köper vi så att det finns hemma hos oss också. Nu behöver vi inte handla dyrare saker såsom cykel, läger eller glasögon osv än. När det kommer så kommer vi göra upp om det. Jag anser ju att barnets saker är barnets saker och inte mammas och pappas saker som barnet inte ska kunna utnyttja när den inte är hos den som har sakerna. Jag skämmer gärna bort bonussonen men det känns onödigt att handla vinterskor när mamman också ska göra det. Känns konstigt när han knappt aldrig är här och knappt aldrig kommer att använda dem innan han växt ur dem.
  • Anonym (undrar)
    Brumma skrev 2013-10-14 20:17:12 följande:
    Du kan vabba. En av vårdnadshavarna (minns inte om de hade gemensam vårdnad) måste skriva över de dagarna på dig bara. Har för mig att man gör det när man anmäler VAB.
    Okej :) Tack tack, ska försöka läsa på lite om det då! :)
Svar på tråden Vad ska underhållet gå till?