• Anonym (alkohol)

LVU pga fyllecell?

Visst kan inte tvångsvård bara grunda sig på antalet gånger man har fått lobbar dvs. hamnat i fyllecell? Det måste finnas mer problem för att det ska ske?

Jag är ju väldigt skötsam bortsett från att jag hamnar i fyllecellen alldeles för ofta, sju gånger nu på två år. Men jag har en jätte bra familj, bra intressen, bra vänner och ett stort intresse för skolan. Har aldrig tagit någon drog eller gjort något brott. Jag är bara jätte orolig nu för att jag ska bli omhändertagen eller något haha? Jag vet att jag säkert oroar mig alldeles för mycket. I första hand skulle dom väl prata med mig och då kan väl jag visa att något liknande aldrig mer kommer hända? Mitt körkort är redan indraget förstås och det borde väl vara nog åtgärd men sen har det ju hänt några fler gånger sen dess.....

Vad tror ni. Kan jag andas ut och vara lite lugn om jag vet att jag kan visa dom att jag ska skärpa mig?  

• Svar på tråden LVU pga fyllecell?
  • Anonym (nykter)

Du har en riskfull livsstil om du dricker dig så full att du inte kan ta hand om dig själv. Det smartaste du kan göra är att vara nykter ett år till en början...

• happy sunshine

Hur gammal är du? Varför är du rädd för LVU? Har socialtjänsten varit i kontakt med dig eller dina föräldrar?

• Anonym (alkohol)

Nitton. Nej det har dom inte, har aldrig haft kontakt med dom överhuvudtaget. Men det var min kompis som sa att det kunde hända sen har jag läst lite, jag har ingen aning alls men det är bara väldigt svårt att koppla bort det nu.

• kvinnan03

Nej men har du körkort så är det inte LVU utan LVm och det ska man akta sig för då får du ett helvete händer det så gå med på frivillig behandling

• Anonym (alkohol)

Nej det är väll upp till 21? Men jag menade iförsig körkortstillstånd. Men det enda jag undrar är om någon vet om något mer än att man inte får ta körkort kan ske pågrund av detta även om man är över 18?

• happy sunshine

Alltså, du kommer inte att bli vare sig LVU:ad eller LVM:ad. MEN du bör ta dig en funderare på varför du dricker dig så pass full så att du hamnar i fyllecell (7 ggr på två år är ändå att anse som relativt ofta). Du kan behöva hjälp för din osunda relation till alkohol.

• kvinnan03

Det kan nog vara svårare att då körkorttillstånd det tror jag du får nog ringa polisen och höra

För har man legat på avgiftning måste man vänta ett år innan man får ta körkortstillstånd 

• Anonym (alkohol)

Okej det känns skönt att höra. Tack för svar. Ska verkligen ta det lugnt nu!

• Anonym (soc.)

Det är mycket märkligt att du som så ung och med så mycket lobbar på kort tid inte blivit kallad till socialtjänsten, då du genom att vara så pass berusad att du inte kan ta hand om dig själv utsätter dig för fara och destruktiv livsstil. Hade det varit på mitt kontor hade du definitivt blivit kallad för länge sedan och utredning inledd. En utredning behöver dock inte leda till ett LVU, utan först och främst hade man erbjudit dig frivilliga insatser. Men att man låter detta gå obemärkt förbi låter högst underligt måste jag säga.

• Anonym (alkohol)

Jo jag fick ett brev från socialen första eller andra gången det hände, men vad jag minns så var det något frivilligt och man fick höra av sig själv om man ville ha en tid. Den där utredningen socialen gör annars är väl bara för körkortet? Det tillståndet är ju redan borta och det skötte Transportstyrelsen utan deras hjälp tror jag 

• Anonym (soc.)
    Anonym (alkohol) skrev 2013-10-08 13:35:34 följande:
    Jo jag fick ett brev från socialen första eller andra gången det hände, men vad jag minns så var det något frivilligt och man fick höra av sig själv om man ville ha en tid. Den där utredningen socialen gör annars är väl bara för körkortet? Det tillståndet är ju redan borta och det skötte Transportstyrelsen utan deras hjälp tror jag 
    Ofta begär transportstyrelsen en utredning från socialtjänsten. Går man inte på den utredningen har man i stort sett ingen chans att behålla körkortet. Denna utredning är en chans att visa ATT man är lämplig. Denna körkortsutredning är dock en annan sak än vad jag pratar om, nämligen att man i mitt tycke utan tvekan bör inleda en utredning avseende oro för ungdom/vuxen när det kommer in så många lobbar på en så ung person.
  • liv

19-åring som hamnar i fyllecell med jämna mellanrum... Låter som en toppenmamma.

• liv

Missuppfattade TS. Trodde att du var orolig för LVU på ditt barn. Sorry.

• frappa

Din relation till alkohol är totalt havererad.
    Och om det börjar pratas om LVU, så det är detta man baserar sig.

Sen om du har hamnat i fyllecell så många ggr.
    Så måste du inse att du inte kan dricka alkohol, för den tar dig till ett ställe som du inte klarar av att hantera.

• Anonym (alkohol)

Jag kan dricka alkohol majoriteten av gångerna, jag blir inte direkt redlös varje gång. Det finns ju en anledning till att man dricker alkohol, för att man ofta kan hantera sig bättre än nykter. Jag blir iallafall lugnare och gladare av det. Sen är det dom gångerna då det blir för mycket, men det händer ju inte direkt ofta. Mina kompisar blir precis lika fulla ibland men då har dom tur och hinner åka hem, eller vakter/poliser som låter dom göra det men där har jag aldrig lika tur. Jag kommer inte direkt sluta dricka för att detta händer ibland, kanske kommer det hända någon mer gång vad vet jag men det ska jag försöka låta bli, mest därför jag bara vill veta vad den hårdaste konsekvensen kan bli men det verkar inte vara så farligt och det verkar rätt för det finns ju en anledning till att man blir myndig.

• frappa

Du sockervadderar ditt problem.
    Om man hamnat 7ggr i fyllecell, då har du ett problematiskt förhållande till alkohol.
    Spelar liksom ingen roll om det finns ggr du kan hantera alkohol och använder detta som exempel det fungerar.

Att hamna i fyllecell är en gång är en bedrift för de flesta.
    Ditt förhållande till alkohol bör adresseras nu, och inte om 10år när alkoholen redan raserat ditt liv pga alla dina felsteg.

Svar på tråden LVU pga fyllecell?