• Webbredaktör Annelie

Har ni problem med gluten hemma?

I dagens DN finns det en artikel som säger "Gluten gör fler sjuka". De berättar om en ny ännu opublicerad svensk forskningsrapport om att allt fler svenskar har problem med gluten: 

"Sverige är ett av världens mest glutenintoleranta länder. Nu visar nya rön att sjukdomen dyker upp allt senare i livet."

Hur har ni de hemma, har någon av er problem med gluten, barn eller vuxna? Hur fick ni reda på att det var gluten som var boven? Hur tänker ni kring maten hemma?

Kanske är ni inte gluten känsliga men rädda att de ska bli ett problem i framtiden? Hur gör ni för att undvika gluten?

Berätta

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni problem med gluten hemma?
  • lövet2

Nej, men äldsta dottern är allergisk mot veteprotein. Därför måste vi ändå akta oss för vetemjöl när hon är hemma.

• Natulcien

Vi är tre i familjen; jag, min sambo och vår 3-åring. Ingen reagerar på gluten. Inga allergier öht.
    Men vi introducerade gluten varsamt till sonen och har varit noga med att aldrig ge för mycket av t.ex. bröd, pasta, välling etc.
    Men annars äter vi "som vanligt", d.v.s. en hyfsat avvägd blandning av både fisk, kött, grönt, frukt och livsmedel innehållande gluten.

• Themis

Min mamma blev intolerant vid 55.  Själv mår jag inte bra av stora mängder och försöker hålla nere vetemjölet i min kost.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • BinaBurner

Jag är glutenintolerant, och därför introducerades gluten med största försiktighet till sonen. Han är nu 2,5 år och än så länge har vi inte märkt av något på honom.

• cloudberry79

Nej, inte i familjen, däremot i släkten. Ger inte välling, har introducerat gluten långsamt under skydd av amning.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Har ni problem med gluten hemma?