När "ska" bebis somna själv?
Jag är mamma till en underbart glad liten kille på snart 7 månader. Sedan dag 1 har vi haft en del problem med hans sömn. På dagarna sov han knappt något även fast han var jätteliten, och det var svårt att få honom att somna på kvällen med. När han var runt 4 månader höll jag på i snitt 2 timmar varje kväll med att amma och lägga undan honom i sin säng tills han äntligen sov. När han väl somnat kan vi verkligen inte klaga; efter 2-3 månader vaknade han i snitt 1 gång/natt för amning och inte långt efter det sov han hela nätter. Just nu sover han 11-12 timmar i sträck till klockan 08 på morgonen - så det är jag underbart lycklig med!
I längden orkar man inte med den jobbiga nattningen på så många timmar, hur bra de än sover på natten, och vi prövade oss fram tills vi hittade en ny metod - vi ger flaska med bröstmjölk i famnen på hans mörka rum och lägger sedan undan honom i sin egen säng. Först ammar jag ca 5 minuter/bröst för att stimulera mjölkproduktionen samt att ge honom trygghet och närhet. Han somnar ganska ofta i famnen på mig medan han dricker ur flaskan, men jag lägger över honom i sängen direkt, så han sprattlar lite ibland, lägger sig till rätta och sover vidare. Ibland händer det att han inte somnar i min famn. Då lägger jag honom i hans säng och buffar jag lätt i rumpan 5 minuter. Har han fortfarande inte somnat då lämnar jag rummet och håller jag koll via videobabymonitorn. Ibland om han inte kommer till rätta säger jag sccchhht via monitorn, och då händer det att han somnar. Börjar han gråta och hjälper det inte att säga scchhht, stryka över ryggen eller buffa så plockar jag upp honom och ammar jag en stund och sedan börjar vi om igen.
När han ska sova middag får han först grönsakspuré och sedan bär jag upp honom till hans rum och ammar och gör samma som ovan om han inte somnar. Nu sover han 1-2 timmar på förmiddagen, och 1 timme på eftermiddagen, vilket för honom är mycket jämfört med tidigare.
I början tog det kanske 1 timme eller lite längre innan han somnade, vilket för mig redan kändes bra jämfört med 2-2.5 timmar. Just nu tar det mig runt 20-30 minuter. När min man gör det tar det ungefär en timme. Jag har nu fått kommentaren att vi borde lära honom att somna själv så att han ine associerar amningen/flaskan med sömn. Att dagispersonalen inte kommer ha samma tålamod som vi har när han börjar dagis i Januari (vi bor i Belgien där bebisar oftast går på dagis från 3 månaders ålder, därför börjar han kanske lite tidigt enligt er) och att de förmodligen kommer låta honom gråta sig till sömns om han inte somnar där de lägger honom. Eller i värsta fall lämnar tillbaka honom och säger att de inte kan ta hand om honom.
Jag känner mig nöjd med vad vi gör, det går snabbt och det är effektivt. Vaknar han på natten somnar han om helt själv utan gråt. If it aint broke, don't fix it. Men nu undrar jag vad er erfarenhet är, är det bra att göra som vi gör, alltså ge flaska tills han somnar? Eller borde vi försöka ge flaskan tidigare under nattningen och lägga honom vaken i sängen? Hur gjorde ni, och när somnade era barn själva i sängen efter godnattsaga etc utan flaska/buffar etc?