• Charl

Engelska skolan i Lund?

Är det någon här på FL som har sitt barn/känner någon på Internationella Engelska skolan i Lund? Eller är det någon annan som har erfarenhet utav skolan som kan dela med sig av sina erfarenheter? Nackdelar/ fördelar? Även generella erfarenheter från skolan i andra städer är välkomna.
    Sedan undrar jag om någon vet om klasserna börjar vid årskurs fyra i Lund eller om det finns från första klass också?
    Alternativt om man ska ta barnen till Malmös internationella skola?

Har även funderat på Montessoris i Lund med språkinriktning. Svenska, engelska o franska på en gång - idealistiskt för våra barn. Fast sedan har jag läst lite saker om Montessoris som att de inte lär sig att arbeta i grupp, eller får leka fritt. Mina barn är väldigt sociala o har mycket energi o älöskar att vara ute o leka o springa av sig, Möjligt på Montessoris?

• Svar på tråden Engelska skolan i Lund?
  • Anders Skoglund

Hej,
    vi har haft vår dotter i IES i Karlstad och jag har bara positiva erfarenheter. Ta kontakt med skolan och läs om deras upplägg på nätet. Det är nämligen det som gäller och de genomför de saker de står för till 100%.
    Barnen kommer att få en respekt för varandra och lärarna som vittnar om allas värde. Jag saknar dock att vi inte har någon gymnasieskola som har en lika hög kvalité här i Karlstad.
    IES är tydliga med att det är akademiska resultat de vill uppnå och målet är inte de av skolverket uppsatta utan de är "varje elevs fulla potential" vilket är mycket högre än skolverkets.
    I Karlstad så går en hög andel elever med utlandsfödda barn och barn med diagnoser, trotts eller tack vare detta har de ett mycket högt resultat på nationella prov, betyg och inte minst de olika tävlingar som skolan är med i, t ex DN nutidstest, språkolympiaden mm. I våras gick en elev med dyslexi ut med A i alla ämnen utom två där hon hade B. Där hade skolan och eleven gjort ett jättejobb tillsammans och anledningen till att skolan valdes var att man trodde på skolans förmåga.
    Vi har aldrig ångrat valet av skola trotts att dottern fick 1,5h mer restid per dag och den största vinnaren är dottern.

• Charl

Tack för svaret! Nu när jag dock läst lite mer börjar jag bli lite orolig för att det ska vara "för" strikt. Läste om någon pojke som fått straff för att han haft keps på sig i korridoren o liknande. Dock är jag rädd för att vanliga svenska skolan kommer vara alldeles för tråkig för vår son, att de går alldeles för långsamt fram. Oh well, vi får väl se hur det blir. Inte ett så lätt val det här...=)

• Anders Skoglund

Hej,

Ni behöver inte vara oroliga för att det skall vara för strikt. Det är inga konstiga regler utan snarare god ton och hyfs. Ta kontakt med skolan och få reglerna som gäller och låt er son läsa igenom dem. Skulle inte tro att det blir något problem om er son är intresserad av att vara i skolan för att lära sig saker. Problemen som kan uppstå är mer av arten att föräldrarna vill att barnen skall gå på IES och man tror att skolan skall kunna kompensera för problem som finns sedan tidigare. Skolan erbjuder en miljö för studier och utveckling oavsett vilken nivå man är på. Det är ingen förvaring liknande den som kan förekomma i den kommunala skolan. Utan att veta hur era skolor är så kan jag bara säga att är Engelska skolan i Lund bara hälften så bra som i Karlstad så är valet lätt. Fast vänta inte med att söka det kan vara så att ni inte får plats då antalet elever som kan gå är begränsat. I Karlstad så är det klart många fler i kön än vad som får plats så har man inte ställt sig i kö tidigt så har man försatt sin möjlighet.

• Tygtiiger

Kolla upp hur skolan har det med kurator, skolsköterska, skolpsykolog. Dra genast öronen åt er om de hyr in de tjänsterna "efter behov". Om det inte finns en väl fungerande elevvård lider alla eleverna, både de som behöver elevvårdens hjälp och de som sitter bredvid. 
    Tänk också på att majoriteten av alla friskolor inte har rätt att bedriva särskoleundervisning, men finns det specialpedagoger så att de barn som behöver extra stöd i något ämne kan få det?

Annars går all energi åt till de barn som behöver extra stöd och de andra barnen lämnas åt sitt öde. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Charl

Ja, vi får nog helt enkelt ta och kontakta skolan. Min son är ju bara fem år än men hade gärna sett att han började direkt på en flerspråkig skola nästa år. Har inget i sig emot den kommunala skolan, bara orolig att det kommer bli för tråkigt för honom o att han kommer tappa sina språk. Engelska kan han ju redan o därför skulle det ju passa med den engelska skolan där de menar att man ser till varje barns behov o därmed kanske min son inte behöver sitta o älta alfabet o senare läsa engelska glosor när han redan kan det där. Han går just nu i en "strikt" skola/förskola (som vi tycker är alldeles för strikt) som följer det franska systemet. Men redan här tycker han då det är för tråkigt o att de inte lärsig något nytt. Jag börjar därför bli nervös över hur det blir när vi flyttar tillbaka o han ska börja i den svenska skolan.

• Casey01

Hi, Our son goes to IES Lund. We are extremely happy. (10 year old son included...)  He originally attended Bladins IS in Malmö from PYP 1 - PYP 5 however we were dissatisfied with the academic rigour and we were planning to move him to Malmö IS which has a better structured IB program (and a principle who runs a very tight ship) However, when we discovered that IES was opening a school in Lund we changed our plans and applied there. It's great and worth the commute from Malmö to Lund. It just started this year so it only has grade 4 - 6. Next year they will be moving to larger facilities which are being custom built, and they will expand to grade 9. Info on the project at www.grenverket.com.

If you are interested in anyway for the school, you should get into the queue now just like Anders mentioned above. There are 67,000 kids on the wait lists for the schools all over the country. Lund hasn't done any advertising and they have 267 in the queue right now. You can always decline the place if you are offered it. 

If your son already speaks English then the level will not be that high for him in the lower grades since most of the Swedish children in the lower grades haven't had very much. But, that being said, half the staff are native English speakers and they give extra work to the children who are ahead. There are also other bilingual children in the classes. Our son is bilingual so he finds the phonics part boring, but he has reading and writing assignments to keep him at the level he should be. (and he has me after school )

If you have any questions I'm happy to give input.

• Marium

Hi, My son who is currently going to bladins got a place in IES lund. I would like to ask few questions around the Swedish part. We not being Swedish natives and then not getting a chance to learn swedish as a native language our kids are not that good in swedish either. In bladins they do not put a lot of effort is Swedish language how is it in IES? My fear is that if it is the similar case in IES as well, then my son will have to go to grund skola prior to gymnasium. can someone please guide us in the regard.

• lubiri

Hej, vi ska byta till IES i Eskilstuna. Vilka erfarenheter har ni av skolan? Det gör saker värre att vår dotter trivs i den skolan hon går nu och vill inte byta. Vi har stått i kö länge och nu när vi fått en plats vägrar hon att byta. Vi vill att hon går på IES men är nu osäker om det är värd besväret...

Svar på tråden Engelska skolan i Lund?