-
-
Svar på tråden Räcker det näringsmässigt med 6-månadersvällingen till ett barn på 21 månader?
-
Förlåt, men jag tyckte bara det lät så himla dumt när jag alldeles nyss länkat fakta som visade tydligt vad de två olika produkterna faktiskt innehåller... och så skriver du och säger raka motsatsen. Man kollar väl de länkar man får när man ber om råd, eller..?Cattis86 skrev 2013-10-09 22:17:56 följande:Men en fråga bara, vad e d för attityder man har mot varandra här? Måste man skriva "Eh va..?" precis som att jag e dum i huvet och inte fattar nåt? Nu väljer jag vanlig välling som miljoner andra med mig gör, och jag tror att våran barnläkare kan avgöra bättre än vad du kan om vi ska ha vanlig välling..Detta är ingen glutendebatt och motståndare mot välling bör inte göra sig besvär och kommentera för d e inte d tråden handlar om..
Dina svar visar ju dock helt uppenbart att du öht inte är ute efter råd från kunniga. Du har inte tagit till dig av ett enda råd hittills. Du tycks bara vilja bli strykt medhårs, och då är det ju inte lätt...
Angående magen skrev du att han har problem med magen, inte att han hade när han åt ersättningen. Så hur är det egentligen? Krångel med magen i den här åldern beror ju trots allt ofta på gluten, mjölk eller mer sällan andra allergier. Så det måste ni naturligtvis utreda. -
Jag kan inte klicka på länkarna.. Och vaddå bara vilja bli strykt medhårs? Vad grundar du d på? Nu ger vi väl upo debatten tycker jag?
-
Förresten, svara inte ens på vad du menade med det.. spelar ingen roll
-
Lite skillnad kanskeCattis86 skrev 2013-10-09 22:02:59 följande:
Jimman - Nej kanske inte, men jag skulle aldrig i hela mitt liv ta ifrån det från min son så tidigt som nu! Vi har bara haft honom ca en månad och han har redan varit med om mycket mer än ett barn ska behöva vara med om, så nej, att ta ifrån honom hans välling som ändå är en liiiten liten trygghet och rutin skulle inte komma på fråga...
-
Varför frågar du på ett forum om 6 månaders välling räcker näringsmässigt till ett barn på snart 2 år när det tydligen är vad eran barnläkare har sagt? Och när vissa har svarat att de anser ersättningen vara bättre så går du i försvar o säger att läkaren rekommenderat det. Så varför fråga när du redan har ett svar du vill ha? Kan du inte jämföra näringsinnehållet i länkarna o prata med din läkare sen efter det? Han kanske även kan svara på varför glutenintolerans bara finns i Skandinavien. Och jag förstår absolut att ni vill mysa med flaska innan läggdags, men finns ju många fler ersättningar än nan 3 som eran pojke reagerade på.
-
Cattis86 skrev 2013-10-09 14:08:08 följande:
Svar ja det är tillräkligt för han får ju i sg mycket av annan varierad kost min lile kille 1 år kan inte äta fullkorns produkterna och mår utmärkt på sina mat och havre väling -
Jag ber om ursäkt, jag skulle aldrig ha frågat..
-
Cattis86 skrev 2013-10-09 23:48:00 följande:Jag ber om ursäkt, jag skulle aldrig ha frågat..
klart du skall fråga :) -
Klart du ska fråga men du får väl ändå vara beredd på att få svar som inte "passar in" i det du trott.Cattis86 skrev 2013-10-09 23:48:00 följande:Jag ber om ursäkt, jag skulle aldrig ha frågat..
Om jag förstått det hela rätt har ni ett lite underviktigt och känsligt barn som egentligen börjar bli lite för stor för 6-mån välling men som ni ändå vill ge välling för det är mysigt och för att främja anknytningen?
Så långt är det ju jättebra. Bra tänkt att inte ta bort flaskan från barnet. MEN. Vällingen innehåller mindre fett och näringsämnen än ersättningen vilket gör välling till ett sämre val än ersättning. Varför fortsätter ni inte bara med ersättningen och tillsätter rapsolja el dyl i den? Eller ger pojken lite extra katrinplommon? -
Rocket Mania skrev 2013-10-10 10:19:13 följande:Klart du ska fråga men du får väl ändå vara beredd på att få svar som inte "passar in" i det du trott.
Om jag förstått det hela rätt har ni ett lite underviktigt och känsligt barn som egentligen börjar bli lite för stor för 6-mån välling men som ni ändå vill ge välling för det är mysigt och för att främja anknytningen?
Så långt är det ju jättebra. Bra tänkt att inte ta bort flaskan från barnet. MEN. Vällingen innehåller mindre fett och näringsämnen än ersättningen vilket gör välling till ett sämre val än ersättning. Varför fortsätter ni inte bara med ersättningen och tillsätter rapsolja el dyl i den? Eller ger pojken lite extra katrinplommon?
jämförde paketen och det är ju rent skitsnack.. Ersättningen mättar inte hälften så bra som vilket mjölkblask som helst.
Tycker ts gör rätt -
För det första handlar det inte om att det ska "mätta". Vetemjöl utvispat i vatten mättar bättre än vatten, det innebär inte att mjölvatten är nyttigt. Det handlar om ett barn som behöver näring och närhet.Tilebusbebismamma40 skrev 2013-10-10 10:40:16 följande:
jämförde paketen och det är ju rent skitsnack.. Ersättningen mättar inte hälften så bra som vilket mjölkblask som helst.
Tycker ts gör rätt
För det andra tycker åtminstone jag att ersättningen verkar innehålla mer än vällingen;
Innehåll välling:
Majsstärkelse, skummjölkspulver, vegetabilisk olja, mältat havremjöl (18%), mältat vetemjöl, mineralämnen (kalcium, järn, jod, zink), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folacin, B12, biotin och pantotensyra).
Innehåll ersättning:
Vatten, skummjölk, laktos, vegetabilisk olja, maltodextrin, vassleprotein, emulgeringsmedel (sojalecitin), fiskolja, mineralämnen (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar, mangan, selen), vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folacin, B12, biotin, pantotensyra).
-
TS får självklart göra som hon vill. Men skriver man och undrar gällande näringen så får man ju acceptera om det visar sig att man trott fel. TS väljer aktivt en välling för en 6-månaders baby, istället för ersättning framställd specifikt för barn över 1 års ålder och näringsanpassad därefter (med tex mer järn och andra viktiga näringsämnen).Tilebusbebismamma40 skrev 2013-10-10 10:40:16 följande:
Tycker ts gör rätt
Jag vet inte vad du läser på för paket, men jag undrar vad du menar att Rocket Mania skriver för skitsnack? Sedan måste du som sagt skilja mellan mättnad och näring... jag kan bli proppmätt på 4 stora vetebullar, betyder det att jag har fått i mig ett näringsriktigt mål?? -
Men välling i rimlig mängd kan ju absolut inte vara fel att ge en 2-åring vad det gäller innehåll av gluten. De flesta barn får ju i sig en hel del gluten ändå om man äter bröd och annat spannmål. De flesta föräldrar ger väl barnen en smörgås eller två dagligen, eller gröt, eller annat med gluten i? Så varför skulle lite välling då vara så illa? Och rent näringsmässigt - om man serverar allsidig kost till barnet dagligen så behöver inte en 2-åring äta ersättning för näringens skull. Skillnad om det är en liten bebis det handlar om. Jag tycker det blir så överdrivet detta med välling i en del trådar. Det är väl såklart inte bra om ett barn äter mängder av välling dagligen. Men en flaska till natten är väl ett jättebra komplement till den vanliga maten åt ett större barn som vill ha något varmt i magen?
-
Nej det håller jag med om, min poäng är inte att välling är helt förkastligt, även om jag absolut är övertygad om att vi helt generellt behöver dra ner rejält på vete och gluten i detta land, både barn och vuxna. Men i fråga om vad som är bäst rent näringsmässigt så torde det väl ändå inte vara någon tvekan..? Med tanke på att det var just det TS undrade över. Men som sagt, vill man ge välling får man naturligtvis göra det om det fungerar bra med det.En blå giraff skrev 2013-10-10 20:39:07 följande:Men välling i rimlig mängd kan ju absolut inte vara fel att ge en 2-åring vad det gäller innehåll av gluten. De flesta barn får ju i sig en hel del gluten ändå om man äter bröd och annat spannmål. De flesta föräldrar ger väl barnen en smörgås eller två dagligen, eller gröt, eller annat med gluten i? Så varför skulle lite välling då vara så illa? Och rent näringsmässigt - om man serverar allsidig kost till barnet dagligen så behöver inte en 2-åring äta ersättning för näringens skull. Skillnad om det är en liten bebis det handlar om. Jag tycker det blir så överdrivet detta med välling i en del trådar. Det är väl såklart inte bra om ett barn äter mängder av välling dagligen. Men en flaska till natten är väl ett jättebra komplement till den vanliga maten åt ett större barn som vill ha något varmt i magen?
-
Ja ska man gå på vad som är strikt näringsmässigt bäst är det säkert ersättning. Dock betydligt dyrare och inte nödvändigt åt en 2-åring som äter bra för övrigt. Men det var ju inte det som den här tråden handlade om.... =)skogsvitter skrev 2013-10-10 21:21:31 följande:Nej det håller jag med om, min poäng är inte att välling är helt förkastligt, även om jag absolut är övertygad om att vi helt generellt behöver dra ner rejält på vete och gluten i detta land, både barn och vuxna. Men i fråga om vad som är bäst rent näringsmässigt så torde det väl ändå inte vara någon tvekan..? Med tanke på att det var just det TS undrade över. Men som sagt, vill man ge välling får man naturligtvis göra det om det fungerar bra med det.
-
Min dotter åt 6-månadersvällingen tills hon var 3 år :)
Funkade utmärkt!