Anonym (förälder) skrev 2013-10-11 08:25:18 följande:
Jag tycker att väldigt många ser väldigt mycket av vad det handlar om och vilket dilemma det hela är.
Mitt problem just nu är att familjerätten gick helt på mitt ex linje och har nu informerat skolan. Jag har alltså inget som helst att säga till om. Därför undrar jag om det finns något rättsligt stöd i detta.
Det enda ditt ex kan utestänga din nuvarande från, är utvecklingssamtal som innebär att dom pratar direkt om ert barn. Det gäller sekretess, precis som att läkare inte får lämna ut info till din sambo.
Men att utestänga honom från tex lucia som är öppet för alla, då får han nog ha mer bakom sig än -Jag vill inte!
Jag tycker du ska kolla upp exakt vad familjerätten sagt till skolan, för att lucia mm har inte dom heller mandat att stänga ute honom från.
Men gäller det att skolan inte får lämna ut info ang barnet till din sambo, så har ditt ex rätt att kräva det.
Min mans ex försökte stänga ute honom (pappa till deras barn) på alla sätt hon kunde komma på, undanhöll skolinfo och han fick aldrig reda på något, även skolan brast enormt i den frågan.
Men han lyckades få reda på när det var ett jippo en gång, och åkte till skolan. När exet fick syn på honom så blev hon vansinnig och rusade ut......................för hon tyckte det var pinsamt när han var där.
Hmmmmm, det hade nog varit mindre pinsamt om hon suttit kvar och inte låtsats om honom.
I vilket fall som helst så var det hon som ägde problemet, och hon som själv fick stå för sina handlingar.
Kan säga att även deras barn visste vem som ägde det största problemet.
Jag tycker du ska ta med din sambo när det är jippo på skolan, men inte på utvecklingssamtalet. Det kan du och ditt ex gå på. Är samarbetet så dåligt som det verkar, så kan ni med gott samvete ha varsitt.