• Anonym (förälder)

Bonus på föräldramöten och skolavslutningar

Mitt ex hävdar med bestämdhet att min nya man inte får komma på några stormöten på skola, tex föräldramöte eller skolavslutningar, ifall han ska komma. För han vill inte behöva träffa min nya på sitt barns skola.
    Så jag ska inför varje sådant möte kolla av med honom ifall han tänker komma och i så fall får inte min nya följa med.
    Kan han bara bestämma sådan? 

Det handlar alltså om de större mötena när det är många närvarande. Utvecklingssamtal har vi separat så de är inget problem. 

• Svar på tråden Bonus på föräldramöten och skolavslutningar
  • Anonym (***)
    Anonym (Tone) skrev 2013-10-11 13:06:08 följande:

Och det är nog här vi tycker olika. Det handlar dock om pappans känslor och i sådana fall tycker jag att man måste vara försiktig och visa respekt. Sen får pappan absolut inte vara otrevlig mot den nya partnern för då går han över gränsen men att han inte vill träffa den nya borde ändå vara ok (iaf de första åren). Men alla har olika åsikter...

Vem har sagt att de måste träffas, de behöver inte stå sidan om varandra precis, inte ens komma samtidigt.

Dessutom ska väl respekten vara ömsedig, i det här fallet tycker jag att mamman och hennes nya förtjänar mer respekt, eftersom de faktiskt gör något som är bra för barnet, medan pappan inte ser till barnets bästa.
  • Anonym (Tone)
    Anonym (***) skrev 2013-10-11 13:12:26 följande:
    Vem har sagt att de måste träffas, de behöver inte stå sidan om varandra precis, inte ens komma samtidigt. Dessutom ska väl respekten vara ömsedig, i det här fallet tycker jag att mamman och hennes nya förtjänar mer respekt, eftersom de faktiskt gör något som är bra för barnet, medan pappan inte ser till barnets bästa.

Fast det är väl ganska ofta som man fikar tillsammans med barnet efter aktiviteten och då kan man inte sitta långt ifrån varandra... Men alla familjer får göra det som passar dem bäst. Själv lämnar jag diskussionen nu och hoppas att det löser sig med TS (eller pappans) problem.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (förälder) skrev 2013-10-11 12:32:36 följande:
    Argumentet var att vi måste vara överens. Och sen gick hon helt på hans linje.

Jag fattar faktiskt inte alls själv. 
    Det visar att familjerätten också kan ha fel. Det är ditt ex som krånglar med samarbetet genom att försöka att förbjuda ert barns familjemedlemmar (styvpappan) att delta i barnets aktiviteter. Mot barnets önskan (antar jag).

Han borde varnas att han kan riskera sin vårdnad om han försvårar samarbetet så att de påverkar barnet negativt. Gå till en annan FR-medarbetare eller stäm honom
  • Anonym (sårad)
    Anonym (hmm) skrev 2013-10-11 13:50:32 följande:
    Det visar att familjerätten också kan ha fel. Det är ditt ex som krånglar med samarbetet genom att försöka att förbjuda ert barns familjemedlemmar (styvpappan) att delta i barnets aktiviteter. Mot barnets önskan (antar jag).

Han borde varnas att han kan riskera sin vårdnad om han försvårar samarbetet så att de påverkar barnet negativt. Gå till en annan FR-medarbetare eller stäm honom

Nu känner jag att jag måste lägga mig i. Till att börja med förstår jag TS men att börja dra in rätten i denna frågan tvivlar jag kan resultera i något mer än ännu mer bitter ex och det kan ställa till det ännu mer, till barnens bekostnad också då dem kommer i kläm. Det bästa vore just nu vore ju att försöka komma överens om något som passar alla, på ett fredligt och lugnt sätt. Tycker TS borde sitta ner med sitt ex och ta en riktigt lång diskussion hur dom kan lösa problemet, diplomatiskt.
  • Anonym (sårad)
    Anonym (förälder) skrev 2013-10-11 08:25:18 följande:
    Jag tycker att väldigt många ser väldigt mycket av vad det handlar om och vilket dilemma det hela är.

Mitt problem just nu är att familjerätten gick helt på mitt ex linje och har nu informerat skolan. Jag har alltså inget som helst att säga till om. Därför undrar jag om det finns något rättsligt stöd i detta. 

TS, jag betvivlar att det är en bra lösning att dra in rätten i detta, då det med största sannolikhet kommer att göra ditt ex tiodubbla bitter och det gynnar ju inte barnet alls. Jag tycker du ska försöka sätta dig ner med ditt ex och ha en riktig diskussion om hur ni ska göra. Som jag sagt tidigare så har ditt ex givetvis inte rätt att neka din man att närvara, men att dra in rätten för att få eran vilja fram är bara att göra situationen värre tror jag. Jag tror den enda lösningen är att du pratar med ditt ex, inte över telefon, utan öga mot öga. Tala om för honom att du förstår att det är jobbigt för honom och att du förstår att han inte mår bra och han har all rätt i världen att känna som han gör, bara där kan ni mötas. Bara att du har bekräftat hans känslor istället för att mota dom med ilska gör att ni mycket lättare kan enas.
  • Ess
    Anonym (förälder) skrev 2013-10-11 08:25:18 följande:
    Jag tycker att väldigt många ser väldigt mycket av vad det handlar om och vilket dilemma det hela är.

Mitt problem just nu är att familjerätten gick helt på mitt ex linje och har nu informerat skolan. Jag har alltså inget som helst att säga till om. Därför undrar jag om det finns något rättsligt stöd i detta. 
    Det enda ditt ex kan utestänga din nuvarande från, är utvecklingssamtal som innebär att dom pratar direkt om ert barn. Det gäller sekretess, precis som att läkare inte får lämna ut info till din sambo.

Men att utestänga honom från tex lucia som är öppet för alla, då får han nog ha mer bakom sig än -Jag vill inte! 
    Jag tycker du ska kolla upp exakt vad familjerätten sagt till skolan, för att lucia mm har inte dom heller mandat att stänga ute honom från.
    Men gäller det att skolan inte får lämna ut info ang barnet till din sambo, så har ditt ex rätt att kräva det.

Min mans ex försökte stänga ute honom (pappa till deras barn) på alla sätt hon kunde komma på, undanhöll skolinfo och han fick aldrig reda på något, även skolan brast enormt i den frågan.
    Men han lyckades få reda på när det var ett jippo en gång, och åkte till skolan. När exet fick syn på honom så blev hon vansinnig och rusade ut......................för hon tyckte det var pinsamt när han var där.
    Hmmmmm, det hade nog varit mindre pinsamt om hon suttit kvar och inte låtsats om honom.
    I vilket fall som helst så var det hon som ägde problemet, och hon som själv fick stå för sina handlingar.
    Kan säga att även deras barn visste vem som ägde det största problemet.

Jag tycker du ska ta med din sambo när det är jippo på skolan, men inte på utvecklingssamtalet. Det kan du och ditt ex gå på. Är samarbetet så dåligt som det verkar, så kan ni med gott samvete ha varsitt. 
  • Ess
    Anonym (Tone) skrev 2013-10-11 13:15:50 följande:

Fast det är väl ganska ofta som man fikar tillsammans med barnet efter aktiviteten och då kan man inte sitta långt ifrån varandra... Men alla familjer får göra det som passar dem bäst. Själv lämnar jag diskussionen nu och hoppas att det löser sig med TS (eller pappans) problem.
    Visst kan man det. Sedan går barnet fram o tillbaks.
    Barnet vet ju hur det ligger till och vill garanterat heller inte att de ska sitta för nära varann. 
  • driver28

Tror att det är svårt att förbjuda en att komma på avslutningar etc. Annars gäller väl att vårdnadshavare måste godkänna att man får känslig info om barnet på samtal med skola, sköterska kurator osv. Jag är väldigt delaktig i mina bonusar skolgång och har vid flera tillfällen gått ensam på deras föräldramöten. Jag har ofta träffat deras pappor och sköter även skjutsandet av barn vid umgänge med pappa. Jag går även tillsammans med mitt ex och vårt gemensamma barn på föräldramöten och skolavslutningar. Man borde kunna sätta barnen före sig själv i sådana här situationer. Om barnen tycker din nya är viktig att ha med får ditt ex ta sig i kragen för deras skull tycker jag.

• Brumma

Tone - undrat hur du kan hävda att det är för barnets bästa att utestänga en familjemedlem?
    Visst kan det vara jobbigt för expartnern att se den andre föräldern med sin nya men om man nu utgår från BARNETS bästa o inte förälderns - ska då inte barnet få ha båda sina familjer där?
    I de flesta bonusfamiljer där barnen är små (vilket det oftast handlar om i dessa fallen) är bonusföräldrarna en stor del av barnets familj, ja i vissa familjer är de tom räknade som en förälder av barnet.
    Antagligen vill barnet ha med sig både mamma, pappa o bonusföräldrar.
    Hur kan det då vara viktigare att man bryr sig om en barnslig/svartsjuk förälders vilja än om barnets?
    Jag vet att min bonus skulle blivit ledsen om jag inte kommit till hennes uppvisningar i lågstadiet tex, hade det då varit rätt att hon skulle blivit ledsen - bara för att hennes mamma inte ville ha mig där? (Nu var som tur var inte fallet så för oss men det är så för många).

• Iida01
    Anonym (förälder) skrev 2013-10-11 12:32:36 följande:
    Argumentet var att vi måste vara överens. Och sen gick hon helt på hans linje.

Jag fattar faktiskt inte alls själv. 
    Fast familjerätten har ingen rätt att bestämma något, de kan bara medla. De har ingen rätt att bestämma om din nya får komma eller inte. Varken de eller ditt ex. Barnets skola har inte heller någon rätt att stänga ute BARA din partner bara för att ditt ex vill (om han inte skulle vara en direkt fara).
  • Ess
    Iida01 skrev 2013-10-11 22:56:08 följande:
    Fast familjerätten har ingen rätt att bestämma något, de kan bara medla. De har ingen rätt att bestämma om din nya får komma eller inte. Varken de eller ditt ex. Barnets skola har inte heller någon rätt att stänga ute BARA din partner bara för att ditt ex vill (om han inte skulle vara en direkt fara).
    Nä precis. Enda anledningen att dom kontaktar skolan måste va för att klargöra att ts sambo inte är pappa till barnet, och att pappan motsätter sig att sambon får ta del utav det sekretessbelagda.
    Lärarna är ju inga väktare som kan stå och kasta ut sk oönskade besökare. 

Det är därför jag skrivit att ts ska kolla upp med dem vad de sagt till skolan och varför, helt enkelt ifrågasätta det.  
  • Moolie

Ditt ex har lite en poäng... Kan inte din nya ta barnen när ni är på möten? :)

• Brumma
    Moolie skrev 2013-10-12 09:28:42 följande:

Om du läser TS inlägg ser du att problemet normalt inte uppstår på ett vanligt föräldramöte utan ett där barnen var med o visade runt.

Sedan är det ju inte enbart föräldramöten det gällde utan övriga familjeaktiviteter på skolan såsom uppvisningar o liknande.

Om barnen nu VILL ha med alla vuxna på dessa aktiviteter, HUR har då pappan en poäng?
  • Ess
    Moolie skrev 2013-10-12 09:28:42 följande:
    Utvecklingssamtal är det enda han inte får gå på, och då ska barnet själv va med.

Jag tror dessutom inte att ts förhållande håller så länge om hon degraderar sin sambo till tjänstehjon. Han har sitt eget liv om ts ska iväg på något. 
  • Iida01
    Ess skrev 2013-10-12 08:26:28 följande:
    Nä precis. Enda anledningen att dom kontaktar skolan måste va för att klargöra att ts sambo inte är pappa till barnet, och att pappan motsätter sig att sambon får ta del utav det sekretessbelagda.
    Lärarna är ju inga väktare som kan stå och kasta ut sk oönskade besökare. 

Det är därför jag skrivit att ts ska kolla upp med dem vad de sagt till skolan och varför, helt enkelt ifrågasätta det.  
    Precis :) 
  • Anonym (förälder)
    Anonym (sårad) skrev 2013-10-11 15:55:33 följande:

Nu känner jag att jag måste lägga mig i. Till att börja med förstår jag TS men att börja dra in rätten i denna frågan tvivlar jag kan resultera i något mer än ännu mer bitter ex och det kan ställa till det ännu mer, till barnens bekostnad också då dem kommer i kläm. Det bästa vore just nu vore ju att försöka komma överens om något som passar alla, på ett fredligt och lugnt sätt. Tycker TS borde sitta ner med sitt ex och ta en riktigt lång diskussion hur dom kan lösa problemet, diplomatiskt.
    Det var mitt ex som bad om samtal på familjerätten och när jag kom dit fick jag vet a att det var just den här frågan det rörde sig om.
    Och hon på familjerätten gick helst på mitt ex linje. När jag försökte ta upp barnets bästa så fick jag inte ens prata till punkt. 

Själv är jag helt för att vi sitter ner och pratar som vuxna, civiliserade människor om det här. Men tyvärr funkar det inte alltid. 
Svar på tråden Bonus på föräldramöten och skolavslutningar