5-månaders bebis vaknar och gallskriker flera gånger innan han somnar för natten
Hej!
Min son på strax över fem månader har de senaste veckorna vaknat och skrikit hysteriskt varje kväll efter att han somnat. Ända sedan han föddes har han somnat vid bröstet eller i en förälders famn och så lägger vi honom i hans spjälsäng. Där har han sovit tills han vaknar för att äta efter ca 5 timmar. Därefter sover han i vår säng. Tidigare har han varit väldigt kvällspigg, nästan hyperktiv på kvällen, jag gissar att han varit övertrött. Sedan några veckor tillbaka har vi succesivt börjat lägga honom tidigare och han somnar nu oftast vid 20 eller 20.30. Han verkar ha anpassat sig till rytmen bra, och sover även bättre på dagen. Men med den nya läggningstiden kom tyvärr "skrikattackerna". Han vaknar efter allt från 5 till 45 minuter och skriker. Vi försöker få honom att somna om utan att ta upp honom, men det är inte alltid det går. Det händer att han inte vaknar och skriker, men det normala är att han vaknar 2-3 ggr per kväll inom 1-2 timmar från att han lagt sig. Han somnar oftast om ganska snabbt, det märks att han är trött.
Har någon en aning om vad det kan bero på? Har någon varit med om detta och i så fall, hur länge höll det på? Finns det något jag kan göra?
Jag skulle verkligen behöva ett par timmar på kvällen där jag kan få "vuxentid" och kunna slappna av. Nu väntar jag tyvärr bara på nästa skrik. Tycker också synd om lillen som inte kommer till ro ordentligt. Han är i övrigt en glad och harmonisk kille.
Hoppas ni har några råd att ge mig!