Twingo skrev 2014-10-08 15:14:45 följande:
Hej,
Jag håller på att skriva anmälan till IVO nu om min förlossning. Jag "glömdes" bort av barnmorskorna och förlossningen stannade i slutet (vid krystvärkarna). Min bebis fick allvarlig syrebrist och dog 4 dagar efter. Obduktionen visade att hon var helt frisk övrigt.
Förlossningen hävdar att inget fel gjordes och att det var normal förlossning. Därför har de sagt att de kommer inte att göra lex Maria, även om jag förstått att det är det som är praxis. Men jag tror inte att friska bebisar dör i normala förlossningar och kommer att anmäla.
Har ni några tips om hur man skriver själva anmälan? Vilka detaljer som ska ingå? Ska man ta hjälp av jurister osv.
Hej
Jag är verkligen ledsen för dig, det är ju helt fruktansvärt. Självklart ska du anmäla.
Jag har en släkting som jobbar med anmälningar inom en annan bransch och jag förutsätter att det är ganska likartat inom IVO. Det brukar vara så att kliniken får se din anmälan och de kräver in ett yttrande, sedan ska du svara på det.
Har du inte gjort det ännu så skall du begära ut samtliga journaler, det räcker inte med det du fick i handen på förlossningen.
Din anmälan ska vara så saklig och tydlig som möjligt. Gärna punktform. Inga känslor så långt det går. Ta gärna hjälp av en jurist för formen, men någon i sjukvårdsbranschen är bättre. Titta på t ex hur långt krystskedet var, "action line" borde man ha reagerat för värksvaghet?, var droppet på max (120 droppar/min) utan att man gjorde någonting t ex sugklocka? Oxytocindropp under väldigt lång tid kan ge syrebrist till barnet, hur länge hade du fått dropp?
Kolla gärna på liknande fall på läkartidningen, sök i deras arkiv på hsan, syrebrist, förlossning eller liknande. Då vet du ungefär vad de kommer att svara och kan ta upp det direkt i din anmälan.
Kram