• Anonym (orolig)

vad gäller när ena föräldern väljer att flytta utomlands?

Det är så att jag levet tillsammans med en kvinna som kommer från ett land i Asien. vi har ett gemensamt barn under 1 år och hon har en barn från ett tidigare förhållande som jag adopterat. 
    Nu har hon bestämt sig för att hon vill flytta tillbaka till sitt hemland.
    Vad händer med barnen? vad har jag för rättigheter?
    Vad gäller för vårat gemensamma barn? vad har jag för fördelar/ nackdelar för att  få behålla barnet/barnen hos mig?  

• Svar på tråden vad gäller när ena föräldern väljer att flytta utomlands?
  • Anonym (Z)

Beror på hur vårdnaden ser ut

• Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2013-10-11 10:19:29 följande:
    Det är så att jag levet tillsammans med en kvinna som kommer från ett land i Asien. vi har ett gemensamt barn under 1 år och hon har en barn från ett tidigare förhållande som jag adopterat. 
    Nu har hon bestämt sig för att hon vill flytta tillbaka till sitt hemland.
    Vad händer med barnen? vad har jag för rättigheter?
    Vad gäller för vårat gemensamma barn? vad har jag för fördelar/ nackdelar för att  få behålla barnet/barnen hos mig?  

Så länge ni är överrens kan ni göra som ni vill.

Har ni separetar kan det vara idé att redan nu få ett fastställt umgängesavtal via familjerätten.

Grundregeln är att en vårdnadstvist ska avgöras i landet där den uppstår, i detta fall Sverige. Om hon smiter med barnen till ett annat land kan du få barnet utlämnade hit för att vårdnadstvisten skall avgöras här. Det förutsätter att landet hon flyttar till har skrivit på Hagueavtalet, kolla.

HUr en eventuell tvist skulle sluta i domstol går det bara att gissa till. Har abnen i huvudsak bott här, har skola, kompisar, nätverk odyl och du är en ok förälder har du ett visst försprång. Är barnen lite äldre kommer deras vilja påverka.
  • Vitamin

Fördelarna med att behålla barnet/barnen hos dig är att du får ha dem och kan värna om deras välfärd, om de försvinner utomlands (till Asien?) har du ingen aning om vad som händer. Du kanske aldrig ser dem mer.

• ZsaZsa

Då ni har gemensam vårdnad kan ingen av er bestämma själv. Högst sannolikt går en domstol på den vanliga linjen att inte flytta på barn, så vill hon flytta så blir barnen kvar i Sverige. Ingen lösning där barnen förlorar ena föräldern är bra.

Vore jag du skulle jag antingen låsa in passen där hon absolut inte får tag på dem (bankfack exempelvis) eller makulera dem (klipp sönder dem och kontakta passpolisen för en spärr) så att hon inte kan ta barnen med sig och dra. Då ser du dem kanske aldrig mer. Händer tyvärr några gånger per år.

• Anonym (?)

Hur gammalt är hennes tidigare barn som du har adopterat? Hur längesedan skedde adoptionen? Hur länge har ni varit tillsammans?

Hur skulle du själv vilja göra i en "ideal värld"?
    Behålla båda barnen själv?
    Låta ett av barnen flytta med henne?
    Låta båda barnen flytta?
    Att ni alla tre flyttar med henne?

• Anonym (Sverige)
    ZsaZsa skrev 2013-10-11 14:09:38 följande:
    Då ni har gemensam vårdnad kan ingen av er bestämma själv. Högst sannolikt går en domstol på den vanliga linjen att inte flytta på barn, så vill hon flytta så blir barnen kvar i Sverige. Ingen lösning där barnen förlorar ena föräldern är bra.

Vore jag du skulle jag antingen låsa in passen där hon absolut inte får tag på dem (bankfack exempelvis) eller makulera dem (klipp sönder dem och kontakta passpolisen för en spärr) så att hon inte kan ta barnen med sig och dra. Då ser du dem kanske aldrig mer. Händer tyvärr några gånger per år.
    Hon FÅR inte flytta barnen från deras hem om de inte är överens.
  • ZsaZsa
    Anonym (Sverige) skrev 2013-10-11 16:16:02 följande:
    Hon FÅR inte flytta barnen från deras hem om de inte är överens.
    Nej. Påstod jag det?

Det är bara det att får är inte samma sak som att folk inte gör det. Varje år försvinner ett antal barn med ena föräldern trots att de inte får tar barnet/barnen med sig.
  • Anonym (Z)
    ZsaZsa skrev 2013-10-12 09:39:27 följande:
    Nej. Påstod jag det? Det är bara det att får är inte samma sak som att folk inte gör det. Varje år försvinner ett antal barn med ena föräldern trots att de inte får tar barnet/barnen med sig.

Ja jag är fullt medveten om det mina satt instängda i 2 år i en källare för pappan tog dem
Svar på tråden vad gäller när ena föräldern väljer att flytta utomlands?