• JagOchDu2

Måste sluta amma pga medicin! Lämna med pappan?

Jag har en liten tjej på 10 månader och nu är det så att jag måste börja ta en medicin, men får ej amma min dotter längre med denna medicin. Hon ammas vid läggning och ngn gång under natten och ev morgon. Hon vägrar flaska med välling. Nu undrar jag för att smidigast få henne att sluta amma. Pappans ide är att jag lämnar henne med honom i några dagar ungefär 3. Pappan har haft henne ensam på dagarna och lagt henne (det har varit lättare för honom än för mig att lägga på dagtid). Tror ni att det är en bra ide? Jag känner mig helt trygg med att lämna med pappan men jag vill inte traumatisera våran dotter. Tacksam för svar :)

Follow your heart, even though it´s on your left, it´s always right!
  • Svar på tråden Måste sluta amma pga medicin! Lämna med pappan?
  • Erizajo

Min son ville inte sluta amma, när han var 14 månader orkade jag inte längre, lämnade honom med pappan två nätter och fick piller för att mjölken skulle sina, fick hur bra som helst! Så gör absolut så tycker jag, barnet mår nog bara bra av att få vara själv med pappan ibland med :)

• JagOchDu2

Va får man tag i sånna piller? På recept el? Hur gick det sen när du kom hem? Var det dom amningen alldrig funnits?

• JagOchDu2

Ingen mer som har erfarenheter av detta?

• Erizajo

Jag ringde barnmorskan och hon fixade recept. När jag kom hem ville han vara nära mig, har för mig att han letade bröstet lite, men jag drog mig undan, då gick det bra.

• straw2008

Jag har inte ammat själv men de väninnor som slutat har som du planerar rest bort o låtit pappan ta fajten.

I kinamockaskogen.....
  • FruLarsson

Har heller ingen personlig erfarenhet men en vän gjorde som så att hon sov i gästrummet en eller två nätter och mannen tog hand om barnet som också borde varit i TS barns ålder. Som jag förstått det gick det väldigt bra och efter det var inte amningen på tapeten längre.

• Alexi

Men resa bort är ju väl drastiskt. Om man ska ta bort något som är viktigt för barnet så behöver man ju inte ta bort sig själv också. Vi bröt vanan att amma tills sömns vid tio månader och då tog min man läggningarna en period.

• JagOchDu2

Då låter det som en bra ide med andra ord :) Jag känner att det känns hemskt att jag är där och frestar när hon inte får ngt. Så för hennes skull känns det skonsammare att lämnande pappan. Och hon känner på ngt konstigt sätt på sig när jag är i närheten. Och när jag själv inte kan komma å trösta henne känns det rätt elakt. Så lämna med pappan är nog den bästa iden för henne.

• Alexi

Men du kan ju vara borta två timmar per kväll, inte försvinna spårlöst i tre dygn!

Svar på tråden Måste sluta amma pga medicin! Lämna med pappan?