• jenny1986

95 kr för spädbarn.. är det ett okej pris?

Jag är mammaledig med min sexmånaders dotter. Min treåriga son går på dagis 25 timmar i veckan och är därför ledig på fredagar. Den här fredagen skulle min son få bestämma vad vi skulle hitta på.
    Han sa redan några dagar innan att han gärna ville gå på bio och äta popcorn. 

Åkte till Heron city där det fanns en barntillåten SF-film som heter Flygplan och visas i 3-D.
    Gick fram till kassan och frågade om man fick ha bebisar inne i salongen och hon svarade "jaa, men självklart får du ha det."
     När jag betalade så vart jag lite fundersam över att det gick på 340 kr.( För en film som bara min son vill se.) När jag frågade i kassan hur de kunde bli så dyrt så berättade hon att de kostar NITTIOFEM spänn för min sexmånaders bebis..hon frågade dessutom om jag ville köpa till 3-D glasögon till henne..haha!

Hade de inte varit för min sons skull så hade jag bett dom flyga och fara..

Överreagerar jag eller är det inte sjukt hur man kan ta så mycket pengar för en bebis? 

• Svar på tråden 95 kr för spädbarn.. är det ett okej pris?
  • Falumamman

Jag stör mig mest på föräldrar som måste läsa texten för icke läskunniga barn. Inte roligt om filmen är ca två timmar. Med en bebis går det bara att stoppa in tutten i munnen så blir det tyst. Men hur tystar man en förälder som inte kan hålla käften under två timmar och vänta ett par månader tills filmens släppts på dvd och hyra den då istället för att störa på biografen.

• MajaVira

www.sf.se/kundservice/fragor-och-svar/

Måste man lösa biljett för spädbarn?

Ja, alla personer som går in i salongen måste ha en biljett. Det kostar som ett vanligt besök även för spädbarn och åldersgränserna gäller även för spädbarnet.

Tänk på att volymen i en biosalong kan vara skadlig för barnets öron. Vi rekomenderar inte att man tar med små barn på bio men gör man ändå det så är det viktigt att ha med hörselskydd för barnen. Det är också bra om man väljer en kantplats så att man lätt kan gå ut om barnet börjar gråta.

Vi har specialvisningar för de minsta barnen där volymen är lägre och salongen lätt upptänd. Läs mer under www.sf.se/smultronstallet/barnvagnsbio/

• Räv
    Nymphaea skrev 2013-10-13 03:39:04 följande:
    Så folk som inte har några problem att lägga ut en tusenlapp ska få ha med sig spädbarn? Blir barnet mindre skrikigt ju mer man betalar för biljetten?

Tycker som TS, vill de inte ha dit spädbarn får de väl införa någon sorts åldersgräns.

I USA har de ofta speciella föreställningar för föräldrar med små barn; en bra lösning tycker jag. 
    Ok - tiotusen då?

Jag tycker inte man borde få ta med bebisar på bio, utom på barnvagnsbio.
    Alls.

De speciella föreställningarna för föräldrar med små barn kallas barnvagnsbio och verkar fungera utmärkt - ljudet är lägre, man har lagt in en paus för fika. Tror t o m att det är lite svag belysning så man ser att pyssla med sitt barn när barnet behöver pysslas med.
  • cosinus

Hade med min yngsta på bio när hon var 2 månader och såg en barnfilm med syskonen. Hon ammade/sov sig genom hela filmen medan många två-åringar hade problem att sitta still och vara tysta. Men allvarligt talat så förväntar jag mig inte en perfekt bioupplevelse på en film som heter lillifee i rosaland. Är det riktat mot barn får man nästan räkna med att de minsta inte kan vara helt tysta, spädbarn däremot brukar ju oftast gå bra då man kan tokmuta med bröstet.

Och ja vi fick också betala vanlig biljett för henne. Hon sov i sjalen när vi gick genom kassan så hade jag vetat om reglerna hade jag bara dragit igen jackan 1 minut och spelat gravid ist :)

• Gurkan
    Räv skrev 2013-10-13 00:12:58 följande:
    Fel! Det borde kosta minst 1000 spänn att ta med sig en bebis på bio eftersom man med stor sannolikhet kommer störa andras filmupplevelse!   

De föreställningar man går på med treåringar är fullproppade med barnfamiljer. En bebis gör knappast någon skillnad. Det springs på toaletten, det klagas, det ropas , det frågas. Det ingår. Och går du på en sån föreställning får du nog skylla dig själv.
  • cloudberry79
    Räv skrev 2013-10-13 17:31:24 följande:
    Ok - tiotusen då?

Jag tycker inte man borde få ta med bebisar på bio, utom på barnvagnsbio.
    Alls.

De speciella föreställningarna för föräldrar med små barn kallas barnvagnsbio och verkar fungera utmärkt - ljudet är lägre, man har lagt in en paus för fika. Tror t o m att det är lite svag belysning så man ser att pyssla med sitt barn när barnet behöver pysslas med.
    På barnfilmer? Går du ofta på såna och vill sitta ostörd? Lycka till
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Räv
    cloudberry79 skrev 2013-10-13 20:35:41 följande:
    På barnfilmer? Går du ofta på såna och vill sitta ostörd? Lycka till
    Jag går aldrig på barnfilmer. Men det förekommer tyvärr att folk medför bebis även till vanliga filmer. Och konserter. Och annat som inte direkt blir funkar tillsammans med waaaaa WAAAAAAAAAh!

• cloudberry79
    Räv skrev 2013-10-13 20:46:24 följande:
    Jag går aldrig på barnfilmer. Men det förekommer tyvärr att folk medför bebis även till vanliga filmer. Och konserter. Och annat som inte direkt blir funkar tillsammans med waaaaa WAAAAAAAAAh!

Men nu frågade TS om en barnfilm, så det är OT det du skriver.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • jenny1986
    Räv skrev 2013-10-13 00:12:58 följande:
    Fel!

Det borde kosta minst 1000 spänn att ta med sig en bebis på bio eftersom man med stor sannolikhet kommer störa andras filmupplevelse! 

jag hade hellre sett ett bebisförbud.. det finns för 7,11 o 15 år så varför inte för bebisar? 
    Om man läser mellan raderna så vill ju inte SF ha bebisar där och då tycker jag de vore bättre att ha det så.
    för 95 kr löser dom inte problemet med skrika barn.
    Sen kan jag tycka att det är en VÄLDIG skillnad att ha med en bebis på en barnfilm mot en för vuxna.
    på barnfilmerna är det ett jäkla spring och barnen diskuterar filmen högt. Så min lilla bebis skulle ingen lägga märke till iaf. men nu sov hon hela filmen o min son blev glad över att få gå på bio.

• jenny1986
    Omogen citron skrev 2013-10-13 03:41:28 följande:

De har de i Sverige också, iaf i Stockholm. Barnvagnsbio kallas det.
    Barnvagnsbio har jag uppfattat som att det är för mammans skull? Att man får ta med bebis o se en "vuxenfilm"
    men det kanske finns barnvagnsbio för treåringar också...
    men i vilket fall så går det en film varje vecka..en vardag runt lunch...! jag vill gärna välja själv vilken film jag ska se,vilken dag o vilken tid.... 
  • jenny1986
    Sous skrev 2013-10-13 07:11:47 följande:
    Det är iaf gratis att ta med spädbarn på barnvagnsbio. Har gått massor med sonen. Jag kan väl tycka att det borde vara gratis under samma regler (upp till ett år) även på barntillåtna föreställningar, men är det inte väldigt högt ljud även på dem ibland? På barnvagnsbion är ju ljudet sänkt.
    precis, gratis på barnvagnsbio. Enligt SF så säger dom att dom har avgift för att alla måste lösa biljett. Men det gör dom ju inte på barnvagnsbion :) ljudet är skadligt högt även för en icke bebis måste jag säga. Men min bebis hade hörselskydd och sov sig igenom hela filmen. Så det var inga problem. 
  • jenny1986
    Borgsan skrev 2013-10-13 09:06:20 följande:
    Jag har flera kompisar som jobbar på svenska bio. Anledningen till att de måste ta betalt för alla är brandskyddet. Skulle det börja brinna måste de veta exakt antal som varit i salongen. Sen kunde de ju haft ett annat pris på den biljetten kan man ju tycka!
    precis den förklaringen fick jag också. Men den håller ju  inte då det är barnvagnsbio och då är det gratis :) 

• jenny1986
    Monchichier skrev 2013-10-13 09:53:15 följande:
    Då vill jag höra hur de får ihop det när det är barnvagnsbio.
    Tar dem för givet att alla vuxna tar med sig endast 1 barn och dubblerar antalet?
    Jag mailade SF och frågade precis detta :)
    Då fick jag till svar att dom räknar med att alla tar med ett barn var och om någon har fler eller färre barn så måste det dokumenteras då man går in så att dom vet antalet.
    Men det borde väl vara precis samma sak på en barnbio då? men det fick jag inget svar på...
  • jenny1986
    Deelicious skrev 2013-10-13 12:28:15 följande:
    Barn borde var förbjudet på bio öht
    haha..och på flygplan,restauranger och alla andra trevliga ställen också va?
  • jenny1986
    YummyMami skrev 2013-10-13 15:25:05 följande:
    Varför ta spädbarn på bio över huvud taget? Bebin förstör med sitt oljud och bio oljudet förstör för bebin.
    som jag skrev så ville syskonet gå på bio... han är för liten för att gå själv och bebisen kunde inte lämnas bort!
    Bebisen förstörde ingenting eftersom att hon sov från början till slut.
    Hade jag haft en bebis med kolik så hade jag inte satt mig där.. 
    bebisen hade hörselskydd o vaknade inte ngn gång så tror inte att hon märkte av ngt oljud... 
  • jenny1986
    cosinus skrev 2013-10-13 17:59:06 följande:
    Hade med min yngsta på bio när hon var 2 månader och såg en barnfilm med syskonen. Hon ammade/sov sig genom hela filmen medan många två-åringar hade problem att sitta still och vara tysta. Men allvarligt talat så förväntar jag mig inte en perfekt bioupplevelse på en film som heter lillifee i rosaland. Är det riktat mot barn får man nästan räkna med att de minsta inte kan vara helt tysta, spädbarn däremot brukar ju oftast gå bra då man kan tokmuta med bröstet.

Och ja vi fick också betala vanlig biljett för henne. Hon sov i sjalen när vi gick genom kassan så hade jag vetat om reglerna hade jag bara dragit igen jackan 1 minut och spelat gravid ist :)
    Håller med dig till 100% 
  • jenny1986
    Räv skrev 2013-10-13 20:46:24 följande:

Till vanliga filmer ska det inte va tillåtet att ha med bebis då åldersgränser gäller även spädbarn...

Svar på tråden 95 kr för spädbarn.. är det ett okej pris?