• Hopefully01

Ta med ovaccinerad 4 månaders ellervara hemma med pappa??

Skulle vara tacksam för alla tips!!
    Planerar en resa i början av april till Thailand för att hälsa på mins kollegor i svenska skolan. Bo med dem i deras hus och få möjligheten som tyvärr bara ges då.
    Bebisen kommer då att vara precis 4 månader beroende på när den föds.
    Bebisen hinner få en dos vaccin det första som tas på Bvc men
    Mässling och det tas först vid 9 mån.
    Jag oroar nig såklart för att åka med ett så litet barn med risken för mässling och dengue mm. Även om jag såklart kommer att vara väldigt noggrann med hygien, vem som rör barnet osv. Men hur stor är risken att smittas av mässling och så i Thailand? Pch hur är sjukvård i Phuket?
    Kamala närmare bestämt.

Ett alternativ är att bebisen är hemma med
    Pappa denna vecka (om det nu funkar med alternativ mat.) har inte kunnat aa något barn tidigare men täbkte verkligen försöka nu. Och att min 5 åring följer med på resan.
    Men hur kommer bebisen ta det att vara hemma med pappa denna vecka? Kommer den må
    Dåligt för att mamma inte är där hur reagerar bebisen på detta?

Usch det är så mycket tankar pch övervägande hela tiden.
    Att våga åka med sin 4 mån eller att åka med 5 åring och vara ifrån bebis en vecka?? Någon som rest med en så liten till Thailand hur har det gått?? Hur har ni känt?

Vem skulle ni välja att ha med ?
    Alla tankat och åsikter mottages!!

• Svar på tråden Ta med ovaccinerad 4 månaders ellervara hemma med pappa??
  • modsey

Inte ens om de inte helammas behövs det till yngre barn.

"Barn upp till sju års ålder blir sällan nämnvärt sjuka trots att de smittats. De kan ändå utsöndra virus och utgöra en betydande smittrisk för sin omgivning. Man är smittsam under senare delen av inkubationstiden (sju till tio dygn före sjukdomsdebuten) samt cirka en vecka efter det att symtomen uppträtt, totalt tre till fyra veckor. Sjukdomen blir aldrig kronisk."

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hepatit-a/

• Hopefully01

Oj verkligen ett svårt val. Pratade med vår barnläkare idag som tyckte att man skulle hinna ta två doser av vaccin från Bvc och helamma. Då skulle inte hon se det som någon fara, hon menar på att barnet är inte pytteliten när det är fyra mån om man jämför med en månad gammalt. Dock anser pappa till barnet att man inte ska åka med en liten bebis med tanke på risken för sjukdomar eftersom den ej fått fullt vaccin. Och tycker att ag skall ta med femåringen istället. Känns ju inte bra att lämna en bebis en vecka men pappan är ju med förälder och jag kanske kan slappna av lite mer med en femåring? Usch det är verkligen svårt

• evaoregon
    modsey skrev 2013-10-14 21:25:03 följande:
    Inte ens om de inte helammas behövs det till yngre barn.

"Barn upp till sju års ålder blir sällan nämnvärt sjuka trots att de smittats. De kan ändå utsöndra virus och utgöra en betydande smittrisk för sin omgivning. Man är smittsam under senare delen av inkubationstiden (sju till tio dygn före sjukdomsdebuten) samt cirka en vecka efter det att symtomen uppträtt, totalt tre till fyra veckor. Sjukdomen blir aldrig kronisk."

www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hepati.../
    Eftersom vi ändå ville att barnen skulle vaccineras så vaccinerades de när de var ett år gamla.  
  • modsey
    evaoregon skrev 2013-10-14 21:32:31 följande:
    Eftersom vi ändå ville att barnen skulle vaccineras så vaccinerades de när de var ett år gamla.  
    kan man absolut göra, det har jag med gjort då våra varit i 2- 3 års åldern.
  • evaoregon
    Hopefully01 skrev 2013-10-14 21:31:24 följande:
    Oj verkligen ett svårt val. Pratade med vår barnläkare idag som tyckte att man skulle hinna ta två doser av vaccin från Bvc och helamma. Då skulle inte hon se det som någon fara, hon menar på att barnet är inte pytteliten när det är fyra mån om man jämför med en månad gammalt. Dock anser pappa till barnet att man inte ska åka med en liten bebis med tanke på risken för sjukdomar eftersom den ej fått fullt vaccin. Och tycker att ag skall ta med femåringen istället. Känns ju inte bra att lämna en bebis en vecka men pappan är ju med förälder och jag kanske kan slappna av lite mer med en femåring? Usch det är verkligen svårt
    Jag skulle gå på vad barnläkaren säger.  
  • evaoregon
    modsey skrev 2013-10-14 21:33:50 följande:
    kan man absolut göra, det har jag med gjort då våra varit i 2- 3 års åldern.
    Jag bor i USA och här ingår både hepatit A och B i det vanliga vaccinationsprogrammet.  Hepatit B får man redan vid några veckors ålder och hepatit A vid ett år.  
  • modsey
    evaoregon skrev 2013-10-14 21:35:50 följande:
    Jag bor i USA och här ingår både hepatit A och B i det vanliga vaccinationsprogrammet.  Hepatit B får man redan vid några veckors ålder och hepatit A vid ett år.  
    ja och även om barnet nu inte blir sjukt så smittar de och har man barn på förskola kan de då inte gå .

• evaoregon
    modsey skrev 2013-10-14 21:36:42 följande:
    ja och även om barnet nu inte blir sjukt så smittar de och har man barn på förskola kan de då inte gå .

Jo, precis det är risk att andra blir smittade.
  • kiki

Nu har jag inte läst dom andras svar, men vi åkte oxå till Asien när vår lilla va 5 månader. Hon fick sitt vaccin när hon va 4 månader eftersom vi visste att vi skulle iväg. Säg till i tid så ska du se att bebis oxå får vaccin och kan följa med ;)

• evaoregon
    kiki skrev 2013-10-14 21:39:15 följande:
    Nu har jag inte läst dom andras svar, men vi åkte oxå till Asien när vår lilla va 5 månader. Hon fick sitt vaccin när hon va 4 månader eftersom vi visste att vi skulle iväg. Säg till i tid så ska du se att bebis oxå får vaccin och kan följa med ;)
    Jo, enligt barnläkaren så går det att hinna med två vaccinationsdoser.
  • Lindsey Egot the only one

Ska barnet helammas så tror jag inte du behöver oroa dig. Min svåger och svägerska var där nere när deras yngsta var från 6 månader och åkte hem när bebisen var 8 månader. Hon helammade under hela tiden och såg till att dricka mycket för att kunna öka produktionen samt enbart ge honom bröstmjölk. Det hade funkat bra för bevisen min svägerska var helt slut efter dessa två månader.

• skogsvitter

Man behöver inte vaccinera så små, de har medfött skydd i början, detta börjar dock avta efter 6 månader (kanske är annat om man fortsätter helamma dock). Och nej, att åka utan bebis är verkligen inte ett alternativ.

Så, jag skulle inte vaccinera och jag skulle inte lämna bebisen hemma.

• greeneyes

Jag åker till Thailand ungefär två gånger om året, och vill bara påpeka att det är vääääldigt varmt i april om du har otur. Har varit mellan 35-42 grader i skuggan varje gång jag varit där i början av april.

(Har sedan varit i Thailand med min dotter när hon var 5 månader för 6 år sedan, men då har jag för mig att vi gav henne vaccinationen innan. Det var dock så längesedan att jag inte riktigt minns, så vill inte ge nåt råd.)

• audrey1

Åkte två veckor till Thailand när sonen var fyra månader. Han var helt ovaccinerad och jag helammade. Vi klarade oss finfint och det var helt klart den bästa åldern att resa med honom. Han sov, åt och var nöjd med livet. Var något jobbigare när vi gjorde om resan ett år senare och han kunde gå och hade myyyyyyycket mer vilja :)

• Tilebusbebismamma40

Varför ens chansa idiotiskt finns andra sjukdommar som är mycket värre än de ni snackar om som bebisen kan få via luftburen smitta 

Svar på tråden Ta med ovaccinerad 4 månaders ellervara hemma med pappa??