• Rosaflickan

Tycker ni det här är okej

Jag har blivit bjuden på ett 40 års kalas i  slutet av November. Hennes syster vill att vi åker på kryssning och firar henne.
    Kostnaden kommer att bli :
    B-hytt 400kr/hytt , 1-4 personer
    Julbordet 299kr/person
    Frukostbuffé 88kr/person

Man står för allt själv sen tillkommer  ju kostnad för present och alkohol på båten.

Jag har varit på jämna kalas förut där man har blivit bjuden på allt.
    Det är ju rätt nära jul också med julklappsinköp mm.

Tycker ni att det är okej att man står för allt själv?.

• Svar på tråden Tycker ni det här är okej
  • Vinterankan

Såklart alla betalar för sig själva, det är ju inget tvång att följa med. Nu har jag och mina vänner aldrig firat födelsedagar så mycket men om vi gjorde det så kan jag inte tänka mig att det skulle vara något att än att den som fyller år blir bjuden på allt och att det är det som är presenten.

• Virriga Vera

Om du inte  tycker om arrangemanget så följ inte med. Jag tycker att det är ok att "bjuda" in på det sättet och det är även ok att tacka nej.

De senaste åren så har det här med att bli bjuden eskalerat så att det numera verkar vara ett tvång att bli bjuden på allt. Det sägs att har du inte råd att bjuda så vänta tills du har råd. Jag tycker att det är helpuckat. Är man en social person som gillar att umgås så bjud in men var tydlig med vad som gäller. Bjud in betyder för mig att bjuda in någon till sitt hus, inte att stå för ett helt kalas om man nu inte vill göra det.

• Duckan

Det är okej. Var jag sugen på en sån fest skulle jag tacka ja. För egen del skulle jag inte ha en sådan 40-årsbjudning.

• Rosaflickan
    Duckan skrev 2013-10-13 10:11:14 följande:
    Det är okej. Var jag sugen på en sån fest skulle jag tacka ja. För egen del skulle jag inte ha en sådan 40-årsbjudning.
    Varför skulle du inte vilja ha en sån 40 års bjudning?nyfiken
  • MrsC74

Själv skulle jag aldrig har en sådan fest för när jag fyller är så bjuder jag folk
    Men om någon väljer att fira så. Jag då tycker jag att man inte behöver köpa present.

• Grimagen

Jag hade aldrig accepterat att den som fyller år betalar, oftast brukar vi inom närmsta vänskapskretsen planera vad som skall göras, alla betalar för sig själva samt att de som vill får hjälpa till att betala födelsedagsbarnets del.

• La Lola
    Duckan skrev 2013-10-13 10:11:14 följande:
     För egen del skulle jag inte ha en sådan 40-årsbjudning.
    Nä, inte jag heller.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Rosaflickan
    MrsC74 skrev 2013-10-13 17:56:59 följande:
    Själv skulle jag aldrig har en sådan fest för när jag fyller är så bjuder jag folk
    Men om någon väljer att fira så. Jag då tycker jag att man inte behöver köpa present.
    Jag har bara varit på jämna kalas där det har bjudits sen har vi samlat ihop pengar till en finare lite dyrare present istället.
  • Duckan

Rosaflickan, jag vill stå för mat och dricka helt enkelt. Det är så vi jobbar

• Rosaflickan
    Duckan skrev 2013-10-13 19:26:33 följande:
    Rosaflickan, jag vill stå för mat och dricka helt enkelt. Det är så vi jobbar
    Samma här jag vill också stå för mat och dryck om jag bjuder till jämnt kalas. Varför ska gästerna betala allt.
  • Duckan

Jag förstår att alla inte har den möjligheyen och det är självklart ok för min del. Inte så svårt att svinga med sig en box på ett partaj.

Svar på tråden Tycker ni det här är okej