• bmt76sthlm

När skall man börja med Progesteronkräm?

Hej på er,

Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Min man och jag försöker bli med barn - jag har fått Pergotime flera gånger och sprutan för att framkalla ägglossningen. Inget hjälper.

Sedan upptäckte jag plötsligt detta med Progesteron och Östrogen och denna Progesteronkrämen. Jag tänkte testa den men jag har ju aldrig ägglossning. När skall jag då börja med den?

Så vitt jag förstår det så skall man börja smörja när ägglossningen har skett. Men om mensen är oregelbunden och man inte har någon ägglossning och inte vet ungefär när den skulle ha varit, hur skall man då veta när man skall börja med krämen? 

Jag är så tacksam om ni vet och kan svara - vi längtar så. Det är så frustrerande, alla mina värden och mina ägg är i toppskick men det händer ändå inget.

B <3 

• Svar på tråden När skall man börja med Progesteronkräm?
  • Jag är bara jag

Dina värden kan ju inte alls vara bra om du inte har äl så i så fall har du missuppfattat. Din oregelbunda mens är bevis på nåt fel med äl. Vissa påstår att man kan framkalla äl eller mens med progesteronkrämen,men jag undrar jag... Bättre testa rosenrot och munkpeppar i så fall tills du får mer hjälp av vården. Får du äl av pergo då? Fina ägg kan man inte veta att man har förrän man gjort IVF och inte ens då vet man förrän man verkligen fått barn. Dock är de flesta med PCO-som jag antar du har?- mer fertil än andra när de väl har äl så det finns gott hopp. {#emotions_dlg.flower}

• bmt76sthlm

Nej, jag har inte PCO.

När gyn gjorde blodprov och ul första gången vi var där var värdet på över 4 (blodprov) och jag hade flera mogna ägg. Eftersom jag är 37 så sade hon att hon hade förväntat sig mycket lägre värden på blodproven, så jo, man kan väl säga att det var bra. Hon nämnde inget om någon hormonstörning.

Jag har läst att just Progesteronunderskott är svårt att upptäcka med blodprov, att salivprov är bättre. Möjligen är det därför så många missar det. Jag vet inte.

Jag fick inte ägglossning med Pergotime, nej. Jag har inte haft det sedan mitt missfall för ett och ett halvt år sedan. 

Rosenrot och Munkpeppar? Hur fungerar det? 

• Jag är bara jag

Vilket värde var 4? Progesteron kan visst mätas och är bevis på om man haft äl eller inte så det provet bör du ha tagit eller borde verkligen ta,kanske flera gånger. Din cykel tyder på nåt fel,även det faktum att du inte ens fick äl av pergo. Vad säger läkaren nu då? Ska ni övergå direkt på IVF eller testa sprutor först?

R.r och ac kan ge äl och kortare cykler,speciellt ac som t.o.m används utomlands som medicin. Värt testa i väntan på annan hjälp.

• bmt76sthlm

Hon sade att värdet på 4 betydde att jag var fertil som en 18-åring.

Jag vet att Progesteronet kan mätas, vad jag menade var att det är svårt att få mätt det ordentlig med blodprov utan det krävs ett salivprov. Det är i alla fall vad jag läste på någon doktorsida.

Ja, cykeln är för kort, lutealfasen är på mindre än 10 dagar.

Gyn föreslår ett par prov till med Pergotime och/eller ägglossningssprutan. Jag har dock ingen tro på det. Jag kan inte förklara varför, det är bara en känsla jag har.

Vi skall dit på torsdag och jag skall prata med henne om Progesteronet då.

Tack för tipset om Rosenrot och Munkpeppar - jag skall läsa på lite om det.

B

• melinas

Sylvia Oppenheim svarar på din fråga om du lyssnar på hennes förelasning på nätet som handlar om progesteron och hur man kan använda krämen. Om du hittar hormoni.se så tror jag att du hittar föreläsningen också (kanske låg föreläsningen på den på den web-shop som säljer krämen som hon länkar till).
    Lycka till! 

Svar på tråden När skall man börja med Progesteronkräm?