• scrapparlotta

    för att inte min dotter ska frysa i vinter??

    Vad har man på sig vintertid i ett ridhus för att inte frysa ihjäl? Min dotter, 9 år har ridit nåt år nu. Innan har hon haft termobyxor på sig, men nu när hon har börjat att trava och galoppera är det inte det bästa eller? Eller finns det termobyxor som är som ridbyxor? Eller vad har man? Och var kan man hitta till bra priser? Har dom på gekås?

    Även vantar och på fötterna, vad har ni där? Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden för att inte min dotter ska frysa i vinter??
  • JGBM

    Hööks har väldigt mycket till humana priser. bland annat de där tåvärmarna, termoleggings, handskar mm. Har webbshop.

  • Soffan

    Ullmax har bra ull underställ.

    Klä på henne fler lager upptill: underställ, t-shirt, tunn tröja, fleecetröja och jacka.

    Jag har alltid bara haft underställsbyxor och ridbyxor över, benen arbetar och blir varma ändå.

    Ullsockor på fötterna och rymliga ridskor, blir det för tight i skon blir det iskalla fötter!

    Lägg gärna en extra peng på ett ullunderställ i merinoull så slipper hon problemet att ullen kliar!

  • Soffan
    scrapparlotta skrev 2013-10-15 21:47:40 följande:
    webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

    Är dessa stövlar bra?? (vet inte varför länken krånglar, hoppas ni kan gå in ändå på nåt sätt)



    Jag antar att du menar thermostöveln? Har aldrig prövat såna. Det är inte heller säkert att ridskolan godkänner att det är annat än läder mot hästen, då det skaver enormt med dessa konstmaterial.

    Sen frågar du om billigaste möjliga hela tiden, lägg pengar på kvalité så slipper din dotter frysa.

    Ett underställ i syntetiskt material, ja då kan tjockare strumpbyxor funka bättre faktiskt..
  • Harvester
    Soffan skrev 2013-10-16 03:33:51 följande:
    Jag antar att du menar thermostöveln? Har aldrig prövat såna. Det är inte heller säkert att ridskolan godkänner att det är annat än läder mot hästen, då det skaver enormt med dessa konstmaterial. Sen frågar du om billigaste möjliga hela tiden, lägg pengar på kvalité så slipper din dotter frysa. Ett underställ i syntetiskt material, ja då kan tjockare strumpbyxor funka bättre faktiskt..

    Klart man kan ha termostövlar?? Aldrig hört talas om ngt skav av detta eller nån som ifrågasatt användningen. Sitter man och skaver med skänkeln så hästen får problem är det nog inte materialet som behöver korrigeras...
  • Majsan70

    Alltså när man rider så blir man ju varm och inne i ridhuset är det ju dessutom vindskyddat. Min dotter rider med långkalsonger under lite tjockare ridbyxor och i sina vanliga läderridstövlar. Kortärmat, långärmat, ja lager på lager upptill som hon kan plocka av när hon blir varm. Även vanliga ridvantar duger inomhus för henne. När hon rider ut däremot blir det mer kläder på men då har vi ju möjlighet att även lägga på ponnyn ett täcke som dottern kan dra över knäna.

  • Bonanza

    Långkalsonger under, vanliga ridkläder och tjocktröja. Fryser hon då behöver hon jobba hårdare. ;)

    En annan fråga eftersom det lät så märkligt: tog det ett ÅR att börja trava och galoppera??

  • JGBM
    Majsan70 skrev 2013-10-16 11:42:47 följande:
    Alltså när man rider så blir man ju varm och inne i ridhuset är det ju dessutom vindskyddat. Min dotter rider med långkalsonger under lite tjockare ridbyxor och i sina vanliga läderridstövlar. Kortärmat, långärmat, ja lager på lager upptill som hon kan plocka av när hon blir varm. Även vanliga ridvantar duger inomhus för henne. När hon rider ut däremot blir det mer kläder på men då har vi ju möjlighet att även lägga på ponnyn ett täcke som dottern kan dra över knäna.

    Det beror ju på hur varmt det är och om ridhuset är isolerat. I mitt oisolerade ridhus förfryser jag händerna och öronen när det är -10 och kallare av vinddraget från hästens rörelser även om kroppen är varm. Barn som rider på ridskola på låg nivå tror jag inte alls blir lika varma som när man blir äldre och mer avancerad.
  • Majsan70
    JGBM skrev 2013-10-16 12:50:21 följande:

    Det beror ju på hur varmt det är och om ridhuset är isolerat. I mitt oisolerade ridhus förfryser jag händerna och öronen när det är -10 och kallare av vinddraget från hästens rörelser även om kroppen är varm. Barn som rider på ridskola på låg nivå tror jag inte alls blir lika varma som när man blir äldre och mer avancerad.

    Jadu vårt ridhus är oisolerat i vart fall och dottern klagar aldrig när hon väl kommit igång. Då brukar hon plocka av sig kläderna efter hand. Och i vintras var det svinkallt verkligen.

    Men jag måste verkligen tipsa om "travets" fiffiga öronlappar. Superbra att fästa smidigt på hjälmen o varmt som tusan för frusna öron på vintern.
  • scrapparlotta
    Bonanza skrev 2013-10-16 12:10:42 följande:
    Långkalsonger under, vanliga ridkläder och tjocktröja. Fryser hon då behöver hon jobba hårdare. ;)

    En annan fråga eftersom det lät så märkligt: tog det ett ÅR att börja trava och galoppera??
    Börjar med din sista fråga här.....Ja, tyvärr. Hon började rida när hon var lite över 6 år och satte henne i en liten ridskola som hade små grupper och började lugnt sa hon. Perfekt tyckte jag får våran lite försiktiga dotter som aldrig ridit förut. Och det var jättebra det första halvåret. Dom lärde sig vara med hästarna, och skrittade runt i padoken. Lärde sig svänga runt koner och sånt. Men när hon 1,5 år senare höll på med samma sak fick jag nippran. Det hände INGET där, ändå lovade hon att dom skulle börja trava och tölta och sånt (islandshästar var det då) Men inget hände....så därför tog det tid! Bytte sen ridskola och hon har utvecklat jättemycket.

    Dock rider dom bara i 35 minuter ugnefär och har teori efteråt.....och jag vet inte, säger som nån gjorde här att en 9 åring kanske inte "jobbar" lika hårt som en vuxen som hållit på och kan. Även om dom travar och galopperar så kanske det inte blir samma....

    Sen vet jag inte om ridhuset är isolerat än....blir första vintern här.

    Tackar för tipsen, ska spana in ull underställ och sånt. Hoppas dom stövlarna jag hittade här uppe funkar, dom såg bra ut annars.....

    Att jag frågar efter vettiga priser är att vi inte direkt har överflöd med pengar.....men sen självklart vill jag ha riktiga grejer som gör att hon inte fryser.

    Majsan 70, "travets" fiffiga öronlappar, vad är det??
  • Majsan70
    scrapparlotta skrev 2013-10-16 21:11:16 följande:
    Börjar med din sista fråga här.....Ja, tyvärr. Hon började rida när hon var lite över 6 år och satte henne i en liten ridskola som hade små grupper och började lugnt sa hon. Perfekt tyckte jag får våran lite försiktiga dotter som aldrig ridit förut. Och det var jättebra det första halvåret. Dom lärde sig vara med hästarna, och skrittade runt i padoken. Lärde sig svänga runt koner och sånt. Men när hon 1,5 år senare höll på med samma sak fick jag nippran. Det hände INGET där, ändå lovade hon att dom skulle börja trava och tölta och sånt (islandshästar var det då) Men inget hände....så därför tog det tid! Bytte sen ridskola och hon har utvecklat jättemycket.

    Dock rider dom bara i 35 minuter ugnefär och har teori efteråt.....och jag vet inte, säger som nån gjorde här att en 9 åring kanske inte "jobbar" lika hårt som en vuxen som hållit på och kan. Även om dom travar och galopperar så kanske det inte blir samma....

    Sen vet jag inte om ridhuset är isolerat än....blir första vintern här.

    Tackar för tipsen, ska spana in ull underställ och sånt. Hoppas dom stövlarna jag hittade här uppe funkar, dom såg bra ut annars.....

    Att jag frågar efter vettiga priser är att vi inte direkt har överflöd med pengar.....men sen självklart vill jag ha riktiga grejer som gör att hon inte fryser.

    Majsan 70, "travets" fiffiga öronlappar, vad är det??
    Det är öronlappar man fäster med kardborreband runt hjälmens befintliga fästen så att säga. Fasen så mycket bättre än något annat jag sett inom ridvärlden. Prisvärda oxå och finns både med fluff inne i och släta. Nu köper vi våra på travbanan men jag tror att om man kollar på olika butiker som har trav på agendan så kanske de har med? Alternativt kanske på web butik för bara trav?

    Annars så tycker jag att du skall kika på secondhand saker. Där finns ju mycket prisvärt. =) Vem vill lägga massa pengar påsaker om man inte måste lixom? Vi köper en hel del saker till dotterns ponny på second hand faktiskt o då får vi kvalité till bra priser.
  • Ragnar

    Jag tillbringade hela min barndom i stallet och jag hade alltid varma underkläder och vanliga ridbyxor. Jag kommer ihåg att jag ofta frös om tårna. Fast tjocka ullsockar som mamma stickade hjälpte mot det.

  • JGBM
    Majsan70 skrev 2013-10-16 19:07:40 följande:

    Jadu vårt ridhus är oisolerat i vart fall och dottern klagar aldrig när hon väl kommit igång. Då brukar hon plocka av sig kläderna efter hand. Och i vintras var det svinkallt verkligen.

    Men jag måste verkligen tipsa om "travets" fiffiga öronlappar. Superbra att fästa smidigt på hjälmen o varmt som tusan för frusna öron på vintern.
    Och jag plockar också av mig kläder men aldrig handskar och fryser lätt om fötter och ansikte ändå.

    Jag tipsar TS om att fokusera mest på fötter, händer och öron. Det var i alla fall de delar av kroppen jag minns att man satt och lipade för när de började tina upp.
  • Soffan
    scrapparlotta skrev 2013-10-16 21:30:14 följande:
    Är allt på ullmax ullkläder?? Eller vad är polypro för nåt?



    Kolla produktfakta på hemsidan..(!)

    men för att svara på frågan, nej det är inte ull i alla plagg på ullmax.
  • viktoria91

    Ridoverall! Jag älskar min, utan den hade jag nog frösit ihjäl.;)

  • Ragnar
    viktoria91 skrev 2013-10-17 22:11:26 följande:
    Ridoverall! Jag älskar min, utan den hade jag nog frösit ihjäl.;)
    Jag älskar också min ridoverall nu när jag rider ute hela vintern och hästarna står på lösdrift. Fast jag har aldrig sett ridoveraller i barnstorlekar. Min son rider i vanliga termobyxor när det är riktigt kallt och han sitter stadigt i sadeln med dem.
  • viktoria91
    Ragnar skrev 2013-10-17 22:46:31 följande:
    Jag älskar också min ridoverall nu när jag rider ute hela vintern och hästarna står på lösdrift. Fast jag har aldrig sett ridoveraller i barnstorlekar. Min son rider i vanliga termobyxor när det är riktigt kallt och han sitter stadigt i sadeln med dem.
    Va? Så konstigt! Om det är några som brukar ha overaller är det ju barn och inte vuxna. ;)
Svar på tråden för att inte min dotter ska frysa i vinter??