Inlägg från: JGBM |Visa alla inlägg
  • JGBM

för att inte min dotter ska frysa i vinter??

Se till att hon har ordentligt varmt på fötterna i första hand är mitt tips. Stoppa i en varm yllesula i skon, det gör mycket. Under ridbyxorna ett par ordentliga ylle långkalsoner, de i merinoull är grymma. Termobyxor fungerar också när det är riktigt kallt. Sen underställströja, fleece eller nått som mellanlager och en fodrad vindtät jacka. Fodrade bra ridvantar finns men de är dyra, runt 500 lappen i ridsportbutik. Tänk på att vinden gör mycket kyla även för händerna. Inga ofodrade fleecevantar värmer tillräckligt från vinddraget som blir när hästen rör sig. Prova att cykla med vantarna, då vet man om de funkar eller ej för ridning. Själv rider jag i Hestras vantar för längsskidåkare. Relativt tunna så de ger en bra ridkänsla, men vindtäta och med grepp i skinn i handen. Super!!! Kommer själv i håg de där hemska ridlektionerna i konstläderridstövlar och fel kläder..... fy tusan, man frös ju så man grät ibland. Nu för tiden finns det även stövelvärmare som man "klickar till" och stoppar ner. Aldrig provat själv men ska tydligen fungera.

• JGBM

Just det. Öronen skyddar jag med en tunn yllemössa eller rånarluva i merinoull under hjälmen. Sen finns det såna öronmuffar som finns på slalomhjälmar som man sätter fast i hjälmens trepunktsfäste. Lycka till!

• JGBM

Hööks har väldigt mycket till humana priser. bland annat de där tåvärmarna, termoleggings, handskar mm. Har webbshop.

• JGBM
    Majsan70 skrev 2013-10-16 11:42:47 följande:
    Alltså när man rider så blir man ju varm och inne i ridhuset är det ju dessutom vindskyddat. Min dotter rider med långkalsonger under lite tjockare ridbyxor och i sina vanliga läderridstövlar. Kortärmat, långärmat, ja lager på lager upptill som hon kan plocka av när hon blir varm. Även vanliga ridvantar duger inomhus för henne. När hon rider ut däremot blir det mer kläder på men då har vi ju möjlighet att även lägga på ponnyn ett täcke som dottern kan dra över knäna.

Det beror ju på hur varmt det är och om ridhuset är isolerat. I mitt oisolerade ridhus förfryser jag händerna och öronen när det är -10 och kallare av vinddraget från hästens rörelser även om kroppen är varm. Barn som rider på ridskola på låg nivå tror jag inte alls blir lika varma som när man blir äldre och mer avancerad.
  • JGBM

Uvex har ett öronlappskit också som man fäster i hjälmen. Finns på myone.se under kategorin ridhjälmar.

• JGBM
    Majsan70 skrev 2013-10-16 19:07:40 följande:

Jadu vårt ridhus är oisolerat i vart fall och dottern klagar aldrig när hon väl kommit igång. Då brukar hon plocka av sig kläderna efter hand. Och i vintras var det svinkallt verkligen.

Men jag måste verkligen tipsa om "travets" fiffiga öronlappar. Superbra att fästa smidigt på hjälmen o varmt som tusan för frusna öron på vintern.
    Och jag plockar också av mig kläder men aldrig handskar och fryser lätt om fötter och ansikte ändå.

Jag tipsar TS om att fokusera mest på fötter, händer och öron. Det var i alla fall de delar av kroppen jag minns att man satt och lipade för när de började tina upp.
Svar på tråden för att inte min dotter ska frysa i vinter??