• Anonym (hjälplös)

min pappa kommer dö när som helst och jag kan bara titta på

Min pappa på drya 40 år kommer snart att dö av sitt alkoholmissbruk! Han har ingen lever kvar och det är bara en tidsfråga. Inget man säger till honom hjälper, han förstår själv inte allvaret.. ändå var han för knappt ett årsedan inne på akuten för hans kropp kollapsade av all alkohol. Ändå bara han fortsätter och fortsätter.. är så arg, ledsen, besviken och maktlös....

• Svar på tråden min pappa kommer dö när som helst och jag kan bara titta på
  • Anonym (hjälplös)
    korp3n skrev 2013-10-16 13:41:06 följande:
    Tyvärr så måste jag säga att har en alkis bestämt sig för att kröka ihjäl sig så finns det inget och jag menar inget någon utomstående kan göra. Det är sorgligt men sant. Jag vet för jag är själv beroende, numera nykter men dock beroende. Dessa "mirakel" medel som antabus och campral hjälper inte om beroendet har gått för långt. Fall inte den fällan, det ända som kan hjälpa är om han själv vaknar upp. Man kan dricka på både Antabus och Campral om man bara vill. Det gäller att lära sig att tillvänja kroppen, och det lär sig en alkis väldigt snabbt ibland är vi hur kloka som helst eller allt är ju relativt. Mitt råd är tyvärr att ni får inse att det tyvärr inte finns något att göra förrän och om han bestämmer sig för att det han håller på med är skadligt. Det är den bittra sanningen tyvärr. Något som skrämde mig när jag var i behandling var när vi fick göra studiebesök på en avdelning på sjukhuset med patienter som har skrumplever, den smärtan de kände skrämde skiten av mig. Inte ens morfin hjälper i det läget. Jag bestämde mig för att där vill jag inte hamna.  

Tack att du delar med dig av din erfarenhet. Tror aldrig han kommer komma till den insikten och det känns som han kör en "slutspurt" för nu har det verkligen spårat ut sedan i sommras.. vi alla nära är så trötta nu och maktlösa och orkeslösa.. känns hemsk och egoistiskt att säga men vi är helt slut
  • korp3n
    Anonym (hjälplös) skrev 2013-10-16 13:54:55 följande:

Tack att du delar med dig av din erfarenhet. Tror aldrig han kommer komma till den insikten och det känns som han kör en "slutspurt" för nu har det verkligen spårat ut sedan i sommras.. vi alla nära är så trötta nu och maktlösa och orkeslösa.. känns hemsk och egoistiskt att säga men vi är helt slut
    Det är inte ni som är egoisterna det är han och hans kärlek till alkoholen. Ni förtjänar inte det ni råkar utför i kölvattnet av en beroende det gör ingen. Lite hårt kanske men han är vuxen och gör sina val, hans val är alkoholen och det kan ni inte oavsett hur mycket kärlek ni ger påverka för hans kärlek till alkoholen är större, ni förtjänar bättre, lägg den kärleken på er själva i stället. Han har gjort sitt val. Hårt att höra jag vet men det är tyvärr sanningen.
  • frappa
    Anonym (hjälplös) skrev 2013-10-16 13:13:03 följande:
    mat är han noga med. Tyvärr har jag ingen möjlighet att laga mat till honom då han valt flytta flera mil här ifrån
    Synd du inte kan kontrollera denna biten.

Den dagen han slutar äta, det är den dagen man verkligen ska börja oroa sig.
    För kan vara nära då, för sliter på kroppen något otroligt mycket att bara få sin "näring" från alkohol.
  • Anonym (hjälplös)

Tror inte att han kommer sluta äta. Alltid vart glad i mat. Men han är dödsdömt pga alkoholen, till sommaren kommer han inte finnas mer om han tar en enda droppe till.. han dricker möngder dagligen.. även om han slutar är hans lever helt slut, finns inget kvar av den

• frappa
    Anonym (hjälplös) skrev 2013-10-16 16:31:53 följande:
    Tror inte att han kommer sluta äta. Alltid vart glad i mat. Men han är dödsdömt pga alkoholen, till sommaren kommer han inte finnas mer om han tar en enda droppe till.. han dricker möngder dagligen.. även om han slutar är hans lever helt slut, finns inget kvar av den
    Säger inte emot dig alls, utan påpekar här är ett av problemen en del alkoholister dör bra mycket fortare än andra.
    Och kunde ha vara som konstgjord andning till han kom på bättre tankar.

Din situation är problematisk, men bara inse att du sitter i baksätet på denna resa.
    Allt du kan göra är att föreslå saker.
    Undvik att göra dig medberoende.
    Så ha alltid öppna kort inför omgivningen, det betyder inte att du ska berätta för alla att din far är en alkoholist.
    Men dina närmaste bör ju veta detta, som då inte vet.
    Du får avgöra hur stor denna cirkel ska vara.
    Men huvuduppgiften är, ljug aldrig.
  • minafinastebarn

Vet vad du pratar om...
    Min pappa söp ihjäl sig när jag va 12 år. Idag är jag 34år. Kommer ihåg den dagen som det vore igår..
    Sörjer att han inte finns idag o finns i mina barns liv.

• Anonym (hjälplös)

Ja det gör så ont att mina barn kommer vara utan en morfar. Jag har två barn som jag vet han älskar! Har haft dom som en "morot" och bara få träffas i nyktert tillstånd men han struntar i allt och alla nu det är bara alkoholen som finns.. mina barn är så små så dom kommer inte ha något minne av sin morfar..

• Anonym (lvm)

Kan du inte ringa socialen och förklara läget? Det kan ju bli tal om en LVM-anmälan om han är så pass dålig och gäller fara för ens liv.

/ Haft LVM 

• Anonym (Någon)
    Anonym (lvm) skrev 2013-10-22 19:34:16 följande:
    Kan du inte ringa socialen och förklara läget? Det kan ju bli tal om en LVM-anmälan om han är så pass dålig och gäller fara för ens liv.

/ Haft LVM 
    Som TS beskriver det är det redan för sent och han är döende. Och det är väl ingen mening med att han ska få avsluta sitt liv tvångsvårdad på institution bara för att han ska få två månader extra.
  • Anonym (lvm)
    Anonym (Någon) skrev 2013-10-22 19:37:44 följande:
    Som TS beskriver det är det redan för sent och han är döende. Och det är väl ingen mening med att han ska få avsluta sitt liv tvångsvårdad på institution bara för att han ska få två månader extra.
    Då måste jag tyvärr kontra med de här

Varför i helvete ska han då sluta? Låt han supa sista tiden istället för att faca att han förstört sitt liv. Hade jag vetat jag skulle dö snart oavsett om ja sluta eller ej hade jag ALDRIG slutat! Helt värdelöst. 
  • Anonym (Min oxå, men...)

Hej TS,

min pappa var i samma läge som din i våras, med skillnaden att han är 67 år. Jag lyckades få ett LVM på honom innan vi visste exakt hur allvarligt det var och det blev hans räddning. Under de första två månaderna blev han sämre och sämre och kunde inte vara kvar på behandlingshemmet utan blev inlagd på sjukhus. Läkarna sa att han hade leversvikt med 0% chans att överleva. De sa att det handlade om dagar eller veckor, och om ett mirakel skedde kanske några månader men att han hade absolut noll chans att överleva.

I den tron levde vi till en dag i juni då pappa över en natt "vaknade upp". Han hade varit gravt alkoholdement av alla gifter som kroppen fick hantera när levern inte fungerade men från en dag till en annan svängde det. Pappa bodde på ett vårdhem i ytterligare några månader. I augusti flyttade han hem med massiva hemtjänstinsatser. I september sade vi upp alla sådana och nu bor han helt själv och klarar sig utmärkt. Visst, han har åldrats av denna pärs men han är frisk. Han äter antabus (vilket man visst kan göra trots dålig lever, däremot måste han vara väldigt försiktig med värktabletter) och inser att han fått en ny chans till livet.

Så, ge inte upp! Kämpa för att få in din pappa på behandling under LVM. Här nedan ser du kriterierna. Det verkar inte råda något tvivel om att han faller inom ramen för detta. Jag gjorde en orosanmälan till socialtjänsten. Det tillsammans med hans levervärden räckte och från mitt samtal till omhändertagandet gick det inte ens två veckor. Jag räddade min pappas liv genom att vara jobbig mot honom och myndigheterna.

Det räcker med att det finns en bit stor som en tumme kvar av levern som är frisk för att det ska kunna gå vägen.

Lycka till!   

Utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara. (ex. inte äter, riskerar att frysa ihjäl) Löper uppenbar risk att förstöra sitt liv. (ex. förlorar jobb/utbildning/boende/familj mm. Läggs större vikt vid gällande yngre.) Kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller andra närstående.[2]

• Anonym (Min oxå, men...)

Och jag förstår förstås alla dina känslor. Jag har varit arg och ledsen i många år, och sorgen och frustrationen under de månader vi trodde att varje dag kunde vara den sista var fruktansvärd. Jag förbannade att han tänkte dö ifrån mig, min bror, sina barnbarn. Att han supit bort fru och hem och tillgångar. Men det gav mig också kraft att kämpa för honom och hans sista tid. Vilket gjorde att den vård han fick räddade honom och vi har honom kvar. Kvar och nykter.

• Anonym (lvm)

Ja, precis det jag sa innan! Håller med dig (Min oxå, men...) Det är bara köra på med LVM-grejen.

Man är råarg i början, idag är jag evigt tacksam. 

Svar på tråden min pappa kommer dö när som helst och jag kan bara titta på