• Anonym (Ambivalent!)

Ta hand om bonusar då pappa är borta??

Har två bonusar och egen bebis! Pappan ska åka bort i ett halvår och kommer bara på kort visit! Jag har kännt bonusarna i 6 år och alltid haft dem då pappan varit borta! Deras mamma har en ständig kamp och jämförelse med mej och maken, hon är fruktansvärt svartsjuk fortfarande och har satt många käppar i hjulet för min relation med bonusarna som varit jättebra de första åren men nu är sämre då de tror de ska välja sida mellan mej och deras mamma något som hon kör stenhårt hemma hos dem! Hon är livrädd att barnen ska tycka att pappan och jag har det bättre än de hade! Skitjobbigt har det varit och många tårar har runnit. Men nu iaf ska maken resa bort i jobb, det måste han annars får han sparken och jag känner väl inte att det är så sälvklart längre, barnen har blivit lite som främlingar och jag tror inte vi kommer få en mjuk och go vardag ihop och deras morsa kommer hetsa dem om att pappan åkt osv....... Jag får en klump i magen när jag tänker på hur jobbigt det kommer att bli! Jag tänker att då kan väl hon ta dem själv då! Men hon är som sagt inte supermamman direkt utan lämnar bort dem så fort hon kan dvs de sover borta typ varannan helg minst när hon har dem och de är jätte stressade är de kommer därifrån! Så vad fasiken ska jag göra??? Vi har normalt vv. Jag försöker tänka om det var mitt lilla barn och då är svaret solklart att jag skulle vilja ha honom hos mej heltid ist för hos en bonusmamma som har händerna fulla. Men hon och jag är så himelens olika! Hon kämpar ju för att bli av med dem.

• Svar på tråden Ta hand om bonusar då pappa är borta??
  • Lilje
    Anonym (?) skrev 2013-10-18 07:58:36 följande:
    Nej. Hon har inte mer skyldigheter än pappan. Vill han lämna dem till soc så får han väl göra det.
    Så mamman ska istället ha vv med soc? Har du hört om någon, någonsin, som gör det? Nej just det. Soc tar inte halva tiden.

Vad händer om ena föräldern dör, eller hamnar på sjukhus ett halvår? Ska barnen hamna hos soc då för att andra föräldern inte har skyldighet att ha dom mer än halva tiden? Har man barn så har man, och ansvaret är 100% hela tiden, även med delat vårdnad.
  • Ess
    Anonym (Ambivalent!) skrev 2013-10-17 20:27:23 följande:

Ja, det är nog så jag tänker! När detta inträffar så tror jag faktiskt att hon precis som jag får ta sina egna barn! Men att jag har dem någon gång i veckan så barnen får träffas.
    Det kanske blir lugnare både för mamman och barnen när dom bor på heltid hos henne en längre period. Dom får sina egna rutiner, det blir mindre speedat. Dom slits inte fram o tillbaks heller.

Hur mycket barnen ska träffas kan du och dom ta ställning till efterhand. 
  • Anonym (peo)
    nevermind skrev 2013-10-18 17:09:47 följande:
    Men barnen måste ju få träffa sitt syskon??

Måste dom? Jag kan förstå din tanke och rätta mig gärna om jag har fel men man brukar vara mån om rätten till sina föräldrar, inte rätten till sina halvsyskon. Om man nu måste välja. Vi kan ju hoppas det löser sig på alla plan.
  • VIDE MI

Man kan ju ses någon g i veckan för att umgås tillsammans syskonen utan att ts behöver ta hand om barnen. Det känns väl mest lämpligt att mammorna tar hand om sina egna barn och ser till att syskonen får träffas ibland.
  • VIDE MI

Jag tycker det är intressant att endel anser att ts ska ta hand om bonusarna för att hjälpa mamman, trots att ts tycker det är jobbigt och trots att ts själv har barn, en bebis dessutom! Hur kommer det sig att detmär så mycket mer synd om bonusars mamma och hon borde få hjälp av ts som uppenbarligen har häcken full själv? De är väl båda mammor som förlorar barnens pappa och står ensamma? Jävla offerperspektiv på bonusars mammor.

• Lilje

Det är nog för att ts, lik så många andra svartsjuka bonusmammor, tydligen tycker hon är mycket bättre mamma åt bonusbarnen än den riktiga mamman.

• sextiotalist
    Lilje skrev 2013-10-23 18:17:26 följande:
    Det är nog för att ts, lik så många andra svartsjuka bonusmammor, tydligen tycker hon är mycket bättre mamma åt bonusbarnen än den riktiga mamman.
    Och var utläste du detta någonstans
  • VIDE MI

det tror inte jag, jag tror att det är som alltid här på styvsidan, mammman till bonusar är ett stackars offer som ska ha hjälp, och som bonusmamma så ska man likt en jävla gratis barnflicka ställa upp som avlastning så deras morsa får sin egentid, självklart så är det ingen som tänker på att ts har samma värde och behov, utan man utgår frn att ts borde sätta alla sina behov åt sidan för styvbarnen, men utan samma krav på deras egen mamma. Å som alla andra svartsjuka ex så tror du att det handlar om att ts är svartsjuk! Inte att mamman ifråga som ts skriver lämnar bort dem hela tiden och att det inte funkar så bra där. Du tar förgivet att ts ljuger? kanske handlar om egna svartsjukor. Det är nog lättare att bemöta ts om man inte tar förgivet att bonusarnas mamma är ett stackars offer. Biomammor är sällan offer och enligt min erfarenhet är de ofta ofta väldigt svartsjuka, annars skulle inte så många av dem hänga på styvfamiljssidan för att hoppa på bonusmammor som de projicerar sin egen situation på helt utan rim och ranson. De skulle vara upptagna med sitt eget liv, inte hacka på bonusmammor. Till ts tycker jag fortfarande att du ska ta hnad om dej och din bebis och låta bonusarna va i sin mammas vård, hon får väl stå för den mamma hon är!
  • Lilje
    sextiotalist skrev 2013-10-23 18:50:21 följande:
    Och var utläste du detta någonstans
    I TS poster, hon skriver ju rakt ut att biomamman knappt pallar ha barnen till vardags och sätter bort dom hela tiden, så TS funderar på att ha dom istället. Dock har jag inte sett något om att någon förväntar sig att ts ska ställa upp, ej heller något om vem biomamman använder som barnvakt. (typ -mormor? Fasansfullt.)
  • Lilje
    VIDE MI skrev 2013-10-23 18:51:00 följande:

det tror inte jag, jag tror att det är som alltid här på styvsidan, mammman till bonusar är ett stackars offer som ska ha hjälp, och som bonusmamma så ska man likt en jävla gratis barnflicka ställa upp som avlastning så deras morsa får sin egentid, självklart så är det ingen som tänker på att ts har samma värde och behov, utan man utgår frn att ts borde sätta alla sina behov åt sidan för styvbarnen, men utan samma krav på deras egen mamma. Å som alla andra svartsjuka ex så tror du att det handlar om att ts är svartsjuk! Inte att mamman ifråga som ts skriver lämnar bort dem hela tiden och att det inte funkar så bra där. Du tar förgivet att ts ljuger? kanske handlar om egna svartsjukor. Det är nog lättare att bemöta ts om man inte tar förgivet att bonusarnas mamma är ett stackars offer. Biomammor är sällan offer och enligt min erfarenhet är de ofta ofta väldigt svartsjuka, annars skulle inte så många av dem hänga på styvfamiljssidan för att hoppa på bonusmammor som de projicerar sin egen situation på helt utan rim och ranson. De skulle vara upptagna med sitt eget liv, inte hacka på bonusmammor. Till ts tycker jag fortfarande att du ska ta hnad om dej och din bebis och låta bonusarna va i sin mammas vård, hon får väl stå för den mamma hon är!
    Vänta va? Tror du jag är ett svartsjukt ex? :) på vem då isåfall?
  • Anonym (inte ditt ansvar)
    VIDE MI skrev 2013-10-23 18:51:00 följande:

Helt rätt
  • sextiotalist
    Lilje skrev 2013-10-23 19:20:49 följande:
    I TS poster, hon skriver ju rakt ut att biomamman knappt pallar ha barnen till vardags och sätter bort dom hela tiden, så TS funderar på att ha dom istället. Dock har jag inte sett något om att någon förväntar sig att ts ska ställa upp, ej heller något om vem biomamman använder som barnvakt. (typ -mormor? Fasansfullt.)
    Men om det är så, då är det inte svartsjuka. Ett konstaterande.
  • Lilje
    sextiotalist skrev 2013-10-24 12:27:40 följande:
    Men om det är så, då är det inte svartsjuka. Ett konstaterande.
    Absolut.  För aldrig någonsin har det hänt att någons uppfattning blir färgad av känslor man kan ha mot personen.  Helt rätt.  Drömmer
  • sextiotalist
    Lilje skrev 2013-10-24 12:45:02 följande:
    Absolut.  För aldrig någonsin har det hänt att någons uppfattning blir färgad av känslor man kan ha mot personen.  Helt rätt.  Drömmer
    Det tvivlar jag inte på, men tro det eller ej, men det finns både olämpliga mödrar och fäder och de finns föräldrar som tycker barnen bara är till besvär. Och om man ser att barnen inte mår bra, så kan det finnas andra orsaker än just svartsjuka 
  • Anonym (jag)
    Furstinna skrev 2013-10-17 08:11:01 följande:

Jag säger inte att det inte händer. Jag menar bara på att detta är något dom måste diskuteras noga av föräldrarna och inte något mannen bara kan bestämma sig för och sedan ska alla runt omkring bara gilla läget. Går det att lösa smärtfritt för ALLA parter är det väl ok men här verkar ju fallet inte vara så.
    Personligen tycker jag att det är något som ska diskuteras med familjen. Biomamman ingår inte där. Pappan kan, och bör, tala om för biomamman att han nu pga jobb måste vara borta 6 månader men kommer hem på korta visiter DÅ kan han ha sina barn, men varannan v får under dessa 6 månader utgå. Protesterar mamman så får han helt enkelt tala om att som man bäddar får man ligga och du har bäddat jävligt dåligt för att bonusmamman ska få en fin kontakt med barnen.
  • SupersurasunkSara
    Fast vissa bonusmammor ÄR faktiskt bättre än biomammorna. Huruvida TS är det eller inte vet jag inte, men jag läser heller inget i TS som tyder på att hon tänker så. Som jag ser det förklarar hon bara läget.
  • Ess
    Lilje skrev 2013-10-23 19:20:49 följande:
    Jag tycker det är snällt att hon bryr sig om ifall barnen ska hålla kontakt med varann.
    Hade min man rest bort i 6 månader så hade jag inte ens tänkt tanken på att träffa hans barn, eller låta barnen träffa varann.
  • Anonym (minna)

Fast det faller väl på pappans lott att fixa inte ts om hon själv inte vill.
Svar på tråden Ta hand om bonusar då pappa är borta??