• IafiaE

Min dotter på 14 bli utsatt för glåpord

Min dotter mår psykiskt dåligt pga relationen till sin pappa, jag har tillgång till hennes FB och ASK. På ASK kan man ställa frågor till varandra anonymt. Jag har löst väldigt elaka kommentarer till henne. T ex att hon är äcklig, ful och fet, hon är 171cm och väger ca: 55kg. Min dotter säger att hon inte vet vem det är. Men idag såg jag att min dotter skriver till en tjej och säger att hon blir ledsen när hon är elak, men hon springer inte och lipar för sin mamma osv.
    Hur skall jag göra? Vill ju inte trampa henne på tårna och kanske göra allt värre.
    Skulle vilja banka lite vett i den andra ungen dock.

Mamma till 3
  • Svar på tråden Min dotter på 14 bli utsatt för glåpord
  • Lindsey Egot the only one

Mina barn får INTE ha ask och de förstår det själva pga de elaka kommentarerna. Deras syster har redan dött i självmord och vi vill minimera att fler dör i det. Dessa sidor är vägen in till extremt psykisk ohälsa.

De knäcker barnen totalt.

Fråga din dotter om hon mår bra av att ha ask eller kik där barnen chattar och också är otroligt elaka mot varandra. Och fråga henne varför hon har ask och vad hon kan göra åt att inte bli utsatt för detta. Hon måste komma på själv att hon måste avaktivera sig från dessa konton för att skydda sig själv. Men du jan försöka styra samtalet åt det hållet. För det enda sättet att bli kvitt det är att inte vara där inne.

Och skolan RING REKTORN!

Det är inte ok nånstans att bli mobbad i skolan och ni kan själva ringa och prata med föräldrarna. Jag har noll tolerans och ringer upp föräldrarna ögonaböj om jag får reda på något. Oftast vet inte föräldrarna om vad deras barn gör på internet eller i skolan.

• Madida
    IafiaE skrev 2013-10-17 00:13:44 följande:
    Jag fattar vad du menar, men tycker det är så svårt att veta var gränsen skall gå. Att hon vill ha kvar sidan är för oftast är det roliga och bra frågor.
    Får nog ta ett snack med henne imorgon..
    Tack du är klok du. Har du barn i samma ålder?
    Ja och det kan jag förstå. I den åldern vill man ju oftast ha det "alla andra har", vara där "alla andra är" o.s.v. Men ibland tror jag att man som förälder helt enkelt får komma ihåg att man är den vuxna och ta beslut som kanske gör ens barn skitförbannad till en början.
    Tycker absolut att du ska prata med henne imorgon. Har ni aldrig samtal tillsammans på BUP? Du, din dotter och en psykolog?

Vet du förresten om att BRIS har en föräldratelefon dit man kan ringa och få lite råd? Och BUP borde också erbjuda sånt.
    Nej, jag har inga barn     
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Madida
    IafiaE skrev 2013-10-17 00:15:25 följande:
    Men hur skall jag göra när det händer i skolan?
    När det gäller skolan måste du ha kontakt med rektorn. De har en skyldighet, enligt lag, att skydda barn mot mobbing.
  • IafiaE

Det visste jag inte att BRIS hade, bra att veta. Eller så letar jag upp dig här :)

Psykolog har tystnadsplikt så där är jag inte med. Men med läkaren på BUP är jag med varje gång.

• IafiaE
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-10-17 00:20:46 följande:

Mina barn får INTE ha ask och de förstår det själva pga de elaka kommentarerna. Deras syster har redan dött i självmord och vi vill minimera att fler dör i det. Dessa sidor är vägen in till extremt psykisk ohälsa.

De knäcker barnen totalt.

Fråga din dotter om hon mår bra av att ha ask eller kik där barnen chattar och också är otroligt elaka mot varandra. Och fråga henne varför hon har ask och vad hon kan göra åt att inte bli utsatt för detta. Hon måste komma på själv att hon måste avaktivera sig från dessa konton för att skydda sig själv. Men du jan försöka styra samtalet åt det hållet. För det enda sättet att bli kvitt det är att inte vara där inne.

Med hjälp. Beklagar verkligen din/ eran förlust.

Skall prata med henne, funderar om jag skall ta med hennes bästis i samtalet också, vad tror du?
  • Madida
    IafiaE skrev 2013-10-17 00:30:35 följande:
    Det visste jag inte att BRIS hade, bra att veta. Eller så letar jag upp dig här :)
    Psykolog har tystnadsplikt så där är jag inte med. Men med läkaren på BUP är jag med varje gång.
    Fast du kan önska att ha samtal alla tre tillsammans. Prata med din dotter om det.

Lite info:

BRIS Vuxentelefon - om barn

Mån-fre 11-13

Tel 077-150 5050

Föräldratelefonen

Mån-fre 10-14

Tel 020-85 20 00

Du ringer gratis*, anonymt och samtalet är

konfidentiellt. Hit kan vuxna vända sig och

tala med socionomer och psykologer med

lång erfarenhet av att arbeta med barn, ungdomar

och föräldrar/familjer.

Föräldratelefonen drivs av Svenska föreningen

för psykisk hälsa (Sfph) och finansieras

av Ester Bomans Stiftelse.

Rädda Barnens Föräldratelefon

Mån 12-21.30, Ti-fre 18-21

Lör-Sö 13-16

Tel 020-786 786

Du ringer gratis*, är anonym och får den tid

du behöver. Till Rädda Barnens Föräldratelefon

kan föräldrar ringa och tala med mammor

och pappor som lyssnar, delar med sig

och stödjer dig i ditt föräldraskap. Alla som

svarar är själva föräldrar och har fått en specialutbildning

av Rädda Barnen.

IafiaE skrev 2013-10-17 00:33:19 följande:
    Med hjälp. Beklagar verkligen din/ eran förlust.

Skall prata med henne, funderar om jag skall ta med hennes bästis i samtalet också, vad tror du?
    Ja jag tycker verkligen att ni ska prata om att det bästa är att inte gå in på sidan överhuvudtaget och sedan sprida att det är en mobbningsida där inga kompisar borde vara med i. Här i vår by har många barn i min sons klass gått ur efter vi började prata öppet om det.

Och det är just det. När barnen blir utsatta kan de lida i det tysta. Och då är det extremt svårt att veta att barnet mår dåligt. Vågar man prata öppet om det så kommer fler förstå vilken skit det är. Bryter man tystnaden blir det en dominoeffekt precis som det är en dominoeffekt av elakheter så länge alla är tysta.

• trollollol

Jag är 16 år, skär mig, har gjort ett försök till självmord och har en kontakt på BUP. Jag har Facebook, KIK, Instagram och Skype. Jag vet hur och vad jag ska göra för att undvika glåpord som din dotter utsätts för. 

Eftersom hon har gett dig tillåtelse att logga in på henne Facebook och ASK, så har hon med säkerhet en stor tillit för dig. Säg till henne att dessa medier skadar henne, och ta bort dom, med hennes vetskap. Jag själv ville ibland att min mamma skulle sluta lyssna på mina lögner om att jag mår bra och att jag klarar mig, trots all mobbning på internet, och faktiskt göra något åt saken, när jag var för sjuk för att tänka klart. 

Jag har Facebook, mest för att spela spel såsom Candy Cruch och Tetris, men jag publicerar aldrig något själv. Jag har Instagram för att kolla på bilder när jag har tråkigt, t. ex. när jag väntar på bussen eller på att lektionen ska börja, men jag publicerar aldrig något själv. Jag har KIK för att det är effektivare när man inte kan skicka sms. Jag har INTE ask, för även om jag tycker att det är hur roligt som helst att få frågor och svara på dom, så är jag rädd för exakt vilka frågor jag kommer få, med tanke på tonåringars sjuka uppfattning idag. Man får t. ex. en fråga om man har gjort det och det, svarar man nej, så ljuger man, svarar man ja, så är man dum i huvudet, svarar man inte alls så är personen i fråga för "feg" för att svara och antagligen stämmer detta rykte. 

Denna texten blev väldigt rörig, men my point is, säg till henne att du kommer ta bort hennes Facebook och ASK om det fortsätter, och förklara varför. Jag vet själv hur det är att vara 14 år, försökt ta sitt liv, skär sig och får stå ut med glåpord och mobbning var dag. det är det hemskaste som finns.

Några tips är också att uppmuntra henne till att hålla ut till gymnasiet. Oftast blir det mycket bättre då, då man får själv välja inriktning och skola, och träffa folk med gemensamma intressen. Alltså, uppmuntra henne till något.
    Bestäm också en tid/träff för något. Såsom att ni ska gå på bio den fredagen eller äta ute den lördagen, osv. Oftast håller en självdestruktiv person dessa tider och kommer till mötena. Bara man bestämmer en träff framöver. 

• Brumma
    Meei skrev 2013-10-16 23:43:36 följande:

För det första, vad är det för frågor hon stället för att få såna reaktioner? För det andra, är ju bara lämna sidan om man tycker det är mycket. Har aldrig förstått problemen med "internetmobbning", är ingen som tvingar en gå in på sidor där man blir illa behandlad. Till skillnad mot till exempel skolan där det kan bli problem om man blir mobbad och måste se dom varje dag. 

Blir så arg o ledsen bär jag läser kommentarer som din.. Nej det är inget "måste" att ha Facebook, KIK, ASK osv. Det är inget "måste" att ha en mailadress dit mobbare kan skicka mail. Det är inget "måste" att ha en mobiltelefon dit de kan skicka taskiga sms o mms... Det är heller inget måste att gå till ungdomsgården, hänga på stan, gå på discon osv. Du har alldeles rätt - det enda "måste" är ju skolan..

Enligt dig ska en mobbad person helt enkelt isolera sig från alla ställen o situationer där mobbningen uppstår (förutom i skolan då där man inte har ngt val). Men förövningar så är det lika bra att isolera sig? Vad du gör när du skriver en sådan kommentar är att lägga ansvaret på den mobbade o "fria" mobbarna... Du kan inte tänka dig att på den där sidan som några mobbar finns kanske även de enda vänner man har? Man kanske har ett behov som tonåring att passa in så man använder sig av dess sidor precis som man går till fritidsgården/disco osv.

Ska man hårddra ditt råd är det ju även inget måste att tex vara ute på skolgården under rasten om man blir mobbad? Varför utsätta sig för att vara på en plats där några är taskiga? Nej, då kan man ju lika gärna sitta ensam på en bänk, isolerad, där ingen ser en - för då blir man iallafall inte mobbad..

Du tycker säkert jag drog din kommentar för långt men det ÄR ungefär samma sak. Och det är INTE den mobbades ansvar att isolera sig för att slippa. Det är ALLTID ALLTID mobbarna som gör fel och det är DEM man behöver ta tag i!!!
  • Anynom101

Jag är 13 & hade ask sen i våras men stängde ner den nu på hösten för jag fick rätt äckliga frågor, alltså inget dumt utan det var annat och nej jag hade ingen utmanande bild eller något. Fb hade jag sen jag var 10 sen för något år sen tog jag bort det eftersom jag tröttnade på det & tycker det börjar bli lite ute nu.. har kik men där skickar jag bara med kompisar Jag tycker din dotter ska ta bort ask eftersom man inte ser vilka som skickar frågorna osv och hon kommer må mycket bättre när hon har fått det borttaget, det kan jag lova!

• Gnaget79

Ta tag i ungen och kräv namnet på idioten. Åk sedan till dennes hem sug tag i vederbörande, ge en örfil till fanskapet och berätta vad som kommer att hända om det sker en enda gång till. Om idioten kaxar tillbaks täpper du till truten på fanskapet med en knogmacka rakt över näsan eller valfri tandrad. Om du sedan blir anmäld får du ta detta då det är våran skyldighet att försvara våra barn oavkortat. Kommer jag göra iaf för mitt kommande barn om någon idiot skulle mobba eller trakassera mitt barn på något sätt. Gjorde exakt detta för min lillasyster för en 15år sedan och hon hörde inte av killen som det var i hennes fall någonsin igen.

Svar på tråden Min dotter på 14 bli utsatt för glåpord