• Omogen citron

Är jag hemsk som kastrerar honom?

För en månad sedan uppmärksammade jag en ny katt i området där jag bor. Han var sällskaplig och tydde sig mycket till mig, försökte smita in i porten då jag gick in och som jag förstår det senare tiggde mat. Efter ett tag började jag undra om han hade en ägare, jag satte på ett halsband med mitt nummer, två veckor gick men ingen hörde av sig, halsbandet var kvar.

Efter två veckor såg jag att han hade ett skadat öra. Då tog jag in honom och tog honom till veterinären. Han är inte chippad, öronmärkt eller kastrerad.

Nu har ett världskrig brutit ut hemma med mina katter, den här katten kissar överallt och jag orkar inte längre. Är jag en hemsk människa om jag åker till veterinären och kastrerar?

Naturligtvis letar jag fortfarande efter ägarna.

• Svar på tråden Är jag hemsk som kastrerar honom?
  • Zuzanne

Kastrera du. Om du hittar ägarna borde de vara tacksamma över att du tagit hand om katten så fint samt kastrerat den. En kastrerad katt lever inte lika farligt.

• taquine

Nej tvärtom ,du låter som en riktig djurvän. Hatten av

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Birmafröken

Kastrera! Det finns ingen anledning att hålla den här katten okastrerad, oavsett om den ursprungliga ägare hittas eller inte. Du gör alla inblandade, och inte minst hankatten själv, en stor tjänst genom att kastrera honom.

• Harvester

Om han går ut vore det super om du kan tänka dig att bekosta en kastering. Han har säkert redan tyvärr skapat en massa hemlösa katter med katthonor han hittat ute :/.. Så skönt att höra att det finns vettiga djurvänner där ute!

• lennartsdotter

Självklart ska du kastrera honom. Finns det en ägare som bryr sig blir hen bara tacksam. Glöm inte att anmäla katten som upphittad hos polisen, om någon ägare letar.

• puman0507
    Birmafröken skrev 2013-10-17 14:25:14 följande:

Kastrera! Det finns ingen anledning att hålla den här katten okastrerad, oavsett om den ursprungliga ägare hittas eller inte. Du gör alla inblandade, och inte minst hankatten själv, en stor tjänst genom att kastrera honom.

• Omogen citron

Tack för alla svar! Jag har bokat tid för kastrering och öronmärkning nu på måndag. Får hoppas att det hjälper.

• IceJossan

I samband med hans kastrering så tvättar du alla ytor med Piss-Off, ättika eller ytdesinfektion, samt sprayar Feliway där på efteråt. Då har du garderat dig!

• Omogen citron
    IceJossan skrev 2013-10-18 17:54:11 följande:
    I samband med hans kastrering så tvättar du alla ytor med Piss-Off, ättika eller ytdesinfektion, samt sprayar Feliway där på efteråt. Då har du garderat dig!

Tack för tipset!
  • ForReal

Du är bäst om du fixar detta! Fler som dig i världen tack :) Om en ägare någon gång skulle hittas så bör denna i så fall vara tacksam för att du gör allt detta. Fint att du tar din an honom Hjärta

• Omogen citron
    ForReal skrev 2013-10-19 07:50:05 följande:
    Du är bäst om du fixar detta! Fler som dig i världen tack :) Om en ägare någon gång skulle hittas så bör denna i så fall vara tacksam för att du gör allt detta. Fint att du tar din an honom 

Tack så jättemycket för dina uppmuntrande ord! Egentligen anser jag att alla katter som inte ingår i avel ska kastreras, särskilt huskatter då det redan finns för många, men jag var lite orolig för vad eventuell ägare skulle säga, det är ju inte min katt trots allt. Jag blir dock mer och mer säker på att ingen vill ha honom då ingen hör av sig.
Svar på tråden Är jag hemsk som kastrerar honom?