• Anonym (lägga sig i?)

Nu blev särbon sur

Sa nyss till min särbo att han måste se till att barnen (lågstadieåldern) borstar tänderna på mornarna, ingen av dom gör det, inte han själv heller. Jag tycker att det är äckligt att gå till skolan med "halva frukosten" mellan tänderna och tänderna kan ta skada också. Han tycker att det räcker att man borstar på kvällen... Han är inte speciellt noga med barnens hygien i övrigt heller, smutigt/tovigt hår, långa naglar mm. Kanske ska jag inte lägga mej i då han bara blir sur och tar illa upp men jag tycker synd om barnen f ö är det trevligare att kyssa någon som borstar tänderna än någon som luktar lik ur munnen. Varför är män så äckliga?

• Svar på tråden Nu blev särbon sur
  • Fru envis

min man är inte så äcklig.

• sextiotalist
    Grodprins skrev 2013-10-18 15:49:41 följande:
    Det heter inte särbo, det heter pojkvän. Och nu kommer någon klaga och säga, "löjligtbatt säga pojkvän när han inte är en pojke." Då säger jag, man ska inte tolka saker bokstavligt. Eller ni kanske översätter ice cream till isgrädde?
    OT
    Det heter visst särbo, det är numera lika etablerat som pojkvän, sambo eller liknande
    http://www.ne.se/rep/s%C3%A4rbo-den-nya-familjeformen

Både sambo och särbo är svenska ord och inte översatt .

Pojkvän det har man när man är liten och kanske inte riktigt stå på egna ben, har man ett eget hem och ett etablerat förhållande så kan man vara särbo   

• sextiotalist

Nu kan man väl inte generalisera, alla män är inte äckliga bara för att din särbo är det

• Labolina

Hmm. Tror inte din pojkvän är särskilt representativ för vare sig det manliga könet eller för pappor. Ursch är väl det enda jag kan säga om hans beteende. Och än värre är det för de stackars barnen.

• Anonym (Äckligt)
    Anonym (lägga sig i?) skrev 2013-10-18 15:45:18 följande:
    Sa nyss till min särbo att han måste se till att barnen (lågstadieåldern) borstar tänderna på mornarna, ingen av dom gör det, inte han själv heller. Jag tycker att det är äckligt att gå till skolan med "halva frukosten" mellan tänderna och tänderna kan ta skada också. Han tycker att det räcker att man borstar på kvällen... Han är inte speciellt noga med barnens hygien i övrigt heller, smutigt/tovigt hår, långa naglar mm. Kanske ska jag inte lägga mej i då han bara blir sur och tar illa upp men jag tycker synd om barnen f ö är det trevligare att kyssa någon som borstar tänderna än någon som luktar lik ur munnen. Varför är män så äckliga?
    Tack och lov, jag är inte ensam alltså att ha en sådan sambo?! Jag trodde han bara var unikt knepig Flört

Min sambo är preciiiis likadan, han har inga som helst rutiner med sin son och har aldrig haft. Sonen har enorma problem med att duscha och borsta tänderna jag vet inte hur länge vi fick krångla på kvällarna för att han skulle borsta tänderna.... Sambon har aldrig engagerat sig om jag inte sa till så skulle ungen aldrig duscha annat än på gymnastiken i skolan. Dessutom när man väl säger att ikväll ska du duscha så blir det alltid en fråga om varför, precis som om man MÅSTE ha tränat eller något annat för att duscha, inte att det handlar om hygien... När vi är på semester exempelvis så tror han att bara för att man badat hela dagen så behöver man inte duscha ( i skitigt havsvatten och ännu skitigare pool...)
    Han kan gå till uteduschen vid poolen exempelvis och blöta sig och på allvar tro att han ska slippa duscha??? Sedan sätter han sig i solstolen och svettas och struntar i att bada i poolen för att slippa att duscha, helt befängt. När man då säger att "men du måste ju duscha på riktigt och tvätta håret" så suckar han men ååååh då kan jag ju lika gärna bada om jag måste duscha i alla fall???Han hade alltså tänkt sitta och ha tråkigt i solstolen hela dagen och gått miste om en massa kul BARA för den jävla duschens skull!!!
    Allvarligt talat, hallå eller?!

På morgonen borstar han ALDRIG tänderna  om inte det är lov eller semester med mina barn här också som borstar tänderna och jag håller koll...

Sambon borstar inte heller tänderna på morgonen om han inte ätit frukost (?)  jag frågade en gång när jag blev irriterad att va fan borstar inte du tänderna på morgonen??? Svaret blir, nej jag har ju inte ätit nåt sedan jag åt sist och jag borstade ju igår kväll...
    Ibland undrar man om polletten inte fallit ända ner Skrikandes

• Grodprins
    sextiotalist skrev 2013-10-18 17:44:15 följande:
    Pojkvän det har man när man är liten
    Vilken bullshit. Man säger visst pojkvän när man är vuxen.
  • sextiotalist
    Grodprins skrev 2013-10-18 19:30:32 följande:
    Vilken bullshit. Man säger visst pojkvän när man är vuxen.
    Nej, jag tror ingen av mina vänner säger pojkvän, särbo, partner, karl eller man, men pojkvän säger man inte. Jag tror inte jag har hört någon kalla sin partner för pojkvän sedan de börjat närma sig 30 (och då är jag lastgammal, 50+).

Nu tror jag faktiskt alla jag känner som har en relation som är etablerad och de inte bor ihop kallar honom för särbo (och den yngsta är inte ens 30)  

• Isbit

handlade den här tråden verkligen om man säger särbo eller inte????

• Grodprins
    sextiotalist skrev 2013-10-18 19:35:44 följande:
    Nej, jag tror ingen av mina vänner säger pojkvän, särbo, partner, karl eller man, men pojkvän säger man inte. Jag tror inte jag har hört någon kalla sin partner för pojkvän sedan de börjat närma sig 30 (och då är jag lastgammal, 50+).

Nu tror jag faktiskt alla jag känner som har en relation som är etablerad och de inte bor ihop kallar honom för särbo (och den yngsta är inte ens 30)  

Man säger visst pojkvän. Löjligt att det svenska folket är så besatt av samboskap. Sverige är det land som har flest sammanboende par som inte är gifta.
  • sextiotalist
    Grodprins skrev 2013-10-18 19:39:33 följande:
    Man säger visst pojkvän. Löjligt att det svenska folket är så besatt av samboskap. Sverige är det land som har flest sammanboende par som inte är gifta.
    Och vad har det med att göra att man har en särbo

Vad är det för fel att vara sambo

• Anonym (lägga sig i?)

Grodprins, denna tråd handlar inte om huruvida man säger särbo eller pojkvän. Båda är okey för mej men jag kommer att fortsätta säga särbo för att JAG tycker att det låter bättre. Jag hade pojkvän när jag var tonåring, nu som 40+ så känns det barnsligt att säga pojkvän, karln är över 40!! Varochen får kalla sin partner vad den vill men tråden handlade inte om detta "stora" problem som det verkar vara för dej!

Självklart generaliserade jag och det var enbart för att "sticka ut lite". Jag vet att alla män är olika. Jag har haft män innan och de har inte vart på samma sätt.

Till "äckligt", skönt att man inte är ensam! Jag upptäckte ju inte dessa sidor hos mannen förrän en bra bit in i relationen och han har förstås många andra bra sidor men detta stör mej väldigt mycket. Det är jobbigt att man har så olika syn på barn och barnuppfostran samt att jag oroar mej för barnen. Min särbo borstar inte sina tänder även om han äter frukost, han går inte heller till tandläkaren. JAg är kanske överdrivet noga och borstar säkert tre ggr/ dag och går årligen till tandläkaren. Han har inte direkt dålig hygien i övrigt (mer än ett smutsigt hem, vilket jag också har väldigt svårt för). Hans barn duschar eller badar inte speciellt ofta, det kan gå 4-5 dagar och när dom gör det så får dom sköta det helt själva. Det resulterar i att dom leker i vattnet och blöter håret men dom använder aldrig schampo eller tvål. Jag tycker att man måste hjälpa en 6-7 åring med hårtvätt (långt hår)- Problemet är att det är svårt att se på men även svårt att säga till då han tar illa upp, det är mitt dilemma. Men jag vill ju samtidigt inte att barnen ska bli retade i skolan. Jag är glad att vi inte bor ihop, det skulle aldrig fungera och pga detta så känns det ibland som om jag kanske borde avsluta förhållandet och hitta någon som är mer lik mej.

• Ess

Låt honom ta illa upp, gång på gång tills han fattar att det kommer att gå ut över barnet om han inte gör något.

• Anonym (ullis)

Att missköta sina barns hygien (såväl kropp som tänder) är tecken på omsorgssvikt - dvs att barnet kan fara illa i sin hemmiljö. Att barnen far illa i sin hemmiljö behöver inte "bara" inbegripa psykiskt, fysiskt eller sexuellt våld, att inte tillgodose barnets basala behov av hygien är också en form av omsorgssvikt även om man inte avser att behandla barnet illa. Tecken på omsorgssvikt kan även vara tecken på betydligt värre problematik i barnets hemmiljö. Man kan behöva både utbildning och stöd i sitt föräldraskap för att komma till rätta med problematiken. Kommer man inte tillrätta med problemet trots att man fått utbildning och stöd så kan man betraktas som olämplig som förälder och därmed är hemmiljön olämplig för barnet.

Om tex tandvårdspersonal upplever att barnet om och om igen kommer på besök med smutsiga tänder o uppenbart dålig munhygien trots munhygien-information/instruktioner (ibland kan barns bristfälliga munhygien bero på ren okunskap, förändringen är omedelbar i de flesta fall där föräldrarna fått utbildning och förstår varför barnets tänder SKA borstas morgon och kväll), smutsig kropp med tovigt hår osv så är tandvårdspersonalen skyldig att anmäla det till socialtjänsten. Man behöver inte bevisa sin misstanke, det räcker med att misstanken om att barnet far illa uppstår för att tandvårdspersonal enligt lag är SKYLDIG att anmäla misstanken om att barnet far illa i sin hemmiljö till Socialtjänsten. För det ÄR ett missförhållande att inte kunna tillgodose barnets behov av hygien. Man utsätter även barnet för hälsofara genom att inte ta hand om barnets hygien. Mjölktänder är mkt känsliga mot karies (hål i tänderna), barn som inte får sina tänder borstade kan snabbt få hål i tänderna (mjölktänder är så pass känsliga att väldigt många barn som faktiskt får sina tänder borstade ändå får hål, förstår ni då hur mkt hål ett barn som inte får den omsorgen kan ha? Hål i tänderna kan leda till tandvärk hos barnet vilket påverkar även övrig hälsa då barnet kanske inte klarar av att äta pga smärtan utöver obehaget att ha ont). Läs mer om tandvårdspersonalens skyldighet att anmäla mnisstänkta missförhållanden här:  http://tandlakarforbundet.se/Global/Bibliotek/14071@barn_som_far_illa_utskriftsversion.pdf

Ts- behöver din särbo utbildning och stöd i sitt föräldraskap? I dagsläget tar han inte hand om sitt barn på ett lämpligt sätt, han utsätter faktiskt sitt barn för en reell hälsofara. Han kan vara hur snäll som helst och inte mena någonting som helst illa, resultatet är dock fortfarande att barnet far illa av sin pappas omsorgssvikt. Pappan vill säkerligen inte sitt barn någonting ont och borde därför vara MKT benägen att förändra sig i sitt föräldraskap så snart han blir uppmärksammad om att han utsätter sitt barn för hälsofara. 

• Anonym (lägga sig i?)

Pappan vet mkt väl vad tandvården sägen men HAN tycker ändå att det är onödigt att borsta så ofta! Det ena barnet hade så många hål att föräldrarna blev anmälda till soc av tandvården. Pappan skyllde på mamman att barnen inte borsta tänderna alls där och åt mkt godis. Efter samtal på soc så avskrevs det hela. Barnen bor inte längre hos mamman då hon flyttat till ny pojkvän och avsagt sej vårdnaden.

• Eterisk
    Anonym (lägga sig i?) skrev 2013-10-20 15:37:06 följande:
    Pappan vet mkt väl vad tandvården sägen men HAN tycker ändå att det är onödigt att borsta så ofta! Det ena barnet hade så många hål att föräldrarna blev anmälda till soc av tandvården. Pappan skyllde på mamman att barnen inte borsta tänderna alls där och åt mkt godis. Efter samtal på soc så avskrevs det hela. Barnen bor inte längre hos mamman då hon flyttat till ny pojkvän och avsagt sej vårdnaden.
    Så ingen av föräldrarna är som de ska i huvudet? Men din sambo är inte fullt lika konstig som barnens mamma? Hur kommer det sig att du valde att beblanda dig med den där människan? Men tur för ungarna kanske...
  • Anonym (ullis)
    Anonym (lägga sig i?) skrev 2013-10-20 15:37:06 följande:
    Varför gör du inte en orosanmälan i och med att du VET att barnen far illa? Det finns dessutom vad som verkar vara en lång historia av olämpligt föräldraskap i bakgrunden både från fadern och moderns sida. 

Det är svårt, men är fadern olämplig som förälder och ger blanka fasen i sitt barns hälsa på det sätt han gör i dagsläget så bör han kanske inte ha hand om barnen överhuvudtaget?<eller åtminstone ta emot hjälp från socialtjänsten med att hantera sitt bristande föräldraskap. Man kan inte bara hitta på "näe man jag håller inte med om att det är viktigt att borsta tänderna trots att barnen har grava munhälsoproblem och tandläkare som är experter inom området har påtalat det för mig och även anmält mig till socialtjänsten på grund av mitt olämpliga föräldraskap - en knipa som jag löste genom att ljuga o skylla på mamman" (hade han verkligen tyckt det var helt korrekt att missköta sina barns hälsa/tänder så hade han väl inte haft någon anledning att ljuga om det för soc, då borde han ha stått för sin åsikt och därmed erkänt för socialtjänsten att han faktiskt på riktigt tycker det är onödigt att borsta sina barns tänder eller se till att de har en okej personlig hygien).

en lat och oengagerad förälder som ger sina barn men för livet...? Varför anmäler du inte? Det kan sätta dig i en knipa, men du kan vara anonym. Pappan ifråga vill inte förändras. Han vill inte ta bättre hand om sina barn än så här. Älskar man inte sina barn mer än man -trots att man fått information från tandvården och därmed borde veta bättre - ändå fortsätter utsätta dem för reella hälsorisker så är man definitivt en dålig förälder. Socialtjänsten kan hjälpa till bara de får vetskap om vad som pågår.
  • Anonym (lägga sig i?)

Jag tror inte på att soc skulle ta barnen ifrån pappan endast pga detta (då hade dom väl redan gjort det?). Pappan fungerar i övrigt, kommer alltid på alla möten i skolan och engagerar sig. Barnen känner sig trygga hos honom och har dessutom nyss "förlorat" sin mamma. Hur skulle barnen må om deras trygghet, pappan, också försvann. Tandvården lär ju följa upp detta för att se att barnets tandhälsa förbättras. Skolpersonalen har bara gott att säga om pappan men visst är barnen kanske inte alltid helt nyduschade och fräscha. JAg skulle aldrig kunna anmäla en sådan här sak inte när  jag ser att barnen mår bra hos sin far. Om de inte såg ut att må bra skulle jag självklart göra en orosanmälan så det är inte det att jag inte vågar och jag vet hur det går till. Glada, trygga barn - rätt eller fel att anmäla bara för att han har en annan syn på hygien än mej? Nej....

Svar på tråden Nu blev särbon sur