• SweetJune

Ni som bor i hus och sover på ovanvåning men är ofta på nedanvåningen se hit!

Hej! Vi väntar första barnet och vet inte vad vi ska inhandla/hur möblera. Det är så att vi sover på ovanvåningen och där har vi badrummet, men vi är oftast på nedanvåningen. Vi kommer vara där uppe när vi ska sova men annars kommer vi vara där nere, i kök och vardagsrum. Där nere har vi endast en liten gästoalett. Ska vi ha två sängar och två skötbord? Hur har ni gjort? Var låg/sov er baby när ni befann er på nedanvåningen? Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ni som bor i hus och sover på ovanvåning men är ofta på nedanvåningen se hit!
  • k girl

Jag är jätteglad åt vårt skötbord just för ergonomin. Det handlar ju inte om att ryggen är för svag utan att upprepade, ensidiga rörelser och kanske med ryggen i ytterläge inte är speciellt bra i längden. Dessutom är det bra att stå ju!

Vi slutade att använda skötbord när äldsta var runt två och inte ville längre. Jag var gravid med foglossning och hade ett h-vete med att ta mig upp och ner på golvet. Lillasyster gillar skötbordet, men vi byter bara morgon- och bajsblöjor där. När hon var ny valde vi att ha det på nedervåningen, då hann hon piggna till för amning (hon var prematur, fick väckas var tredje/fjärde timme).

• k girl

Jag vet inte... Jag tycker det är lite dumt att resonera "jag är ung och frisk så varför ska jag tänka på ergonomi?". Att göra saker som är obra för ryggen är ju nedbrytande. Man BÖR tänka på hur man belastar sin rygg såklart, även om man inte har problem.

Och givetvis gör var och en som de vill, det är inget måste att ha skötbord, men att raljera över hur svaga ryggar folk måste ha när de tänker ergonomiskt känns ju minst sagt onödigt.

• asatantrosa

Skogsvitter: det är tämligen vanligt, hur ont man har av det varierar mycket beroende på var det sitter och inflammationsgrad. Jag menade mer att varför utsätta ryggen för en massa sittande och böjande många gånger per dag under flera år (om man får flera barn) som är det sämsta för ryggen när man kan ha ett skötbord som är mer ergonomiskt? jag som känner flera personer oberoende av varandra i olika åldrar med kroniska ryggproblem och ser hur jobbigt det är tycker det är viktigt.
    Tycker inte att det är ett hållbart resonemang att det är bättre utan skötbord och att folk är svaga och gnälliga för att de är rädda om sina ryggar. Funkar det bäst för dig och du har en jättestark rygg med diskar som en 20-åring så är det ju bra men du verkar vara en minoritet här.
    Och därför uppmanar jag alla här att vara snälla mot era ryggar! Variera er ställning mellan att ligga, sitta, stå och gå så mycket som möjligt under dagen. Undvik att sitta för länge och att böja ryggen, det är det som skapar högst tryck i diskarna. Ursäkta om det blev lite of topic.

• En blå giraff

Vi hade en hård lift till barnvagnen, en sån med bärhandtag på. Denna använde vi som säng åt bebisen första halvåret. Han låg alltid och sov i den på golvet och vi var i samma rum. Suveränt tycker jag. Vi har inte haft spjälsäng alls till våra barn de första månaderna. På natten sov de i vår säng, ofta i babyliften också som jag ställde mellan oss. 

• En blå giraff

Skötbord förresten, det behöver man egentligen inget alls. Går lika bra att ta en vanlig frottéhandduk och lägga på en soffa/säng/golvet och sen byta på barnet där. Eller en mjuk skötbädd som man kan lägga vart man vill.

• Alexi
    skogsvitter skrev 2013-10-19 18:34:14 följande:
    Nu har ju iofs inte vi använt blöja i flera år och jag tycker att det är dumt att ställa in sig på det när de flesta inte alls behöver ha blöja så länge. Jag pratar inte heller om att välja bort, jag pratar om hur svaga ryggar så många plötsligt fick, det låter inte normalt utan tvärtom oroväckande.

Jag använder "flera år" när det är minst två år och i min värld så använder alla jag känner blöjor i minst två år, ofta även tre år. Så ni som slutar runt ett år med blöjor är helt klart i minoritet och att då tycka folk är konstiga för att de räknar med skötbordsanvändning längre än er är rätt begränsat.
  • En blå giraff

Mitt bästa tips inför första barnet är att man ska vänta med att fixa och köpa så mycket. Bättre att bara ordna det allra nödvändigaste och sen se hur man tycker det fungerar och vad man vill ha. Vi ordnade med spjälsäng som sedan bara stod i vägen och samlade damm. 

• Thema

Fördelen med skötbordet är att lillan inte kan snurra runt och krypa iväg.

• En blå giraff
    Thema skrev 2013-10-19 20:25:12 följande:
    Hur menar du nu?
  • HASP

Vår bebis har sovit i soffan eller babynest på nedre våningen på dagarna när hon varit nyfödd. Nu är hon 8 mån och får sova uppe i sin säng med babyvakten på eller ibland ute i vagnen.

Vi har skötbordet nere, byter inte ofta blöja på natten ändå!

• kevlarsjäl1

Med första barnet bytte vi alltid på skötbordet som står uppe. Hon bajsade jämt, så det blev mycket spring men hon behövde mycket salvor osv så det var skönt att ha allt samlat på ett ställe. Nu har vi fått en till, och nu använder vi oftast en skötbädd som tillhör skötväskan och byter där vi är (oftast på nedervåningen). Blir så bökigt att få med sig bebis plus storasyster uppför trappan varje gång. Mitt tips är att känna av vad som är mest praktiskt när bebisen väl har kommit.

• cloudberry79
    Thema skrev 2013-10-19 20:25:12 följande:
    Eh, vad menar du, klart de kan! Att resonera sådär är jättefarligt, det är därför bebisar ramlar och slår sig halvt fördärvade från skötbord. Vill det sig illa så dör de av skadorna, har man tur så blir det bara mindre blessyrer. Så fort de blir rörliga är det bättre att byta på golvet.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Thema

Jag menar att på skötbordet ligger hon stilla men när man byter på golvet är det en kamp eftersom hon vill snurra runt o krypa iväg.

• lillahallonets

Vi bor likadant och har nu en tremånaders bebis. Vi har ett skötbord nere, snigel från Ikea. Billigt och tar lite plats. Står utanför lilla toaletten och märks knappt. Piffade till det med vitfärga och korgar undertill.
    På dagarna sover ofta bebis i sitt babynest eller i babysittern. Den går att välja om den ska vara i sitt-eller liggläge och tar lite plats. På nätterna sover han i spjälsäng brevid oss. Tycker det känns onödigt med två sängar, dom små kan somna lite var stans :)
    På toaletten uppe har vi ett likadant skötbord som nere. Dock används det nästan aldrig då vi inte behöver byta på nätterna, bebis sover hela natten.

• älskarlivet81

Vi har skötbord där uppe och orkar vi inte gå upp under dagen när det är dags för blöjbyte så byter vi på golvet där nere.

På dagen sover bebis antingen i sängen där uppe eller i vagnen (och då oftast utomhus).

• skogsvitter
    k girl skrev 2013-10-19 19:50:20 följande:
    Jag vet inte... Jag tycker det är lite dumt att resonera "jag är ung och frisk så varför ska jag tänka på ergonomi?". Att göra saker som är obra för ryggen är ju nedbrytande. Man BÖR tänka på hur man belastar sin rygg såklart, även om man inte har problem.

Och givetvis gör var och en som de vill, det är inget måste att ha skötbord, men att raljera över hur svaga ryggar folk måste ha när de tänker ergonomiskt känns ju minst sagt onödigt.
    Vem har tänkt så?
  • YokohamaNr2

Vi bytte på golv eller soffa med en sådan uppblåsbar skötbedd från IKEA, och vi använde oftast våtservetter. Barnet sov oftast middag på nedervåningen i soffa eller i vagnen.

Svar på tråden Ni som bor i hus och sover på ovanvåning men är ofta på nedanvåningen se hit!