• elinvd

Jag vill se din barnvagn! *BILDER*

Märke, årsmodell eller färg spelar ingen roll.
    Jag vill se alla vagnar.

Berätta gärna vilket märke, årsmodell och om ni är nöjda eller inte,  

Bella 19/3 2012
  • Svar på tråden Jag vill se din barnvagn! *BILDER*
  • Lindsey Egot the only one
    lövet2 skrev 2013-10-18 23:35:57 följande:
    Så där! Nu har jag sett True Blood färdigt, så nu har jag tid! smile5.gif

En Brio liggvagn årgång -96. Har hållit för 6 barn och används numera till lille barnbarnet när han hälsar på.

Emmaljunga -84. Har använts till 8 barn och håller än. Numera används den till besökande småbarn.
    Tänk vilken kvalité det var förr.
  • Lillsudd

Emmaljunga från slutet av 40-talet (användes dock som vagga, inte som barnvagn)

Brio Noblesse 1984

Streng från 1966/68

Finns ytterligare en Brio Triumf 1991 hos mormor och en Emmaljunga Grete 1985 - men saknade bilder som fungerar för att visa dem
  • Lillsudd

Glömde ju sulkyn En omklädd Emmaljunga Dennis från början av 90-talet.

Kom på att vi faktiskt har en modern vagn (vi har haft en bugga också - men retrofierades igen snabbt ) också - en Maclaren Techno XT som är väldigt älskad.
  • Lillsudd
    lövet2 skrev 2013-10-18 23:35:57 följande:
    Så där! Nu har jag sett True Blood färdigt, så nu har jag tid!

En Brio liggvagn årgång -96. Har hållit för 6 barn och används numera till lille barnbarnet när han hälsar på.

Emmaljunga -84. Har använts till 8 barn och håller än. Numera används den till besökande småbarn.
    Fina vagnar Helt i min smak. 84:an heter fö Grete. Och helt oombett får du ett tips om du vill få den ännu mer i originalutförande. I volangen på suffletten finns ett resårband. Det slappar till sig efter några år (och 30 får nog räknas som några ) men om man sprättar ett par stygn i ena änden kan man få tag i det och dra åt volangen - sedan näster man fast den "nya änden" när man syr ihop volangen igen.
  • lövet2
    Lillsudd skrev 2013-10-19 01:33:26 följande:
    Fina vagnar Helt i min smak. 84:an heter fö Grete. Och helt oombett får du ett tips om du vill få den ännu mer i originalutförande. I volangen på suffletten finns ett resårband. Det slappar till sig efter några år (och 30 får nog räknas som några ) men om man sprättar ett par stygn i ena änden kan man få tag i det och dra åt volangen - sedan näster man fast den "nya änden" när man syr ihop volangen igen.
    Tack för det tipset! Jag ska framföra det till någon som är mer händig än jag, så kanske vi kan fräscha upp vagnen litegrand!
  • Mimmi85

Ni med retrovagnar: är det för ni tycker dom är snyggare än mordernare vagnar eller är de bättre på andra sätt? Det jag saknar är att kunna ändra höjd på handtaget.

• lövet2
    Mimmi85 skrev 2013-10-19 07:49:07 följande:
    Ni med retrovagnar: är det för ni tycker dom är snyggare än mordernare vagnar eller är de bättre på andra sätt? Det jag saknar är att kunna ändra höjd på handtaget.
    Vi fick vårt första barn på 80-talet, och då köpte vi en ligg- och en sittvagn. Kvaliteten var kanonbra, så vi har aldrig sett någon anledning att köpa en ny. Jag tycker nog också att de vagnarna är bättre på alla sätt utom när de ska transporteras i bil. Våra barn har kunnat ligga bekvämt i liggvagnen upp till runt 1 år, och sittvagnen har hållit i ur och skur. Ena dottern fick barnreumatism vid 4 års ålder, och vi kunde skjutsa henne i sittvagnen tills hon var 6 år. Vi hade t o m fram den när yngste sonen bröt benet vid 7 år.
  • Lillsudd
    Mimmi85 skrev 2013-10-19 07:49:07 följande:
    Det var faktiskt funktionen som var avgörande för mig. Jag måste dra vagnen upp för en halvtrappa och har gamla spårvagnar där jag bor - så för att kunna få upp vagnen själv (det finns ju inte alltid någon som hjälper till) behövdes en vagn som klarade det. Då förlorar man det höj- och sänkbara handtaget; det går liksom inte att lita på. Plus att chassikonstruktionen i metall står emot sånt (och när det begav sig gav barnvagnsföretagen ut skrifter om tex att dra barnvagn i trappa så de är verkligen tänkta så). Jag har inte bil och behöver därför inte ha en vagn som blir pytteliten ihopfälld - men måste i gengäld veckohandla med barnvagn så jag behöver en vagn som klarar mycket tyngd och flera kassar i varukorgen. Liggvagnen var dessutom smidig på så sätt att jag kunde ställa kattburen under vilket är väldigt praktiskt när vi tar tåget till mormor. Det är också skälet till att vi valt att ha den ännu äldre sittvagnen - den kan vi också ställa katterna under. Tyvärr har mitt barn blivit en klättrare så vi använder just nu en likadan Grete som lövet har. Den är väldigt låg så den är inte lika bra för sånt - men barnet kan klättra i och ur själv iom att den inte har bumper. Nackdelen är att hon gärna hoppar av i farten också så jag har henne i sele när det är absolut olämpligt med rymningar. Retron är smalare än många nya vagnar (hjulen går kant i kant med korgen) så den är rätt bra när man behöver ställa flera i bredd. Nackdelen är att eftersom inte handtaget går att fälla blir den ibland för lång för trånga utrymmen.

Vi har haft en Gracosulky för babyskyddet när hon var mindre, som vi hade med oss om vi skulle iväg med bil; den fällde ju bättre så att säga. Nu när hon är större har vi en Maclarensulky med på såna utflykter; eller retrosulkuyn som är väldigt stabil (och klarar trappor bra) och blir liten fälld men inte riktigt lika liten. Sydde en väska som står i varukorgen så att det inte blir svårt att handla med den heller (den har ju hemskt liten korg - men står kassen i korgen får man inte samma tipptendenser som om man hängde en kasse på krokarna)

Summan är väl att retrovagn passar mitt vardagsliv bra, och valet av vagn beror på vilket liv man har. Som billös sta'bo är den bra och lätt att röra sig med. Sedan är det förstås ett plus att den fungerar bra i snö också men det ser jag inte så mycket av. Här har vi gul snö.

• Frida Li

Lillsudd. Det är exakt en sådan vagn jag fått tag på! Försöker nu klä om den. Velade fram o tillbaka om jag skulle klippa av de gamla tyget, o det gjorde jag. Leta gärna upp min tråd " klä om en gammal..," inne på forumet barnvagnar

• MissEofc

Hade ingen direkt bra bild, men här är våran nya skönhet!

En babyjogger city versa GT och jag är helnöjd! Dottern med :)

• elinvd

Kul att se alla vagnar. Ska själv lägga ut bild på mina när jag hamnat vid en dator nästa gång. :)

• Mimmi85

Hur funkar den på vintern när det är snö?

MissEofc skrev 2013-10-21 16:19:58 följande:
    Hade ingen direkt bra bild, men här är våran nya skönhet!

En babyjogger city versa GT och jag är helnöjd! Dottern med :)

• MissEofc

Mimmi85; det vet jag inte än, vintern har inte kommit hit än ;) men hade en liknande innan den här och den funkade perfekt! Så länge hjulen inte är jättesmå och dom går att låsa så går det som en dans :)
    Tror den här kommer vara bättre än den förra eftersom den här är mer gjord för terräng och snö

• elinvd
    Lillsudd skrev 2013-10-19 01:28:53 följande:

Glömde ju sulkyn En omklädd Emmaljunga Dennis från början av 90-talet.

Kom på att vi faktiskt har en modern vagn (vi har haft en bugga också - men retrofierades igen snabbt ) också - en Maclaren Techno XT som är väldigt älskad.
    Riktigt fräckt mönster och färg måste jag säga.
    Bella 19/3 2012 <3
  • elinvd

Brio Sing var den första vagnen vi hade. Tyckte den va bra, lätt och smidig att köra, stor varukorg. Men dock tyckte jag att den kändes väldigt plastig. Den va väldigt bred mellan bakhjulen så det va svårt att komma fram på vissa ställen. Och så föredrar jag vanlig sittdel med fullt liggläge framför ergonomisk sittdel.

Och så har vi haft en Carena Easy. Bra som resevagn, men annars var den ingen höjdare. Liten varukorg, svår att styra, funkar absolut inte att köra den med bara en hand. Plus för mugghållaren på styret i alla fall.

Och nu har vi en Emmaljunga Nitro City. Den är jag jättenöjd med. Lätt att köra, relativt stor varukorg (dock lite svår att komma åt), dottern sitter bekvämt, vändbart styre. Det enda jag kan tycka är lite negativt med den vagnen är att det känns som att dottern sitter väldigt långt ner. 

Bella 19/3 2012 <3
Svar på tråden Jag vill se din barnvagn! *BILDER*