• Xadime

2-åring vaknar tidigt

Jag har en pojke som nyss fyllt 2. Han vaknar väldigt tidigt nuförtiden, typ 5-5:45. I somras var första gångerna han inte sov på dagen några ggr under semestern. Orkade med dagen men inte mer än 1-2 dagar i rad. Men började vakna tidigt slutet av sommaren. Sen när han började på dagis blev det 6-6:30 (jättebra vardagstid så det känns ok även på helgen) ett tag och fick sova hur länge han ville på dagis, oftast blev det 1:45-2 h. Sen började groteskt tidiga morgnar, typ 4:45 :(( Då drog vi ner till 1:30, vilket gjorde han jättetrött och grinig i 3 dagar och sen sov han till 6:30! I fem dagar typ, sen 5:30 igen... Igår sov han 1 h på dagen, vaknade själv trots vaknade 5:45, somnade 19:15 på kvällen och vaknar 5:15 idag :( han var pigg och glad hela dagen igår. En dag denna vecka var vi hemma och då vägrade han sova på dagen, vaken 5:45-18:30, sov då 11 h och behövde absolut sova nästa dag ock slocknade direkt.

Oj långt det blev, tips på att sova längre på morgonen? Somnar själv på kvällen på 1-15 min i eget rum. Vaknar inte på nätterna. Dra ner dagsömnen mer? Känns som att det inte blivit så lyckat hittills men... Kanske ändå sover för mycket på dagen. Sluta sova helt känns inte aktuellt, speciellt inte på dagis.

• Svar på tråden 2-åring vaknar tidigt
  • Eleonor01

Min pojke har alltid somnar vid sju å vaknat vid fem på morgonen. Förstår inte ditt problem. Han sover ju?!?! Ni föräldrar får väl turas om att gå upp om det är så jobbigt

• Rosa Fluff

Jag måste hålla med ovanstående. Va glada att han sover på natten och turas om på morgonen om ni är trötta. Min 17 månaders vaknar mellan 04.30-05.00 varje morgon. Men istället för att sova om nätterna vaknar han upp till 10 ggr varje natt. Så för mig har ni ett lyx problem. ; )

• Niju

Hur funkar det om han somnar lite senare på kvällen istället?

• augustisten

Vissa barn är nog morgonpigga helt enkelt.

Min tvååring är som din ungefär - vaknade 5.20 idag, söndag men sover till 6.30 ibland - och jag tycker det är jättelyxigt För hennes storebror vaknade oftast vid 4.30 i samma ålder och sov inte en enda morgon längre än till 5.30 innan han var fyra år. Vi provade ALLT. Han är sju nu och vaknar fortfarande innan sex för det mesta.

Så mitt tips är att inte lägga för mycket energi på att ändra utan få det att fungera i stället. Ta en morgon var på helgen (om ni är två), slumra i soffan medan han ser på TV, förbered något enkelt att äta i soffan, lägg fram några leksaker osv.

• Mercurialis

Mina barn har alltid varit morgonpigga. Länge har jag räknat det som sovmorgon om de sover längre än till klockan sex. Det är först det senaste året som äldsta barnet, nu sex år, har börjat sova till halv sju-sju. När han var två år började han vakna klockan fyra men det "gick över" efter ett par månader.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Xadime

Jag ska absolut inte klaga, väldigt glad att han sover hela nätter. Jag tänkte bara om andra haft liknande att barnet vaknat tidigare och tidigare och om man gjort nåt som blivit till lite längre morgnar... Annars är det bara låta det va som det är :) Vi tar varsin helgmorgon så vi får en sovmorgon. Även på veckan turas vi om att kliva upp 5 eller sova till 6:30.

När vi provat senare läggning har det inte lyckats utan snarare vaknat ännu tidigare.

Ingen som tror på kortare dagsömn alt att låta han sova mycket på dagen och inte korta den för han sover ändå inte längre? Ibland är han trött men inte så han inte orkar med sig vad vi märkt. Jag tycker det är väldigt lite sömn för en tvååring att sova 10-10,5 h på natten och 1 h på dagen men det kanske är alldeles "normalt"?

• Natulcien

Klart ni kan prova att korta dagsömnen och lägga senare. Det skadar ju inte att prova.
    Men vissa barn är morgonpigga, helt enkelt. Min systerson vaknade runt kl.5 ända från bebistiden fram tills han var runt 4 år. Då vaknade han runt 6 istället. Nu är han 6 år och sover oftast till kl.7.
    Er son sover ju ändå väldigt bra om han sover 10-11 timmar utan att vakna på natten.

• Bollen2

Tycker du ska va nöjd om han inte vaknar på nätterna :) Många barn är morgonpigga. Min pojk är 2,5år. Han slutade sova på dagen när han var runt två år. Han brukar vakna för dagen oftast kring 04:45-05:45. Det är ju inte så skoj men det jobbiga är att han brukar vakna & gråta, skrika ibland många ggr på kvällarna o nätterna.. Har även en morgonpigg bebis här hemma Gå upp o mys lite i soffan o se en film.. Kan vara lire mysigt fast det e tiidigt på morgonen.. Om ni lägger er vid typ3021- 22:00 får ni ganska många timmars sömn ändå :)

• Tuss 1

Min snart två-åring somnar 19:30 och vaknar 7. Sover 1,5-2 tim på dagen. Ca en gång varannan vecka vaknar han vid fyra-fem tiden men somnar om efter en timme.

Om du inte tar upp barnet vad händer då?

• cosinus

Att lägga senare behöver inte funka samma natt eller ens natten därpå men det brukar oftast funka att justera lite om man är envis.

Har 2 morgonpigga barn och 2 tröttisar på morgonen. De morgonpigga har gått att putta lite frammåt genom att konsekvent lägga senare under en längre tid (minst 2 veckor). Inte så att de sovit länge men kanske då 06:30 ist för 5:30.

Vår 3a är morgonpigg och när vi skulle ställa om hans rutiner för att ta bort dagsömnen tog det precis hela jul-lovet (nästan 3 veckor) innan han började kompensera och sova längre på morgonen. Vilket han behövde för att fixa att skippa dagsömnen.

De som är morgonpigga har blivit lättare att snurra och få att sova längre från typ 4-5 års ålder. De är ff uppe tidigast i familjen på helgerna och inte sällan på vardagarna men det går att snurra på t ex sommarlovet så de kanske sover 21 till 08 ist för 19:30 till 06:30

• RockingSkåne

Go with the flow.... Enligt mig finns det inget att göra. Min son har slltid varit tidig. Hur länge som helst vaknade han 4.20...... Jobbigt. Nu är han 4 och sover till allt mellan 5.30 - 7...

• Xadime

Jag brukar gå in till honom när han skriker på morgonen och sätta mig i fåtöljen som vi har bredvid hans säng, han äter välling i vår famn i den på kvällen. Då sitter jag där och säger bara att mamma är här nu och han lägger sig ner igen men efter 5-20 minuter vill han upp ändå utan att ha somna om, och försöker ta sig ur sängen. Så jag tar inte upp honom direkt.

Tidigare har han sovit ungefär som någon skrev, ca 13-13,5 h per dygn. Nu är det runt 12 h, ibland mindre. Så länge han verkar pigg och utvilad under dagarna är jag inte orolig utan det är ju det viktigaste. När vi drog ner från 2 h till 1,5 h så sov han ju 1 h längre nån vecka men sen blev det tidigt igen, tror nog att vi ska dra ner ytterligare till 1 h. Sover inte många fler timmar per dygn när de sover mindre eller inget på dagen?

• Xadime

Nu är det helt upp och ner och jag förstår mig inte alls på 2åringens sömn! 19-0500-05:30 under en längre tid och sen plötsligt 19-07-08 på morgonen! Plus 1,5 h på dagen också. Detta i 3-4 nätter och sen efter att ha somnat kl 19 själv i sitt rum sen i januari utan problem skriker han så fort vi går ut ur rummet, vi sitter bredvid och han rullar runt i sängen men kommer inte till ro. Två timmar har det tagit att somna och tidigare 5 minuter typ max och det ensam. Han vaknar ändå tidigt och sover bara 9-9,5 h per natt. 1,5 h på dagen kör vi med. Vilka tvära kast mellan 14 h sömn och 11 h sömn?! Är det nån fas precis vid 2 år? Inga andra omständigheter är ändrade, allt som vanligt! Dagis har inte sagt nåt speciellt heller.

• augustisten
    Xadime skrev 2013-10-30 08:47:02 följande:
    Nu är det helt upp och ner och jag förstår mig inte alls på 2åringens sömn! 19-0500-05:30 under en längre tid och sen plötsligt 19-07-08 på morgonen! Plus 1,5 h på dagen också. Detta i 3-4 nätter och sen efter att ha somnat kl 19 själv i sitt rum sen i januari utan problem skriker han så fort vi går ut ur rummet, vi sitter bredvid och han rullar runt i sängen men kommer inte till ro. Två timmar har det tagit att somna och tidigare 5 minuter typ max och det ensam. Han vaknar ändå tidigt och sover bara 9-9,5 h per natt. 1,5 h på dagen kör vi med. Vilka tvära kast mellan 14 h sömn och 11 h sömn?! Är det nån fas precis vid 2 år? Inga andra omständigheter är ändrade, allt som vanligt! Dagis har inte sagt nåt speciellt heller.

Klockan har ju ställts om. Det var jobbigt i flera veckor för min äldsta när han var yngre. Allt blev "kaos" ett tag - speciellt på hösten. Jag skulle gissa att det är det.

Min pojke har också alltid haft ett litet sömnbehov, men det var förstås även när han var riktigt liten. Han sov max tio timmar om dygnet när han var två. Nu är han snart sju och sover sällan mer än nio timmar.
  • Xadime

Kan det verkligen bli så illa av en timme? Första kvällen efter omställningen var det ju inga problem. Känns otroligt men kanske det är så. Är det bara köra på i rutinerna tills det går över? Funderar på att ändra sovning på dagen eller ändra läggtid för att rubba det som blivit nu... Helt slut blir man ju och sen tidiga morgnar också på det...

Svar på tråden 2-åring vaknar tidigt