Jag tycker att man ska avbryta all uppenbar misskötsel, vare sig det handlar om fysiskt eller psykiskt våld. Psykiskt våld är ju som ni säkert vet något som sitter i längre...
Och vid sånt som är mindre uppenbart, men man får ändå den där instinktiva känslan att något inte står rätt till, kan man väl alltid ställa en fråga till mamman/pappan och fråga vad som hänt?
blomman07 skrev 2013-10-20 10:53:54 följande:
Om någon slår sitt barn, eller talar direkt olämpligt tycker jag man ska säga ifrån. Då menar jag fula ord riktade mot barnet eller uppenbara hån eller liknande. Att föräldern använder enligt dig fel metod räcker nog inte, oavsett om majoriteten anser det fel.
Hennes metod innebar ju att hon använde fula ord mot barnet (bl.a ordet konstig är ju ett fult ord när det används på det vis hon använde det....hon försökte blotta ungen inför hela affären som "den konstiga")
vampyria2 skrev 2013-10-20 11:17:08 följande:
Jag har sagt till vid flera tillfällen när jag har sett föräldrar gå över styr, två gånger har jag sett mammor slå sina barn i ansiktet, tyvärr så polisanmälde jag bara ena gången den andra sa jag bara ifrån att så får man inte göra, skulle ha ringt polisen på henne också känns det som nu efteråt.
Har även sagt till om någon har dragit eller sagt nått riktigt fult till ungarna, jag tycker att de ska få höra att vi andra tyvker att det låter illa.
När det gäller din TS så är jag lite tveksam till om jag skulle ha sagt till, du vet ju inte riktigt vad som har hänt, ungen kan ju faktiskt ha betett sig riktigt illa och då är det inte helt fel som mamma att inte trösta om barnet är ledsen och jag tycker inte att det är helt fel att säga att om barnet beter sig konstigt så kommer folk att titta pga det, är väl bra att ungen får lära sig att det är så det funkar?
Hon sa till barnet att småtjejerna tittade på honom för att han är konstig (hon kan ju för det första omöjligt veta vad de två tjejerna tänkte, alla vi tittade på honom för att vi tyckte synd om honom och tyckte MAMMAN var konstig) :) Läs gärna mitt inlägg som jag länkade till så kanske det blir tydligare exakt vad som hände :)
Men visst är det svårt!!! Men om man säger nåt PÅ RÄTT SÄTT, kan man nog undvika onödiga konflikter tänker jag? För som många av er poängterar de flesta vill nog hjälpa till, men man vet ju inte hela historien...
Men händelserna som ni berättar om: det som hände den lille på BB och den fulla pappan låter ju helt galet!
Även om personalen på BB är stressade bör de ju verkligen ha sagt åt henne/hjälpt henne!!
Screenar de inte efter förlossningsdepression under BB-tiden också? (jag kommer knappt ihåg...), är ju skitviktigt att inte skicka hem någon utan att dem fått lite tips om hur man kan tysta sin bebbe "på rätt sätt"
:) /s