• Sophie13

2 år mellan barnen

Vi planerar en 2a och går det som detb ska blir det 2 år mellan barnen. Hur tycker ni det funkar ni som har barn med samma åldersspann?Anledningen att inte vill vänta längre är att vi vill inte att 1an ska börja förskola innan, hon ska alltså vara hemma. Hur har det funkat för er?

• Svar på tråden 2 år mellan barnen
  • Dixie
    Sophie13 skrev 2013-10-23 10:44:53 följande:

Tack för ditt inlägg, en undran.. Hade ni den äldre på förskolan? Hade era vänner det?

Ja, båda storasyskonen gick 15 tim på förskola.
  • Sophie13
    Dixie skrev 2013-10-23 10:48:10 följande:
    Ja, båda storasyskonen gick 15 tim på förskola.

Ok, tack!
  • nozpa

Hej. Har 20 månader emellan mina. För oss var det perfekt. Nu är äldsta snart 2½ och enligt mig hade denna period varit "värre" för henne att få syskon.

• momomo

1 år och 10 månader mellan barnen, lillan är 3 månader nu så jag kan inte uttala mig om hur det funkar på sikt.

Vara gravid med foglossning och ta hand om en 1.5-åring är fruktansvärt. När ett lyft in i bilen, upp i barnstolen, upp ur sängen eller vadsomhelst gör att man har ont resten av dagen, det är inte hållbart. Det blev mycket läsa bok eller se på film för att jag inte kunde leka, och var vi ute och barnet sprang iväg och jag var tvungen att jaga ifatt... ja du kan tänka dig.

Nu när babyn är född så funkar det ganska bra, men hade vi inte haft 15 timmar förskola i veckan hade det varit svårt.
    Babyn får inte ro att äta ordentligt när storasyskonet är i närheten och oftast antingen härjar runt och skriker eller vill vara med och gosa samtidigt  - vilket leder till en hungrig bebis som vill äta ofta men aldrig äter klart, och jag får inte möjlighet att ge storasyskonet uppmärksamhet utan avbrott hela tiden. Det dagarna vi har förskola så kan jag i alla fall se till att bebis är mätt när vi hämtar, och sen sover snällt i 2-3 timmar och jag kan vara en bra mamma till storasyskonet också. Dagarna vi inte har förskolan till hjälp hälsar vi ofta på farmor för att babyn ska kunna äta i lugn och ro vid något tillfälle i alla fall.

Slutsats:
    Det funkar att ha barn med två år emellan, men skaffar man dom tätt för att det stora ska slippa börja i förskolan så biter man sig själv i foten. Man måste (i alla fall vi) ha avlastning genom antingen förskolan eller vänner/släktingar för att babyn ska kunna komma till ro och äta ordentligt och inte vara konstant gnällig och vilja småäta hela tiden, och behöver bebisen uppmärksamhet konstant så blir man en väldigt dålig (=ouppmärksam och tråkig) förälder till det äldre barnet

• Solros78
    lovely89 skrev 2013-10-23 10:36:51 följande:

Vi har 19 mellan våra.. 

Kan säga att det har inte alls varit så jobbigt som alla sa att det skulle bli eller som jag trodde.
    Dottern var tidigt med allt och hon hjälpte verkligen till här hemma med hemmet när hon själv ville och med sin lillebror... Helt underbar...Och är fortfarande.. De är som bästa kompisar... Är jätte stolt över dom..

Vi ska få en bebis till i april och jag är nästan orolig för att den ska bli utanför :P 
    Men vet att det kommer gå bra.. De kommer vara 4 och nästan 6 år :) 

Det kommer allt gå bra.. Klart det är tufft men det klarar ni :) 

Åh får jag fråga dig. Vi jobbar på en trea och hade en planerad till april innan missfall. Nu blir det ju senare. Mina barn kommer vara närmare 4 och 6 år om jag blir gravid snart. Hur känner ni kring det, känns det trist för trean att bli så mycket yngre, kommer det kännas som att man börjar om från början osv? Hur blir det när äldsta hinner bli skolbarn och därmed är så stor, kommer de ändå gilla att få syskon eller är de för stora för att bry sig?
  • Solros78
    Sophie13 skrev 2013-10-23 10:31:08 följande:

Tack för ditt svar. Förstår att det blev mycket ensamt men vi kommer att ta ett år var hemma om det är möjligt. Ja, det måste vara härligt att de har varandra.. Och avlastning för er nu när de är äldre och kan roa varandra :) En fråga till även om du egentligen svarat på det, 2år är ju en känslig ålder.. Hur tog 2 åringen det när babyn kom?
    Jag tror det beror jättemycket på barnet. Vår äldsta ignorerade lillebror ett halvår men var inte svartsjuk eller så vad det märktes. Inget särskilt närhetsbehov vare sig nu eller då.

Nu är lillebror tre år och är totalt annorlunda person, oerhört stort närhetsbehov fortfarande så han hade inte mått bra av syskon så här långt, han hade känt sig utkonkurrerad från min famn är jag rätt säker på.,
  • Dixie
    Solros78 skrev 2013-10-23 11:30:19 följande:
    Åh får jag fråga dig. Vi jobbar på en trea och hade en planerad till april innan missfall. Nu blir det ju senare. Mina barn kommer vara närmare 4 och 6 år om jag blir gravid snart. Hur känner ni kring det, känns det trist för trean att bli så mycket yngre, kommer det kännas som att man börjar om från början osv? Hur blir det när äldsta hinner bli skolbarn och därmed är så stor, kommer de ändå gilla att få syskon eller är de för stora för att bry sig?

vi fick en 3a när storasyskonen var 4 och 6 år och för oss har det funkar mycket bra, det var skönt att de stora faktiskt var så stora att de fixade mycket själv och jag kunde ägna mig åt babyn. Syskonen var mycket stolta och det mest bråket handlade faktiskt om vem som fick hålla lillasyster!

Vår äldsta är en pojke och sedan är det två flickor, så ofta håller tjejerna ihop och därför blir det inte så att den minsta blir utanför. Lillasyster (som nu är 2 år) får mycket uppmärksamhet, de flesta av barnens kompisar har bara storasyskon, så de vill alla leka med lillasyster när de är här ( vi får väl se hur länge det håller i sig...)  
  • lovely89
    Solros78 skrev 2013-10-23 11:30:19 följande:
    Beklagar ditt missfall.. 

Jag är lite orolig då det känns som att börja om.. Känns som jag inte tidigare har fött barn och allt känns nytt fast jag fått två barn tidigare.. Lite läskigt faktiskt..Men vet att det kommer gå bra :)

Min äldsta hon ÄLSKAR bebisar och hon kommer nog vilka ta över ganska mycket :P Vilket man inte kan tillåta, men så klart kommer hon få vara med mycket då hon kommer klara mycket mera nu än när lillebror kom..
    Lillebror han är inte så intresserad av bebisar så jag tror inte han kommer bry sig så mycket om bebisen, i värsta fall kan han nog kanske bli avendsjuk på storasyster som jag VET kommer engagera sig väldigt mycket i den lilla bebisen :)

Det kommer bli jätte kul att se :) Jag tycker samtidigt det är riktigt skönt att mina barn nu är så stora, för de sköter sig jätte bra själva och känner mig inte deppig för det och ledsen som jag gjorde när lillebror skulle komma för då var jag jätte orolig, men det gick ju bra även där :) 

Men som sagt det känns perfekt nu, och det är nog tack vare att storasyster är mycket som hon är :)

• tjej87

Jag har inga barn men har själv syskon tätt. Till lillebror är det 1 år och 9 månader och sen är det 1 år och 10 månader till lillasyster efter det. Vi har alltid haft jättekul ihop och verkligen uppskattat att vara så nära varandra i ålder. Vi gick 3 årskurser i rad (lillasyster hoppade upp en klass) och har därför haft stor hjälp av varandra med skolarbete, plugg och liknande och det var lätt för mamma och pappa att hjälpa mina småsyskon eftersom dom var insatt i det då jag bara läst det året innan :) Vi har lekt mycket ihop hela uppväxten och nu när vi alla är vuxna är vi också på ungefär samma plats i livet med plugg/precis börjat jobba, köpa lägenhet, sambo etc och det är också väldigt kul att kunna dela sånna aktuella händelser.

Mamma hälsar att det var jobbigt när alla var i dagisåldern och det var 2 blöjbarn åt gången men sen har det bara blivit lättare och lättare och roligare och roligare. Att småbarnstiden går så fort var ett stort plus, man slipper börja om med blöja, vaknätter etc när det första barnet äntligen är klar med sånt. Alla semestrar/aktiviteter har passat oss eftersom vi varit i ungefär samma ålder (ingen tonåring som tvingas med till lekland på semestern, inga småbarn som tröttnar i bilen på bilsemester etc).

• Sophie13
    tjej87 skrev 2013-10-23 11:58:05 följande:
    Jag har inga barn men har själv syskon tätt. Till lillebror är det 1 år och 9 månader och sen är det 1 år och 10 månader till lillasyster efter det. Vi har alltid haft jättekul ihop och verkligen uppskattat att vara så nära varandra i ålder. Vi gick 3 årskurser i rad (lillasyster hoppade upp en klass) och har därför haft stor hjälp av varandra med skolarbete, plugg och liknande och det var lätt för mamma och pappa att hjälpa mina småsyskon eftersom dom var insatt i det då jag bara läst det året innan :) Vi har lekt mycket ihop hela uppväxten och nu när vi alla är vuxna är vi också på ungefär samma plats i livet med plugg/precis börjat jobba, köpa lägenhet, sambo etc och det är också väldigt kul att kunna dela sånna aktuella händelser. Mamma hälsar att det var jobbigt när alla var i dagisåldern och det var 2 blöjbarn åt gången men sen har det bara blivit lättare och lättare och roligare och roligare. Att småbarnstiden går så fort var ett stort plus, man slipper börja om med blöja, vaknätter etc när det första barnet äntligen är klar med sånt. Alla semestrar/aktiviteter har passat oss eftersom vi varit i ungefär samma ålder (ingen tonåring som tvingas med till lekland på semestern, inga småbarn som tröttnar i bilen på bilsemester etc).

Tack för inlägget. Ja, jag har själv syskon nära i ålder och jag har bara upplevt det positivt.. Aldrig någon svartsjuka eller så. Alla vi barn fick väldigt mycket tid med båda föräldrarna så det kan ha bidragit. Dock tror jag nog föräldrarna fick kämpa en hel del..
  • Sophie13
    momomo skrev 2013-10-23 11:02:42 följande:
    1 år och 10 månader mellan barnen, lillan är 3 månader nu så jag kan inte uttala mig om hur det funkar på sikt. Vara gravid med foglossning och ta hand om en 1.5-åring är fruktansvärt. När ett lyft in i bilen, upp i barnstolen, upp ur sängen eller vadsomhelst gör att man har ont resten av dagen, det är inte hållbart. Det blev mycket läsa bok eller se på film för att jag inte kunde leka, och var vi ute och barnet sprang iväg och jag var tvungen att jaga ifatt... ja du kan tänka dig. Nu när babyn är född så funkar det ganska bra, men hade vi inte haft 15 timmar förskola i veckan hade det varit svårt. Babyn får inte ro att äta ordentligt när storasyskonet är i närheten och oftast antingen härjar runt och skriker eller vill vara med och gosa samtidigt  - vilket leder till en hungrig bebis som vill äta ofta men aldrig äter klart, och jag får inte möjlighet att ge storasyskonet uppmärksamhet utan avbrott hela tiden. Det dagarna vi har förskola så kan jag i alla fall se till att bebis är mätt när vi hämtar, och sen sover snällt i 2-3 timmar och jag kan vara en bra mamma till storasyskonet också. Dagarna vi inte har förskolan till hjälp hälsar vi ofta på farmor för att babyn ska kunna äta i lugn och ro vid något tillfälle i alla fall. Slutsats: Det funkar att ha barn med två år emellan, men skaffar man dom tätt för att det stora ska slippa börja i förskolan så biter man sig själv i foten. Man måste (i alla fall vi) ha avlastning genom antingen förskolan eller vänner/släktingar för att babyn ska kunna komma till ro och äta ordentligt och inte vara konstant gnällig och vilja småäta hela tiden, och behöver bebisen uppmärksamhet konstant så blir man en väldigt dålig (=ouppmärksam och tråkig) förälder till det äldre barnet

Tack för ditt inlägg, intressant att läsa hur olika har haft det. Jag vill dock inte att 1an börjar tidigt men det är självklart inte den enda anledningen. Har pratat runt lite med kusiner och syskon som har barn nära i ålder och de har upplevt det mest positivt och då har ingen nyttjat förskolan. Dock så har visa av dom haft hjälp i form av mor och farföräldrar etc. Vi har turen att också kunna få hjälp och min make skulle även kunna gå ner i tid under första året. Men vi får se vad vi beslutar om. Men självklart är jag inställd på att det är jobb.
  • Vevvis

Vi har fyra barn och femte på väg. De är födda juni -05, juli-07, juni-09, okt-11 och femman beräknad till jan-14, alltså ca 2 år mellan varje. Ingen av barnen har hittills gått på förskola.
    Jag tycker att det har gått bra med den åldersskillnaden. När tvåan var ett par månader gammal blev storebror svartsjuk en period men det gick över relativt snabbt. Ganska snart började de få mer nöje av varandra. 
    När trean och fyran kommit har det gått ändå smidigare för då har de äldre syskonen haft varandra att leka med. Jag tycker också man blir bra på att göra saker med en arm
    Så jag tycker att det positiva överväger det negativa men visst är inte alla dagar som en dans på rosor Det känns t.ex. som att man behöver plocka mest hela tiden eftersom man har flera små som inte är speciellt bra på att städa efter sig men desto bättre på att plocka fram.. 

Jag handlar, går på olika läkarbesök, bvc, mvc, öppet hus osv med 2-4 barn  och har gjort hela tiden. Vid viktigare läkarbesök försöker jag lösa så att nån annan kan passa de andra barnen under tiden men eftersom vi sista åren snittar på ca 1,5-2 vårdbesök i veckan går det långt ifrån alltid att skaffa barnvakt. Oftast går det bara bra att ta med flera barn men ibland blir det svettigt.

Kan tillägga att våra barn alla varit busiga och vilda som mindre, de tre äldsta har numera lugnat ner sig litegrann. Visst är/har det ibland varit jobbigt med tätt mellan barnen men kan tänka mig att man har jobbiga dagar ibland oavsett åldersskillnad. Vi har aldrig ångrat att vi har relativt tätt mellan barnen och varit hemma med dem trots att det innebär en hel del jobb för oss föräldrar.
    Sen är det väldigt kul att se hur mycket glädje de har av varandra. Den äldsta har redan efterfrågat fler syskon efter den i magen  

• Sophie13
    Vevvis skrev 2013-10-23 19:13:55 följande:
    Vi har fyra barn och femte på väg. De är födda juni -05, juli-07, juni-09, okt-11 och femman beräknad till jan-14, alltså ca 2 år mellan varje. Ingen av barnen har hittills gått på förskola. Jag tycker att det har gått bra med den åldersskillnaden. När tvåan var ett par månader gammal blev storebror svartsjuk en period men det gick över relativt snabbt. Ganska snart började de få mer nöje av varandra.  När trean och fyran kommit har det gått ändå smidigare för då har de äldre syskonen haft varandra att leka med. Jag tycker också man blir bra på att göra saker med en arm Så jag tycker att det positiva överväger det negativa men visst är inte alla dagar som en dans på rosor Det känns t.ex. som att man behöver plocka mest hela tiden eftersom man har flera små som inte är speciellt bra på att städa efter sig men desto bättre på att plocka fram..  Jag handlar, går på olika läkarbesök, bvc, mvc, öppet hus osv med 2-4 barn  och har gjort hela tiden. Vid viktigare läkarbesök försöker jag lösa så att nån annan kan passa de andra barnen under tiden men eftersom vi sista åren snittar på ca 1,5-2 vårdbesök i veckan går det långt ifrån alltid att skaffa barnvakt. Oftast går det bara bra att ta med flera barn men ibland blir det svettigt. Kan tillägga att våra barn alla varit busiga och vilda som mindre, de tre äldsta har numera lugnat ner sig litegrann. Visst är/har det ibland varit jobbigt med tätt mellan barnen men kan tänka mig att man har jobbiga dagar ibland oavsett åldersskillnad. Vi har aldrig ångrat att vi har relativt tätt mellan barnen och varit hemma med dem trots att det innebär en hel del jobb för oss föräldrar. Sen är det väldigt kul att se hur mycket glädje de har av varandra. Den äldsta har redan efterfrågat fler syskon efter den i magen  

Jätteroligt att läsa, förstår att ni har fullt upp men va härligt för barnen med alla syskon. Själv tror jag att vi stannar vid 2 men man vet aldrig :)
  • 3hjärtan

Vi har 2.7 år mellan ettan och tvåan. Sen har vi 2 år precis mellan tvåan och trean. Jag tycker det funkat bra.

Svar på tråden 2 år mellan barnen