• Siri84

Vad tänker ni när ni hör namnet?

Lite nyfiken hur uppfattar du/ vad får du för associationer när du hör namnet Elwi?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-21 10:37
    Jag slänger ut en sista fråga innan jag ger mig:) Vilket tycker du är finast av Elvie och Elvi? Vilket av dom passar bäst ihop med Viola?

• Svar på tråden Vad tänker ni när ni hör namnet?
  • NenneLo

Jag tycker också det ska stavas Elvy. Absolut inte Elwi.

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Siri84
    MadHatter skrev 2013-10-31 08:09:09 följande:
    Spontant, flickbok från 30/40-talet, en "kavat" tjej. Tycker Elvi är finast stavning. Tycker Elvi och Viola är väl lika om det handlar om syskon men väldigt fina båda två.

Jaså tycker du att Judith, Iris eller Edith skulle vara bättre ihop med Elvi/Elvie?
  • Siri84
    puss skrev 2013-10-31 08:04:34 följande:
    Bra. det är fint.

Tack, vad skönt att höra!:)
  • Siri84
    jenniesve skrev 2013-10-30 22:10:02 följande:
    Elvi tycker jag var superfint och passar toppen till Viola
    ♥ Lilly 2011 ♥ Meja 2013 ♥

Tack, vad skönt att höra! verkar vara många som inte gillar det annars:)
  • LunaLunatic

Elvi uttalar jag med i-ljud (farmors namn) och Elvy med y-lud (gammelmoster).

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Siri84
    LunaLunatic skrev 2013-11-02 21:14:38 följande:
    Elvi uttalar jag med i-ljud (farmors namn) och Elvy med y-lud (gammelmoster).
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

Ja jag med! Det var just det som jag och min sambo tyckte var fint med Elvi. Men många kanske uttalar det lika eftersom flera tycker att den "rätta" stavningen ska vara Elvy. Hur stavar din farmor, Elvi ellet Elvie?:)
  • kiara

Elvy och Elvi är för mig olika namn som du säger TS och dessutom är Elvi fint enligt mig så behåll den stavningen tycker jag.

• LunaLunatic
    Siri84 skrev 2013-11-02 22:13:45 följande:

Ja jag med! Det var just det som jag och min sambo tyckte var fint med Elvi. Men många kanske uttalar det lika eftersom flera tycker att den "rätta" stavningen ska vara Elvy. Hur stavar din farmor, Elvi ellet Elvie?:)
    Farmor stavade Elvi. Hon var från Finland, såg att någon skrivit att det är finska varianten.
    Tror nästan jag föredrar Elvy dock. Låter varmare på något vis, mindre vasst. 
  • annzah
    Rådjur skrev 2013-10-21 00:01:49 följande:
    Som Lindsey sa ovan, så har vi ju även vanliga svenska namn med E på slutet där E:et inte uttalas, så jag tror det är lugnt om man har E på slutet!
    Vilka då, till exempel? Jag är nyfiken. 
  • Rådjur
    Janniiique skrev 2013-11-07 16:17:35 följande:
    Anne, nathalie, annelie, madeleine,
    ... och marie, anette, helene, marlene
  • Josephine96

Är inte så förtjust i namnet, känns mest som ett smeknamn för Elvira. Ser fel ut som om det vore felstavat hur man än stavar det också. Tycker Elvie eller Elvy ser vettigast ut. 

• Orkapredikamiljö

Min (finländska) farmor hette Elvi Viola :) Men jag tycker det är lite konstigt att stavelsen -vi- kommer två gånger efter varann, alltså el-vi-vi-o-la. Hade nog själv valt att kombinera två andra namn just därför fast de båda är fina :)

Svar på tråden Vad tänker ni när ni hör namnet?