• miyei

Fler som väntar på att få börja utredning?

Hej tjejor !
    Efter ett MA för ett år sen har jag försökt bli gravid igen utan resultat, så idag har jag varit i kontakt med gyn, och kommer inom tre månader att få påbörja utredning. Lite läskigt, samtidigt som det så klart vore skönt att veta om något är fel.

Finns det kanske fler därute som snart ska eller nyss har börjat en utredning? Som vill följas åt med mig i väntan på det efterlängtade plusset? :)

• Svar på tråden Fler som väntar på att få börja utredning?
  • e linnea
    Jessica 85 skrev 2013-12-30 19:09:14 följande:
    ja man vet varken ut eller in liksom!  Det går ju inte att gissa sig till vad som är fel men jag hoppas innerligt att det kan lösa sig lätt och inte att det är helt kört och det bara finns ivf som alternativ. Har en kollega som genomgått flera ivf och nu måste börja betala och helt plötsligt så är de en kamp att ens ha råd att genomföra en behandling som ev kan leda till graviditet. Jag har alltid önskat mig flera barn så det vore hemskt tråkigt om det var så. Men det vet man ju inte så......vi får följas här och se vad dom kommer fram till vid våra utredningar :)
    Jag hoppas också innerligt att det ska va en enklare lösning. Det känns så fruktansvärt orättvist att man ska behöva betala för att få ett barn :-/ ja det vore hemskt tråkigt om det är den vägen det blir. Men vi får tänka positivt :) ja vi får följas här, skönt att prata med folk i samma situation :)
  • e linnea

Ja då var det ett nytt år. Hoppas detta är vårt år :) gott nytt år och lycka till alla med utredningarna! :)

• Jessica 85
    e linnea skrev 2014-01-01 14:18:25 följande:
    Ja då var det ett nytt år. Hoppas detta är vårt år :) gott nytt år och lycka till alla med utredningarna! :)

Detsamma! Jag hoppas innerligt att det blir vår tur iår!
  • e linnea
    Jessica 85 skrev 2014-01-01 19:48:16 följande:

Detsamma! Jag hoppas innerligt att det blir vår tur iår! smile1.gif
    Ja verkligen!
  • Jessica 85

Det ser ut som att det inte kommer att bli något år 2014 heller!! Fick veta igår att sambons prov visade att det inte fanns några spermier! Han ska utredas vidare såklart men det ser inte så bra ut. I värsta fall är det så att vi inte kommer att kunna få några biologiska barn. Ja jag vet, jag grät mig själv till sömns igår och det kom en skvätt i morse också. FAAANN!! Inte konstigt att det inte blivit något trots alla femhundramiljarder tester och piller och kurer och appar.....känns så himla sjukt att jag har lagt ned pengar och tid och oro på något som aldrig kommer att gå. Det var ju bra att vi inte väntade längre iaf med att söka hjälp men jag är skiträdd för vart det kommer att sluta. Det skulle ju bli VÅRA barn......*tår i ögat*

• Irk
    Jessica 85 skrev 2014-01-08 10:28:44 följande:
    Det ser ut som att det inte kommer att bli något år 2014 heller!! Fick veta igår att sambons prov visade att det inte fanns några spermier! Han ska utredas vidare såklart men det ser inte så bra ut. I värsta fall är det så att vi inte kommer att kunna få några biologiska barn. Ja jag vet, jag grät mig själv till sömns igår och det kom en skvätt i morse också. FAAANN!! Inte konstigt att det inte blivit något trots alla femhundramiljarder tester och piller och kurer och appar.....känns så himla sjukt att jag har lagt ned pengar och tid och oro på något som aldrig kommer att gå. Det var ju bra att vi inte väntade längre iaf med att söka hjälp men jag är skiträdd för vart det kommer att sluta. Det skulle ju bli VÅRA barn......*tår i ögat*
    Usch vad tråkigt :/ tycker synd om dej men som tur är finns det ju andra metoder...
    Har dragit mej en stund för undersökning men efter att jag läst detta känns det faktist som om jag vill veta om det faktist går eller inte (har försökt i omkring ett år).
    Ursäkta att jag frågar så snabbt efteråt men hur länge tar en undersökning?
  • Mariana 580

Hej.
    Ledsen för det tråkiga beskedet Jessica!

Min fästman är orolig för exakt samma sak. Men vi försöker förbereda oss för även ett sådant resultat.
    Vi ska in på utredning den 30 januari.

Jag har en son sedan tidigare (11 år)
    Blev kejsarsnitt med honom och efterföljande infektioner som kan ha ställt till det en del.
    Min hubbe har inga barn sedan tidigare och har heller aldrig "lyckats" göra någon gravid under sina år.

Jag försöker fokusera mest på gubben min - för han är den som är mest orolig.

Men även om det absolut värsta beskedet kommer - så tar vi oss igenom det.

• e linnea
    Jessica 85 skrev 2014-01-08 10:28:44 följande:

Usch vad ledsen jag blir :-/ förstår hur du känner.. Vi har inte fått reda på våra provsvar än så man går konstant och oroar sig. Hoppas de hittar nån typ av lösning och hoppas ni får er bebis..
  • Jessica 85

Tack för stödet! Känns som att chocken har lagt sig lite men det är ändå ledsamt alltihop.

Jag lämnade prover i november efter att ha lämnat in ansökan i oktober. Min sambo lämnade prov i början på december. Vi fick svar denna vecka så om det är snabbt lr inte vet jag. Planen är nu iaf att sambon lämnar blodprover och nytt spermaprov i början på mars. Vi får säkert vänta några veckor till efter det. Vänta inte med att söka för det tar tid!!!! Och det känns som en evighet. För den av er som undrade. Är det nåt man är otålig med är det att först bli gravid och sen utredning. Om vi skulle få hjälp till slut så kommer det inte bli nå barn förrän 2015. Suck. Vi som hoppades på 2013!!! Jag hinner bli 30 och sambon 38.

• cissis82

Hej,
    Vi har försökt sen Juni 2013, anledningen till att jag tog kontakt med kvinnokliniken var att min mens försvann efter att jag tog ut min hormonspiral. De märkliga va att jag hade mens under tiden då jag hade spiralen. De va ju väldigt svårt att veta när man har ägglossning om man inte har mens. Jag fick provera  2 omgångar efter andra gången fick jag pregotime.  
    VI har också genomgått en utredning där det visade sig att jag har väldigt lågt äggantal tur att vi kom i kontakt i tid, inget roligt besked direkt. Tyst
    Vi står i valet & kvalet att gå genom landstinget eller ta det privat. Att ta det privat så går det betydligt fortare men det kostar ju därefter. 

• Gweny

hoppar också gärna med här! Jag har dock barn sen innan, men inte min sambo. Jag har fått konstig oregelbunden och lång cykel och inget har hänt, sen vi började försöka i juni 2013.

.Jag väntar nu på att få min tid till GYN och kanske få svar vad som är fel. Jag var hos min läkare i tisdags och tog blodprover för att utesluta sköldkörteln osv Hon trodde själv det är pcos. så fort hon har svaren, skickas dem till gyn och inför 1a undersökning/ul där.
    Men samtidigt är jag orolig att det är något fel hos sambon med.

• Gweny

jessica85>> läst ikapp tråden, och fy vad tungt för er att få beskedet om din man. Hoppas dem på något sätt kan hjälpa er!

• Jessica 85
    Gweny skrev 2014-01-23 10:33:51 följande:
    jessica85>> läst ikapp tråden, och fy vad tungt för er att få beskedet om din man. Hoppas dem på något sätt kan hjälpa er!
    Tack! Ja nu är det bara att vänta in vad dom säger. Känns som en evighet att vänta på provsvaren. Kan liksom inte göra nånting. Sambon mår väl sådär. Han har inte velat ha sex sen han fick reda på svaret så det tar nog hårdare än han vill erkänna. Usch man blir bara ledsen. Vi ska iaf dra till Thailand på 2v semester nu så de kommer lägligt :)
    Kram på er därute som kämpar!
  • Gweny

ja uch, måste vara tungt för honom och män är ju alltid lite svårare att prata om saker som tynger än vi kvinnor. Men låter ju väldigt skönt att ni ska iväg på en härlig semester iallafall, samla krafter och må gott ihop.

Jag har iallafall nu fått brev från landstinget och kommer få en tid i mars/april. Just nu hade dem inte fått schema ännu för dem veckorna. Fanns på ett sjukhus längre bort, men jag valde att ringa igen längre fram och förhoppningvis finns det en tid på närmsta sjukhus då, så jag får komma iväg på 1a utredning.

• Jessica 85
    Gweny skrev 2014-01-29 22:33:25 följande:
    ja uch, måste vara tungt för honom och män är ju alltid lite svårare att prata om saker som tynger än vi kvinnor. Men låter ju väldigt skönt att ni ska iväg på en härlig semester iallafall, samla krafter och må gott ihop.

Jag har iallafall nu fått brev från landstinget och kommer få en tid i mars/april. Just nu hade dem inte fått schema ännu för dem veckorna. Fanns på ett sjukhus längre bort, men jag valde att ringa igen längre fram och förhoppningvis finns det en tid på närmsta sjukhus då, så jag får komma iväg på 1a utredning.
    Ja killar har ju lite svårare för det. Min sambo är en typisk praktisk person som inte tycker man behöver grubbla så mycket men ibland behöver man ju det också. Jaja det ska bli riktigt skönt att få ladda batterierna inför vad som komma skall, vi vet ju inte hur tungt det kommer att bli för oss framöver så det blir skönt att få ha det gott nu och njuta av semester :)

Bra att du fått tid snart iaf, då vet du att det är på g!
Svar på tråden Fler som väntar på att få börja utredning?