• snigeln01

5 årig son som vägrar att sova!!

Hej, jag har en 5 årig kille som de senaste 2-3 månaderna har blivit som förbytt vid läggdags! Tidigare har det aldrig varit några problem, vi laser saga för dom (7årig storasyster) och myser o pratar en stund och han är hur go , snäll o kramig som helst. Sen tar det en minut och han kommer utrusande ur sitt rum och är som förbytt, han tjoar o stimmar och springer in till storasyster och tar hennes nallar, slite av henne täcket mm. Han totalt blåvägrar att gå in I sitt rum igen. Klockan är 22-23 varje kväll innan han somnar och det slutar alltid med att bade han och jag grater. Förstår inte vad det är som hander med honom, han blir galen! Syns I ögonen på honom när han liksom "förvandlas". Vi har hotat och tagit ifrån honom saker som fredagsglass, lördagsgodis, tagit hans lego. Vi har slutat med det för dels brydde han sig inte om det och dels blev vårat sovrum överbelamrat med lego...Jag vet inte vad jag ska göra, håller på att bli tokig! Nån som har nåt bra förslag??

• Svar på tråden 5 årig son som vägrar att sova!!
  • chrissandra

Vad säger han när du frågar varför han inte vill vara i sitt rum?

Eller när du frågar varför han inte vill sova? 

• lövet2

Ni kan inte bestämma att han ska sova vid en viss tid. Däremot kan ni bestämma att han ska befinna sig i sängen en viss tid. Varför vill han inte vara i sitt rum? Är han mörkrädd eller rädd för att vara ensam och långt från övriga familjen? Det går i så fall att lösa genom nattlampa eller att han under en period får somna i soffan där det kanske känns mycket tryggare.

• mammalovis

Går det prata med honom om vad som händer? Har han fått någon rädsla för att ni ska försvinna eller dylikt som han spelar över med att röja runt? Har det hänt något i familjen eller att han sett något läskigt på teven?

Läser ni sagan i hans rum?  Vad händer efter läsning; vad gör barnet och ni som föräldrar? Är det för mörkt i rummet? Har han hunnit springa bort myrorna under dagen? Det går ju bara spekulera, då endast er son kan veta vad som hänt.

• snigeln01

Jag pratar med honom om detta varje dag men han kan/vill inte förklara vad som hander, det bara blir så sager han. Han har nattlampa och har provat att ha den bade på och av. Vi laser saga och sen brukar jag alltid ligga och prata med honom ganska länge I mörkret, han har alltid varit mycket piggare på kvällen än sin storasyster och har väldigt mycket att didkutera på kvällen så det brukar ta  ca 15 min I alla fall innan vi sager godnatt. Lämnar honom och han ligger med ett trött leende på läpparna och ser trött och nöjd ut och varje kväll tanker jag att ikväll somnar han nog got men en minut senare är han uppe och är galen. Han har aldrig somnat på en gang men alltid for legat I sängen och sjungit för sig själv, lekt med nallarna eller nåt tills han somnat, han har aldrig varit så här. Det är nästan lite otäckt, för det mesta verkar han inte ens vara medveten om att han gjort nåt fel dan efter när jag pratar med honom. Han går I skolan mellan 8.45-15.15 varje dag då vi tyvärr bor I England men det har han gjort I 1,5 år så det är ju inget nytt för honom. Verkar heller inte spela nån roll om vi varit ute en hel dag o hållt igång eller om vi mest varit inne.

• snigeln01

Ursäkta alla stavfel, har engelsk dator med autocorrect och den gör lite som den vill med svenska ord...

• chrissandra
    snigeln01 skrev 2013-10-21 23:02:13 följande:

Jag pratar med honom om detta varje dag men han kan/vill inte förklara vad som hander, det bara blir så sager han. Han har nattlampa och har provat att ha den bade på och av. Vi laser saga och sen brukar jag alltid ligga och prata med honom ganska länge I mörkret, han har alltid varit mycket piggare på kvällen än sin storasyster och har väldigt mycket att didkutera på kvällen så det brukar ta  ca 15 min I alla fall innan vi sager godnatt. Lämnar honom och han ligger med ett trött leende på läpparna och ser trött och nöjd ut och varje kväll tanker jag att ikväll somnar han nog got men en minut senare är han uppe och är galen. Han har aldrig somnat på en gang men alltid for legat I sängen och sjungit för sig själv, lekt med nallarna eller nåt tills han somnat, han har aldrig varit så här. Det är nästan lite otäckt, för det mesta verkar han inte ens vara medveten om att han gjort nåt fel dan efter när jag pratar med honom. Han går I skolan mellan 8.45-15.15 varje dag då vi tyvärr bor I England men det har han gjort I 1,5 år så det är ju inget nytt för honom. Verkar heller inte spela nån roll om vi varit ute en hel dag o hållt igång eller om vi mest varit inne.

Prova ligga hos honom ända till han somnar.
  • snigeln01
    chrissandra skrev 2013-10-21 23:06:01 följande:

Prova ligga hos honom ända till han somnar.

Jag har funderat på det... men han har alltid somnat själv tidigare, känns lite bakvänt att börja ligga hos honom när han är 5? Plus att jag tror att hans storasyster skulle bli väldigt avundsjuk om jag skulle ligga hos lillebror och inte hos henne, jag är oftast själv med barnen när dom ska sova tyvärr
  • I969

Låt honom ha en svag lampa tänd och lite serietidningar eller böcker att titta i. Lite fin musik utanför rummet? Fråga honom!

• chrissandra
    snigeln01 skrev 2013-10-21 23:15:36 följande:

Jag har funderat på det... men han har alltid somnat själv tidigare, känns lite bakvänt att börja ligga hos honom när han är 5? Plus att jag tror att hans storasyster skulle bli väldigt avundsjuk om jag skulle ligga hos lillebror och inte hos henne, jag är oftast själv med barnen när dom ska sova tyvärr

Men han kanske behöver det nu?

Prata med storasyster, hon förstår säkert. :) 
Svar på tråden 5 årig son som vägrar att sova!!