• TQM

Dyrt att ha barn utomlands?

Vi funderar på att flytta till sambons hemland om några år. Jag har bott där förut men då utan barn. Funderar på ekonomin, han säger att det dyraste är skolan eftersom man i princip måste ha barnet i en privatskola för att få en bra utbildning. Sen är det sjukförsäkring men det brukar man få via jobbet så det är inte lika stor utgift. Finns ju inte föräldrapenning, vabb eller barnbidrag heller. Å andra sidan betalar man inte mycket i skatt (jag betalar gärna skatt och tycker det svenska välfärdssamhället är optimalt, men däremot inte det svenska klimatet eller arbetsmarknaden så det är därför vi vill flyttaSolig).

Nu är jag lite nyfiken på er som bor utomlands, även om det skiljer sig mycket mellan olika länder, vilka ökade kostnader har ni för era barn pga att ni bor där och inte i Sverige? T ex är kläder och saker till barnen dyrare eller billigare än i Sverige, hur har ni gjort med barnomsorg, resor till Sverige osv?

Och (om man vill svara) så vore det intressant att höra om ni tror att er ekonomi hade varit bättre eller sämre om ni hade bott i Sverige? Kanske t o m hade valt att skaffa fler barn? GladJag kan tänka mig att om vi flyttar blir det max 2 barn men hade vi bott i Sverige skulle det kanske bli en 3:a också.

• Svar på tråden Dyrt att ha barn utomlands?
  • Michiyo

har testat att bo i sverige efter att jag fått barn.. allt var ju svindyrt!!

va tvungen att flytta tillbaka till wales för att ha råd att leva.. vi har barnbidrag och tax credits och sånt här så vi lever ett normalt liv.. nu är yngsta över året så nu ska jag söka jobb så detta fixar sig..

men aldrig att jag flyttar tillbaka till sverige. man måste ju va miljonär för att överleva där.

• londonkarin

England har jätte dyr barnomsorg! Vi betalade £100 per dag (dottern gick 8-18.30). Dock var vi valdigt nojda med bra mat, harlig personal osv. Inkomstmassigt tror jag vi har det battre har (dock flyttar vi tillbaka till Sverige i sommar) . Att aka tag in till stan gar pa ca £3000 per ar fran dar vi bor.

• Lindsey Egot the only one
    Fenna skrev 2013-10-27 17:10:16 följande:

Vi bor i Tyskland och jag tror att vi har bättre ekonomi än vad vi skulle ha haft i Sverige. Vi jobbar bada heltid, är för tillfället sambos, men planerar att gifta oss innan arsskiftet. Skattemässigt är det väldigt fördelaktigt att vara gift i  Tyskland da de tillämpar sambeskattning. Det finns manga människor som tjänar väldigt lite här, sa även en svensk medellön är relativt bra.

Vi har tur som har heltidsdagis via mitt jobb, men jag är lite orolig för hur vi ska ordna det nästa ar när var son börjar skolan. Utifran vad jag har förstatt slutar de redan vid lunch och har mycket läxor som kräver att föräldrarna har tid att hjälpa till.

Det tyska samhället är inte anpassat för att tva föräldrar arbetar heltid och även om de tex har börjat bygga ut dagis sa gar det sakta. Trots det trivs jag väldigt bra här och har inga planer pa att flytta tillbaka till Sverige :).

Jag har tyska vänner i Hamburg. Båda är läkare och de har också sagt att den kommunala skolan är väldigt dålig med väldigt mycket läxor. Nu har deras barn gått på privatskola när det inte funkade med sonen i den kommunala skolan. Barnen går mellan 8-15 alt 8-16 från åk 1 och har aldrig läxor för de gör precis ALLT i skolan. Och varför de inte har läxor beror ju på att de har längre dagar i skolan.
  • TQM

Expats = expatriates=utflyttade. Ordet används oftast om västerländska utlänningar i ett annat land.

• TQM

Vad intressant att höra hur det är i olika länder!

Vi kommer ju varken bo i ett europeiskt land eller vara "expats" utan mer leva ett vanligt medelklassliv i det landet vi flyttar till. Med normala löner och vi får själva ordna skola, sjukförsäkring och sånt till skillnad från om man blir utskickad av ett svenskt företag till ett annat land. 

Fördelarna är att det är billigt att få hjälp i hemmet (om man nu vill ha det), att mannens familj bor nära och gärna hjälper till med barnpassning och att det är något billigare än i Sverige med mat, hyra etc. 

Nackdelarna är förstås att vi inte kommer att kunna åka till Sverige så jätteofta och hälsa på. Får väl hoppas att familj och vänner lockas att komma och hälsa på oss istället Tungan ute

• evaoregon
    TQM skrev 2014-01-23 11:01:01 följande:
    Vad intressant att höra hur det är i olika länder!

Vi kommer ju varken bo i ett europeiskt land eller vara "expats" utan mer leva ett vanligt medelklassliv i det landet vi flyttar till. Med normala löner och vi får själva ordna skola, sjukförsäkring och sånt till skillnad från om man blir utskickad av ett svenskt företag till ett annat land. 

Fördelarna är att det är billigt att få hjälp i hemmet (om man nu vill ha det), att mannens familj bor nära och gärna hjälper till med barnpassning och att det är något billigare än i Sverige med mat, hyra etc. 

Nackdelarna är förstås att vi inte kommer att kunna åka till Sverige så jätteofta och hälsa på. Får väl hoppas att familj och vänner lockas att komma och hälsa på oss istället Tungan ute
    Vilket land ska ni flytta till?
  • TQM
    evaoregon skrev 2014-01-23 15:33:00 följande:
    Vilket land ska ni flytta till?
    Ett land i Sydamerika.
  • Fenna
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-13 20:23:43 följande:
    Jag har tyska vänner i Hamburg. Båda är läkare och de har också sagt att den kommunala skolan är väldigt dålig med väldigt mycket läxor. Nu har deras barn gått på privatskola när det inte funkade med sonen i den kommunala skolan. Barnen går mellan 8-15 alt 8-16 från åk 1 och har aldrig läxor för de gör precis ALLT i skolan. Och varför de inte har läxor beror ju på att de har längre dagar i skolan.
    Det later väldigt bra. Vi kommer nog ända att välja den kommunala skolan da vi bor i ett litet samhälle och jag tänker att det kan vara roligt att bo nära sina klasskamrater. Hade vi bott i en större stad hade vi kanske tänkt annorlunda. Om allt gar som planerat kommer en av oss att vara föräldraledig nästa ar, sen far vi se hur det blir.
  • Cannelle

Vi bor i Colombia med var lilla dotter som är snart 2 ar gammal. Vart dagis tar emot 3 timmar pa morgonen och vi betalar ca 3000/manaden för det, da ingår inte mat utan man far skicka med. 

Vi har en privat sjukförsäkring som kostar cirka 2000/manad för hela familjen. 

Det som är billigt här är arbetskraft, vi har en hemhjälp pa heltid som kostar oss cirka 6500/manad.

Svar på tråden Dyrt att ha barn utomlands?