Min 6-åring är hopplös med min sambo
Jag är både less och trött på att vi aldrig riktigt får det att funka. Min 6-åring är väldigt hård emot min sambo, på alla möjliga sätt.
Jag och min sambo har bott ihop i tre år och det har varit mer eller mindre struligt till och från. 6-åringen bor hos oss varannan vecka.
Hon försöker ständigt att sammanföra mig och hennes pappa (mitt ex), trots att vi separerade när hon var ett år. Exet har ingen ny. Hon har försökt få oss att hålla händer, fantiserar ihop att mamma och pappa är kära. Hon säger (bara när min sambo är med) att hon vill att mamma och pappa ska bo med varandra och sova med varandra. Saken är att jag kräks vid bara tanken på exet, och känner irritation och olust inombords när dottern säger sådana saker.
Jag och min sambo väntar barn, och dotter tjatar ständigt om att "kan inte pappa vara bebisens pappa istället?" Och hon säger gång på gång till sambon att "du får inte vara pappa".
Ikväll ville dottern busa med min sambo och låtsades ringa till polisen. Hon sa först att sambon är busig och att han retas, sen sa hon "och han bröt mitt ben när jag var bebis". Hon tar till sådana saker ibland, säger att min sambo har gjort henne illa. Det stämmer givetvis inte (de är i princip aldrig ensamma). Sådana lögner kan ju få allvarliga konsekvenser så jag säger åt henne på skarpen, och då skäms hon och gråter.
Hur ska man hantera detta? Vad kan jag eller min sambo göra? Han är så snäll så han säger liksom inte ens ifrån. Kan det vara problemet? Vad gör man, och NÄR ger barnen upp på tanken om att återförena sina separerade föräldrar?