Spartacus skrev 2013-10-25 08:35:28 följande:
men även öronbarn och barn med dålig hörsel förstår när man säger "du behöver inte skrika så högt"
nix

?
många småbarn har inte kommit till den insikten/mognaden när de är 2-4 år!
deras öron kanske "hör" men sen ska de sortera intrycken utifrån och blanda det med alla känslor i kroppen och få ut det på print också...
när de fortfarande är så små så testar man ju fortfarande olika sätt att få det att funka... tydlighet, distraktion, ignorering osv osv. hur ska du veta vad föräldern tänker just där och då? den person som faktiskt känner barnet och kanske vet om vad som får det hela att bara eskalera också?
om någon har problem med ett skrikande barn brukar jag led försiktigt mot dem och tänka att man som förälder ändå har betydligt lättare att ta dusterna om inte alla står i ring omkring och stampar med fötterna, suckar och stönar så det rinner längs ryggraden
jag har inget emot att de är högljudda men just vrålet som kan spräcka glas det kan jag faktiskt inte acceptera, finns ingen funktion för den sortens vrålande i leken.
Spartacus skrev 2013-10-25 08:29:43 följande:
absolut, men det är väl inte min sak att bry mig i?
blir dom på nåot sätt stökiga för alla övriga så styr väl i såna fall pedagogerna på öppnis upp det,
blir dom däremot stökiga mot mig direkt så säger väl JAG ifrån...
i annat fall antar jag att öppnis inte är lugna minuten om jag väl traskar dit
(har haft rätt svårt för öppnis skvallriga, uppdelade sätt och tycker inte det är jättekul att prata barngrejer konstant men det är ju en smaksak och beror på stället).
lyllos dig! inte alla barn som gör det... speciellt inte när det är jätteeuforiska och uppspelta för att de äntligen får byta miljö lite och träffa andra barn? sen finns det ju diverse andra orsaker som man kan fortsätta stapla upp om man känner för det... min 3-åring har inte särskilt mycket lugn i sin kropp och har aldrig haft... ska jag acceptera att du med flera sitter och suckar och stönar för att jag inte "säger till honom nån gång"? man kanske själv ibland vill ha en paus i tjötandet och kunna njuta av koppen kaffe när ett barn med lite mer energi äntligen roar sig med annat en stund? det finns ju fler exempel på hur olika abrn är och vilkent läge en förälder akn befinna sig i.
samma sak här, man kan ju inte alltid bara utgå från hur man själv har det...
jag kommer fortsätta sucka, stöna och kasta onda blickar tills du isf kan ge en förklaring till att ditt barn får bete sig på det viset. Jag har aldrig gått till ÖF för min del utan för barnens, jag fikar inte t.ex. Men varför ska det vara ok att bete sig illa (vråla, kasta grejer o.dyl) bara för att man kommer till en annan miljö? Och det är just den typen av förälder du beskriver som retar mig, de som bara vill gå till ÖF för att få en paus och fika och då släpper helt på kontrollen, plötsligt är skvallret viktigare än att vara förälder och ha koll på vad ens barn sysslar med. Inget fel i att sitta ner och låta barnet roa sig med andra barn, men att släppa kontrollen och låta barnet leva rövare tycker jag fortfarande inte är ok