• Fru envis

haloween är inte idag förbannade skitungar!

Hade just två ungar här som kom och frågade bus eller godis.
    Jag sa att det är fel dag, att haloween är den 31.a oktober.
    de tittade på varandra och sa att oj då tog vi fel, sen smällde jag igen dörren. 
    Ska man nu gå runt och tigga så ska man

1) göra det på rätt dag, och

2) endast göra det till pyntade hus, precis som traditionen säger.

ja ni får tycka att jag är en bitch. 

• Svar på tråden haloween är inte idag förbannade skitungar!
  • hansine
    IsDimma skrev 2013-10-26 19:43:10 följande:
    Jag håller med ts. Ska man fira hallween så ska man göra det på rätt dag! Det finns väl ingen som går påskkärringar på andra dagar än den man ska? Eller firar nyår någon annan dag än just nyårsafton? Eller midsommar? Eller julafton? Varför ska halloween vara undantagen?
  • hansine
    Greta Gris skrev 2013-10-27 14:55:56 följande:
    Jag blir helt förvirrad, vilken dag är det ok att barnen går bus eller godis? Vill inte göra fel ju!
    För min del: Ingen.
  • Punkster
    La Lola skrev 2013-10-27 15:24:24 följande:
    Den 31 såklart.
    Ska man blanda in andra i sitt firande på det sättet så måste man ju gå på rätt dag.

Halloweenfest hemma kan man ha i april om man känner för det.
  • mliten

Var några utklädda ungar som kom förbi matvaruaffären min sambo jobbar i. Detta var i lördags och de gick fram till kassan där mon sambo stod och sa "bus eller godis"!
    "Och får vi inget godis så börjar vi riva ned allt på hyllorna-det är buset"
    De stod och tjatade och tjatade mitt i kön bland allt folk tills min sambo vänligen upplyste dem om att han jobbade och kunde inte ge något godis.
    Slutade med att någon i kön köpte en chokladbit åt dem.

Man kan ju undra...

• Nyfiken gul

om man vet med sig att man själv som vuxen är osäker på vad som gäller och vilken dag som är vilken kan man ju börja undra hur i all världen man då kan släppa ut sina barn för bus eller godis om man då har noll koll? 

då får man finna sig i att barnen får dörrar i ansiktet, blir åtsnästa eller att folk blir irriterade.   Barnen kan inte ha koll om deras föräldrar inte har det...   

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ArthurDent

Visst, vi har tagit över seden att gå "bus eller godis" från de anglikanska länderna. Men det är ju ganska orimligt att påstå att vi därmed har tagit över regeln "odekorerat hus är fredat" eftersom vi inte har tagit över den relaterade seden att Halloween-dekorera huset. Det är väl någon enstaka som ids karva en pumpa och ställa ut.

I Amerika tas det lika allvarligt på detta som att sätta upp ljusdekorationer till jul, det är skelett och gravstenar i hela trädgården. 

Själv blir jag oerhört stressad över att aldrig vet när jag borde köpa hem godis och skulle helst slippa hela Halloween-baletten, men orka gnälla ut på småungar för att de kommer fel dag och inte har koll på någon ickeapplicerbar regel om vilka hus som är "tillåtna"...

• Fru envis
    ArthurDent skrev 2013-10-27 19:08:32 följande:
    Visst, vi har tagit över seden att gå "bus eller godis" från de anglikanska länderna. Men det är ju ganska orimligt att påstå att vi därmed har tagit över regeln "odekorerat hus är fredat" eftersom vi inte har tagit över den relaterade seden att Halloween-dekorera huset. Det är väl någon enstaka som ids karva en pumpa och ställa ut.

I Amerika tas det lika allvarligt på detta som att sätta upp ljusdekorationer till jul, det är skelett och gravstenar i hela trädgården. 

Själv blir jag oerhört stressad över att aldrig vet när jag borde köpa hem godis och skulle helst slippa hela Halloween-baletten, men orka gnälla ut på småungar för att de kommer fel dag och inte har koll på någon ickeapplicerbar regel om vilka hus som är "tillåtna"...
    tänker man lite längre än näsan räcker så inser man att dem som vill vara med och fira en högtid nog pyntar.
  • NeedfulThings

Du kanske inte ska smälla igen dörren framför barn sådär, men annars tycker du har rätt.

• Fru envis
    NeedfulThings skrev 2013-10-27 19:14:05 följande:
    Du kanske inte ska smälla igen dörren framför barn sådär, men annars tycker du har rätt.
    får smälla i mig dörr hur mycket jag vill.
  • Duckan

Dotterns årskull "firade" på skolan i fredags. Kan inte förstå varför när det är den 31 okt som gäller.

• Shades
    ArthurDent skrev 2013-10-27 19:08:32 följande:

Om man inte är säker på vilka som är med på leken kanske man skall behandla alla hus som om de inte är med?
  • LunaLunatic
    Duckan skrev 2013-10-27 19:22:47 följande:
    Dotterns årskull "firade" på skolan i fredags. Kan inte förstå varför när det är den 31 okt som gäller.
    Det gjorde vi också (på min skola alltså). Ungarna är lediga på torsdag så det hade känts lite meningslöst Oskyldig
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LindizJ

eller också kan man vara typ 12 år och komma en vecka efteråt,till ett ickepyntat hus. då blev jag också en bitch!

• Duckan

Hos oss är det rätt många som går på fritids i nästa vecka ändå, men jag fattar att det är pga höstlovet, men ändå.

• LindizJ
    LindizJ skrev 2013-10-27 19:45:04 följande:
    eller också kan man vara typ 12 år och komma en vecka efteråt,till ett ickepyntat hus. då blev jag också en bitch!

just glömde, de var inte utklädda heller!
  • Nyfiken gul

Jag det är dessutom HÖSTLOV nästa vecka så då borde det verkligen finnas TID  att engagera sina barn att gå ut på rätt dag. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Aileen Allannah
    mliten skrev 2013-10-27 18:32:20 följande:
    Var några utklädda ungar som kom förbi matvaruaffären min sambo jobbar i. Detta var i lördags och de gick fram till kassan där mon sambo stod och sa "bus eller godis"!
    "Och får vi inget godis så börjar vi riva ned allt på hyllorna-det är buset"
    De stod och tjatade och tjatade mitt i kön bland allt folk tills min sambo vänligen upplyste dem om att han jobbade och kunde inte ge något godis.
    Slutade med att någon i kön köpte en chokladbit åt dem.

Man kan ju undra...
    Helt seriöst?! Herrejävlar!
Svar på tråden haloween är inte idag förbannade skitungar!