• smurfen90

bonus pappan, är detta konstigt?

Hej!

Jag har tre barn (2,4 och 8 år). Jag är skild sedan drygt 3 år.

Ikväll berättade min äldsta dotter att "Pelle" brukar duscha med henne när mamma jobbar. Ibland är det alla barnen och ibland bara hon.

Reagerar jag fel när jag tycker detta är märkligt? Vet inte vad jag ska göra och om jag reagerar starkt. Men varför sker det aldrig när mamman är hemma?

Han har 4 barn sen innan, alla pojkar. Dock är de vuxna då "Pelle" är närmre 50.

• Svar på tråden bonus pappan, är detta konstigt?
  • smurfen90
    smurfen90 skrev 2013-10-27 17:46:18 följande:

Alltså, påpekar man något så får man alltid samma svar "du bryr dig inte om barnen så varför gör du det nu" eller något i den stilen. Jag försöker prata med henne när det är något jag tycker är fel. Det går verkligen inte. Jag vill att vi ska ha en normal kommunikation pga barnen men det går inte. Jag orkar inte med henne. Men jag måste, pga mina barn. Men vad ska jag göra nu? Vart kan man vända sig?

Ska försöka prata med henne igen.
  • Millicent

Ring familjerätten och hör vad de säger. Både om att du inte når fram till mamman när det gäller din oro kring det här med duschandet och när det gäller den dåliga kommunikationen i sin helhet. 

• kerstinsmide
    smurfen90 skrev 2013-10-27 17:46:18 följande:
    Alltså, påpekar man något så får man alltid samma svar "du bryr dig inte om barnen så varför gör du det nu" eller något i den stilen. Jag försöker prata med henne när det är något jag tycker är fel. Det går verkligen inte. Jag vill att vi ska ha en normal kommunikation pga barnen men det går inte. Jag orkar inte med henne. Men jag måste, pga mina barn. Men vad ska jag göra nu? Vart kan man vända sig?

du skulle ju kunna prata med en jurist eller något liknande och se vad du faktiskt har laglig rätt att säga till om. Jag hade nog försökt prata med henne igen och fungerar inte det så ring familjerätten och berötta för henne att du tänker ringa dit. Hon måste ju få ett uppvaknande i när det gäller er kommunikation.
  • smurfen90

Vi har varit hos familjerätten. När vi är där går det bra, sen tar det någon timme sen är det likadant. När vi har varit där så fick vi en ny tid för återbesök och då ringde hon och avboka tiderna.

Jag prata med henne igen och fick världens utskällning om hur jag kunde beskylla hennes kille för något sådant. Påpeka att jag inte anklagar honom men att jag inte gillar att hennes bonus pappa duschar med min dotter. Sen menade hon att då kunde inte hon heller duscha med dottern.

• Brumma

Hur nämnde dottern det?
    Tycker hon det är olustigt o konstigt?
    Visst KAN det vara ngt, men det kan lika gärna vara helt normalt för dem...
    Att "Pelle" duschar med henne - och de andra barnen - när mamma arbetar, beror det helt enkelt på att mamman inte är dör o kan duscha själv med dem?
    För på mamman låter det just så...
    Att de normalt duschar med barnen..
    Hade det skett enbart när hon var o jobbade, eller enbart med dottern, eller enbart att det varit "Pelle" - då hade det varit ett tecken på att det inte var ett normalt förfarande i familjen.

Så tycker dottern att det är olustigt? Eller sa hon det som ett konstaterande (när mamma inte är hemma o kan hjälpa/duscha, så gör "Pelle" det istället)?
    För nej, jag tror faktiskt inte du kan bestämma det överhuvudtaget..
    Naturligtvis ska du reagera om du tror hon blir sexuellt utnyttjad, eller att hon tycker det är olustigt (hon börjar ju komma upp i åldern då det kan vara pinsamt att visa dig naken) men är det enbart DIN olust så nej, det är inte upp till dig att bestämma...
    Jag duschade med min bonus ibland i den åldern, hon tvättade sig själv men behövde ha hjälp med håret. O vi pratar alltid i duschen.
    Men i vår familj har vi även för vana att basta tillsammans så duscha ihop är naturligt (ja även när vi inte bastat).
    Vi går även nakna till o från badrummet på morgon/kvällen. Sover nakna osv..
    Hos oss är nakenhet naturligt men självklart tar man hänsyn om ngn i familjen börjar tycka det känns pinsamt...

Så - varför känns detta konstigt - för att DU tycker det eller för att DOTTERN tycker det?
    Bara en fundering..

• kerstinsmide

Jag tycker dock att han har rätt att säga ifrån om det känns olustigt för honom. Alla som duschar med sina barn är nog inte pervon men jag kan förstå om Det är det första man tänker på som förälder när ens barns bonusföräldrar Är nakna med dem. Man behöver väl inte tycka illa om bonusen även fast man går till sådana tankar. Tror det är ett ganska naturligt sätt att reagera när det kommer till sina barn. Mamman i detta fallet borde vara lite mer förstående tycker jag. För vad jag kan läsa mig till så är det ju enbart den stora flickan som pappa blir orolig över för de andra två är så små att de faktiskt behöver hjälp i duschen.

• smurfen90
    Brumma skrev 2013-10-28 09:21:01 följande:

Hur nämnde dottern det?
    Tycker hon det är olustigt o konstigt?
    Visst KAN det vara ngt, men det kan lika gärna vara helt normalt för dem...
    Att "Pelle" duschar med henne - och de andra barnen - när mamma arbetar, beror det helt enkelt på att mamman inte är dör o kan duscha själv med dem?
    För på mamman låter det just så...
    Att de normalt duschar med barnen..
    Hade det skett enbart när hon var o jobbade, eller enbart med dottern, eller enbart att det varit "Pelle" - då hade det varit ett tecken på att det inte var ett normalt förfarande i familjen.

Så tycker dottern att det är olustigt? Eller sa hon det som ett konstaterande (när mamma inte är hemma o kan hjälpa/duscha, så gör "Pelle" det istället)?
    För nej, jag tror faktiskt inte du kan bestämma det överhuvudtaget..
    Naturligtvis ska du reagera om du tror hon blir sexuellt utnyttjad, eller att hon tycker det är olustigt (hon börjar ju komma upp i åldern då det kan vara pinsamt att visa dig naken) men är det enbart DIN olust så nej, det är inte upp till dig att bestämma...
    Jag duschade med min bonus ibland i den åldern, hon tvättade sig själv men behövde ha hjälp med håret. O vi pratar alltid i duschen.
    Men i vår familj har vi även för vana att basta tillsammans så duscha ihop är naturligt (ja även när vi inte bastat).
    Vi går även nakna till o från badrummet på morgon/kvällen. Sover nakna osv..
    Hos oss är nakenhet naturligt men självklart tar man hänsyn om ngn i familjen börjar tycka det känns pinsamt...

Så - varför känns detta konstigt - för att DU tycker det eller för att DOTTERN tycker det?
    Bara en fundering..

Anledningen till att jag inte gillar det är att man dotter är 8 år. Hon behöver hjälp med håret, men för det behöver hon inte duscha med en naken man. Jag känner mig inte bekväm med det.
  • smurfen90
    kerstinsmide skrev 2013-10-28 10:35:00 följande:

Jag tycker dock att han har rätt att säga ifrån om det känns olustigt för honom. Alla som duschar med sina barn är nog inte pervon men jag kan förstå om Det är det första man tänker på som förälder när ens barns bonusföräldrar Är nakna med dem. Man behöver väl inte tycka illa om bonusen även fast man går till sådana tankar. Tror det är ett ganska naturligt sätt att reagera när det kommer till sina barn. Mamman i detta fallet borde vara lite mer förstående tycker jag. För vad jag kan läsa mig till så är det ju enbart den stora flickan som pappa blir orolig över för de andra två är så små att de faktiskt behöver hjälp i duschen.

Precis! Jag har inget emot honom alls. Men när jag fick veta detta så drogs mina tankar till att han kanske varit på henne. Samtidigt som jag hade svårt att tro att han skulle ha varit det. Och man vill ju anklaga en oskyldig precis!

Men även om han inte har varit på henne så tycker jag inte det är ok att han duschar med henne.
  • Brumma
    smurfen90 skrev 2013-10-29 10:52:20 följande:
    Anledningen till att jag inte gillar det är att man dotter är 8 år. Hon behöver hjälp med håret, men för det behöver hon inte duscha med en naken man. Jag känner mig inte bekväm med det.
    Det förstår jag mycket väl.

Och som sagt - FINNS misstanke om övergrepp skall du inte tveka att agera, jag blev själv sexuellt utnyttjad som barn och inget barn skall behöva vara med om det om det går att hindra.

Men jag försöker alltid se saker från andra håll än att fastna i min rädsla och "ropa varg"..

Jag tänker såhär.

OM det nu är så att det för dem är ngt helt naturligt - alltså även för din åttaåring - att duscha tillsammans.

Och enligt mamman verkar det ju så...

Om det är ngt som de gör som familj...

Jag o min bonus duschade länge med varandra o det var en mysig stund där vi kunde prata på ett helt annat sätt än annars.

Det låter kanske konstigt men så KAN det vara.

Jag gör livsdanande med min son nu. Han är dock yngre änsålänge.

Vad man måste göra är att verkligen känna av. För den dagen barnet börjar känna det är pinsamt eller att man inkräktar på deras integritet - då måste man sluta o hitta andra sätt att "mysa" på istället.

Men en tanke - OM hon nu tycker det är lite mysigt, o de yngre syskonen får lov att duscha med de vuxna, då skapar det ett utanförskap om hon är den enda som inte får lov att vara med.

Det gör henne annorlunda än de andra.

Och visst ser VI henne som annorlunda då hon är på gränsen i ålder - men hon själv kanske inte gör det än?

Vet inte om jag får fram det jag vill säga - bara tänk på hur BARNET känner det - inte hur DU känner det...
  • smurfen90
    Brumma skrev 2013-10-29 12:44:23 följande:
    Det förstår jag mycket väl.

Och som sagt - FINNS misstanke om övergrepp skall du inte tveka att agera, jag blev själv sexuellt utnyttjad som barn och inget barn skall behöva vara med om det om det går att hindra.

Men jag försöker alltid se saker från andra håll än att fastna i min rädsla och "ropa varg"..

Jag tänker såhär.

OM det nu är så att det för dem är ngt helt naturligt - alltså även för din åttaåring - att duscha tillsammans.

Och enligt mamman verkar det ju så...

Om det är ngt som de gör som familj...

Jag o min bonus duschade länge med varandra o det var en mysig stund där vi kunde prata på ett helt annat sätt än annars.

Det låter kanske konstigt men så KAN det vara.

Jag gör livsdanande med min son nu. Han är dock yngre änsålänge.

Vad man måste göra är att verkligen känna av. För den dagen barnet börjar känna det är pinsamt eller att man inkräktar på deras integritet - då måste man sluta o hitta andra sätt att "mysa" på istället.

Men en tanke - OM hon nu tycker det är lite mysigt, o de yngre syskonen får lov att duscha med de vuxna, då skapar det ett utanförskap om hon är den enda som inte får lov att vara med.

Det gör henne annorlunda än de andra.

Och visst ser VI henne som annorlunda då hon är på gränsen i ålder - men hon själv kanske inte gör det än?

Vet inte om jag får fram det jag vill säga - bara tänk på hur BARNET känner det - inte hur DU känner det...
    Jag vet ju inte hur hon känner. Har försökt prata med henne men får inget svar, samtidigt som jag inte vill "gå" in på det för mycket. Hon får ju inte tro det är något konstigt om de nu bara duschar.

Men ja, jag får väl lägga det åt sidan ett tag och se om min dotter pratar om det mer.
  • Brumma
    smurfen90 skrev 2013-10-29 20:48:35 följande:
    Jag vet ju inte hur hon känner. Har försökt prata med henne men får inget svar, samtidigt som jag inte vill "gå" in på det för mycket. Hon får ju inte tro det är något konstigt om de nu bara duschar.

Men ja, jag får väl lägga det åt sidan ett tag och se om min dotter pratar om det mer.
    Det är så svårt att råda..

Som sagt ÄR det ngt skumt - då är det ju fel att backa..

Ville inte stöka till det för mkt i huvudet - bara få dig att se om det var dina egna känslor som påverkade.

Men håll koll på tösen - verkar ngt konstigt så gå vidare..

Umgås ni ibland? Isåfall kan du ju se hur hon beter sig i närheten av "Pelle"...

Sen vill jag påpeka att din dotter kan vara tacksam för att ha en pappa som bryr sig som du gör.

Önskar er all lycka o hoppas att det inte är mer än att de är öppnare med sånt här än många andra..
  • oro01

Jag reagerade starkt på det, ycker absolut du måste prata med mamman om detta, eller försök prata med dottern igen innan,så hon inte känner sig "anklagad" att hon berättat det. Skulle aldrig låta mina barn duscha med en "plastpappa" , varför lixom. Är det så viktigt tvätta håret just då mamman e borta på jobb? kan man inte bara duscha av sig (en 8 åring klarar det själv). tycker det låter märkligt..

• smurfen90

Har ju först prata med mamma ett antal ggr, men då hon har svårt att diskutera så sluta det i bråk. Hon blir förbannad för att jag anklagar honom och att det är normalt för de var en familj. (Jag anklaga inte honom, jag sa till henne att jag inte acceptera det)

• BusJohanna

Om mamman struntar i att du inte accepterar detta när du försöker prata med henne om det så anmäl honom/dem.

Går det inte in får du gå runt dem för att skydda din dotter.

Dessutom är det ganska vanligt har jag hört i förhållanden där partnern känner på sig att det faktiskt förekommer grejer att denne då blir aggressiv utåt och försöker ignorera och låssas att problemet inte finns.

Ta tag i saken! Du har all rätt att kräva att din dotter inte ska duscha naken med ngn som inte är dennes förälder!!!

• Voodoodoll

Jag reagerar också, precis som endel andra. Hade aldrig fått för mig att själv duscha naken med en 8-åring?! Hade ditt barn nämnt detta ens om det inte var så att det inte kändes bra? Och dessutom la till att det bara är när mamman inte är hemma? Hos mig hade det också ringt varningsklockor. Utred, är mitt tips! Med många utropstecken efter.

• smurfen90

Så, ett tag sen jag skrev. Ringde socialen efter det kom fram att min ex fru blev misshandlad av mannen. De sa att det var en engångs företeelse och att jag ej behövde vara orolig, inte exakt så men i den stilen.

Min ex fru tog tillbaka honom för hon påstod att han aldrig skulle göra om det. Några månader senare lämna hon honom och blev ihop med en ny dagen efter. Lider verkligen med att barnen skall behöva uppleva detta.

Ikväll ringde mitt ex, hon berättade att den äldsta dottern precis berättat att hon blivit antastad av hennes ex. Han hade puttat ner henne i sängen och "pillat" och dragit av byxorna.

Jag vet att min dotter har livlig fantasi, men att Komma på något sådant? Jag är så jävla arg, men nästan mer ledsen. Vet inte hur jag stötta henne, men samtidigt så finns tanken där att hon kan ha hittat på det. Jag vet ingenting känns det som.

Jag har hela tiden sagt att han är skum, men hon ville ej lyssna utan bara skrek "han bryr sig mer än du". Just nu känns det som att allt är mitt fel, att jag inte gjorde mer.

• Mor till två döttrar

Tycker du ska ta din dotter på allvar. Jag är inte pryd men det är inte det normalt att duscha med ett barn som inte är ens eget, ok om det är ett riktigt litet barn, men 8 är inte så litet. Jag har aldrig duschat med min bonusdotter och jag är ändå kvinna. Har hjälpt henne tvätta håret många gånger men då är ju jag påklädd. Och det var länge sedan jag duschade med mina egna barn. Menar inte att det är fel att duscha med egna barn och har inget problem med nakenhet, men de flesta har nog en spärr emot att stå naken med någon annans barn, det är för intimt och det finns liksom ingen anledning. Och om man gör det upprepade gånger så ligger det något bakom, tror jag.

Svar på tråden bonus pappan, är detta konstigt?