• tattines

Någon som ammat som gravid?

Hej hej!

Jag plussade imorse (överlycklig) och har en son på snart 16 månader som fortfarande kvälls- och nattammas. Ibland även en gång mitt på dagen. Är det någon som har erfarenhet av att amma samtidigt som man varit gravid och hur har det gått? Det är inget som är "dåligt" eller? Hur/när slutade ni? 

• Svar på tråden Någon som ammat som gravid?
  • Det vackraste

Gör det om det är vad ni båda vill! Och skulle det bli mf så har det inget med er amning att göra. 15 - 50% av alla konstaterade grav slutar i mf så det är hyfsat vanligt ändå. Lycka till med allt!

• tattines
    Det vackraste skrev 2013-10-27 14:18:53 följande:
    Gör det om det är vad ni båda vill! Och skulle det bli mf så har det inget med er amning att göra. 15 - 50% av alla konstaterade grav slutar i mf så det är hyfsat vanligt ändå. Lycka till med allt!
    Jadu om han får välja så slutar vi aldrig känns det som >< Tack så mkt! :)
  • Det vackraste
    tattines skrev 2013-10-27 14:32:19 följande:
    Jadu om han får välja så slutar vi aldrig känns det som >< Tack så mkt! :)

Det gör väl inget. Tredje barnet ammade i 2,5 år. Nu ammar jag inte bebisen nånting. Båda har gått bra!
  • tattines
    Det vackraste skrev 2013-10-27 14:34:29 följande:

Det gör väl inget. Tredje barnet ammade i 2,5 år. Nu ammar jag inte bebisen nånting. Båda har gått bra!
    Nej :) Han får ta den tid han behöver. Ingen stress egentligen. Bara vissa kvällar det skulle vara skönt att ta "en paus", vi bor på landet ca 4.5 km till närmsta affär och buss- och tågförbindelser. Nu får jag promenera men skulle vara skönt med körkort men får inte riktigt någon ro att plugga om kvällarna då jag vet att jag måste avbryta gång på gång för att natta om. Men det är bara att gilla läget ;)
  • Mamma helt enkelt

Hej!

Här är en till som är nygravid (v 11) och ammar. Jag har försökt läsa på lite extra om amning under graviditet, och allt vad jag hittat tyder på att det INTE är några problem att fortsätta amma, om mamman och barnet vill.

Sajten Kellymom.com har mycket bra information på bla denna sida:
    http://kellymom.com/category/pregnancy/bf-preg/

Även enligt min barnmorska på MVC går det bra att amma under graviditeten.   

Skulle vara intressant att se forskning som bevisar det som Umm skriver ovan. Själv har jag efter att ha gjort en hyfsat grundlig research inte hittat någonstans att amning under grav skulle orsaka missfall. Men som någon skrev här ovan - det är ju väldigt många graviditeter som slutar i missfall innan v 12, och det gäller ju både bland mammor som ammar och inte ammar!

Om du är orolig kan du ju även kontakta Amningshjälpen! Det tänkte jag faktiskt göra själv också, för att få lite mer "kött på benen".    

kram från mig!      

• Lejoninna77

Hej! Jag hoppar in här med en undran,hade ni svårare att bli gravida p.g.a av amningen? Vi önskar oss ett till barn,är inne på 4:e försöket nu,men jag har en dotter på 2år som så gärna vill amma,och jag har fått för mig att amningen kanske ställer till det så jag inte blir gravid,mår mycket dåligt över detta,jag tycker de är så mysigt att amma henne,inte kul och se hur ledsen hon är när jag säger att hon ska sluta m tutten.... Vad tror ni?? Måste jag sluta för att ha större chans att bli gravid? Hur lång tid tog det för er att bli gravida medan ni ammade?

• Det vackraste
    Lejoninna77 skrev 2013-11-04 23:50:26 följande:
    Hej! Jag hoppar in här med en undran,hade ni svårare att bli gravida p.g.a av amningen? Vi önskar oss ett till barn,är inne på 4:e försöket nu,men jag har en dotter på 2år som så gärna vill amma,och jag har fått för mig att amningen kanske ställer till det så jag inte blir gravid,mår mycket dåligt över detta,jag tycker de är så mysigt att amma henne,inte kul och se hur ledsen hon är när jag säger att hon ska sluta m tutten.... Vad tror ni?? Måste jag sluta för att ha större chans att bli gravid? Hur lång tid tog det för er att bli gravida medan ni ammade?

Finns en del som tror att amning kan minska chanserna men själv ser jag inte hur det skulle kunna göra det om man har ägglossninf. Jag blev iaf gravid trots både amning, avbrutet samlag och minipiller. Är du född-77? Det är max 20% chans att få plus per ägglossning vid 36 så det kan gott ta några månader upp till ca ett år. Har alltså knappast med att du ammar din tvååring atr göra. Men oroar du dig så mycket att det blir ett problem ska du ta hänsyn till dig själv också och börja glesa ut amningen. Jag slutade tvärt när jag kom från bb med den nyfödda, då var min dotter två år, fem månader, två veckor och tre dagar. Hade förberett henne innan på att det skulle bli så och ammade inte bebisen heller. Hon försökte såklart och blev besviken ledsen och arg men vi myste nära på andra sätt och mjölken i puppen var slut. Hon accepterade efter en vecka. Men vi är fortf väldigt fysiskt nära.
  • k girl

Jo, jag gjorde det en period, ungefär halvvägs. Sen började jag tycka att det var obehagligt - men min dotter (den yngre) är i samma ålder nu, och jag har liknande känslor, så det kanske inte har med graviditeten i sig att göra. Det gjorde ont och mjölken smakade nog annorlunda. Vi fasade ut amningen odramatiskt allt eftersom.

• tattines
    Lejoninna77 skrev 2013-11-04 23:50:26 följande:
    Har man ägglossning som vanligt så tror jag inte amningen förstör på något sätt utan det den gör (som jag uppfattat det då jag läst om detta) är att menscyklerna kan bli oregelbundna och ägglossningen utebli. Då påverkas ju chansen att bli gravid pga amningen. 

Har du kollat om du har ägglossning överhuvudtaget? Jag hade regelbunden mens med en cykel på ca 28 dagar innan förlossningen men när den kom tillbaka ca 4 månader efter var den oregelbunden och jag hade så mkt som 104 dagar mellan ena mensen till den andra en gång. Annars har det legat på 40-50 dagar ca. Vi har haft oskyddat sen förlossningen men då vi inte lyckades pricka rätt så började jag med ältester och då gick det på första försöket. Jag var också orolig ett tag att amningen påverkade och jag kände precis som du, att det var tråkigt om man skulle behöva sluta pga det. Jag ville ju liksom inte att vår son skulle komma "ikläm" eller vad man ska säga. Men nu är jag ju som sagt gravid trots amning och hoppas det går hela vägen :) Kommer fortsätta amma honom och hoppas på att han själv blir mindre intresserad så vi kan avsluta på ett smärtfritt sätt då han är redo :)
  • Mikkan90

Jag hade ägglosning och ammade men inte vart jag gravid för det. Dagarna mellan äglossning och mens varr helt enkelt för få. Har annars blivit gravid på första försöket och när jag slutade vart jag gravid på en gång. Men det är nog väldigt inviduellt, om du känner av din äl så testa att räkna dagarna. Står ganska mycket på engelska sidor om att amn kan få sen/svag ägglosning pga av prolaktin nivåerna som är högre när man ammar. Jag ammade ganska länge 1-2 ggr per dygn men det hjälpte inte. :) Frustrerande då men nu så hade jag hellre dem sista månaderna med amning än att bli gravid lite tidigare. Det som stressade mig var att jag ville bli gravid inom 21 månader för att behålla samma föräldrarpenning.

Pojke född 2012-01-16 Flicka bf 2014-02-14
  • Lejoninna77

TACK för alla svar! Jasså,har man bara 20% chans att bli gravid om man är 36? Hade jag ingen aning om....alltså så här är det,jag har visst märkt av att jag har ä.l innan vi bestämde oss,sen nu när vi har bestämt oss så verkar kroppen krångla :( Tror kanske det är stressen som gör det,annars har jag haft lätt för att bli gravid,men det är väl åldern också då...:(   Så kanske jag kan fortsätta att amma bara på kvällarna? Men jag ska nog köpa ham ä.l test och se så inte det är som Mikkan90 skriver att dagarna mellan ä.l och mens är för få....

• tattines
    Lejoninna77 skrev 2013-11-05 19:29:36 följande:
    TACK för alla svar! Jasså,har man bara 20% chans att bli gravid om man är 36? Hade jag ingen aning om....alltså så här är det,jag har visst märkt av att jag har ä.l innan vi bestämde oss,sen nu när vi har bestämt oss så verkar kroppen krångla :( Tror kanske det är stressen som gör det,annars har jag haft lätt för att bli gravid,men det är väl åldern också då...:(   Så kanske jag kan fortsätta att amma bara på kvällarna? Men jag ska nog köpa ham ä.l test och se så inte det är som Mikkan90 skriver att dagarna mellan ä.l och mens är för få....

Så kan det ju också vara, att dagarna är för få. Köp hem test du så slipper du grubbla. Finns billiga på nätet om du behöver testa mycket. Jag som haft oregelbunden fick inte äl förrän dag 23 efter mensens första dag och testade två gånger om dagen så det blev ett par stycken..
  • Lejoninna77

Nu har dottern bara fått amma på kvällen,så tycker 1ggr per dygn borde inte kunna ställa till det så mycket...men jag ska helt klart beställa hem ä.l-test och kolla nästa månad efter att jag fått mensen.Men jag tror helt enkelt att jag är stressad att få till ett barn snart som ställer till allt. 

tattines skrev 2013-11-05 19:35:57 följande:

Så kan det ju också vara, att dagarna är för få. Köp hem test du så slipper du grubbla. Finns billiga på nätet om du behöver testa mycket. Jag som haft oregelbunden fick inte äl förrän dag 23 efter mensens första dag och testade två gånger om dagen så det blev ett par stycken..
    När du fick utslag på ä.l-testet,hade du tydliga symtom på ägglossning som du märkte av också? Men om du fick ä.l på dag 23 i cykeln så var inte de sent för att ägget skulle hinna fästa innan mens kom?
  • tattines
    Lejoninna77 skrev 2013-11-06 20:06:55 följande:
    Nu har dottern bara fått amma på kvällen,så tycker 1ggr per dygn borde inte kunna ställa till det så mycket...men jag ska helt klart beställa hem ä.l-test och kolla nästa månad efter att jag fått mensen.Men jag tror helt enkelt att jag är stressad att få till ett barn snart som ställer till allt. När du fick utslag på ä.l-testet,hade du tydliga symtom på ägglossning som du märkte av också? Men om du fick ä.l på dag 23 i cykeln så var inte de sent för att ägget skulle hinna fästa innan mens kom?

Stress kan säkert påverka, jag var jättestressad eftersom jag hade så långt mellan mina perioder och jag ville att det skulle skilja max 2 år ^^ När vi skulle börja med ältest så åkte sambon på bitestikelinflammation så det var bara art strunta i det vilket kändes skitjobbigt. Var bara att testa efter nästa mens och tror du inte han åkte på feber lagom till äl? Men då fick han lov att köra ändå haha och tur var ju det :) Förstår precis stressen och jag försökte att inte tänka på det men det är ju lättare sagt än gjort. Vanligtvis när man har oregelbunden mens så är der dagarna mellan mensen och äl som kan variera men från äl till nästa mens är det nästan alltid 12-16 dagar oavsett vad jag läst mig till :) Sen vet jag inte om andra faktorer kan påverka de dagarna. Men som sagt 12-16 dagar äl till mens oavsett hur lång cykel. Jag brukar inte känna av min äl men letade efter symtom då jag fick starkare streck på stickan och misstänkte att den var på gång. Märkte då av en flytning men inget jag tror jag skulle tänkt på annars.
  • Lejoninna77
    tattines skrev 2013-11-06 20:26:02 följande:

Stress kan säkert påverka, jag var jättestressad eftersom jag hade så långt mellan mina perioder och jag ville att det skulle skilja max 2 år ^^ När vi skulle börja med ältest så åkte sambon på bitestikelinflammation så det var bara art strunta i det vilket kändes skitjobbigt. Var bara att testa efter nästa mens och tror du inte han åkte på feber lagom till äl? Men då fick han lov att köra ändå haha och tur var ju det :) Förstår precis stressen och jag försökte att inte tänka på det men det är ju lättare sagt än gjort. Vanligtvis när man har oregelbunden mens så är der dagarna mellan mensen och äl som kan variera men från äl till nästa mens är det nästan alltid 12-16 dagar oavsett vad jag läst mig till :) Sen vet jag inte om andra faktorer kan påverka de dagarna. Men som sagt 12-16 dagar äl till mens oavsett hur lång cykel. Jag brukar inte känna av min äl men letade efter symtom då jag fick starkare streck på stickan och misstänkte att den var på gång. Märkte då av en flytning men inget jag tror jag skulle tänkt på annars.
    Men vilken otur din sambo hade :( Kan inte va så skoj!! Men du fick ju ditt plus iaf.,hehe! Jag hoppas du har rätt angående 12-16 dagar innan mensen kommer.Jag har aldrig köpt ä.l-stickor,vilka är bäst tro?? Det finns ju en uppsjö...
  • tattines
    Lejoninna77 skrev 2013-11-06 22:31:45 följande:
    Men vilken otur din sambo hade :( Kan inte va så skoj!! Men du fick ju ditt plus iaf.,hehe! Jag hoppas du har rätt angående 12-16 dagar innan mensen kommer.Jag har aldrig köpt ä.l-stickor,vilka är bäst tro?? Det finns ju en uppsjö...

Har du regelbunden mens? Isåfall kan du räkna ut ungefär när äl kommer och använda clear Blue digital. De är dyrare men jag tycker de är lättare. Hade såna förra gången då jag hade regelbundet. Då får man en glad gubbe då det är dags, med de billigare testerna är det ett kontrollstreck som visar att testet fungerar och sen ska man jämföra detta streck med teststrecket som vi positivt ska vara lika mörkt eller mörkare. Det var iof rätt lätt att se när der väl var positivt men innan man visste hyr det skulle se ut så var man osäker vissa gånger på om det var pos eller ej. Vet inte vilka som är bäst, googla på billiga ältester så får du upp sidor att beställa från. Hade från testlagret i början tror jag sen fick jag av en kompis men vet ej vart hon beställde ifrån, de var gröna..
  • malzac
    Lejoninna77 skrev 2013-11-06 22:31:45 följande:

Det finns ju några fysiska symptom på ägglossning som du kan försöka använda också. Jag menar, om du kombinerar fysiska symptom med äl-stickor så kan du ju vara ganska säker. Symptomen är:

- äggviteliknande flytningar

- mjuk livmodertapp

- ökad temp precis efter äl (ca en halv grad).

Här kan du läsa mer:

gravid.ifokus.se/articles/5120e250d3b4fd6baf010246-sa-vet-du-att-du-har-agglossning
Svar på tråden Någon som ammat som gravid?