Lejoninna77 skrev 2013-11-04 23:50:26 följande:
Hej! Jag hoppar in här med en undran,hade ni svårare att bli gravida p.g.a av amningen? Vi önskar oss ett till barn,är inne på 4:e försöket nu,men jag har en dotter på 2år som så gärna vill amma,och jag har fått för mig att amningen kanske ställer till det så jag inte blir gravid,mår mycket dåligt över detta,jag tycker de är så mysigt att amma henne,inte kul och se hur ledsen hon är när jag säger att hon ska sluta m tutten.... Vad tror ni?? Måste jag sluta för att ha större chans att bli gravid? Hur lång tid tog det för er att bli gravida medan ni ammade?
Finns en del som tror att amning kan minska chanserna men själv ser jag inte hur det skulle kunna göra det om man har ägglossninf. Jag blev iaf gravid trots både amning, avbrutet samlag

och minipiller. Är du född-77?

Det är max 20% chans att få plus per ägglossning vid 36 så det kan gott ta några månader upp till ca ett år. Har alltså knappast med att du ammar din tvååring atr göra.

Men oroar du dig så mycket att det blir ett problem ska du ta hänsyn till dig själv också och börja glesa ut amningen. Jag slutade tvärt när jag kom från bb med den nyfödda, då var min dotter två år, fem månader, två veckor och tre dagar.

Hade förberett henne innan på att det skulle bli så och ammade inte bebisen heller. Hon försökte såklart och blev besviken ledsen och arg men vi myste nära på andra sätt och mjölken i puppen var slut.

Hon accepterade efter en vecka.

Men vi är fortf väldigt fysiskt nära.