• Anonym (Eva)

Bonusföräldrar, hurär bonusbarnens mamma mot er?

Frågan är som rubriken! Nag vet att det är ett väldigt känsligt ämne detta och många biomammor slår bakut på denna fråga. Men för oss bonusföräldrar så är det ganska avgörande i det nya familjelivet. För mej personligen har det varit lite av ett helvete, det har gått 8 år sedan deras skilssmässa och 6 år sedan jag träffade min make, men ändå så är bonusarnas mamma så fruktansvärt svartsjuk på mej och bitter mot min man! Det är jättejobbigt för hon har använt barnen som vapen, vilket inte vi gör vilket i sin tur gör att barnen tror på henne. Det har hänt massor genom åren stora å små saker, små saker händer hela tiden jag ska enbart ta de senaste 2 veckorna exempelvis så är hon så svartsjuk att hon inte klarar av mitt utseende exempelvis, det kommer små knäppa saker som jag inte förstår mej på, hon säger till barnen att hon är lika lång som jag fast hon inte är det, hon kan säga att jag inte bryr mej om barnen till barnen, att jag är som en stora syster fast jag har barnen mer än henne och är 36 år gammal! Att jag inte har hängmage och hängbröst för att jag bara har ett barn då hon har komplex för sinegen kropp. Att jag ser så ung ut och att det är så stor alderskillnad mellan pappan och mej ( det är mycket större mellan henne och hennes nya). Styr vi upp det hemma och sätter gränser för barnen är vi hårda och det är därför det är så kaotiskt hos henne, sätter vi mindre gränser för dem så är det därför det är kaotiskt hos henne då med! Däremot kan hon efter att sagt att vi är för hårda så att det är därför barnen beteer sig illa hos henne på allvar mena att vi ska ringa upp barnen och vara de som skäller på dem när de är hos henne för att hon inte vil eller tycker sig göra det! Det har aldrig med henne själv att göra och att de lämnas bort så mycket eller att hon själv aldrig sötter gränser hos henne! Det är mitt fel att hon och min man inte umgås då jag inte tillåter det, vilket är totalt skitsnack då jag aldrig ens haft den diskussionen med honom! Jag skulle aldrig betee mej liknande mot henne, aldrig har jag kommenterat hennes kropp med barnen, ifrågasatt regler hos henne, skyllt på henne hur barnen är hos oss eller försökt förminskat hennes betydelse för barnen vilket hon ständigt gör med både pappan och mej.

• Svar på tråden Bonusföräldrar, hurär bonusbarnens mamma mot er?
  • slutatsnusa
    Anonym (mer förståelse?!) skrev 2013-12-10 11:30:52 följande:
    Jag avundas dig. För du har fasen ingen aning om hur vissa här har det. Det är uppenbart att ALLA biomammor inte beter sig på detta sätt, det är bara att läsa tråden ovan. Vissa har till och med en kompisrelation med sina biomammor och kan fika med dem. Men sen finns det vissa mig inkluderat som har en biomamma som till en stor del förstör ens liv. Jag ska tänka på att visa mer förståelse nästa gång hon oprovocerat hoppar på mig och slår mig med knytnävarna, eller kidnappar sina barn, eller står utanför vårt hus och tittar på oss genom fönstret eller påstår att barnens pappa slår dem!? 

Jag tycker att det är DU som ska visa mer förståelse och ödmjukhet för bonusmammor, för att bara för att man är en biomamma gör en inte till en frisk och sund människa. Även biomammor kan vara psykopater.

Om mamman har blivit av med vårdnaden så finns det i de flesta fall en anledning till det (typ att de har psykiska problem, att de inte tar hand om sina barn på ett bra sätt, att de manipulerar barnen till att inte tycka om sin pappa) till skillnad från om pappan har blivit av med vårdnaden.

De personer som man ska visa hänsyn är barnen, som mår dåligt för att de har en biomamma som hellre sätter sig själv i första rummet än sin barn.
    både biomammor och bonusmammor kan vara psykopater det är lika beklagligt i båda fallen
    för det är barnen som far mest illa
  • Anonym (mer förståelse?!)
    Anonym (!!) skrev 2013-12-10 12:08:19 följande:
    jag känner mig inte mer lycklig med det faktum att vi har en BONUSmamma som gör mitt liv till ett helvete... mår illa över att lämna mina barn till den människan!! Hon anser säkert att jag är biomamman från helvetet... för att jag inte gillar henne. Men i detta fall är det verkligen befogat.
    Dessa finns ju självklart också. Och är hon på samma nivå som biomamman här så beklagar jag verkligen. Dock är min förutfattade mening att bonusmammor inte på samma sätt kan spela ut barnen, ta dem olovligt från skolan eller liknande. Biopappan måste i så fall också vara med på tåget så att säga.
  • nymedlem
    Anonym (mer förståelse?!) skrev 2013-12-10 12:16:30 följande:
    Bara för att du haft borderline och anser att du inte var egoistisk så avfärdar du att personer med borderline uppfattas egoistiska???
    För personen som har borderline så framstår det kanske inte som egoism. Men för personer runt omkring dessa människor som behöver leva med den sjukas utspel, impulser och försök till att söndra relationer så framstår det helt klart som egoistiska och manipulerande. 

Jag pratar inte enbart  om mig själv utan jag är mycket påläst om denna diagnos. Egoism och manipulation finns INTE med som borderline kriterie!

Du må har träffat på människor som är egoistiska och manipulativa - men det beror INTE på att de har borderline, tvärtom så är det så att dom INTE har det ifall dom har dessa karaktärsdrag!

Men om du har träffat på folk som faktiskt har borderline så borde du följa ditt eget råd och "visa mer förståelse" eftersom dessa människor lider något helt fruktansvärt av sitt tillstånd!
  • Påven Johanna

Hon är toppen! Jättetrevlig och har tillsammans med min man tillverkat enastående bra ungar. Hjärta Har bara gott att säga om henne och hennes barn. 

• Anonym (b-liner)
    nymedlem skrev 2013-12-10 13:31:29 följande:

Jag pratar inte enbart  om mig själv utan jag är mycket påläst om denna diagnos. Egoism och manipulation finns INTE med som borderline kriterie!

Du må har träffat på människor som är egoistiska och manipulativa - men det beror INTE på att de har borderline, tvärtom så är det så att dom INTE har det ifall dom har dessa karaktärsdrag!

Men om du har träffat på folk som faktiskt har borderline så borde du följa ditt eget råd och "visa mer förståelse" eftersom dessa människor lider något helt fruktansvärt av sitt tillstånd!
    De kan dock ofta upplevas som manipulativa av sin omgivning.
    nymedlem skrev 2013-12-10 13:31:29 följande:

jag vet att manipulation och egoism inte är borderline kriterier. Men många personer med borderline uppfattas ändå på detta sätt. Jag har inte gett något råd att visa mer förståelse. Jag förstår att människor som har boderline lider, men det gör fasen människorna i den sjukas närhet med. Självklart kan man visa förståelse för någon som har borderline, men du av alla människor borde veta att det inte hjälper med förståelse, utan det som hjälper är rutiner, regler och konsekvenser i kombination av långgående terapi.
  • nymedlem
    Anonym (mer förståelse?!) skrev 2013-12-10 13:43:24 följande:
    jag vet att manipulation och egoism inte är borderline kriterier. Men många personer med borderline uppfattas ändå på detta sätt. Jag har inte gett något råd att visa mer förståelse. Jag förstår att människor som har boderline lider, men det gör fasen människorna i den sjukas närhet med. Självklart kan man visa förståelse för någon som har borderline, men du av alla människor borde veta att det inte hjälper med förståelse, utan det som hjälper är rutiner, regler och konsekvenser i kombination av långgående terapi.

Vet inte vad du menar med rutiner, regler och konsekvenser? Men terapi gick jag i 1,5 år innan jag blev frisk.

Förståelse och ödmjukhet är det ENDA som hjälpte för min del och för många andra med denna diagnos.
  • SupersurasunkSara

Jag är biomamma utan diagnos Jag och barnens bonusmamma har en bra dialog, kan ses och ta en fika om så skulle vara. Pratar ibland med henne om umgänget istället för med deras pappa då han ibland inte har hunnit hem när de ska dit, då bestämmer jag tid med henne istället.

Mamman till mitt ex ena barn träffar vi sällan pga avstånd, men när vi gör det är det fika och trevligt prat. Den andra mamman är trevlig mot mig.

nymedlem skrev 2013-12-10 14:06:29 följande:

Vet inte vad du menar med rutiner, regler och konsekvenser? Men terapi gick jag i 1,5 år innan jag blev frisk.

Förståelse och ödmjukhet är det ENDA som hjälpte för min del och för många andra med denna diagnos.
    det beror på vad du menar med förståelse och ödemjukhet. Om förståelse är likamed att jag ska låta en person göra som den vill bara för den har bordeline. Eller om förståelse innebär att jag kan se att personen gör alla dessa saker inte för att göra mitt liv till ett helvete med flit, utan att hen gör det för att hen har borderline. Det är en förklaring till varför en person beter sig på ett vist sätt, inte en ursäkt för att få bete sig.

Härligt att höra att du är frisk nu, om jag inte missminner mig så är det en väldigt svår sjukdom att bli frisk i från, mycket pga att personen pendlar mellan att känna sig världelös och kännas sig bäst. Svårt att ta emot hjälp då. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (!!) skrev 2013-12-10 06:14:32 följande:
    konstigt att ALLA biomorsor verkar ha diagnoser??

Ni kan inte tänka er hur illa det egentligen är? att som mamma tvingas dela barnen, det viktigaste som finns, med någon som hon verkligen inte valt?! 

Pappans omdöme behöver verkligen inte vara det bästa, i mammans ögon, och självklart blir man då vaksam!

Jag tycker att alla Bonusmorsor borde bli lite mer ödmjuka och förstående inför den vidriga situationen som mamman/pappan hamnat i!! 

Hänsyn är nyckelordet! 

Ja du. Vill man inte dela barnen med någon så väljer man att skaffa barn själv. Barnens andra förälder är i sin fulla rätt att välja vem denne vill som partner, det man som mamma kan hoppas på är att han/hon är klok nog att välja en med vett i huvudet.
  • SupersurasunkSara

Den som vill diskutera olika diagnoser kanske kan starta en egen tråd? Jag är nyfiken på hur många som faktiskt har en god relation till sin biomamma, de skriver nämligen sällan trådar här, så här får man nästan bara höra om alla idiotiska biomammor.

• nymedlem
    Anonym (mer förståelse?!) skrev 2013-12-10 16:26:51 följande:
    det beror på vad du menar med förståelse och ödemjukhet. Om förståelse är likamed att jag ska låta en person göra som den vill bara för den har bordeline. Eller om förståelse innebär att jag kan se att personen gör alla dessa saker inte för att göra mitt liv till ett helvete med flit, utan att hen gör det för att hen har borderline. Det är en förklaring till varför en person beter sig på ett vist sätt, inte en ursäkt för att få bete sig.

Härligt att höra att du är frisk nu, om jag inte missminner mig så är det en väldigt svår sjukdom att bli frisk i från, mycket pga att personen pendlar mellan att känna sig världelös och kännas sig bäst. Svårt att ta emot hjälp då. 

Ja, vägen att bli frisk är tung och intensiv. Terapi 3 timmar i veckan och man måste vara sjukskriven under tiden. Men det fungerar - det är huvudsaken.
    Jag har alltid vetat att det inte är helt normalt att hela tiden skada sig själv och vara självdestruktiv på olika sätt.

Ingen med borderline skadar någon annan medvetet (knappt ens omedvetet), utan all skada tas enbart ut på en själv. Man känner sig ALLTID VÄRDELÖS och ALDRIG BÄST.
    Däremot ömsom nedvärderar man andra, ömsom höjer samma person till skyarna. Men själv är man alltid sämst i hela världen. Den åsikten kämpar jag med fortfarande gällande mig själv.

Jag är glad att jag alltid haft snälla biomammor till de bonusbarn jag har haft i mitt liv.
  • Anonym (ush dra o flyg!)

Vi har aldrig pratat med varann och det r jag inte intresserad utav heller. Jag skulle gärna önska att hon inte fanns överhuvudtaget.

Men är man inte överens som par om man ska behålla ett barn eller ej utan bara går på den enes vilja så har jag inte mkt övers för en sån person. Särskilt när det handlar om livsavgörande val, man är 2 om en sån sak och man är 2 som har sex och bägge har ansvar över att det sker säkert, man som kvinna.

Sen att hon är svärmors gullegull gör inte saken bättre.

Ja, jag är bitter. Men vet ni vad, jag erkänner det också.

• Anonym (AW)
    Anonym (mer förståelse?!) skrev 2013-12-10 12:16:30 följande:
    Bara för att du haft borderline och anser att du inte var egoistisk så avfärdar du att personer med borderline uppfattas egoistiska???
    För personen som har borderline så framstår det kanske inte som egoism. Men för personer runt omkring dessa människor som behöver leva med den sjukas utspel, impulser och försök till att söndra relationer så framstår det helt klart som egoistiska och manipulerande. 
    Helt rätt!
    Så här står det på wikipedia:
    gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil). uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadandehandlingar är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar) känner en kronisk tomhetskänsla uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål) har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.
Svar på tråden Bonusföräldrar, hurär bonusbarnens mamma mot er?