• skruf

    Hur blev livet med 3 barn?

    Hej!

    Vi har två döttrar på 3 och 5 år och funderar på en tredje någon gång snart. Men undrar hur det är med tre barn? Hur fungerar vardagen och syskonrelationerna? Parförhållandet?

    Jag tänker mig att stora tjejen skulle börjat förskoleklass/ettan och lilla skulle vara 4-5 år och skulle få vara hemma mer och få mer tid med bara mamma medan stora är i skolan och bebis sover/äter. Men samtidigt håller jag ibland att få härdsmälta nu med allt som ska planeras in och tänkas på, med bvc, läkarbesök, aktiviteter, socialt umgänge...

  • Svar på tråden Hur blev livet med 3 barn?
  • Kina79

    Nu är vår yngsta snart 3 1/2 storasyrrorna var 4 och 6 när hon föddes. Min man jobbar jättemycket, så jag har varit mkt ensam med dem. Nu br vi utomlands. För oss funkar det kanon med tre barn. Lillan är limmet i familjen, hon fick vår familj att bli komplett. De stora tjejerna älskar henne och tar fantastiskt väl hand om henne. Just vardagen med två arbetande föräldrar kan jag inte uttala mig om, eftersom vi flyttade utomlands innan lillan hann börja på dagis.


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • EllisBell

    Mina var 7 och 4 när trean kom och helt ärligt var/är det fruktansvärt jobbigt. Jag har aldrig varit så trött och känt mig så otillräcklig. Men jag fick inte den solskenstrea jag önskat utan en gnällputte med stark vilja som aldrig sov, ammade 18-23/h per dygn i ett halvår och hatade vagn/babysitter/filt osv. Jag drog runt som en zombie med ungen i bärsele mellan skola och ungarnas aktiviteter rätt länge. Som tur är bytte min man av efter 10 mån. Idag är han 1,5 och fortfarande inte ett lätt barn på grund av sin urstarka vilja. Trots det ångrar jag mig inte en sekund. Den kärlek som finns mellan syskonen är fantastisk och de stora är så stolta över lillebror och alltid villiga att hjälpa till. Han gör, som ovanstående skrev, vår familj komplett.

  • lövet2

    För oss blev det jättebra när 3:an föddes. Storasyskonen var 2 resp 4 år, och de hade tidigare mest varit i luven på varandra med både avundsjuka och svartsjuka som härjade. Det där rättade till sig när 3:an kom, och då började de större att leka med varandra. Vi hade inget dagis eller så, utan jag hade alla tre hemma på dagarna.

  • hösttussilago
    lövet2 skrev 2013-10-29 06:50:58 följande:
    För oss blev det jättebra när 3:an föddes. Storasyskonen var 2 resp 4 år, och de hade tidigare mest varit i luven på varandra med både avundsjuka och svartsjuka som härjade. Det där rättade till sig när 3:an kom, och då började de större att leka med varandra. Vi hade inget dagis eller så, utan jag hade alla tre hemma på dagarna.
    Wow. för oss är det tvärtom! :(  Vår trea är nu två månader gammal och storebröderna är 2.5 respektive 4 år (som dina). I somras lekte de perfekt med varandra, men sedan lillebror  kom till så bråkar de JÄMT. Jätte jobbigt!! Är osäker på om de beror på bebisen eller ngt annat, kanske bara en fas... Jag HOPPAS det vänder snart!
     De ÄLSKAR dock lillebror, vilket är jätte roligt att se!!!
  • skruf
    lövet2 skrev 2013-10-29 06:50:58 följande:
    För oss blev det jättebra när 3:an föddes. Storasyskonen var 2 resp 4 år, och de hade tidigare mest varit i luven på varandra med både avundsjuka och svartsjuka som härjade. Det där rättade till sig när 3:an kom, och då började de större att leka med varandra. Vi hade inget dagis eller så, utan jag hade alla tre hemma på dagarna.
    Kan man våga hoppas att det skulle bli så för oss med? Är storasyskonen pojkar eller flickor? Jag har två döttrar och just nu bråkar de mest. Storasyster tycker att lillasyster är en bebis och vill inte leka med henne, medan lillasyster tycker storasyster är orättvis och springer efter henne och retas bäst hon kan.

    EllisBell - Det är en av sakerna jag är rädd för. Mina två första har ändå gått relativt smärtfritt, både graviditeten, förlossning och bebistiden. Snälla bebisar som sovit i egna sängar och ammat och ätit.
Svar på tråden Hur blev livet med 3 barn?