• Anonym (En fru)

Tänder inte på min sambo - vill ha tips från MÄN

Min sambo sedan många år är verkligen en toppen människa på alla sätt och vis MEN jag tänder verkligen inte på honom längre. Jag tror en stor anledning till det faktiskt är att jag tycker att han blivit lite "äcklig" med åren. Det känns hemskt att behöva säga det. Han undrar ju varför jag inte vill längre och jag försöker väl säga lite saker såsom måste du alltid snusa lössnus (XL) som rinner runt i munnen. Nej, jag vill inte kyssa dig då. Kanske påssnus ibland? Det gjorde du ju förr??? Och han tränar 0 och vräker i sig skräpmat  och har därför gått upp 20 kg de sista åren (allt sitter på magen). Jag själv tränar och väger lika mycket som när jag var 25 år (före vi fick barn). Det tycker han är supernajs förstås och talar ofta om hur stolt han är över att ha en så snygg sambo. Föreslagit att vi ska träna ihop men det vill han inte. Han hinner inte säger han. Men sitta och spela dataspel flera timmar per dag hinner han. Jag tycker på något sätt det är kränkande mot mig att han anstränger sig så lite. Jag saknar sex något enormt men som det blivit nu vill jag inte. Samtidigt känner jag mig ytlig. Han köper inte kläder till sig själv. På jobbet ser han bra ut men när han kommer hem blir det en för kort t-shirt och mysbyxor. Jag handlar kläder ibland till honom men då blir han bara sur och jag får lämna tillbaka det så där har jag gett upp. Han har svamp på två tånaglar som haft i säkert fem år nu. Hur äckligt som helst. Tycker även barnen. Men gör han något åt det?? Nej...Han har fötter som en 80-åring och är 40. Hallå!

Vad gör jag??? Tycker verkligen jag har försökt tala om för honom att det här går liksom inte längre. Han tror att jag blivit mindre intresserad av sex med åren men så är det verkligen inte. Men jag vill inte ha sex med honom! Är jag egoistisk? Ska jag acceptera att han inte gör ett dyft för att hålla sig fräsch för min skull? Jag älskar honom men inser att han aldrig kommer ändra sig. Det gör mig minst sagt desperat. Kan man lämna en man som man älskar för att han håller på att förvandlas till en egogubbe som fortfarande lever på att han har en god grundkondition för att han tränade hårt när han var 20??

• Svar på tråden Tänder inte på min sambo - vill ha tips från MÄN
  • Anonym (En fru)

Är du man eller kvinna? :)

• 01Nix

Kan du inte bemöta honom på samma sätt, lite parodi på det varjefall... Smutsig, med halvtuggad lakrits eller majskolv i hela munnen och mellan tänderna och säga att du är sugen och att han kanske inte blir det tillbaka?

• Anonym (En fru)
    01Nix skrev 2013-11-03 19:43:49 följande:
    Kan du inte bemöta honom på samma sätt, lite parodi på det varjefall... Smutsig, med halvtuggad lakrits eller majskolv i hela munnen och mellan tänderna och säga att du är sugen och att han kanske inte blir det tillbaka?

Kul idé kanske man han kommer inte fatta ett dugg...hans självbild är kanske inte helt översensstämmande med verkligheten om man säger så... :)
    Har lite svårt att se mig själv i den rollen måste jag erkänna. Skulle bara börja skratta. Då skulle han nappa direkt.

• Tom Araya
    Med Lem skrev 2013-10-30 12:26:46 följande:
    Jo, sina känslor rår man över, men det krävs att man är villig att förändra sig.

Till TS:
    Om du är så jävla ytlig att sambon måste gå ner i vikt BARA FÖR ATT FÅ KNULLA MED DIG.... då har du det som du förtjänar.

Sambon behöver kanske gå ner i vikt, eller träna, men ska det göras för att "duga" så ligger det rejäla katastrofer och lurar längs den vägen. Likadant med att visa intresse för "snyggare" människor som påtryckning. Lika dumt som att ge en plastikoperation i oväntad present.

Att få nån att träna under lång tid är mycket lättare än att få nån att bara gå ner i vikt permanent; endorfinkickar från löpning är en ganska kraftig uppåtkick, enmbart viktminskning ger mest obehag i kort perspektiv.

Ska man få sin sambo att gå ner i vikt eller i alla fall se smakligare ut rekommenderas följande väg:

1. Övertala dig själv att vilja knulla med sambon ändå. OBS inte att knulla ändå, utan att VERKLIGEN AV EGEN FRI VILJA VILJA knulla ändå.

2. Övertala sambon att träna med motivationen att sambon ska leva längre och må bättre.

3. OM sambon börjar träna, ge uppåtkickar! Säg, "vad mycket plattare magen blir, nu ser du mer ut som när jag träffade dig, så duktig du är som springer så långt". osv osv osv. (säg inte "så gulligt det ser ut när du stånkar fram som en trött snigel med magen i en skottkärra.")

4. Ge det i alla fall ca ett halvår innan det ska ha fått stora resultat. Lite mer ork och mer socialt beteende kommer snabbt, men viktminskning och remuskulering tar längre.

Negativa kickar och oöverkomliga krav avståndstagande  skapar negativa motreaktioner.
  • Tom Araya
    Anonym (En fru) skrev 2013-10-30 12:55:46 följande:
    Jösses :)

Ska jag övertala honom...?!! Vi pratar inte min lille son här utan om en vuxen man... Och han är inte dum precis. Han vet allt det där. Plus att läkare säger att han MÅSTE lägga om sitt liv. SÅ allt är allvarligt. Han har tränat tidigare...kickar man får av träning känner han till. Men han föredrar godispåsen. Lättare så.
    Han tar inte tag i sitt liv. Och det ramlade inte ned över en natt precis. Det handlar om minst 15 år i nedåtgående spiral där jag börjar tröttna. Och avsaknad av sex är bara en av konsekvenserna. Men något jag verkligen saknar.
    Men det är ju motivation han saknar. Han måste hitta tillbaka till glädjen i det sunda, den ser han inte nu.
    Vad äter ni hemma? Har du försökt få med honom att göra något i motionsväg tillsammans?
  • Anonym (En fru)
    Tom Araya skrev 2013-11-03 23:41:39 följande:
    Men det är ju motivation han saknar. Han måste hitta tillbaka till glädjen i det sunda, den ser han inte nu.
    Vad äter ni hemma? Har du försökt få med honom att göra något i motionsväg tillsammans?

Ja det har jag. Vill inget annan än att vi ska träna ihop. Jag skulle bli överlycklig. Han hatar att träna. Jag tycker det är jättekul. Tränar mest själv och skulle gärna se att vi tränande ihop... Ser andra par som styrketränar ihop, blir superavundsjuk. Han lovar att följa med men bryter alltid sina löften.  Han vill inte. Han vill ligga i soffan, äta godis, spela spel på TV:n. Det gör honom lycklig. Vi äter hyfsat nyttigt. Viss skillnad i mackkonsumtionen. Är inte jag hemma blir det inte så bra alls. Han äter ofantliga mängder godis.
    Fattar inte hur jag ska få honom motiverad att ändra sig för det blir bara värre och värre med åren. När det gäller träning kan jag tänka mig det mesta; tennis, löpning, klättra, simma...allt. Har även prövat med allt känns det som. Han vill verkligen inte träna utan föredrar det liv som han har nu.
  • Anonym (En fru)

Jag är inte ytlig måste jag säga. Orättvis påhopp men det verkar man få räkna med här tyvärr.

• orre84
    Anonym (En fru) skrev 2013-10-30 20:51:04 följande:
    Min man vet att jag är attraktiv fortfarande. Han ger mig också jättemycket komplimanger och uppskattning. Jag vill inte riktigt utsätta mig för så mycket frestelser (eller vad man ska säga :) ) nu när jag börjar ledsna på hela situationen och lever i total avsaknad av fysik närhet.
    Alla åldras och saker kan hända på vägen. När jag fått barn har jag varit ganska plufsig men han har älskat mig ändå och velat vara med mig. Grejen är ju att jag inte fastnat i det. Jag har försökt att hålla mig "fit" eller vad man ska säga, för min egen skull och för hans. Jag trivs bättre så. Det är inte lätt att hålla vikten när man blir äldre så jag kämpar med det jag med.
    Men han bryr sig inte alls om hur han ser ut. Faktiskt. Bara på jobbet. Jämför sig med tjockare män och tycker att han är ok. Om jag påpekar försynt att han också behöver sköta om sig lite skämtar han bara bort det. Som med nagelsvampen. Hur mysigt är det med 3 cm tjocka gula tånaglar på en skala? Och när den foten mysigt smeker mitt ben blir jag bara...kall. Göra något åt det finns inte i hans begreppsvärld. Vore han singel skulle han säkert skärpa till sig. Barnen tycker det är vråläckligt. Han bara garvar. 
    Som sagt handlar ju inte det faktum att jag håller på att ledsna bara på att han inte sköter  hälsa och hygien. Jag håller på att tröttna. Jag vill leva i en relation med sex. Och jag vill inte ha sex när det är så här. När han kryper intill mig i soffan med en vit t-shirt som slutar vid naveln där hela kaggen hänger över linningen på de grå mysbyxorna, snus som rinner mellan tänder...lutar sig över och undrar lite skojsigt om det blir något rajtantajtan? Man kan skratta åt det. Jag tycker det mest är sorgligt. För han blir ledsen när jag säger nej. Och jag blir ledsen för egentligen vill jag jättegärna. Men man äter ju även med ögonen... Var det så ibland vore det ok. Men alltid??? Hur hamnade vi här liksom?

SNÄLLA!!! Ge mig RÅD! :) Jag tror inte på att börja hänga mer på krogen... han kommer inte bry sig ett dyft. 
    finns bara ett råd att ge dig....Din man är safe i sin relation. Hans sex drift är nere för räkning då han inte fått det på ett tag, han ventilerar genom att spela spel och äta ontyttig mat. Inget kommer förändras såvida han inte ger sig fan på det.

Dietist är lönlöst eftersom dietisten endast kommer säga samma sak som han redan vet om "ät mer fibrer, mindre kolhydrater, midre socker och fett" Misttänker att hans läkare sa precis samma sak när han fick en remiss till dietisten. oavsett kommer han inte att ändra sin egen meny utan då det e du som lagar maten kommer det helt enkelt bara att dyka upp nyttigare mat på tallriken som han glufsar i sig. När han är ute kommer hamburgertallriken fortfaradne vara närvarande eftersom han innerst inne ikan förstå varför han ska bry sig...man skulle kunna tro att bättre hälsa är målet men det är ju bara och titta runt...det är inte anledning nog tydligen.

Det du måste göra är att få honom att förstå att det inte är slutresultatet du vill ha utan snarare resan mot ett hälsosammare liv. Säg inte att killarna på TV är frächa...So..han kommer inte bry sig...säg inte att du har en hemlig beundrare då detta är så genomsynliga sätt att manipulera på. SItället ska du säga så här...

Älskling...jag vill vara med dig i resten av mitt liv. jag vill att du ska vara en hälsosam pappa till vårt/våra barn. tyvärr tänder jag inte ett dugg på dig längre och vet ärligt talat inte hur länge jag står ut till utan sex med någon som jag känner mig attraherad av. Vill du förlora vårt gemensamma liv, om inte låt oss sätta oss ner och se hur vi kan lösa detta.

Viktigt att påpeka är att det inte är just magmusklerna du tänder på utan faktiskt en attityd som visar att han bryr sig...musklerna kommer förhoppningsvis i ett senare skede.

Din man är inget barn och givetvis fattar han precis hur läget ligger till. Dockär vi människor som väljer att glömma bort obehagliga saker tills den dagen man inte längre kan blunda för det...tänk rökning, handla julklappar dagen innan eller läxor.

En spark i röven är positiv och betänk..vad gör du hellre...ta en obehaglig diskussion med din man som kanske varar i en timme och därefter kan få ert samliv på fötter eller går i 5 år till utan sex sammtidigt som du sneglar åt hete Bertil på HR och vipps ligger du med fötterna i vädret på en julfest och åmar dig hem en kylig decembernatt gråtandes som en falskt-ångerfull bedragerska?

good luck
  • Anonym (hjälpavarandra)
    Anonym (En fru) skrev 2013-11-03 15:22:58 följande:

Är du man eller kvinna? :)

man =)
  • Anonym (En fru)
    Anonym (hjälpavarandra) skrev 2013-11-04 10:33:56 följande:
    man =)

Same same but different... varför inte skriva här?
  • Anonym (En fru)
    orre84 skrev 2013-11-04 06:08:50 följande:
    finns bara ett råd att ge dig....Din man är safe i sin relation. Hans sex drift är nere för räkning då han inte fått det på ett tag, han ventilerar genom att spela spel och äta ontyttig mat. Inget kommer förändras såvida han inte ger sig fan på det.

Dietist är lönlöst eftersom dietisten endast kommer säga samma sak som han redan vet om "ät mer fibrer, mindre kolhydrater, midre socker och fett" Misttänker att hans läkare sa precis samma sak när han fick en remiss till dietisten. oavsett kommer han inte att ändra sin egen meny utan då det e du som lagar maten kommer det helt enkelt bara att dyka upp nyttigare mat på tallriken som han glufsar i sig. När han är ute kommer hamburgertallriken fortfaradne vara närvarande eftersom han innerst inne ikan förstå varför han ska bry sig...man skulle kunna tro att bättre hälsa är målet men det är ju bara och titta runt...det är inte anledning nog tydligen.

Det du måste göra är att få honom att förstå att det inte är slutresultatet du vill ha utan snarare resan mot ett hälsosammare liv. Säg inte att killarna på TV är frächa...So..han kommer inte bry sig...säg inte att du har en hemlig beundrare då detta är så genomsynliga sätt att manipulera på. SItället ska du säga så här...

Älskling...jag vill vara med dig i resten av mitt liv. jag vill att du ska vara en hälsosam pappa till vårt/våra barn. tyvärr tänder jag inte ett dugg på dig längre och vet ärligt talat inte hur länge jag står ut till utan sex med någon som jag känner mig attraherad av. Vill du förlora vårt gemensamma liv, om inte låt oss sätta oss ner och se hur vi kan lösa detta.

Viktigt att påpeka är att det inte är just magmusklerna du tänder på utan faktiskt en attityd som visar att han bryr sig...musklerna kommer förhoppningsvis i ett senare skede.

Din man är inget barn och givetvis fattar han precis hur läget ligger till. Dockär vi människor som väljer att glömma bort obehagliga saker tills den dagen man inte längre kan blunda för det...tänk rökning, handla julklappar dagen innan eller läxor.

En spark i röven är positiv och betänk..vad gör du hellre...ta en obehaglig diskussion med din man som kanske varar i en timme och därefter kan få ert samliv på fötter eller går i 5 år till utan sex sammtidigt som du sneglar åt hete Bertil på HR och vipps ligger du med fötterna i vädret på en julfest och åmar dig hem en kylig decembernatt gråtandes som en falskt-ångerfull bedragerska?

good luck

Har försökt men har nog varit otydlig. Vill inte såra honom. Bra tänkt dock. Bara att bita i det sura äpplet verkar det som!

Tack!!
  • Anonym (hjälpavarandra)
    Anonym (En fru) skrev 2013-11-04 11:45:43 följande:

Same same but different... varför inte skriva här?
    känsligt kanske... vill vara försiktig.... ingen mail?
  • Tom Araya
    orre84 skrev 2013-11-04 06:08:50 följande:

good luck
  • Tom Araya
    Anonym (En fru) skrev 2013-11-04 11:51:50 följande:

Har försökt men har nog varit otydlig. Vill inte såra honom. Bra tänkt dock. Bara att bita i det sura äpplet verkar det som!

Tack!!
    Jag förstår att du drar dig för ord eller metoder som kan såra honom, heder åt dig som tänker så.
    Men när endast total och tydlig sanning återstår att förmedla i ett sista desperat försök att få till en positiv förändring för honom, för dig, för er, ert liv och familj, ja då är det förlåtligt.

Han är som en struts med huvudet i sanden och du måste dra upp det, även om solljuset kommer att svida i ögonen på honom.
  • kanalltidblibättre

Lite gammal tråd iofs men...

Jag tror delvis din frustration beror på att din man sänder signalen "jag bryr mig inte om vår relation".

Min mor sa alltid "Att ställa krav är att bry sig om". Lite klatschigt kanske men det ligger något i det.
    Om man ska kunna vårda en relation så måste man vårda sig själv. Och för att kunna ge kärlek måste man älska sig själv. Det låter som att din man belönar sig själv med "oral njutning" dvs i brist på annat sätt att få belöning så slafsar man i sig en pizza. Antagligen mår han inte bra i den klyfta som uppstått hos er. Och det gör ju inte du heller. Det är också mycket lättare att säga att man inte bryr sig ect och försvara destruktivt beteende än att erkänna att man egentligen är ledsen, ensam och gör fel.
    Tala om det på ett icke dömmande sätt. Berätta hur du känner och vad du är rädd att det kommer leda till och försök hitta ett gemensamt sätt att ta er (honom) över hindren. Hur svårt kan det vara att åtgärda tårna?  

Svar på tråden Tänder inte på min sambo - vill ha tips från MÄN