• nobody else

Svårt beslut och kan inte ta beslutet.

Hej alla. Fick reda för ett par veckor sen att jag var gravid, (v.8) idag det kom självklart som en chock då detta är första gången för mig. Jag har haft en kille till och från i 1 år och det har dalat upp och ner. Jag berättade för honom om detta och det han säger till mig, "Gör en abort annars vill jag inte träffa dig mer" jag sa till honom ja det ska jag definitivt, beställde en abort dag men bara några dagar innan ångrade jag mig och åkte hem till mig. Jag och denna kille har haft ett slags distans förhållande men det e bara jag som åkt till honom, han har aldrig varit hemma hos mig och hälsat på. Och jag har nu tagit kontakt med en kurator på sjukhuset och varje dag närmar det sig det UL man ska göra inför en abort (kolla vecka och sådär) och jag mår jätte dåligt av tanken att det BARA är jag som ska ta detta beslut, och just nu sitter jag mitt i emellan och jag har ingen aning om vad jag ska göra. Om jag gör abort kommer han finnas där för mig som han lovat? kommer han stötta mig efteråt? hur länge kommer det hålla? behåller jag det förlorar jag honom, men jag får ett barn, något som jag saknar att ha. 

Men vad jag än beslutar förlorar jag någon av dom, och nu vänder jag mig hit för att se om fler har någon sån här erfarenhet eller varit med om något liknande och kanske kan hjälpa mig i mitt beslut. Just nu kan jag inte sova jag bara gråter och gråter och somnar gråtandes. 

Jag hatar det här och jag vill så gärna att allt ska bli bra..  ;( ;'(

• Svar på tråden Svårt beslut och kan inte ta beslutet.
  • Mysan8601

Jag gjorde en abort som jag absolut inte ville göra, men kände mig tvingad (killen hotade att skjuta skallen av sig om jag behöll barnet). Ångrar det än i dag och det är över 7 år sedan nu. Han kommer nog inte finnas där för dig efteråt för det verkar han ju inte göra nu heller? Och att han ens sa en sån sak åt dig tycker jag säger ganska mycket om honom. Är du ledsen pga aborten el vad som kommer hända om du gör abort? Vill du behålla barnet?

• Evm

En chansning är att om du gör en abort för hans skull och inte din egen så kommer du inte vilja vara med honom ändå. Vill du behålla barnet så gör det men räkna med att vara ensamstående mamma. Det finns pappor som ändrar sig när barnet kommer men det är inget du kan räkna med. Han kommer antagligen inte finnas för dig hur du än gör för som det låter finns han inte för dig nu.

• Wopr
    nobody else skrev 2013-10-30 22:57:55 följande:
    Hej alla. Fick reda för ett par veckor sen att jag var gravid, (v.8) idag det kom självklart som en chock då detta är första gången för mig. Jag har haft en kille till och från i 1 år och det har dalat upp och ner. Jag berättade för honom om detta och det han säger till mig, "Gör en abort annars vill jag inte träffa dig mer" jag sa till honom ja det ska jag definitivt, beställde en abort dag men bara några dagar innan ångrade jag mig och åkte hem till mig. Jag och denna kille har haft ett slags distans förhållande men det e bara jag som åkt till honom, han har aldrig varit hemma hos mig och hälsat på. Och jag har nu tagit kontakt med en kurator på sjukhuset och varje dag närmar det sig det UL man ska göra inför en abort (kolla vecka och sådär) och jag mår jätte dåligt av tanken att det BARA är jag som ska ta detta beslut, och just nu sitter jag mitt i emellan och jag har ingen aning om vad jag ska göra. Om jag gör abort kommer han finnas där för mig som han lovat? kommer han stötta mig efteråt? hur länge kommer det hålla? behåller jag det förlorar jag honom, men jag får ett barn, något som jag saknar att ha. 

Men vad jag än beslutar förlorar jag någon av dom, och nu vänder jag mig hit för att se om fler har någon sån här erfarenhet eller varit med om något liknande och kanske kan hjälpa mig i mitt beslut. Just nu kan jag inte sova jag bara gråter och gråter och somnar gråtandes. 

Jag hatar det här och jag vill så gärna att allt ska bli bra..  ;( ;'(
    Spontant känns det inte som att han kommer finnas kvar hos dig i alla fall. Det verkar inte som han är lika engagerad i dig som du är i honom.

Ta ett papper och dela i två spalter, skriv sedan upp för och nackdelar på pappret så du får det lite mer svart på vitt. Ta inte ett beslut om att ta bort barnet om du tvekar. Då tror jag du kommer ångra dig djupt. Gjorde själv en abort för 9 år sedan och den ångrar jag än idag.
    Man brukar ju höra att folk säger att man inte ångrar de barn man har, bara de man inte har och det ligger nog något i det.

Önskar dig all lycka.
  • Masken84

Man är två till att ha sex och båda vet vad sex kan leda till och hur barn blur till. Att ge någon ett sådant ultimatum är så sjukt egoistiskt samtidigt som det visar vad personen är för någon.
    Eftersom han säger som han gör så kommer han nog finnas där och säga det du vill höra tills aborten är gjord sen försvinner han säkert. Och är man inte 100% säker på att man vill göra abort så kommer du garanterat ångra dig livet ut. Och vill du behålla så ska du göra det oavsett vad killen säger.

Visst det skulle underlätta om ni kunde diskutera om det tillsammans men som du beskriver honom så verkar han vara sjukt omogen.

Vad vill du göra?

• emtherese

Gör ALDRIG en abort för någon annans skull! Vill du ha barnet? Behåll det! Jag gjorde abort mot min egna vilja. Jag gick emot mig själv. Pojkvännen och vänner fanns där för mig oavsett vilket beslut jag skukle ta. Men min egna familj skulle kasta ut mig om jag behöll det. Plus att Soc inte gav mig någon hjälp i situationen. Så jag skulle inte ha haft någonstans att bo...

Det var 2 veckor sen idag som jag genomförde aborten (två-stegs abort, utan skrapning). Vet du vad jag känner? Att jag aldrig kommer förlåta mig själv för vad jag gjorde och jag kommer aldrig glömma och acceptera dom saker min egna familj sa till mig.

Du gör det som känns bäst för dig. Önskar dig lycka till, hoppas du blir nöjd med det val du än väljer!

• nobody else
    Mysan8601 skrev 2013-10-30 23:08:10 följande:
    Jag gjorde en abort som jag absolut inte ville göra, men kände mig tvingad (killen hotade att skjuta skallen av sig om jag behöll barnet). Ångrar det än i dag och det är över 7 år sedan nu. Han kommer nog inte finnas där för dig efteråt för det verkar han ju inte göra nu heller? Och att han ens sa en sån sak åt dig tycker jag säger ganska mycket om honom. Är du ledsen pga aborten el vad som kommer hända om du gör abort? Vill du behålla barnet?
    Jag är ledsen över hela situationen, jag vill göra en abort, samtidigt som jag inte vill. Jag vill inte förlora honom men samtidigt vill jag inte förlora barnet. Vad händer om jag behåller det? Vad kommer inte hända om jag behåller det? 
  • nobody else
    Evm skrev 2013-10-30 23:12:54 följande:
    En chansning är att om du gör en abort för hans skull och inte din egen så kommer du inte vilja vara med honom ändå. Vill du behålla barnet så gör det men räkna med att vara ensamstående mamma. Det finns pappor som ändrar sig när barnet kommer men det är inget du kan räkna med. Han kommer antagligen inte finnas för dig hur du än gör för som det låter finns han inte för dig nu.
    Så vad jag än kommer göra, kommer han inte finnas där för mig fast han säger det? Det e ju det jag är rädd för. Låter säkert jätte knäpp men jag e rädd för båda sakerna. 
  • Wopr
    nobody else skrev 2013-10-30 23:47:54 följande:
    Så vad jag än kommer göra, kommer han inte finnas där för mig fast han säger det? Det e ju det jag är rädd för. Låter säkert jätte knäpp men jag e rädd för båda sakerna. 
    Det är ju svårt för oss att veta. Jag tror ni behöver gå att prata med någon, där ni kan få ventilera tankarna och få råd och stöd.

Hoppas det löser sig.
  • Anonym (du säger det ..)

TS....du skriver ju svaret själv!

Du vet att han inte är "mannen i ditt liv".
    Du vill ha barnet som är i din mage.

Och jag vet att du vill att vi skriver detta (nu tog jag detta i klartext)..

Behåll barnet och berätta för honom att du tänker behålla och han får göra som han behagar om han vill vara pappa eller ej.

• Anonym (Krass)

Jag gjorde en abort i en sådan situation och har aldrig ångrat det, inte alls! Du bör vara väl införstådd med vad det innebär att ta hand om ett litet liv ensam! Med allt vad det innebär! Pappan till barnet verkar inte vara ngt att satsa på i vilket fall... Hur gammal är du?

• Evm
    nobody else skrev 2013-10-30 23:47:54 följande:
    det tror jag inte. Det verkar inte så på hur du skriver och somsagt så tror jag inte att du kommer vilja vara med honom ifall du gör en abort för hans skull. Även om han stannar kvar med dig, han skulle inte dela din sorg över aborten, du kommer vara ledsen, han kommer vara obrydd, skulle du vilja leva med det?.

Fundera på hur du hade gjort med barnet om det bara hade varit du, han hade inte funnits alls, är det fortfarande ett svårt beslut? Man ska aldrig göra en abort pga någon annan, eller behålla barnet pga någon annan heller för den delen. Man ska göra som man själv vill och känner.
  • nobody else
    Wopr skrev 2013-10-31 00:07:50 följande:
    Det är ju svårt för oss att veta. Jag tror ni behöver gå att prata med någon, där ni kan få ventilera tankarna och få råd och stöd.

Hoppas det löser sig.

Han vill inte engagera sig i något. Han säger bara att jag inte är välkommen till honom igen, så att prata går inte. Det vet jag redan och hade det gått hade jag begärt det för länge sen.
  • nobody else
    Anonym (Krass) skrev 2013-10-31 05:47:54 följande:
    Jag gjorde en abort i en sådan situation och har aldrig ångrat det, inte alls! Du bör vara väl införstådd med vad det innebär att ta hand om ett litet liv ensam! Med allt vad det innebär! Pappan till barnet verkar inte vara ngt att satsa på i vilket fall... Hur gammal är du?

Jag är 24.
  • pluvdo

Vilket beslut tror du att du skulle ångra mest om några år? Ett beslut som ledde till att du förlorade honom eller ett beslut som ledde till att du förlorade barnet?

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Wopr
    pluvdo skrev 2013-10-31 08:57:53 följande:
    Vilket beslut tror du att du skulle ångra mest om några år? Ett beslut som ledde till att du förlorade honom eller ett beslut som ledde till att du förlorade barnet?
  • nobody else
    pluvdo skrev 2013-10-31 08:57:53 följande:
    Jag tror att jag kommer ångra mig aborten, killar finns det det finns dom som bryr sig. 
  • nobody else

En del säger att man är egoistisk om man behåller ett barn utan pappa, men jag känner många som inte är tillsammans eller har med pappan och göra. Är man ego för att man tar ett barn till världen? 

• Wopr
    nobody else skrev 2013-10-31 19:53:27 följande:
    En del säger att man är egoistisk om man behåller ett barn utan pappa, men jag känner många som inte är tillsammans eller har med pappan och göra. Är man ego för att man tar ett barn till världen? 
    Inte så länge du känner att du kan vara en bra mamma utan pappans närvaro. Det verkar som du vill ha barnet, då tror jag att du kommer ångra dig om du tog bort det.
  • nobody else
    Wopr skrev 2013-10-31 20:48:13 följande:
    Inte så länge du känner att du kan vara en bra mamma utan pappans närvaro. Det verkar som du vill ha barnet, då tror jag att du kommer ångra dig om du tog bort det.
    Jag tror det.. Men tror även att jag skulle må otroligt dåligt om jag lämnade honom. Ja men det är mitt egna val, det  är bara jag som kan bestämma och en kille ska inte ge någon ett ultimatum. 
  • Anonym (framtid)

så klart ska du inte göra en abort mot din egen vilja TS. MEN fråga dig själv hur du vill att ditt liv ska se ut. jag till exempel hade en plan för mitt liv och det var att hitta en man som ville ha barn lika gärna som jag. som hade samma ambitioner och som jag kunde gifta mig med. en man som ville uppfostra mina barn med mig och som man tillsammans kunde säga att nu kör vi.

Så frågan är, du är ju ung och det vet du ju säkert redan. Men vill du vänta med barn, hitta kärleken i ditt liv och skaffa barn tillsammans. vara två om alla små stunder och all utveckling ert barn gör.
    ELLER, vill du behålla detta barnet med en pappa som uppenbarligen inte har alla hemma och som inte vill ha barnet och leva ensam med allt ansvar, alla vakna nätter och allt vad det innebär med barn.

Kan säga att känslan att få gifta sig med mannen i sitt liv och sedan gemensamt besluta om att nu skiter vi i skydd och kör är den bästa känslan som finns. jag kände som du, jag saknade barn och det var något som jag verkligen ville ha. ha alltid velat ha det. MEN inte till vilket pris som helst. och nu är jag lika gammal hade mitt drömbröllop och nu väntar vi en liten bebis till sommaren som vi båda vill ha. som vi längtat och jobbat för och som vi båda är totalt engagerade i med ultraljud och inköp och allt.

Och i slutändan TS så är det bara du som kan avgöra. du ska inte lyssna på någon annan utan bara känna efter vad du vill.

Svar på tråden Svårt beslut och kan inte ta beslutet.